Seuraa 
Viestejä49
Liittynyt31.8.2005

Mopo - mopoauto - henkilöauto -pienoisbussi - bussi - nivelbussi muodostavat sarjan horisontaalisia henkilökuljettimia. Ne ovat erikoiskonstruktioita, jotka on optimoitu kuljetuskapasiteetiltaan kiinteiksi. Tuloksena on nykyinen erittäin kömpelö ja joustamaton kuljetusinfrastruktuuri. Olemme umpikujassa.

Ratkaisua voisi luonnostella seuraavan ajatusleikin avulla. Perusyksikkönä olisi istuin ja kaksi pyörää. Siis yhden henkilön kuljettamiseen pienillä nopeuksilla tarkoitettu "mopo". Liitämällä kaksi mopoa rinnakkain saataisiin kahdeksanpyöräinen "mopoauto". Liittämällä kaksi mopoautoa peräkkäin saataisiin nelipaikkainen henkilöauto jne. Nivelbussin perusyksikkönä olisi kolme rinnakkainkytkettyä "mopoa". Näitä moduuleja peräkkäin telakoimalla saataisiin eräänlainen "moninivelbussi" . Jos telakointi voisi tapahtua lennosta, niin työmatka alkaisi kotipihasta mopolla tai naapurien kanssa kimppanelikolla. Moottoriteiden liittymissä samaan suuntaan kulkijat telakoitasiin moninivelbusseiksi. Vastaavasti purku tapahtuisi työpaikkoja lähestyttäessä ja Illantullen kotiinpaluu käänteisessä järjestyksessä.

On tällaisia visioita varmaan puitu jo aiemminkin. Mutta asia on niin tärkeä että tilaa lisäpohdinnoille kyllä riittää.

Kommentit (5)

Vierailija

Entäs kun se yksi moduli lähtee bangokiin reissulle ja palaa kahden kuukauden hoito ja sairasjaksolle? Sun systeemi vaatii täysautomatiikkaa jottei se ole ihmisistä riippuvainen. Totta kai se toisi uusia ratkaisuja mutta myös liikkumisaspakkoa voi vähentää.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2331
Liittynyt3.10.2007
bothnicum
Moottoriteiden liittymissä samaan suuntaan kulkijat telakoitasiin moninivelbusseiksi. Vastaavasti purku tapahtuisi työpaikkoja lähestyttäessä ja Illantullen kotiinpaluu käänteisessä järjestyksessä.



Entä jos keskimmäinen moduli haluaisikin jatkaa omille teilleen seuraavasta liittymästä? Edessä, takana ja pahimmassa tapauksessa kummallakin sivulla olisi muita moduleita edessä.

Jos kuljetaan joka päivä samaa reittiä (esim. työmatkat), niin silloin ei varmaankaan tulisi isompia ongelmia, mutta kai ihmisellä sentään on oikeus muuttaa mielensä matkustusreitin suhteen ihan koska tahansa ja kesken matkankin?

bothnicum
Seuraa 
Viestejä49
Liittynyt31.8.2005

Telakoituneeseen rypäleeseen liittyminen tai siitä poistuminen voi tapahtua vain reunalta. "Moninivelbussissa" liittyminen saattaa pussittaa keskellä olevan moduulin. Ongelman ratkaisemiseksi olisi rypäleen rakennetta ajon aikana voitava muuttaa samaan tapaan kuin rivinvaihtomerkin avulla tekstirivi jaetaan kahtia. Se mahdollistaisi keskellä sijaitsevan moduulin siirtymisen poistumista varten reunalle. Toinen vaiihtoehto olsi pystysuunnan käyttö. Keskeltä poistuja yksinkertaisesti vain laskeutuisi kerrosta alemmaksi ja jatkaisi siitä vaikka Bangokiin.

Vierailija

On jo keksitty erillaisia kokoontaittuvia tai pieniä henkilökuljettimia joilla voi mennä joukkokuljetuksen kyytiin joko jättäen sen asemalle tai ottamalla mukaan. Ne vaativat sopivaa yhdyskuntarakennetta ja infraa. Kustannukset ovat suuret ennen todellista massatuotantoa. Eivät sovi arktisiin olosuhteisiin kuten suomessa osan vuotta on.

Esimerkiksi raideliikenteessä voisi olla latausmahdollisuus sähköpyörälle matkan aikana joka pienentäisi akun kokoa tai pitentäisi käyttösädettä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Mitenkäs olisi sellainen täysautomaattinen tyhjiöputkijunaverkosto?

Pienin vaunu (sylinteri) on neljälle ihmiselle. Solmukohdissa olisi "revolverivaihteet" jotka lataisivat näitä sylintereitä isompien sylintereiden sisään, ja taas mentäisiin. Atlantin yli mentäisiin jättisylintereissä joissa olisi satoja henkilöitä ja tavaraa, ja toisella puolella automatiikka purkaisi nämä 'maatuskat' takaisin pienempiin yksiköihin jotka jatkaisivat omiin päämääriinsä. Joka kadunkulmassa olisi asema. Päämäärä (ihan missä vaan) syötetään terminaaliin, ja odotetaan seuraavaa sylinteriä.

Sitten yksi sellainen sylinterivaunu jumittuu Atlantin tunnelissa, ja ihmiset kirkuvat pakokauhusta omissa putkiloissaan, jotka ovat isompien putkiloiden sisällä, jotka ovat vieläkin isompien putkiloiden sisällä.

Kuolleena syntynyt visio, mutta laitetaanpa se nyt tähän kuitenkin ajatusleikkien ratoksi.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat