Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ruuvasin hajonnutta lamppu makuuhuoneesta irti ja se katkesi siististi, niin että lampun kanta jäi kiinni lamppuun. En saa kantaa irti ilman pihtejä, jotka taas saaen haettua vasta huomenna. Onko vaarallista jättää tuo kanta tuonne lamppuun päiväksi pariksi? Tuuletin jo huoneen, mutta silti vähän arveluttaa, että sieltä tulee koko yö elohopeaa ym.

Sivut

Kommentit (30)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Coop
Ruuvasin hajonnutta lamppu makuuhuoneesta irti ja se katkesi siististi, niin että lampun kanta jäi kiinni lamppuun. En saa kantaa irti ilman pihtejä, jotka taas saaen haettua vasta huomenna. Onko vaarallista jättää tuo kanta tuonne lamppuun päiväksi pariksi? Tuuletin jo huoneen, mutta silti vähän arveluttaa, että sieltä tulee koko yö elohopeaa ym.

Jos kyseessä on tosiaan hehkulamppu niin ei sieltä mitään elohopeaa tule koska se lanka on wolframia joka taasen ei ole kovinkaan myrkyllistä.

Hehkulamppuja voi vaikka syödä.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

En ole ihan varma, että millainen lamppu on kyseessä, mutta tämä on siis sellainen normaali pyöreä lamppu, ei siis mikään kierteinen energiansäästölamppu. Eli ilmeisestio voin olla rauhallisin mielin.

partalainen kuri
Seuraa 
Viestejä125
Liittynyt17.3.2012
IFEUN_2.0
Ole nyt ihmeessä varovainen ja tuki se reikä jollain. Jos hehkulamppu katkeaa, huoneeseen voi valua sähköä.

Itse laitan ämpärin hajonneen hehkulampun kannan alle, niin sähkö valuu siihen. Helppo heivata parvekkeelta ulos. Tämä niksi löytyy nyös Niksi-Pirkasta.

I was born intelligent, but educaton ruined me

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30901
Liittynyt16.3.2005
partalainen kuri
Itse laitan ämpärin hajonneen hehkulampun kannan alle, niin sähkö valuu siihen. Helppo heivata parvekkeelta ulos. Tämä niksi löytyy nyös Niksi-Pirkasta.

Mokomakin piittaamaton sähkönhaaskaaja. Vastuullinen kansalainen poraa kattoon reiän, nostaa kannan johdon varassa ullakolle ja kaataa ulos valuneen sähkön suppilon avulla takaisin sähköverkkoon. Tuossa pitää ehdottomasi käyttää muoviämpäriä ja -suppiloa oikosulku- ja sähköiskuvaaran minimoimiseksi. Ja varottava ettei sähkö läiky iholle.

partalainen kuri
Seuraa 
Viestejä125
Liittynyt17.3.2012
Neutroni
partalainen kuri

Mokomakin piittaamaton sähkönhaaskaaja. Vastuullinen kansalainen poraa kattoon reiän, nostaa kannan johdon varassa ullakolle ja kaataa ulos valuneen sähkön suppilon avulla takaisin sähköverkkoon. Tuossa pitää ehdottomasi käyttää muoviämpäriä ja -suppiloa oikosulku- ja sähköiskuvaaran minimoimiseksi. Ja varottava ettei sähkö läiky iholle.

...ja minä kun luulin, että ihmiset tykkää aiheuttamistani ukonilmoista ja salamoinneista...

Ensi viikon ukonilmat täten peruttu.

I was born intelligent, but educaton ruined me

syytinki
Seuraa 
Viestejä9317
Liittynyt18.8.2008
partalainen kuri
Neutroni
partalainen kuri

...ja minä kun luulin, että ihmiset tykkää aiheuttamistani ukonilmoista ja salamoinneista...

Ensi viikon ukonilmat täten peruttu.

Jokohan alkuperäinen ongelma on ratkennut vai onko aloittaja teho-osastolla.

Sillä vain, että se hehkulampun kanta on ruuvattu yleensä 2-osaiseen pitimeen. Ottaapi kiinni pitimen yläosasta ja ruuvaa sen irti. Hehkulampun kanta irtoaa silloin aika helposti (yleensä). Lampussa ei saa olla virtaa, kun alkaa ruuvailemaan. Parempi panna sähköt poikki pääkatkaisimesta.

Mitä tulee noihin valumasähkön palautusesityksiin, niin ei sitä nyt sentään kattoon tarvitse reikää porata. Voi sen sähkön kaataa takaisin pistorasiankin kautta. Ensin on kyllä pistettävä sähköt poikki. Kaataminen pistorasian pienestä reiästä on tehtävä muutenkin varovasti. Liian suuri sähkömäärä voi kuumentaa johtoja.

syytinki

Mitä tulee noihin valumasähkön palautusesityksiin, niin ei sitä nyt sentään kattoon tarvitse reikää porata. Voi sen sähkön kaataa takaisin pistorasiankin kautta. Ensin on kyllä pistettävä sähköt poikki. Kaataminen pistorasian pienestä reiästä on tehtävä muutenkin varovasti. Liian suuri sähkömäärä voi kuumentaa johtoja.

Ei tarvi todellakaan kattoa tärvellä. Pistorasiaan palauttaminen käy muuten kätevästi injektioruiskulla. On se hidasta hommaa, mutta kyllä se silti kannattaa, koska palautetusta sähköstä saa hyvityksen laskussa. Eikä ainakaan roisku seinille ja lattioille jos on varovainen. Tämä niksi kannattaa sähköallergikkojen painaa muistiin.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Kätevä vinkki jolla voi säästää sähkölaskussa:

Mene energialaitokselle akkujen kanssa ja lataa ne siellä ja sen jälkeen viet sitten akut kotiin ja invertterin kautta kytket ne kotisähköihisi.

Näin sinun ei tarvitse maksaa siirtomaksua koska hoidit siirron itse.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005
syytinki

Sillä vain, että se hehkulampun kanta on ruuvattu yleensä 2-osaiseen pitimeen. Ottaapi kiinni pitimen yläosasta ja ruuvaa sen irti. Hehkulampun kanta irtoaa silloin aika helposti (yleensä). Lampussa ei saa olla virtaa, kun alkaa ruuvailemaan. Parempi panna sähköt poikki pääkatkaisimesta.

Pitimen osa 2 irtoaa osasta 1 vain voimalla. On rusennettava säppiliuska pasaksi. Säppiliuskaa on painettava jollain, jotta avautuminen tapahtuu ilman väkivaltaa. Ja tässä tapauksessa jollain painamisen estää katkennut lamppu.

Minä ehdotan sähkön katkaisua pääkytkimestä ja lampun riekaleisiin tarttumista vaikka moninkertaisella talouspaperilla. Ja riekaleen hillitöntä vääntämistä vastapäivään, kuten kierteisiä kappaleita useimmiten kierretään niitä avattaessa. Ongelma voi olla tajuta mikä on vastapäivä, kun kanta roikkuu alaspäin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Ongelma voi olla tajuta mikä on vastapäivä, kun kanta roikkuu alaspäin."

Toimiiko tuo jossain Australiassa tai Etelä-Afrikassa?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
o_turunen
Lainaus:
"Ongelma voi olla tajuta mikä on vastapäivä, kun kanta roikkuu alaspäin."

Toimiiko tuo jossain Australiassa tai Etelä-Afrikassa?

Coriolisvoima voi aiheuttaa yllättäviä, geometrisia ilmiöitä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Vaikuttaako keskipakovoima nurinperin? Hitausvoimat varmasti ovat tuolla vastajalkaisten maissa ihan toisinpäin. Ja varmaan kierteetkin?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9317
Liittynyt18.8.2008
Paul M
syytinki

Pitimen osa 2 irtoaa osasta 1 vain voimalla. On rusennettava säppiliuska pasaksi. Säppiliuskaa on painettava jollain, jotta avautuminen tapahtuu ilman väkivaltaa. Ja tässä tapauksessa jollain painamisen estää katkennut lamppu.

Minä ehdotan sähkön katkaisua pääkytkimestä ja lampun riekaleisiin tarttumista vaikka moninkertaisella talouspaperilla. Ja riekaleen hillitöntä vääntämistä vastapäivään, kuten kierteisiä kappaleita useimmiten kierretään niitä avattaessa. Ongelma voi olla tajuta mikä on vastapäivä, kun kanta roikkuu alaspäin.

Jaa. Enpäs ole tullut ajatelleeksi, että siellä on säppi. Mahtuu kyllä järkeen, että on. Saattaa olla, että ovat meikän lampun kannat niin vanhoja, että säpit puuttuvat.

Useamman kerran olen vahingossa ruuvannut hehkulampun mukana kannan kierreosan. Eikä ole ollut vaikeaa, että ei se säppi voi kovin tiukka olla. Tietysti on lamppu voinut vuotaa sähköä, että on säppi hapettunut löysäksi.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

installer

Kätevä vinkki jolla voi säästää sähkölaskussa:
Mene energialaitokselle akkujen kanssa ja lataa ne siellä ja sen jälkeen viet sitten akut kotiin ja invertterin kautta kytket ne kotisähköihisi.Näin sinun ei tarvitse maksaa siirtomaksua koska hoidit siirron itse.

Miksikä ylhens pittää maksaa sähköstä ??
Eihän se meille ainakhan jää, se menee toistajohtoa myöjen takasin , sinne minne lieneeki.
Ei mulle ole koskhan jääny yhthän sähköä josta vois maksaa, enkä mie tiijjä
miten joku sähkölaskunperijä vois tothennäyttää, että olen heiltä ostanu sähköä ?

Jovain minun kaapit ja arkut saapi tonkia, ei sieltä sähkövä löyvvy.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat