Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaipaisin kokeneemmilta ihan yleisiä vinkkeja fysiikan opiskelua koskien.

Tilanteeni on se, että olen äärimmäisen kiinnostunut fysiikasta ja kemiasta (erityisesti mikrotason fysiikasta), mutta en omaa toistaiseksi kovinkaan suuria matemaattisia lahjoja, vaikka yliopistossakin on nyt tullut hieman tilastotiedettä ja ihan "perusmatikkaa" kauppatieteellisessä opiskeltua hyvällä menestyksellä. Tämä on kuitenkin niin kaukana fy/ke-matikasta, ettei siitä ole juurikaan ollut apua kyseisten aineiden opiskelussa. Kemian laskut luonnistuvat kuitenkin ihan kohtuudella.

Koko tämän kevään olen laskeskellut itsenäisesti lukion kemian ja fysiikan kurssit läpi ja olen huomannut, että tietyt asiat tuottavat erityisiä vaikeuksia. Esimerkiksi ihan klassiset mekaniikan ja dynamiikan laskut (etenkin pyörimiseen ja momentteihin, sekä termodynamiikkaan liittyvät) aiheuttavat suonenvetoja, kun ei millään meinää tulla ensimmäisellä kerralla täysin oikeita vastauksia. Sen sijaan esimerkiksi aaltoihin (lukion 3. kurssi), sähköön ja sähkömagentismiin (6. ja 7. kurssit) tai säteilyfysiikkaan (8. kurssi) ei liity juurikaan ongelmia. Jotenkin niissä tuntuu, että ratkaisut saa ihan loogisesti pääteltyä. Mekaniikassa ja dynamiikassa puolestaan en oikein koskaan ole tajunnut noita voima-/vektorikuvioiden piirtämistä tai voimien jakamista eri komponentteihin, mistä johtuen laskut menevät usein pieleen.

Olen tässä nyt miettinyt, että ilmoittautuisin aikuislukioon fysiikan sekä ainakin joillekin pitkä matikan kursseille. Lähinnä mietityttää, että mitkä matikan kurssit olisivat suotavia käydä läpi, jotta se auttaisi ymmärtämään nimenomaan fysiikan ilmiöitä paremmin? Lisäksi haluaisin opetella differentiaalilaskennan perusteet. Olen siis aikaisemmin käynyt vain lyhyen matikan. Sinällään sääli, että nyt kun on vihdoin löytänyt tieteenalan joka ihan tosissaan kiinnostaa, ei asioiden syvällinen ymmärtäminen ole nykytiedoilla mahdollista.

Kommentit (2)

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Laske lukion pitkän matematiikan vektorikurssin kirja läpi.
Uusi konsepti, mutta oikeastaan melko yksinkertainen, kunhan sen ymmärtää.

Toinen tärkeä osa-alue on differentiaali -ja integraalilaskenta, joiden hallinta on myös mekaniikassa tärkeää.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Fysiikan lait on tapana muotoilla differentiaaliyhtälöiksi. Tämän takia suosittelen differentiaali- ja integraalilaskennan kursseja. Ja tosiaan jos differentiaaliyhtälöistä on joku syventävä kurssi olemassa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat