Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Minua vaivaa moni vanha asia. Olen siis sanonut tai tehnyt jotain väärää vuosia sitten. Nämä jutut ovat ihan pikkuasioita, ketään ei ole ammuttu ja suohon upotettu. Vaikka tiedän että näihin henkilöihin en todennäköisesti törmää enää koskaan, samat teemat palaavat aina mieleen. Esimerkkinä kun 17-vuotiaana petin tyttöystävää ja jäin kiinni. Keskustelut sen jälkeen palaavat aina mieleen vaikka tuosta on yli 15 vuotta ja siitä tytöstä kuulin viimeksi 13 vuotta sitten.

Olen lääkinnyt itseäni uhkapelaamalla ja viinaa juomalla. Jos olen toimeton ja selvinpäin pakkoajatukset tulevat. Onko muilla vastaavia tuntemuksia? Pitäisikö hakea hoitoa?

Kommentit (6)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Joo, hoitoon. Mulla epäillään kans OCD eli se pakko-oireinen ahdistuneisuushäiriö, sehän voi ilmetä monin eri tavoin. Mulla on ollut läpi elämän vähän kaikenlaista lievää pakko-oireilua, kaikenlaisista pakkoliikkeistä pakkoajatuksiin ja ahdistumiseen. Ei niistä mikään muu ole koskaan koitunut mitenkään vakavaksi tai suuremmin häiritseväksi paitsi nuo ajatukset.

Ne sanoo että se voi johtua serotoniinihäiriöistä ja jotkut mömmöt voi auttaa. Itehän vedän nykyään Cipralexia tai vastaavaa halvempaa. Kai se on auttanut, pystyy elämään ja olen vissiin elämänmyönteisempi. Mutta aina juomisen jälkeisinä päivinä ahdistus on suurta ja pakkoajatukset ja pelot valtaa mielen.

Jospa sullakin on OCD kun et pääse noista ajatuksista? Käy juttelemassa lekurille jos haluat kokeilla mömmöjä. Tietty se on sinänsä kurja että sitä ei kuulemma voi parantaa, itekin taidan syödä noita loppu elämäni. Toinen vaihtoehto on kärsiä ja oppia elämään pelkojen kanssa, mutta sen elämän olen jo tarpeeksi pitkään nähnyt eikä se taida olla minun juttuni. Lääkäri suositteli että kokeilisin nostaa annosta 40 mikroon kun olin viime käynnillä vähän heikossa hapessa, mutta aion pitää tämän 20 mikroa se riittää kyllä selviytymiseen.

くそっ!

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009

Pakkoajatuksina on myös ollut tuota keskustelujen kelaamista uudestaan ja uudestaan. Erityisesti jotain tiettyjä lauseita. Joku sana saattaa myös jäädä jumiin päähän ja sitä sitten kuunnellaan monenlaisessa muodossa (venytettynä eri kirjaimia, pätkittynä, änkytyksenä, lauluna jne). Ei noista muuten ole ollut haittaa, mutta joskus vievät keskittymisen esimerkiksi elokuvaa katsoessa, kun joku laini jää päälle eikä pysty prosessoimaan uusia vuorosanoja. Ja on se kyllä toisinaan turhauttavaa muuten vaan.. Mulla nämä pakko-oireilut ulottuu myös liikkeisiin ja toimintoihin.

Lääkärillä tentattiin siitä mitä tapahtuu jos yritän toimia näitä pakkoja vastaan. Yleensä ilmeisesti ihmiset ajattelevat, että "jos en tee näin, niin jotain pahaa tapahtuu mulle/läheiselle" tms. Tuo tuntuu itsestä aika vieraalta. Hanttiin pistäminen aiheuttaa vain ahdistusta, v***tusta ja levottomuutta. Miten muilla?

Sen kummemmin en ole perehtynyt pakko-oireisiin ilmiönä. Pitäisi varmaan tutustua tarkemmin, kunhan saan edelliset "tutkimukset" pois mielestä

Haloo?

Vierailija

Eikös pakkoajatukset määritellä nimenomaan haitallisina ja ahdistavina ajatuksina, jotka palaavat mieleen aina vain uudestaan? Eikä niillä tietääkseni ole edes mitään tarvetta olla tosielämän asioita vaan kyseessä voi olla puhtaat mielikuvatkin.

Eli mikään korvamato tai sana ei vielä aivan riitä.

ocd-potilas on sitten aivan eri asia. Ocd-potilas toistaa rutiinejaan ja pakkotoimintojaan turvallisuuden tuntemiseksi, ja suorittamatta jättäminen voi aiheuttaa valtavaa kauhua.

Ketjun aloittajan voisi olla hyvä käydä jonkun asiantntijan juttusilla, kuulostaa kyllä kovasti mm.masennuksen ja ahdistuksen oireilta.

Bojoing
Seuraa 
Viestejä210
Liittynyt15.8.2009

Pakkotoiminnat ovat luonteeltaan toistuvaa käytöstä (esim. käsien pesu, esineiden järjestely, lukitsemisen tarkastaminen) tai mielessä tapahtuvaa toimintaa (esim. rukoilu, laskeminen, sanojen hiljainen toistelu).

Terveysportti

Tarkoitin siis tuota. Yritin rajata vastaustani mut varmaan jätin vähän liikaakin sanomatta. Pakkoajatuksen määritelmästä en sitten tiedä, mutta ocd-diagnoosin sain joskus viitisen vuotta sitten.

Pakko-oireissa on kyllä noin yleisesti ottaen enemmän tasoja kuin mitä luulisi. Ei se rajaudu vain sairaisiin ajatuksiin ja käsien pesemiseen. Tällaisenkin löysin:

Ruminations 'Rumination' is a term often used to describe all obsessional intrusive thoughts, but this is misleading. In the context of OCD a rumination is actually a train of prolonged thinking about a question or theme that is undirected and unproductive. Unlike obsessional thoughts, ruminations are not objectionable and are indulged rather than resisted. Many ruminations dwell on religious, philosophical, or metaphysical topics, such as the origins of the universe, life after death, the nature of morality, and so on.

One such example might be where a person dwells on the time-consuming question: 'Is everyone basically good?'. They would ruminate on this for a long period of time, going over in their mind various considerations and arguments, and contemplating what superficially appeared to them to be compelling evidence.

Another example might be someone that ruminates about what would happen to them after death. They would weigh up the various theoretical possibilities, visualise scenes of heaven, hell, and other worlds and try to remember what philosophers and scientists have said about death.

With most ruminations it inevitably never leads to a solution or satisfactory conclusion and the person appears to be deeply pre-occupied, very thoughtful, and detached.

http://www.ocduk.org/types-ocd

Pakko-oireet voidaan vielä sekoittaa vaativaan persoonallisuushäiriöön (obsessive-compulsive personality disorder, anankastic personality disorder) tai ne voivat esiintyä samanaikaisesti.

Ja niin, taustalla ei tarvitse olla kauhua jostain mahdollisesta tapaturmasta, "pelkkä" valtava ahdistus suorituksen jättämisestä sekä toiminnon aiheuttama haitta riittävät diagnoosiin.

Haloo?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
EV+
Minua vaivaa moni vanha asia. Olen siis sanonut tai tehnyt jotain väärää vuosia sitten. Nämä jutut ovat ihan pikkuasioita, ketään ei ole ammuttu ja suohon upotettu. Vaikka tiedän että näihin henkilöihin en todennäköisesti törmää enää koskaan, samat teemat palaavat aina mieleen. Esimerkkinä kun 17-vuotiaana petin tyttöystävää ja jäin kiinni. Keskustelut sen jälkeen palaavat aina mieleen vaikka tuosta on yli 15 vuotta ja siitä tytöstä kuulin viimeksi 13 vuotta sitten.

Olen lääkinnyt itseäni uhkapelaamalla ja viinaa juomalla. Jos olen toimeton ja selvinpäin pakkoajatukset tulevat. Onko muilla vastaavia tuntemuksia? Pitäisikö hakea hoitoa?

Auttaako se yhtään, jos kerron, että muillakin ihmisillä on tätä samaa. Et ole vaivasi kanssa yksin. Tuo on kyllä veemäistä, mutta sen kanssa voi oppia elämään. Kokeile mielikuvaharjoittelua. Voit yrittää elää tapahtuman uudelleen jossitellen. Jos olisitkin sanonut jotain toisin niin kuinka tilanne olisi sitten mennyt. Voit myös pohtia, miksi tapahtumien muut esiintyjät käyttäytyivät juuri niin kuin käyttäytyivät ja miltä asiat mahtavat heistä näyttää silloin ja nyt. Jos ei tepsi niin go to your happy place. Eli aina ahdistavien ajatusten tullessa mene ajatuksissasi paikkaan, jossa sinusta tuntui hyvältä. Voit myös keksiä sellaisen itse. Ite käytän erästä lapsuuteni maisemaa ja toisena erästä lapsuuden tapahtumaa. Lapsuuden mummola toimii kans joskus. Yritä kuvitella paikat mahdollisimman tarkasti puiden lehtiä, säätä ja tunnelmaa myöten. Tärkeintä on, että pystyt kuvittelemaan paikan, johon liittyy vain onnellisia ja positiivisia muistoja ja tuntemuksia. Sinne opit pakenemaan kun alkaa ahdistaa.

Hämmentää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat