Kasvun loputtua palaamme juurillemme

Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005

[size=150:1wuv8p1y]Tuleva energian niukkuus hajauttaa yhteisöjä pienempiin yksiköihin[/size:1wuv8p1y]

Kaupunkikulttuuri tunnetusti "syö enemmän kuin tuottaa". Maaseutu tuottaa, mutta syö vähemmän. Kuluttajatihentymisen kasvutalousopit ovat nyt vallalla markkinataloudessa. Suurempi määrä ihmisiä pinta-alayksiköllä luo talouden kiihtyvää kasvua ja tuottaa enemmän muunneltuja materiaaleja vahingoittaen ympäristöä sekä kuluttaen yhä enemmän energiaa. Maaseutu on syöttöalue, joka ravitsee kaupunkeja ja elättää asukkaansa konkreettisesti. Kaupungit tuottavat puolestansa kysyntää maaseudun palveluille. Itsellisemmät ja pienemmät maaseutuyhteisöt tarvitsevat vähemmän "kaukoenergiaa".

Markkinatalouden kääntyessä loputtoman kasvun tavoittelussaan mahdottomiin yhtälön parametreihin tarvitsee kaupunkilaistunut ihmisosa lisääntyvästi maaseudun tasapainoittavaa rauhaa, hiljaisuutta, puhtautta ja katsetta luontoon. Kansakunnan harmonia kasvaa mullasta; tuon mullan ymmärrys on ravinnepohja tasapainoisempaan elonkierron ymmärrykseen. Maaseutu on tulevaisuuden elinalue ja katse läheisempään luonnon monimuotoisuuden ymmärrykseen. Tasaisempi ja hajaantuneempi yhteisöllisyys on huomisen ratkaisu yksinäisyyteen, juurettomuuteen, osallistumiseen ja huomion saannin tarpeeseen. Kulunut markkinahokema olla iholla kuuluukin nyt olla osallisena luonnossa.

Maaseutu on osa yhteiskuntaamme ja sillä on lisääntyvä tehtäväarsenaali. Vireä maaseutu on koko yhteiskunnan elinehto. Perinteellinen "puoliluomuinen" maanviljelys ja metsätalous on tehtäväkuvaston runkorakenne. Monimuotoisuutta on haettu vuosikymmeniä ja uutta tuotannollisuutta kehitetty. Menestys syntyy aina uteliaisuudesta, osaamisesta, yhteishengestä, verkostoitumisesta ja alueellisesta yhteenkuuluvuudesta sekä kyvystä nähdä mitä huomenna tarvitaan.

Jokainen kuntakeskus rakentuu yhden tai muutaman suuren maaseutuyksikön ympärille (kantayksikkö; "tuotantokartano"). Pienemmät tilat ovat verkostossa alihankkijoina, tavaran, raaka-aineiden ja työvoiman toimittajina. Tehtäväkuvat jakaantuvat erikoistuen oman varsinaisen perustehtävän ympärille tuottamaan esimerkiksi osamatkailupalveluita kantayksikölle. Kunta-alueen kantayksikkö voi myös harjoittaa pienimuotoista ja erikoistunutta teollista tuotantoa, erikoistunutta viljelyä (esim. kumina yms.) ja matkailupalveluita yliväsyneille ja osaksi motivaationsa kadottaneille kaupunkilaisille. Kantayksikkö on kuten kaupunkien ydinkeskustat, jotka vetävät kulutusta ja kysyntää puoleensa. Tosiasia on kuitenkin se, että kaikki eivät voi tehdä kaikkea.

Merkittävin asia on hallittu väestömäärä pinta-alayksiköllä, jolloin tasapainoittunut kulutuskysyntä vastaa luonnon omaa kykyä toimia raaka-ainelähteenä. Toimintayksikköjen koko pienenee, mutta määrä kasvaa. Kunta-alueet saadaan itsenäisimmiksi seurauksella, että kuljetukset vähenevät ja kulutus laskee. Emme voi kuluttaa enempää kuin kantokyky kestää. Kaupunkien ylisuuret tihentymät purkautuvat pienemmiksi, mutta useammiksi pientihentymiksi tasaistaen luonnon kantokykyä.

Tietoliikennetekniikalla ja sen sovelluksilla on ratkaiseva merkitys vireän maaseudun syntymisessä. Joka paikassa Suomessa tulee samoin ehdoin ja kustannuksin saada se kaikki tieto, mitä on missä tahansa muualla saatavilla. Jokainen kunta rakentaa valtion erityisellä myötävaikutuksella täydellisen kattavat tietoverkostot joka "niemen notkoon ja saarelmaan". Jokainen kunta inventoi kaikki resurssinsa, osaamisensa, osaamistarpeensa, potentiaalinsa ja ammattitaitonsa, jotta saadaan kuntakohtainen osaamis- ja työnluontitase. Jokainen kunta luo kunkin painopisteosaamisensa markkinointifilosofian ja keskittää sen käytännön toimet yhdelle toimijalle riittävällä kannusteella ja seurannalla.

(Tässä tarkastelussa ovat kaupungit jätetty pois, sen sijaan keskipisteenä ovat kunnat väkiluvultaan alle 10.000 asukasta, missä luonnonmukaisuus toteutuu parhaimmillaan, mutta jossa kysyntävähenemä ja muuttotappio näivettävät elinvoimaisuutta)

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Minusta olisi kiva asua kaikessa rauhassa maalla, kunhan asunto olisi hyvä. Kaupungissa lääväkin kelpaa, mutta maaseudulla haluaisin asua tyylikkäässä talossa. Siinä pitäisi olla punttisali, uima-allas, hyvä äänieristys ja paljon tilaa tavaroille. Voisi soittaa mankkaa kovaa ja olisi oma etupiha.
Työpaikan pitäisi olla lähellä, maanviljely on tehty kannattamattomaksi, joten sillä olisi vaikeaa elantonsa saada.

Vierailija
Ilkka Luoma
[size=18] .... leikattu bullshitit pois ...
Ilkka Luoma

Ymärsikö joku mitään mistä tuo hemmo urputtaa?

Vierailija

Näkökulman ylläpidon kurinpidollisista tiedotteista:

Nimimerkki Ilkka Luoma on toistaiseksi rajoitettu aloittamasta uusia ketjuja. Tämä sen takia, että saman blogiviestin yhtäaikaista bulkkipostittamista useammalle eri foorumille ei koeta meillä toivottavaa keskustelua edistäväksi asiaksi. Nimimerkkiä on lisäksi useasti, mutta turhaan huomautettu tästä asiasta.

Voi voi, tuli tulppa lötinään

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Maalle muuttaisin innolla, jos siellä vain olisi kiinnostava työ pyöräilymatkan päässä kotoa. Ja jos vaimokin vielä suostuisi muuttamaan mukana...

Vierailija

Minä olen kaupunkilainen jo syntyessäni, jotta vaikeaa tulisi muuttaa maaseudulle. Mutta muuttakoot ne jotka haluaa maaseudun rauhaa. Minulle riittää maaseutu joskus pyhisin mökillä. Muuta maaseudun rauhaa en kaipaa. Asfaltin keskellä kun on melkein koko ikänsä viettänyt, niin asfaltin tuottamaan kumuuteen kesälläkin on tottunut. Ja asfaltista voi saada "kauniimman" jos käyttää graffitia apuna.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005
Ayla
Minä olen kaupunkilainen jo syntyessäni, jotta vaikeaa tulisi muuttaa maaseudulle. Mutta muuttakoot ne jotka haluaa maaseudun rauhaa. Minulle riittää maaseutu joskus pyhisin mökillä. Muuta maaseudun rauhaa en kaipaa. Asfaltin keskellä kun on melkein koko ikänsä viettänyt, niin asfaltin tuottamaan kumuuteen kesälläkin on tottunut. Ja asfaltista voi saada "kauniimman" jos käyttää graffitia apuna.

........................

Saisihan sitä luomumaalilla ladon seinää koristella vaikkapa lehmien iloksi, lypsäisivät paremmin..., kuuluu kerrottavan, että Mozartin tahdissa maitokin virtaa juoksevammin

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Maalla on kesäisin kuin paratiisissa, mutta talvella kuin helvetissä.

Missään ei ole mukavampaa kuin kesällä Suomessa nimenomaan maalla, mutta enpä muuttaisi sinne pysyvästi. Jo yksistään se talvinen pimeys, loputtomat lumityöt ja eristyneisyys ovat raskaita, mutta on siinä muitakin syitä. Suomalainen kansanluonne kun on mikä on, niin jo pikkukaupungissa asuminen ahdisti. Maalla kaikki juoruilu ja paskanpuhuminen ovat sellaista kansantaidetta, että ei kiitos.

Jos ympärillä on enimmäkseen tyhjyyttä, niin mielikuvitus lähtee lentoon ja naapureiden touhuja seurataan tarkemmin kuin saippuasarjoja. Ja jos naapurit eivät tee mitään, niin silloin niillä varmaan onkin jotain tosi herkullista salattavaa...

Vierailija
Ilkka Luoma
Ayla

........................

Saisihan sitä luomumaalilla ladon seinää koristella vaikkapa lehmien iloksi, lypsäisivät paremmin..., kuuluu kerrottavan, että Mozartin tahdissa maitokin virtaa juoksevammin

Kai lehmänkin korva rauhallisesta musiikista pitää, jotta Mozartia vaan korvan iloksi. Ja ne navetanseinät voisi tulla maalaamaan joku nuori kaupunkilaispoika, joka harrastaa grafftin piirtelyä. Saisi maalaisetkin hieman sitä silmän iloa graffitista ja poika saisi työstään rahaa. Täällä kaupungeissa kun he saa hyvin harvoin rahaa graffiteistaan. Jotta tällaisesta vaihtokaupasta hyötyisi maatalon isäntä ja kaupunkilaispoika. Ja musiikkimarkkinat nousisi kun lehmätkin kaipaisi musiikkia.

Asutko itse kaupungissa vai maaseudulla?

Vierailija

Miten maaseutu - kaupunki -kina jatkuu aina vaan?

Suomessa on jo yli sadan vuoden ajan saanut itse valita asuinpaikkansa. Tietysti on kamalaa, että väki joutuu muuttamaan työn perässä epämieluisampaan paikkaan, mutta ei kaikkea voi saada.

Vaikka olen ydinluitani myöten kaupunkilainen, en mitenkään pidä maaseutua huonompana paikkana. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Surra tietty voi, mutta sitten kannattaisi vaan ruveta sopeutumaan.

Viime viikolla oli kamala bussikokemus. Kuski pysäytti bussin puoli metriä päätepysäkiltä ja piti ovet kiinni, vaikka odotajia pyryssä ja viimassa oli monta. Vasta aikataulussa ilmoitetulla kellonlyömällä hyrryytti 50 cm ja päästi meidät sisään.

Kun matkustajat sitten, aika sivistyneesti, valittivat, huusi ukkeli: "Minulla on enää viikko työaikaa jälellä ja sitte jään eläkkeelle! Ihan sama mitä te sanotte. Minä oon 32 vuotta ajanu HKL:n bussia ja sitten muutan heti tästä paskaläjästä maalle. Täällä on vaan ***** ihmisiä".

No, mitäs, kuorossa toivoteltiin hauskoja eläkepäiviä. Nousee taso molemmissa kunnissa.

Vierailija
Halle Lujaa
Maalla on kesäisin kuin paratiisissa, mutta talvella kuin helvetissä.

Missään ei ole mukavampaa kuin kesällä Suomessa nimenomaan maalla, mutta enpä muuttaisi sinne pysyvästi. Jo yksistään se talvinen pimeys, loputtomat lumityöt ja eristyneisyys ovat raskaita, mutta on siinä muitakin syitä. Suomalainen kansanluonne kun on mikä on, niin jo pikkukaupungissa asuminen ahdisti. Maalla kaikki juoruilu ja paskanpuhuminen ovat sellaista kansantaidetta, että ei kiitos.

Jos ympärillä on enimmäkseen tyhjyyttä, niin mielikuvitus lähtee lentoon ja naapureiden touhuja seurataan tarkemmin kuin saippuasarjoja. Ja jos naapurit eivät tee mitään, niin silloin niillä varmaan onkin jotain tosi herkullista salattavaa...

Maalla on kesällä hyttysiä ja niitä riittää monasti syksyn yli. Talvella maalla ei ole paljoa tekemistä, paitsi nikkaroida kotia tai kirjoitella jollekkin keskustelufoorumille.
Kaupat ovat maaseudulla kaukana, eikä jokapaikasta voi tilata kebabia tai pizzaa kotiinsa.
Kaupungissa naapurini seuraavat tarkasti minun touhujani ja pitävät muut niistä ajan tasalla.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005
Ayla
Ilkka Luoma
Ayla

........................

Kai lehmänkin korva rauhallisesta musiikista pitää, jotta Mozartia vaan korvan iloksi. Ja ne navetanseinät voisi tulla maalaamaan joku nuori kaupunkilaispoika, joka harrastaa grafftin piirtelyä. Saisi maalaisetkin hieman sitä silmän iloa graffitista ja poika saisi työstään rahaa. Täällä kaupungeissa kun he saa hyvin harvoin rahaa graffiteistaan. Jotta tällaisesta vaihtokaupasta hyötyisi maatalon isäntä ja kaupunkilaispoika. Ja musiikkimarkkinat nousisi kun lehmätkin kaipaisi musiikkia.

Asutko itse kaupungissa vai maaseudulla?

.....................................

Kaupungissa toistaiseksi; ...katselen taloja maalta. Mitähän siellä maalla tekisi ... luonto lähellä, ehkä hiljaisuus ja rauha. Järvi pitäisi olla kävelymatkan päässä, jotta pääsisi soutelemaan. Luontovalokuvaaminen olisi askeleen päässä kynnykseltä. Talo saisi olla jopa taajaman tai kylän ulkopuolella.

Kanaloissakin soi rock´roll

Ilkka Luoma

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat