Seuraa 
Viestejä13176

Ajateltiin veljen kanssa lähtee kevolle ja käydään kääntymässä Norjan puolella kans. Tässän tulee sellanen turnee, että autohan on 24 tuntia käynnissä kokoajan, arviolta päivä menee kun saman tien tullaan takasin. Kusella kerkee äkkiä käymään. Käykö rellu kuumana?

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
syytinki
Seuraa 
Viestejä10303

Ole huoletta.

Yleensä kuski ylikuumenee nopeammin kuin auto.

Ja valehtelet. Ei se pysy käynnissä 24 tuntia tankkaamatta. Paitsi jos olet suurentanut tankin johonkin 200 litraan.

Ne jarrut on kyllä syytä kunnostaa ennen lähtöä tai poistaa kokonaan, etteivät haittaa ajoa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Jarruista muinoin varoiteltiin norjanmatkalaisia. On pitkiä alamäkiä ja jarrut voi ylikuumeta. Nykyään ei asiasta juuri puhuta. En ainakaan muista kuulleeni.

On mielikuva, että legendan moottorin keittäminen turisteilla useimmiten johtui sääskistä tukkoon ajetusta maskiverkosta, tai syylarista, jos ei maskiverkkoa ollut.

Tuli mieleen vielä, että matkailupönttö jarruttaa alamäessä koko ajan, joten jarrun vetovara saatettiin lukita läpipultilla tms. ja tehdä näin vaunu jarruttomaksi ja moottorijarruttelulla säästettiin veturin omia jarruja.

- Ubi bene, ibi patria -

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35469
Pacanus Rusticanus
Jarruista muinoin varoiteltiin norjanmatkalaisia. On pitkiä alamäkiä ja jarrut voi ylikuumeta. Nykyään ei asiasta juuri puhuta. En ainakaan muista kuulleeni.



Muinoin rahvaan autoissa oli rumpujarrut ja paremmissa umpilevyt. Nyt joka kinnerissä on jarrulevyt jäähdytyskanavilla kuin paremmissakin kilpa-autoissa. Epäilemättä ne ovat vähemmän alttiita ylikuumenemiselle kovissa vuoristo-oloissakin.

Miksi se moottori ylikuumenisi, jos jäähdytys toimii? Sehän lämpenee muutamassa minuutissa siihen mihin lämpenee ja sitten pysyy stabiilina niin kauan kun vesipumpun hihna on ehjä. Tuskinpa se ylikuormittuukaan normaalilla ajolla.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Neutroni
Pacanus Rusticanus
Jarruista muinoin varoiteltiin norjanmatkalaisia. On pitkiä alamäkiä ja jarrut voi ylikuumeta. Nykyään ei asiasta juuri puhuta. En ainakaan muista kuulleeni.



Muinoin rahvaan autoissa oli rumpujarrut ja paremmissa umpilevyt. Nyt joka kinnerissä on jarrulevyt jäähdytyskanavilla kuin paremmissakin kilpa-autoissa. Epäilemättä ne ovat vähemmän alttiita ylikuumenemiselle kovissa vuoristo-oloissakin.

Miksi se moottori ylikuumenisi, jos jäähdytys toimii? Sehän lämpenee muutamassa minuutissa siihen mihin lämpenee ja sitten pysyy stabiilina niin kauan kun vesipumpun hihna on ehjä. Tuskinpa se ylikuormittuukaan normaalilla ajolla.




Öljynlauhdutin on myös kova juttu jos on kovaa kuormitusta helteillä. Taitaa nykykatiskoissa olla kaikki niin ylimitoitettua, että ei tarvitse murehtia Norjan vuoristoja. Itsellä kun on aika wanhaa / vanhahtavaa kalustoa kaikki, niin joutuu osaamaan hiukan enemmän.

Tuli just mieleen, kun jäähdytetyillä levyillä heitin hullun keikan joskus takavuosina mutkaisia pikiteitä pitkin, kun oli KIIRE. Carina TA60 DX + fööni (on yhä tallessa ja rekisterissä). Kotikylän kahvilan eteen kun palatessa parkkasin, nousi etujarruista niin armoton savu, että piti hakea sammutin varoiksi. Että kyllä levyjarrukin kuumenee.

- Ubi bene, ibi patria -

syytinki

Ja valehtelet. Ei se pysy käynnissä 24 tuntia tankkaamatta.



Tankkasin viimeksi vahingossa elämäni ensimmäisen kerran siten, että auto oli käynnissä. Onneksi oli hybridin sähkömoottori, joka silloin äänettömästi "hurisi". Huomasin vasta autoon takaisin astuttuani että mitä *****.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Mulla kävi Mersu monta vrk.ta piilopirtillä (se "sähkölaitos"), kun unohtu

Olisko ollut mallasta saunajuomana silloin, en enää muista. Näitä sattuu. Eikä voi tinanappi syyttää päissään ajamisestakaan, kun auto on liekassa paksulla kaapelilla töllin seinässä. (Sen aurinkokennon asentamisen jälkeen on muuten naftaa kulunut aika vähän. Edelliskeväänä tankkasin viimeksi.)

Joutaa Mersun moottori muihin töihin. Saatan laittaa pyörittämään kenttäsahaa. Pikku pulmana väärä pyörimissuunta. Tosin Tiäremiähen "veneprojekti" antoi kipinän perinneveneen teosta ja siihen Mersun moottori olisi myös hyvinniin passeli, joskin suora 6x1 litraa olisi jämympi kuin Mesen neitimäiset 3 litraa.

- Ubi bene, ibi patria -

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174
Carloz
Tankkasin viimeksi vahingossa elämäni ensimmäisen kerran siten, että auto oli käynnissä. Onneksi oli hybridin sähkömoottori, joka silloin äänettömästi "hurisi". Huomasin vasta autoon takaisin astuttuani että mitä *****.

tankkaan aina pakkasella auto käynnissä, kesällä ei niin ole väliä, kun tarkenee muutenkin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174
Neutroni
Muinoin rahvaan autoissa oli rumpujarrut ja paremmissa umpilevyt. Nyt joka kinnerissä on jarrulevyt jäähdytyskanavilla kuin paremmissakin kilpa-autoissa. Epäilemättä ne ovat vähemmän alttiita ylikuumenemiselle kovissa vuoristo-oloissakin.
riippuu minkä hintaluokan autolla ajelee. Suomen tasolla useissa autoissa on jarrulevyt edessä (ilman jäähdytystä) ja rummut takana. en kyllä noilla kovin reippaasti jarruttelisi Norjan vuoristoreiteillä kesähelteillä. jos ei ole koskaan käynyt ajelemassa Norjassa on vaikea hahmottaa niiden mäkien ja alamäkien suuruutta.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Pacanus Rusticanus
Alko makuuhuoneen plasmatöllö käydä niin kuumana, että piti se sammuttaa. Tais tulla telkkarin osto, ellei ihmeparanemista tapahdu.



Sangen oudoksuttavaa. Töllö on ollu nyt tunnin päällä vastaavassa moodissa kuin yöllä jolloin se kuumeni lähelle hajoamispistettä ja nyt kuvapinnan lämpö on vain +31,2-32 astetta. Tutkimattomia ovat elektroniikan oikut.

Joskus on syytetty kypsyviä elkoja plasmatöllön temppuiluista.

---------------------

No nyt on pintalämpö +30,xx asteessa

---------------------

29,5

- Ubi bene, ibi patria -

syytinki
Seuraa 
Viestejä10303
Pacanus Rusticanus
Pacanus Rusticanus
Alko makuuhuoneen plasmatöllö käydä niin kuumana, että piti se sammuttaa. Tais tulla telkkarin osto, ellei ihmeparanemista tapahdu.



Sangen oudoksuttavaa. Töllö on ollu nyt tunnin päällä vastaavassa moodissa kuin yöllä jolloin se kuumeni lähelle hajoamispistettä ja nyt kuvapinnan lämpö on vain +31,2-32 astetta. Tutkimattomia ovat elektroniikan oikut.

Joskus on syytetty kypsyviä elkoja plasmatöllön temppuiluista.

---------------------

No nyt on pintalämpö +30,xx asteessa

---------------------

29,5


En kyllä jättäisi enää valmiustilaan valvomattomana. Kaikki virrat panisin poikki.

Mahtaako tuo olla Rellu-merkiltään ja tuliko katseltua "kuumia" ohjelmia. Tuli mieleen tuo teräväpiirto. Sehän saattaa rassata näytön piirejä vähän paremmin.

Minkä ikäinen hankinta tuo on. Ei sillä, että plasmatöllön hankkisin, mutta uteliaisuus vaivaa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kyseinen plasmatöllötin on analoginen 16:9 32" taulu-TV, eli suht vanha laite on jo. Ostin PC.n näytöksi. Vaikee sanoo miten paljon on käytetty. Oli liikkeen hyllyssä ollut esittelykoneena. Sain halvalla silloiseen hintatasoon nähden. Resoluutio on joku aivan ufo. Sen verran laatukuvalaatu digivideoita toistettaessa, että aattelin viedä pelin korjaamoon jos käyttösavua tulee vain vähän ulos. Ellen sitten löydä yhtä hyvää tilalle.

Hmmmm. Töllön oma bluescreen kun menee päälle kun mini-pc.n näyttö sammuu virransäästöajastimella, lämpö alkaa kohota.

------------------------

On mekaanisten kytkimien takana kaikki viihde-elektroniikka ja virrat poikki aina kun lähden ovesta mäjelle. On kaikenlaista rakkinetta kertynyt, joten se pakottaa varovaisuuteen.

Harvalla vilkuttaa parhaimmillaan parisataa lediä makuuhuoneessa. Kun jäin kuntoutustuelle / eläkkeelle, oleskelin paljon vaaka-asennossa makuuhuoneessa pari-kolme vuotta ja sinä aikana makuhuoneesta oli kehittynyt Enterprisen ohjaamo. Sellaiseksi se sitten jäi, vaikka nykyään tulee oltua enemmän liikkeellä kuin vuoteessa. Moni tapa jäi. Tätäkin kirjoitan selälläni punkassa minillä sovelletulla 4-sormijärjestelmällä samalla kun katson videota ja kuuntelen musiikkia ja suunnittelen vetoakselikoteloa moottoripaattiin.

- Ubi bene, ibi patria -

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat