Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Periaatteessa erilaiset mielentilat voidaan jakaa kahteen osaan - positiiviset ja negatiiviset.
Kysymys kuuluu: Kuinkahan moni ihminen yrittää hallita itseään kun hän kokee negatiivisia mielentiloja. Hallitseminen on yksi keino, mutta itse olen päätynyt siihen että koen kaiken läpi enkä yritä karkoittaa negatiivisia mielentiloja, tuloksena on se että negatiivisetkin mielentilat muuttuu joko positiiviseksi tai ainakin neutraaleiksi.

Ihmisen suurin negatiivinen mielentila taitaa olla pelko. Psykiatrilta vosi odottaa kysymystä että: Mitä sinä pelkäät?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (11)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Mun piti postittaa Psykologia osastolla mutta vahingossa postitinkin sen tänne.
Vaikka täällä se voi kerätä uusia keskustelijoita ettei aina vastaa ne samat userit.

Mut saa siirtää jos mode niin haluaa.

deep'n'dark

Kysymys kuuluu: Kuinkahan moni ihminen yrittää hallita itseään kun hän kokee negatiivisia mielentiloja. Hallitseminen on yksi keino, mutta itse olen päätynyt siihen että koen kaiken läpi enkä yritä karkoittaa negatiivisia mielentiloja, tuloksena on se että negatiivisetkin mielentilat muuttuu joko positiiviseksi tai ainakin neutraaleiksi.

Yleisesti ottaen, en osaa sanoa. Jonkinmoista kontrollia todennut hyväksi pitää, harkitusti, muuten antaa negatiivisten kuplia siinä missä positiivistenkin. Eilen negatiivisti kiukuspäissään erästä typerää byrokraattia kutsuttua "kyvyttömäksi kuhnuriksi" ja "laiskanpulskeaksi lehmäksi", "vittuperkelesaatanoiden" saattelemana. Tappeluhan siitä tuli. Tänään jo hymyilyttää, helpotti. Itse ainakin sitä mieltä että antaa niiden negojen purkautua rauhassa, padoten tule kuin noita pommittajia ja muita hulluja.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
automaatti
deep'n'dark

Yleisesti ottaen, en osaa sanoa. Jonkinmoista kontrollia todennut hyväksi pitää, harkitusti, muuten antaa negatiivisten kuplia siinä missä positiivistenkin. Eilen negatiivisti kiukuspäissään erästä typerää byrokraattia kutsuttua "kyvyttömäksi kuhnuriksi" ja "laiskanpulskeaksi lehmäksi", "vittuperkelesaatanoiden" saattelemana. Tappeluhan siitä tuli. Tänään jo hymyilyttää, helpotti. Itse ainakin sitä mieltä että antaa niiden negojen purkautua rauhassa, padoten tule kuin noita pommittajia ja muita hulluja.

Välillä pitääkin purkaa itseään ulospäin eikä kerätä loputtomasti katkeruutta omalle tililleen.
Puhdistaa ilmaa ja on ainakin saanut pointin perille.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
deep'n'dark
Välillä pitääkin purkaa itseään ulospäin eikä kerätä loputtomasti katkeruutta omalle tililleen.

Paitsi että heti kun purkaa itseään niin tulee pelkkää trollihaukkumista ja muuta vastaavaa paksaa. Eikä täällä näy teille ihmisille menevän simppelitkään pointit perille vaikka vääntäisi rautalangasta montakin kertaa.

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277
Liittynyt12.12.2012

Mitäs mielialoja on teillä repertuaarissa?
- Rakkaus / välinpitämättömyys
- Nautinto / kidutus
- Arvostus / viha
- Suojelu / uhraus
- Kunnia / itseinho
- Sääli / kade
- Tyyli / mitäänsanomattomuus
- Seesteisyys / rauhattomuus
- Voimantunto / ahdistus
- "Ei huolen häivää" / kärsimys
- Kokeminen tässä / poissa
- Aina viimeisellä rajalla / nössö

Vissiin kulttuurisidonnaisia eli tunteen tunnistaminen on opetettu?

...taasko noita uusia ajatuksia...

Reiska
Seuraa 
Viestejä5303
Liittynyt6.5.2007
deep'n'dark
Psykiatrilta vosi odottaa kysymystä että: Mitä sinä pelkäät?

Olis kyl vähän kehno kysymys kun ihmiset harvoin osaa sanoa suoraan ja vaikka osaisivat, nii ei aina halua sitä kertoa. Terapiassa tuollaset asiat tulee huomata oikeastaan kait juttujen pohjalta.

Per se

MooM
Seuraa 
Viestejä7226
Liittynyt29.6.2012

Tunnetilija/tunteita/fiiliksiä ja mielialoja luokitellaan useammalla akselilla. Postiivinen - negatiivinen on vain yksi. Toinen tärkeä akseli on "valppaus" (tälle ei ole oikein hyvää suomenkielistä sanaa). Esimerkiksi tykkäämistä on valppausakselilla kahdenlaista: rauhoittavaa ja seesteitä tykkämistä (vaikka lämmin kesäpäivä puoliunessa drinksun kanssa laiturilla) tai kiihkeää tykkäämistä (seksuaalinen kiihko esimerkiksi, samoin vaikka jonkin muun addiktion kohde). Vastaavasti viha voi olla turhautuneen passiivista tai aktiivista raivoa. Nämä parit ovat aivotoiminnan kannalta hyvin erilaisia tiloja, vaikka positiivisuus - negatiivisuus -akselilla samantapaisia.

Yksi luokittelu, jossa on mukana aivokemiaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:L%C3 ... motion.jpg

Joku luento aiheesta
http://www.cs.tut.fi/kurssit/IHTE-5100/ ... ento_8.pdf

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Hassua ja mielenkiintoista on se että erilaiset tunteet tuntuu monesti fyysisesti. Vatsa ja rinta on sellaisia paikkoja joissa usein tuntuu. Niin negatiiviset kuin positiiviset fiilikset. Joskus voi tulla pala kurkkuun eli tuntuu fyysisesti kuin siellä olisi jotain ylimääräistä kurkussa.

くそっ!

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Ronron
Hassua ja mielenkiintoista on se että erilaiset tunteet tuntuu monesti fyysisesti. Vatsa ja rinta on sellaisia paikkoja joissa usein tuntuu. Niin negatiiviset kuin positiiviset fiilikset. Joskus voi tulla pala kurkkuun eli tuntuu fyysisesti kuin siellä olisi jotain ylimääräistä kurkussa.

Minulla ei taida olla muita tuntemuksia kuin fyysisiä tuntemuksia. Mikä tunne ei tunnu fyysisesti? Ainakin itse pystyn paikantamaan kehosta sen paikan josta tunne kumpuaa, aina.

deep'n'dark
Kysymys kuuluu: Kuinkahan moni ihminen yrittää hallita itseään kun hän kokee negatiivisia mielentiloja.

Aika moni varmasti. Itse teen sitä vain silloin, jos se aiheuttaa ongelmia esim sosiaalisessa kanssakäymisessä.

tsbmw
Mitäs mielialoja on teillä repertuaarissa?

- Rakkaus / välinpitämättömyys
- Nautinto / kidutus
- Arvostus / viha
- Suojelu / uhraus
- Kunnia / itseinho
- Sääli / kade
- Tyyli / mitäänsanomattomuus
- Seesteisyys / rauhattomuus
- Voimantunto / ahdistus
- "Ei huolen häivää" / kärsimys
- Kokeminen tässä / poissa
- Aina viimeisellä rajalla / nössö

Onko nuo vastakohtia?
Korjasin oman mieleni mukaan paremmaksi:

- Rakkaus / Inho
- Nautinto / Tuska
- Arvostus / Halveksunta
- Suojelu / Välinpitämättömyys
- Kunnia / Häpeä
- Sääli / Julmuus
- Tyyli / Tyylittömyys
- Seesteisyys / Rauhattomuus
- Voimantunto / Voimattomuus
- "Ei huolen häivää" / Ahdistuneisuus
- Kokeminen tässä / ?
- Aina viimeisellä rajalla / ?

Kahta viimeistä en tajunnut.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277
Liittynyt12.12.2012

Kokeminen tässä on opeteltavissa oleva tapa havainnoinnin aktiiviseen tarkkailuun esim. tarkkailet työmatkalla kaikkia juttuja, eikä vain aja alitajuisesti autoa motarilla. Kyseessä on tietoisuuden tunnetila, jos joltain päivältä et muista juttujasi et varmaan ole kovin online... "elämä valuu kuin hiekka sormien läpi".

Aina viimeisellä rajalla - tarkoittaa kaikkeen suhtautumista niin, että elää nyt juuri parasta hetkeä ja täysillä, tekee itse mahdollisimman rajusti ja ottaa suurimpia riskejä. Hei ei me saada elämästä revanssia!
Kaikki on siinä täydellisen tasa-arvoisia, että eletään samaa aikaa!
Samalla on kiva ikäänkuin ulkopuolisena seurata tapahtumista ja omaa osaansa

...taasko noita uusia ajatuksia...

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Nobelaner
deep'n'dark

Paitsi että heti kun purkaa itseään niin tulee pelkkää trollihaukkumista ja muuta vastaavaa paksaa. Eikä täällä näy teille ihmisille menevän simppelitkään pointit perille vaikka vääntäisi rautalangasta montakin kertaa.

Kyllä minä olen perillä missä yleensä mennään. Taidat Nobelaner olla fobioiden viemänä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat