Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kohta on taas se aika kun EM-sarjan kiihytysautot tulevat suomeen jyskyttämään ja täristämään tannerta. Siitäpä tulikin mieleen, kuinkahan paljon tuollanen 6000hv nitrovehje hukkaa tehoa ääneksi? Jos ääni pystyttäisiin jotenkin kierrättämään takaisin moottoriin (niin että kone ei pitäis mitään ääntä), niin paljokohan tehot nousisi?

Kommentit (9)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
Liittynyt16.3.2005

Korkeiden desibelien tuottaminen ei taida hirmuisia tehoja vaatia. Muutamilla kymmenillä wateillakin saa kohtalaisen mökän aikaiseksi...

Vierailija

Tannerhan tärisee matalillakin taajuuksilla, jopa sellaisilla joita ei kuule.

Muistan joskus lukeneeni että erään vesivoimalaitoksen ultraääniteho olisi useita megawatteja. Ihmettelin jo silloin kun hyötysuhteesta laskettu häviökään ei ollut kuin runsas megawatti. Jollain energiallahan se äänitehokin tuotetaan.

Vierailija
Sepi
Korkeiden desibelien tuottaminen ei taida hirmuisia tehoja vaatia. Muutamilla kymmenillä wateillakin saa kohtalaisen mökän aikaiseksi...



150 dB:n äänenpaineeseen tarvitaan jo kaiuttimillakin lähemmäs 20kW vahvistintehoja, josta tietenkin suurin osa menee lämpötehoksi. 3dB lisäys vaatii aina tehon tuplaantumisen samalla laitteistolla (jos täydellinen laitteisto).

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Auttaisiko pelkkä äänieristäminen? Palaminen pitäisi toteuttaa siten, että palokaasut paisuu sylintereissä normaalipaineeseen. Silloin pakoputkista tulisi pelkkää pihinää ja paljon suurempi osuus tehoista saataisiin talteen.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Ei taira nitroraksteri olla ekomoottorilla varustettu. Polttoainettakin pumpataan koneeseen reilusti ihan jäähdytyksen takia. Ylimääräiset palaa sitten putkien päässä monimetrisenä soihtuna.
Remmiahdinkin nappaa konetehoa sen 400hv että saadaan sylinteriin kunnon täytökset. Huoltoyställinen laite, 6 kytkinlevyä ja asetelma levyjen oikaisi puolen kilometrin ajon jälkeen. Samalla sitten tehdään täysi moottoriremontti.
Sytytystulpat kestää kisakäytössä 3-4 sekunttia ja niitä 16.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija

Metelihän noissa on tolkuton. Äänieristämisellähän nyt ei ole mitään apua, tuommoinen perus henkilöauton äänenvaimenninkin muuttaa äänen energian lähinnä lämmöksi, ei mitenkään sinällään lisää tehoa.

Eli moottorin äänieristys ei mitään auta, lisää vaan painoa ja tätä kautta hidastaa.

Stereovertailun tekijälle, huomaa että kaiuttimen hyötysuhde on surkea, 20kW vahvistintehoa tarkoittaa herkillä PA-vehkeillä jotain satoja wattieja ilman liikutteluun, loput häviävät puhekelassa ja elementin muodonmuutoksissa lämmöksi. Torvikaiuttimilla vähän parempia hyötysuhteita, sielläkin jo 10% on hyvä.

Tästä voisi taas päästä siihen, että dragsterin äänisaaste ei montaa kilowattia vie. Mutta LÄMPÖ kun saataisi talteen ja kevyillä rakenteilla autoa eteenpäin viemään, sitten tapahtuisikin jo oikeasti paljon.

tasan
Tannerhan tärisee matalillakin taajuuksilla, jopa sellaisilla joita ei kuule.

Muistan joskus lukeneeni että erään vesivoimalaitoksen ultraääniteho olisi useita megawatteja. Ihmettelin jo silloin kun hyötysuhteesta laskettu häviökään ei ollut kuin runsas megawatti. Jollain energiallahan se äänitehokin tuotetaan.




Meinaat varmaankin infraääniä kun aiemminkin matalista taajuuksista puhuit?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005
Kuramalli
Siitäpä tulikin mieleen, kuinkahan paljon tuollanen 6000hv nitrovehje hukkaa tehoa ääneksi? Jos ääni pystyttäisiin jotenkin kierrättämään takaisin moottoriin (niin että kone ei pitäis mitään ääntä), niin paljokohan tehot nousisi?



Akustinen teho ei ole merkittävä ja kaikki yritykset pienentää sitä johtavat tehohäviöihin muilla mekanismeilla. Muistaakseni jonkun ison kantoraketin akustinen teho oli mainittu megawateiksi ja tuollaisen auton ääni on vain vieno kuiskaus rakettimoottorin rinnalla, joten akustiseksi tehoksi voisi arvata satoja watteja tai maksimissaan muutama kilowatti.

Vierailija

Rakettimoottorin ääniteho on 1MW.
Moottorisahan 0,1W.

Kun asteikon kuulee logarimtisena, ei noiden ero vaikuta yhtä suurelta.

0,1 W - 110 dB
1 W - 120 dB
10W - 130 dB
100W - 140 dB
1000W - 150 dB
10000W - 160 dB
100 000W - 170 dB
1 MW - 180 dB
100 MW - 200dB, joka vastaa äänen paineen heittelemistä nollasta kahteen ilmakehään.

Tuosta taulukosta etsimään dragsterin äänitasoa ja siitä sitten selviää?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat