Seuraa 
Viestejä111
Liittynyt26.3.2005

Rahaan liittyvä byrokratia on monella tavalla edelleen kivikautista. Alla pohdin mitä olisivat vähän modernimpaan järjestelmään kuuluvat tärkeimmät ominaisuudet. En tiedä missä yhteyksissä näitä on mahdollisesti käyty läpi aiemmin, mutta ainakin käytännön toteutus on selvästi jäänyt korkeintaan ajatuksen tasolle. Ehdottakaa näihin parannuksia jos sellaisia mieleen tulee.

Palkanmaksu

Kaikki turha poistetaan. Käyttöliittymät redusoidaan yksinkertaisimmaksi mahdolliseksi. Palvelut yhdistetään. Paperinen verokortti poistetaan kivikautisena. Sähköinen verokortti muutetaan yksinkertaistetuksi vero-status-sivuksi. Jos yritys tai yhdistys haluaa maksaa jollekulle palkan, niin se onnistuu loggaamalla ilmaiseen webbipalveluun, syöttämällä sinne saajan henkilötunnuksen, summan, työn kuvauksen ja OK. Valmis. Mitään muuta ei tarvita. Kulukorvaukset ja muut optiot on avattavissa käyttöliittymään monimutkaisempia maksuja varten. Palvelu tekee aivan kaiken automaattisesti eli mm. lähettää kaikki veroilmoitukset sekä palkkalaskelman suoraan palkansaajan sähköpostiin. Työnantajakulut maksetaan automaattisesti kaikki heti palkanmaksun yhteydessä eikä hankalasti myöhemmin. Henkilötunnukseen liitetään päätilinumero ja pääsähköpostiosoite ja muut relevantit tiedot NetPostissa tai muussa yleisessä, henkilökohtaisen profiilin sisältävässä ylimmän tason palvelussa.

Veroprosentti määräytyy täysin automaattisesti. Kenenkään ei tarvitse miettiä sitä, vaan järjestelmä laskee itsestään optimoidun, turvallisesti ylimitoitetun ja mahdollisimman selkeästi ymmärrettävän veroprosentin. Veronpalautus (tai mätky) tapahtuu myöhemmin kuten nykyäänkin, mutta kaikki asiat redusoidaan yhteen järjestelmään ja mahdollisimman ymmärrettävään muotoon reaaliaikaisesti päivittyvälle sivulle. Kaikki turhat edestakaiset ja kaksinkertaiset verotukset lakkautetaan. Tärkeintä on kuitenkin henkilötunnusta vasten maksaminen ja täysautomaattinen veroprosentti. Asiat kuten verotettava puhelinetu (= byrokraattinen turhake) pois. Vähemmän byrokratiaa, parempi selkeys ja seurattavuus.

Sitä varten, että turvataan palkansaajan mahdollisuus saada työnantajan lupaama palkka (ajallaan), otetaan käyttöön mainejärjestelmä, jota kuvaillaan tarkemmin alla.

Laskujen maksaminen

Paperiset laskut ovat kivikautisia. Niitä kuitenkin joudutaan pyytämään ja lähettelemään edelleen vuonna 2013. Suuri osa kirjanpidosta, tilintarkastuksista ym. edelleen tapahtuu paperisten tositteiden perusteella. Uudessa skenaariossa kertarysäyksellä lähes kaikki taloustoiminnot siirretään sähköiseen muotoon. NetPosti otetaan kunnolla käyttöön, ja kehitetään se vastaamaan kaikkiin tärkeimpiin tarpeisiin niin, että vältytään useiden eri järjestelmien sekamelskalta.

NetPostiin luodaan yhteinen laskutusjärjestelmä. Ei tarvita lainkaan muita laskutusjärjestelmiä. Laskun aihe syntyy silloin, kun kaupan vastapuolet tekevät sopimuksen myynnistä/ostosta. Esimerkiksi A ostaa puhelinliittymän B:ltä. Osto tapahtuu vahvistamalla sen NetPostin vahvistussivulla. Vahvistuksessa kuvauksena on mahdollisimman lyhyt versio vahvistettavasta sopimuksesta; esimerkiksi puhelinliittymän pääominaisuudet, television takuuehdot, myytävästä palvelusta kuvaus ja niin edelleen.

Toisessa esimerkissä C myy D:lle kiireellisen sähköasennuksen. Tässä tapauksessa ei ole aikaa näpytellä mitään ennen kuin itse työ täytyy jo tehdä. Työn valmistuttua laskun kirjoittaminen tapahtuu niin, että laskuttaja näpyttelee uuteen järjestelmäämme laskun aiheen, summan ja eräpäivän. Vastaanottajan nimi (yritys tai henkilö) valitaan listasta, joka kattaa kaikki ihmiset ja kaikki yritykset/yhteisöt. Ei tarvitse ottaa kantaa tilinumeroihin, Y-tunnukseen (paitsi varmistusmielessä) tai viitenumeroon. Painetaan ok, ja lasku lähtee vastaanottajan sähköpostiin. Koska laskun yksityiskohtia ei todennäköisesti sovittu ennen työn tekemistä, tai ainakin tuntimääristä oli olemassa vain arvio, on kyseessä epämääräisempi lasku. Laskun voi aina viranomaismenettelyn kautta kiistää, mutta koska seuraamukset voivat olla vakavia, ei tällaiseen lähdetä heppoisin perustein.

Silloin kun huijari lähettää perättömän laskun, niin vastaanottaja painaa nappia "perätön lasku" ja asia selvitetään viranomaisen kanssa. Mikäli lasku todella oli perätön, niin lähettäjä saa erittäin suuren miinusmerkinnän maineeseensa. Tällaisista ja muista syistä kerätty negatiivinen maine johtaa siihen, että kukaan selväjärkinen ei halua enää tehdä sellaisen kanssa yhteistyötä. Rikostapauksissa toki tulee myös rikosseuraamukset. Kuukausien tai vuosien hyvällä työllä oman maineensa voi kuitenkin puhdistaa.

Kun vastaanottaja saa laskun NetPostiin, niin hän voi suoraan klikata "maksa heti", "laita maksuun eräpäivänä" tai "laita maksuun tämä sekä vastaavat automaattisesti". Sitten pääsee suoraan laittamaan verkkopankin koodit mahdollisimman lyhyen reitin kautta. Parhaassa tapauksessa NetPostin sisään integroidaan myös verkkopankit.

Laskujen karhuaminen ja ulosotto

Jos laskua ei makseta ajallaan, niin vastaanottaja saa automaattisesti eräpäivän mentyä parin viikon jälkeen miinuspisteen omaalle mainesivulleen. Kyseessä on hieman samankaltainen mainejärjestelmä kuin eBayssa tai Huuto.netissä, mutta tähän liittyisi myös automaatiota. Voidaan miettiä näkyykö maine prosentteina ja/tai absoluuttisina lukuina (prosentteina, jos ei haluta paljastaa tapahtumien määrää). Voidaan miettiä tarvitseeko tiettyä vuosimäärää vanhempia tapahtumia näyttää enää ollenkaan. Algoritmit maineen laskemiseen voidaan miettiä tarkemmin. Maine koskee sekä henkilöitä että yhteisöjä. Kaikki saavat automaattisesti positiivisia ja/tai negatiivisia julkisia merkintöjä.

Perintäyritykset lakkautettaisiin järjettöminä. Jäisi jäljelle valtion uudistettava ulosottojärjestelmä, josta tehtäisiin mahdollisimman tehokas ja läpinäkyvä. Sopivalla tavalla ulosotettavien henkilöiden oikeuksia suojattaisiin, mutta toisaalta sopivalla tavalla tiedot laitettaisiin julkisiksi, ilman mitään muutaman euron tiedonhankintamaksuja. Yksi ja sama laskutusjärjestelmä hoitaisi automaattisesti viivästyskoron laskemisen ja karhumuistutukset. Ulosotto tapahtuisi valtion ulosottojärjestelmän toimesta nopeasti ja tehokkaasti.

Mikäli joku henkilö tai yhteisö on järjestelmän ulkopuolella (ei ole vielä rekisteröitynyt tai on estynyt käyttämään mitään laitteita), niin tällaisen kanssa voidaan toimia vanhaan tapaan, mutta lopulta kaikki haluavat rekisteröityä, kun huomaavat siitä koituvat edut.

Kirjanpito

Kaikki laskut ovat automaattisesti samassa järjestelmässä, joten kirjanpito myös tapahtuu automaattisesti samassa järjestelmässä. Ilmainen palvelu antaa automaattisen seurannan henkilökohtaiselle taloudelle sekä omalle yritykselle. Sekä henkilökohtaisen että yrityksen kirjanpitoon on skannattavissa tai valokuvattavissa suoraan webbipalvelun käyttöliittymään kuitteja. Skannatut ja valokuvatut kuitit automaattisesti rotatoidaan ja optimoidaan oikean kokoisiksi (myös OCR eli tekstintunnistus). Pääosin tositteet pyritään kuitenkin tuottamaan sähköisinä versioina, esimerkiksi kauppakuitit vaikkapa etäluettavan pankkikortin tai kännykän kautta suoraan kaikkine tietoineen tilitapahtumien yhteyteen. Vanhanaikaiset tositteet on kuitenkin skannattavissa/valokuvattavissa mahdollisimman helposti. Verkkopankin tiliotteesta voi kaikista riveistä klikata suoraan auki alkuperäisen tositteen omine muistiinpanomerkintämahdollisuuksineen. Yrityksen kirjanpito tapahtuu automaattisesti. Laskut/kuitit sisältävät automaattisesti tiedon mihin kategoriaan ne kuuluvat. Mikäli ihmiskirjanpitäjää tarvitaan, niin hän ainoastaan vahvistaa täysin sähköisestä ja automaattisesti järjestellystä materiaalista asioita, joihin koneautomaatio ei vielä pysty. Mitään papereita ei postitella mihinkään suuntaan. Arvonlisäverotilitykset ja muut vastaavat tapahtuvat automaattisesti.

Kun nämä toteutuvat, niin se tarkoittaa aika suurta vallankumousta kaikenlaisissa taloustöissä työskenteleville ihmisille. Ilmeisesti aika suuri määrä työpaikkoja katoaa. Mutta byrokratia vähenee huimasti ja yleinen tehokkuus kasvaa huomattavasti. Melko helposti toteutettavien uudistuksien johdosta ihmisten suhde omaan talouteensa tehostuu aivan uudelle tasolle ja myöskin monenlainen rappio vähenee sen seurauksena huomattavasti.

Miksi näitä ei ole toteutettu jo 2000-luvun alussa?

Kommentit (5)

Muisti pettää
Seuraa 
Viestejä89
Liittynyt3.10.2012

Käytäntö on valitettavasti näyttänyt, ettei nykymaailmassa voida tehdä näin suuria uudistuksia. Se vaatisi valtion vahvaa ohjaavaa kättä, ellei peräti kokonaan valtiollista hanketta. Tämä taas ei sovi ideologisestä näkökulmasta useimille puolueille, jotka ovat vahvan yksityistämisen kannalla. Jos kuitenkin ihmeen kaupalla hanke saataisiin käyntiin, vesitettäisiin se heti poliittisella vallankähminällä, lukuisilla työryhmillä (joilla kaikilla erillaiset mielipiteet) ja erillaisen etupiirien vahvalla lobbauksella. Tuloksena olisi mahtavia palkkioita konsulteille ja poliittisille ryhmille, täysin toimimaton ja buginen lopputuote kansalaisille ja miljardien lasku veronmaksajille (eli nykyoloissa miljardien lisälainan tarve markkinoilta).

Teoreettinen Geggosen Suomi, muutama maailmanlaajuisestikkin lahjakas ohjelmointigugu, kasa hakkereita etsimässä heikkouksia suunnitteluvaiheessa, jokunen luotettava loppuvaiheessa ja meillä olisi toimiva systeemi muutamassa vuodessa ja alle 50 miljoonan. Sitten vain tarvitsisi kuunnella salaliittoteoreetikoiden ininää kansallisesta rekisteristä

Reiska
Seuraa 
Viestejä5252
Liittynyt6.5.2007

Palkka.fi-palveluun voi kirjata palkat, niin ei tarvi erikseen antaa mitään vuosi-ilmotuksia, samasta paikasta saa samalla palkkakuitit. Verottajan palvelu.

Suurimmat suomessa toimivat tilitoimistot skannaa laskut ja kun yrittäjä on ne hyväksyny, kirjataan kirjanpitoon. Tällöi yhteen tositteeseen käytetty aika on kymmeniä sekunteja. Automaattinen kirjanpito vaatis merkittävä muutoksia kirjanpitoon noin yleensä. Ja kyllä sitä monet on yrittäneet tehdä, asia vain nykyisillä vaatimuksilla on todettu liian hankalaksi. Jos kaikkien yritysten laskut olis samassa järjestelmässä, olis kyseessä jo jonkilainen tietoturvariski.

Talous on muutenki sellanen asia, ettei sitä kaikki halua automatisoida, välillä kun tarvii vähän tasapainotella sun muuta.

Per se

p s
Seuraa 
Viestejä111
Liittynyt26.3.2005

Olen käyttänyt palkka.fi:tä viisi vuotta ja mielestäni se on aina ollut aivan surkea. Se ei ole muuten käytännössä yhtään kehittynyt tuona aikana. Toki olen iloinen, että palvelu on ilmainen, ja periaatteessa toimii.

Kirjoitin ehdotukseni erityisesti omasta näkökulmastani, jossa minä itse maksan kaikki laskut. Jos toteutetaan edes pieniä osia ehdotuksestani, niin se voi jo auttaa valtavasti. Aikaa ja varsinkin energiaa menee aivan hukkaan typeriin asioihin kuten karhuamiseen. Erittäin merkittävä osa laskun vastaanottajista maksaa laskunsa myöhässä, ja tämä koskee myös suurimpia yrityksiä.

Tietoturva-argumenttiin vastaisin niin, että palvelut voi halutessaan yhdistää. Esimerkiksi voi jättää käyttämättä automaattista karhuamista ja laskuttaa oman laskutusohjelmistonsa kautta, jos haluaa. Tai voi ottaa varakopiot omaan järjestelmään.

Argumentti siitä, että jotkut haluavat pitää oikeuden maksaa myöhässä (tai muuta vastaavaa), on pätevä. Mutta mielestäni he voivat vapaaehtoisesti jättäytyä järjestelmän ulkopuolelle siksi aikaa, kunnes ymmärtävät järjestelmän edut.

p s
Seuraa 
Viestejä111
Liittynyt26.3.2005

Lisäys alkuperäiseen ehdotukseen:

Mainepisteistä tulee erittäin tärkeä osa mihin tahansa luottamusta vaativaan kauppaan kuten vuokrantajan ja asukkaan väliseen kauppaan. Tällä on valtavat positiiviset vaikutukset yleiseen järjestykseen, ja järjestelmä ohjaa järkeviin asioihin keskittymiseen eli vähentää turhia, kansantaloutta laskevia ongelmia.

Henkilö on yhtä kuin henkilötunnus. Yritys on yhtä kuin Y-tunnus. Eli tunnuksien kanssa operoidaan, jotta poistetaan vaara samannimisten asioiden sekoittumisesta (toki tarkistusta tapahtuu muutenkin mm. osoitteen ja maineen tarkistuksen kautta).

Jos voitte laittaa lisää perusteltuja kommentteja puolesta tai vastaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat