Seuraa 
Viestejä13176

Kävin huollossa niin 0,5 mm jäljellä. Kannattaako viedä samaan korjaamoon vai kilpailuttaa. ?

300 euroa maksaa korjaus. Onko normihinta vai tekeekö joku halvemmalla.

Kannattaako lapiin mennä reissulle enne vai jälkeen huollon?

Sivut

Kommentit (21)

Olen nähnyt jarruht jotka oli ajnettu totaalisen paskaksi siis niin ettei niitä ollut lainkaan. Tuo puoli milliä viittaa samaan mentaliteettiin. Palojen vaihto ei ole rakettitiedettä ja sitä ei voi tehdä väärin. Etsi filkkoja joissa niitä vaihdetaan ja katso rellusta onnistuuko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Härpäkkeet? Jarrulevyt(kö)? Eli palat ollu niin kaput että levytki sökönä. Jos jokanurkkaan levyt ja palat niin ei 300€ pahalta kuulosta. Voi vaihtaa itsekki jos pysyy avaimet käsissä. Ei kannata varmaankaan pitkälle reissulle ennen remppaa lähteä.

Härpäkkeet? Jarrulevyt(kö)? Eli palat ollu niin kaput että levytki sökönä. Jos jokanurkkaan levyt ja palat niin ei 300€ pahalta kuulosta. Voi vaihtaa itsekki jos pysyy avaimet käsissä. Ei kannata varmaankaan pitkälle reissulle ennen remppaa lähteä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Ehdottomasti vielä kannattaa ajaa kun kerran on noinkin paljon paloja jäljellä. 2-3 vuodeksi hyvin riittää mokomat

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Reiska
Seuraa 
Viestejä5951
vihertaapero
Ehdottomasti vielä kannattaa ajaa kun kerran on noinkin paljon paloja jäljellä. 2-3 vuodeksi hyvin riittää mokomat



Rupeevat vinkumaa ja alkaa v*tuttaa kuskia.

Per se

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
tms
Härpäkkeet? Jarrulevyt(kö)? Eli palat ollu niin kaput että levytki sökönä. Jos jokanurkkaan levyt ja palat niin ei 300€ pahalta kuulosta. Voi vaihtaa itsekki jos pysyy avaimet käsissä. Ei kannata varmaankaan pitkälle reissulle ennen remppaa lähteä.




ilmeisesti koko jarrut, vaihtoon. Rellulla on kyllä halvat osat ainakin näissä 90-luvun autoissa. muuten simppeliä teknikkaa niin tunnissa vaihtaa. Johan tollaiset osat maksais sen 160-180 euroa jos itse ostaisi jostain liikeestä. Jos osaisi itse vaihtaakin toki sästää.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210

Kyllä puolella millillä viikon ajaa. Sitten riippuu vähän levyjen kunnosta, sellasiakin tullut vastaan että hajoavat käsiin ihan just. Siinä tapauksessa palojen pinnalla ei ole niin merkitystä. Voihan noi periaatteessa itsekkin vaihtaa, jos välineet ja taidot löytyy. Toisaalta kolmellasataa veisin kyllä huoltoon vaihtoon. Ja onhan noita "tein itse ja säästin" tapauksia...

Haloo?

Ranskalaisten autojen laadukas suunnittelu tyypillisesti takaa jarruremontin avaamatta muuta kuin pyörän pultit. Palojen vaihto käy kuin tanssi, vaikka kerrostalon pihamailla alkeelliset työkalut apuna käyttäen.

Eikä maksa kuin osaset, jotka nekään ei maksa kuin murto-osan paska-ajoneuvojen tehtaan katteet - harakiriosiin verrattuna.

Vierailija

Itse tein tässä viikon alussa. Joka pyörään uudet jarrupalat. Lisäksi jarrusatuloiden liukutapit puhdistettu ja rasvattu + uudet suojakumit. Jarrusylintereihin uudet suojakumit ja tiivisterenkaat, yksi jarrusylinterin mäntä oli vähän ruostunut, tilalle uusi mäntä. Tietysti jarrusylinterit myös puhdistettiin (ruostetta kertyy tiivisterenkaan ulkopuolelle, jos suojakumit rikki). Eipä Motonetin hinnoilla paljon tullut maksamaan. Alkuperäisvaraosat olis maksaneet maltaita. Pelkästään yhteen takapyörään jarrupaloilla kysyi merkkihuolto yli 100€.
Biltemasta olis saanut takapyörään taydellisen jarrusatulan mäntineen, liukutappeineen kaikkineen 75€/ kpl. Siinäkin tuli säästöä, kun vaihdoin etupäässä vain suojakumeja mäntiin ja liukutappeihin.

Kuulun niihin vanhan liiton ihmisiin, jotka ovat nuoresta lähtien korjanneet auton itse. Nykynuorilla menee sormi suuhun jo renkaanvaihdossa.

Katsastusmies kyllä sanoo, jos jarrulevyt kuluneet liian ohueksi ja on vaihtokunnossa. Muuten niitä kyllä on ihan turha vaihtaa. Tuuletetut jarrulevyt kestää vähemmän ohenemista, kun vaihtamiskäsky käy katsastuksessa.

Vierailija

Jatkoksi vielä, että tuonikäisessä autossa, mikä nyt tiäremiähellä on, niin jarrusatulan liu'ut ja männät ovat yleensä jumissa, joten jarrutusteho on olematon. Usein liukutappien kiinnijumittumisen huomaa jarrutehon heikkenemisen lisäksi siitä, että jarrulevy on ulkopuolelta ruosteessa ja sisempi jarrupala kuluu vinottain, kun jarruttaminen kampeaa satulaa vinoon.
Jos jarrusylinterin männän suojakumit on rikki, niin se on merkki siitä, että männät jumittaa ruosteen takia. Usein kosteutta pääsee suojakumien sisälle vaikka ne kumit ovat ehjiäkin. Mäntäremontti on edessä, jos männän liikuttamiseen tarvitse paljon puristusvoimaa.

Ruostuneet jarrusylinterin männät saa parhaiten irti, kun pumppaa jarrupolkimella männän melkein irti. (Voi siihen käyttää paineilmaa kompressoristakin). Sen jälkeen irroittaa ja tukkii jarruletkun, niin saa jarrusatulan kätösiinsä.

Helpommalla ja vähemmällä käsien likaantumisella pääsee, kun jarrupalojen lisäksi vaihtaa uudet tai kunnostetut jarrusatulat. Viimeistään katsastuksessa tulee ilmi, jos liukutapit tai männät ovat ruostuneet kiinnni.

Talven suolakurakäsittelyn jälkeen olisi jarrujen herkkyys tarkistettava ja huollettava. Jotkut mallit ovat herkempiä jumittelemaan ja rasvaamattomista kaikki. Kumit ja rasvat (silikonipasta) voivat maksaa enemmän kuin tarvikepalat.

Kun poistaa ruosteita, on siihen tarkoitetut aineet parhaita ja sitruunahapollakin saa lioteltua.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... HdFdmueLsA

Satulan kasaaminen

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xQk7Pz_vfc

Älkää tehkö noin. Laakeria ei saa vasaroida. Poraa vain tuon kannan pois ja asentaa ruostumattoman ruuvin.

Ehdottomasti kannattaa vaihtaa, joko itse tai huollossa. Ei ole pakko olla merkkihuolto.
Mikä säästö siitä syntyy että ajaa 0,5 mm palat loppuun ja jarruttaa metalli metallia vasten. Menee levyt saman tien vaihtoon.
Jos on sellainen rellu jossa on ajonhallinta on jarrujen paras olla kunnossa.
En löisi vetoa että kestävät pohjoisen matkaa.

Tuo että "härpäkkeet" pitää vaihtaa viittaa siihen, että jarrut ovat jumissa ja palat laahaavat päällä koko ajan. Pitää vaihtaa palojen lisäksi männät & tiivisteet, ellei koko satula. Sitten on hankittava jarrunestettä ja ilmattava jarrut. Siinä on apu tarpeen. Jos ei ole työkaluja ja tallia ja kaveria ja nesteitä ja sopivaa esim. kuparirasvaa veisin suosiolla pajalle.

Mitähän tuo 0,5 mm tarkoittaa: jonkun palan ohuin kohta?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat