Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ns. likinäköinen: vasen -2.25 ja oikea -2.5

Jos hankkisin yksiteholinssit, niin mikä on se etäisyyspiste, mistä eteenpäin alkaisin vasta nähdä tarkasti? Näkisinkö siitä pisteestä "äärettömään" saakka tarkasti?

Minkä vahvuisilla laseilla näkisin täysin tarkasti 1 m päähän?
Ja miten nuo lasketaan?

PS. Kysymys on vaan teoreettinen ja tiedän että minä tarvitsen monitehot..

Kommentit (6)

Silmälasit määrätään siten, että näkö fokusoituu äärettömyyteen lepotilassa. Jos haluat sen metrin etäisyydelle on linsseihin lisättävä +1 diopteria eli lasit olisivat silloin -1,25 ja -1,5.

korant
Silmälasit määrätään siten, että näkö fokusoituu äärettömyyteen lepotilassa. Jos haluat sen metrin etäisyydelle on linsseihin lisättävä +1 diopteria eli lasit olisivat silloin -1,25 ja -1,5.

Millä kaavalla noita dioptreja lisätään? Jos nyt haluaisinkin sen tarkan näön pisteen puolen metrin kohdalle, niin olisko dioptrilisäys siloin pyöreästi +0,6 dioptria?

Tarkan näön etäisyys on sama kuin lisättävän linssin polttoväli. Jos haluat sen puolen metrin etäisyydelle lisäys on 1/(0,5 m) = 2 dioptria.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30901
Liittynyt16.3.2005
faq

Jos hankkisin yksiteholinssit, niin mikä on se etäisyyspiste, mistä eteenpäin alkaisin vasta nähdä tarkasti? Näkisinkö siitä pisteestä "äärettömään" saakka tarkasti?

Lyhyin tarkennusetäisyys on silmien ominaisuus. Silmälasin linssi mitoitetaan niin, että mykiö tarkentaa lepotilassa äärettömään ja jännittämällä lihaksia siitä lähemmäs. Vanhetessa se kyky heikkenee ja aiheuttaa moniteholinssien tarpeen. Positiivisella linssillä (tai likinäköisyyden tapauksess avähemmän negatiivisella) lähintä tarkennuspistettä voi lähentää, mutta sitten menetetään kyky tarkentaa kauas.

Et näe samalla kertaa tarkasti kuin osan lähimmän tarkennuksen ja äärettömän välisestä alueesta. Se riippuu pupillin koosta, eli pitkäli valaistuksen voimakkuusesta. Isolla pupillilla hämärässä syväterävyyslue on kapea ja pienemmällä se laajenee.

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1218
Liittynyt12.9.2008
faq

Minkä vahvuisilla laseilla näkisin täysin tarkasti 1 m päähän?
Ja miten nuo lasketaan?

PS. Kysymys on vaan teoreettinen ja tiedän että minä tarvitsen monitehot..

Kysymykseesi ei kai ole yksiselitteistä vastausta, vaan kykysi tarkentaa lähelle silmälasien kanssa riippuu silmäsi akkommodaatiokapasiteetista eli siitä, kuinka pitkälle ikänäkösi on kehittynyt. Jos sinulla on jo ikänäköä, eli et pysty tarkentamaan enää -2,25 ja -2,5 vahvuiset silmälasit päässäsi esim. puolen metrin etäisyydelle, asia kyllä korjaantuu hankkimalla vähemmän taittavat linssit, mutta sen jälkeen et vastaavasti näe enää terävästi kauas. Eli suo siellä, vetelä täällä. Oikea ratkaisu on hankkia monitehot. Olen myös kuullut, että taittovirhe voidaan korjata niin, että toisella silmällä pystyy tarkentamaan lähelle ja toisella näkee terävästi kauas, mutta itse en kyllä viitsisi kokeilla moista.

No jos silmissä ei ole laisinkaan taittovirhettä, eli näkö on paras mahdollinen, niin millä arvolla taitto (sf tai sph) siloin ilmitetaan? Onko 0?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat