Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Uudessa Tiede-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli miehen e-pilleristä. Siinä käsiteltiin pääasiassa pillerin kehittämisen vaikeutta ja tutkimuksen tämän hetkistä tilaa.

Artikkelin luettuani rupesin pohtimaan omaa kantaani miehen e-pilleriin. Itse en uskaltaisi luottaa pilleriehkäisyä miehen käsiin. Jotenkin tuntuu, että kun minä sen mahdollisen raskauden joudun "kärsimään", niin haluan myös olla vastuussa ehkäisystä. Joutuisin joka tapauksessa kyttäämään, että mies pillerinsä nielee eikä suhtaudu siihen välinpitämättömästi.

Valitettavan usein on tilanne se, että nainen huolehtii lapsistaan mahdollisen eron sattuessa. Totta kai on poikkeuksia, mutta miehen on helpompi jättää lapset äidille kuin huolehtia heistä itse. Huolehtiiko mies pilleriehkäisystä huolella kun hän todennäköisesti ei joudu kuitenkaan lapsistaan huolehtimaan jos ei halua? Entä missä määrin lisääntyy salasiittäminen? Nykyiselläänhän tämä ei ole ongelma, sen tiedämme pillereitä käyttävistä naisista, joiden kumppani ei käytä kondomia. Mies siis uskoo ehkäisyn naisen harteille ja luottaa, että nainen pillerinsä ottaa. Voiko nainen luottaa samaan kun raskauden seuraukset joutuu kantamaan hän? Onko miehen tarve siittää mahdollisimman paljon lapsia eri naisille uhka miesten pilleriehkäisyn onnistumiselle?

Mitä tapahtuu silloin, jos mies siittää salaa naiselle lapsen ja nainen ei lasta halua. Abortin joutuu nainen tekemään ja jälleen on naisen fysiikka koetuksella.

Entä kuinka käy naisen seksuaaliselle vapaudelle? Onko sitä jos nainen ei ehkäise itse? Onneksi miehen e-pilleri ei kuitenkaan vie naiselta mahdollisuutta käyttää itse pillereitä.

Mitkä ovat miesten pilleriehkäisyn yhteiskunnalliset seuraamukset?

Entä miehet itse? Suostuisitko käyttämään e-pilleriä jos se olisi lääketieteellisesti yhtä turvalliseksi todettu kuin naisen pillerikin? Luottaisitko siihen, että muistat, jaksat ja viitsit ottaa sen joka päivä? Mitä uhkia ja mahdollisuuksia näet miesten e-pillerissä?

Hämmentää.

Kommentit (2)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5304
Liittynyt6.5.2007

Saattais se olla mukavampaa vedellä pillereitä ko kumin kanssa, varsinki jos sivuoireista se itsemurha saadaan hoidettua. Vähän kustannuskysymys, mut voisin käyttää.

Per se

Reiska
Seuraa 
Viestejä5304
Liittynyt6.5.2007

Nyt teemalta e-pilleriasiaa. Joku asiantuntija tuumas, ettei miehen pilerin kehittämiseen käytettyjä rahoja saataisiin koskaan takasin. Sikäli olis hyvä, että estrogeenijämät sataisiin luonnosta vähenemään, mutta mitä siitä tulee tilalle? Ite olen kasvanu oman kaivon vedellä, että en luultavammin ole niihin aikoihin ole altistunut moisille haittavaikutuksille, mutta kuinka suuri on tuo ongelma meillä suomessa, jossa kuitenkin ihmisiä asuu melko harvaan?

Per se

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat