Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen lukenut jostain, että planeettojen kierto hidastuisi koko ajan ja eikös se kiertoliike ole ainut voima, joka pitää planeettoja kiertoradoillaan? Jos auringon massa kerran vetää niitä puoleensa, eivätkö ne pikkuhlijaa siirry kohti aurinkoa?

Kommentit (5)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Joo ei. Ainaskin kuu loittonee maasta 1cm per vuosi.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

JPI
Seuraa 
Viestejä25512
Liittynyt5.12.2012
tritonus
Olen lukenut jostain, että planeettojen kierto hidastuisi koko ajan ja eikös se kiertoliike ole ainut voima, joka pitää planeettoja kiertoradoillaan? Jos auringon massa kerran vetää niitä puoleensa, eivätkö ne pikkuhlijaa siirry kohti aurinkoa?

EI!
Aurinkokunnassa ei ole mitään voimaa joka hidastaisi planeettojen kiertoliikettä niin paljon, että ne törmäisivät tai edes lähestyisivät merkittävästi aurinkoa ennenkuin aurinko itse poksahtaa. Pleneettojen toisiinsa aiheuttamat painovoimahäiriöt sen sijaan pitkillä ajanjaksoilla saattavat muuttaa ratoja ennustamattomalla tavalla (kaoottisesti). Mutta nykyisillä supertietokoneilla tehtyjen laskujen perusteella aurinkokunta vaikuttaa hyvinkin stabiililta systeemiltä. En nyt muista kuinka kauas tulevaisuuteen planeettojen liikkeitä on simuloitu, löytynee netistä. Mielivaltaisen kauas tulevaisuuteen ei planeettojen ratoja kuitenkaan voitane laskea, koska pienetkin epätarkkaan tunnetut vaikutukset ja lähtötietojen epätarkuudet kumuloituvat ennustamattomasti ja kaoottisestikin.

3³+4³+5³=6³

tosikolie
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt1.1.2009
tritonus

Mitä luetaan ja mitä opetetaan ja mitä voi olla, ne voi olla eri asioita.

Todellisuudessa, emme voi ihmiskunnan mittauksin nykyaikana vielä todentaa sitä hidastuuko vai nopeutuuko planeettojen kierto sillä se edellyttäisi vielä muutaman satatuhatta vuotta mittausaikaa jotta voisimme olla varmoja mitä tapahtuu.

Maasta katsottuna aurinko ja kuu näyttävät yhtä isolta,,siitä voi laskea auringon ns.voiman vaikutuksen/neliömetri.

Vierailija
tritonus

Keplerin neliölain mukaan radan säde on sitä suurempi, mitä hitaampi on kiertonopeus.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005
tritonus

Jos klassinen painovoima olisi ainoa voima, niin siirtymistä ei tapahtuisi. 1/r^2 -muotoisessa painovoimassa sidottu kiertorata on ellipsi ikuisesti. Todellisuudessa relativistiset efektit tekevät radan monimutkaisemmiksi ja niissä on myös mekanismi energian menettämiseksi, gravitaatiosäteily. Aurinkokunnan planeettojen ratoihin sen vaikutus on Auringon elinaikana mitätön, toisin kuin mainittujen planeettojen välisten vuorovaikutusten, mutta lähekkäisten neutronitähtien ja mustien aukkojen systeemeissä se on merkittävä tekijä ja sellaisten systeemien on havaittu menettävän energiaa mittaustarkkuuden rajoissa juuri sen verran kuin suhteellisuusteoria ennustaa gravitaatiosäteilyyn kuluvan. Niiden kiertoajat lyhenevät, tähdet lähenevät ja lopulta yhtyvät normaalien astronomisten ajanjaksojen kuluessa (miljoonia vuosia).

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat