Seuraa 
Viestejä2329
Liittynyt3.10.2007

Tämä on tietysti hyvä uutinen sinänsä, mutta kuka idiootti ne tulospalkkiot on näille virkamiehille alunperin edes myöntänyt ja millä perusteilla?

Näin äkkiseltään ei tule mieleen muuta tapaa mitata valtion virkamiehen työn tehokkuutta, kuin kustannussäästöjen aikaansaaminen, mutta miksi niitä säästöjä pitää tuhlata säästöistä palkitsemiseen? Ja johan tuo säästämistavoite on kirjattu mm. hankintalakiin, eli palkitaanko virkamiehiä lainkuuliaisuudesta?

Kommentit (6)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

ongelmahan on virkamies-portaassa siinä, että etuja jaellaan toinen toisilleen eikä ole mitään riippumatonta organisaatiota joka valvoisi, ettei eri virkamies-portaiden välillä pääse tapahtumaan korruptiota.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

ID10T
Seuraa 
Viestejä2329
Liittynyt3.10.2007
taucalm
ongelmahan on virkamies-portaassa siinä, että etuja jaellaan toinen toisilleen eikä ole mitään riippumatonta organisaatiota joka valvoisi, ettei eri virkamies-portaiden välillä pääse tapahtumaan korruptiota.



Korruptiotahan ei tietenkään saa esiintyä valtionhallinnossa missään muodossa, mutta itseäni ihmetytti tässä uutisessa eniten se, että miten mitataan sellaista mikä ei ole mitattavissa?

Yksinkertaisimmillaan tulospalkkaus tomii niin, että jos henkilö A kaivaa ojaa vauhdilla 10 metriä/päivä ja henkilö B 20 metriä/päivä, niin henkilö B on selkeästi osoittanut tehokkuutensa ja ansaitsee siten tulospalkkion.

Mutta miten virkamiehen työn tuloksia mitataan?

Alla lainaus valtionvaraimiministeriön tulospalkkausohjeeesta:

Tavoitteet selkeiksi ja tulokset todennettaviksi

Tulospalkkiotavoitteet ja tavoitetasot sekä niiden porrastus tulee pääsään-
töisesti asettaa tunnuslukuina, joiden toteutumista mitataan mittareiden
avulla. Näin voidaan luotettavasti ja objektiivisesti osoittaa tulospalkkiota-
voitteiden saavuttaminen. Tavoitteet ja palkkiot tulee asettaa siten, että
tavoitteet ovat saavutettavissa ja järjestelmä kannustaa parempaan tulok-
seen. Näin henkilöstö voi omalla toiminnallaan vaikuttaa palkkion saami-
seen.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9240
Liittynyt18.8.2008
ID10T
taucalm
ongelmahan on virkamies-portaassa siinä, että etuja jaellaan toinen toisilleen eikä ole mitään riippumatonta organisaatiota joka valvoisi, ettei eri virkamies-portaiden välillä pääse tapahtumaan korruptiota.



Korruptiotahan ei tietenkään saa esiintyä valtionhallinnossa missään muodossa, mutta itseäni ihmetytti tässä uutisessa eniten se, että miten mitataan sellaista mikä ei ole mitattavissa?

Yksinkertaisimmillaan tulospalkkaus tomii niin, että jos henkilö A kaivaa ojaa vauhdilla 10 metriä/päivä ja henkilö B 20 metriä/päivä, niin henkilö B on selkeästi osoittanut tehokkuutensa ja ansaitsee siten tulospalkkion.

Mutta miten virkamiehen työn tuloksia mitataan?

----snip----


Esimerkkisi A:n kaivuhommista hoidetaan yleensä urakkapalkkana, että onhan se jonkinlainen tulospalkka, mutta reilu sellainen. Tietysti, jos ovat aikapalkkaisissa hommissa voidaan B arvioida paremmaksi lapiomieheksi ja työntää koskispullo hyvänmiehen lisänä.

Onhan tuohon valtion "hienoon" systeemiin tullut perehdyttyä ja voin kertoa miten virkamiehen tuottavuus mitataan.

Se tehdään täsmälleen kuten VM:n ohjeessa neuvotaan eli kertoimilla. Kertoimet taas ovat erilaisia pärstäkertoimia.

Aikanaan ihmettelin suuresti miten mokoma ihmisten luokitusjärjestelmä meni läpi. Puoluejäsenkirjaa ei saanut käyttää kertoimissa, mutta kyllähän sekin siellä piilossa on.

Ammattijärjestötkin hyväksyivät tuon kieroontuneen järjestelmän heittämällä, vaikka koko homma haisi ja haisee maasta taivaaseen. Ns. tasa-arvolla, ihmisarvolla ja perustuslain pykälillä pyyhittiin persettä mennen tullen.

Vierailija

Itse oli IT-firmassa tulospalkkauksella melkein koko työurani (nyt olen eläkkeellä). Mutta siellä mittarit ja asetetut tavoitteet olivat selkeitä, ja helposti seurattavia. Sellaisia olivat eri tehtävissä esim. liikevaihto, kate, alaisten käyttöaste, asiakastyytyväisyys (kysyttiin asiakkaalta numero) jne. Minäkin olen ihmetellyt, miten noihin julkisen sektorin tehtäviin voidaan vastaavia selkeitä numeerisia tavoitteita asettaa. Vastaus on: ei mitenkään.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9240
Liittynyt18.8.2008
Guarani River Oil
Tä. Totta ihmeessä virkamiehen työpanoksen voi mitata siinä missä yksityisen sektorin työntekijän.

Erehdyt. Ei voi.

Tietysti, jos lasketaan kusella, paskalla ja kahvilla käynnit.

Onhan nuo yrittäneet ja seuraus on ollut usein surkea. Esim. pikkupomon tuottavuuden ainoaksi selittäjäksi jää helposti budjetissa pysyminen. Budjetin koon ovat kuitenkin sanelleet yläkerran viisaat ja pikkubossin ainoa keino selvitä on lempata väkeä ulos.

Ekaksi panna väkeä pois yleisöpalvelusta, puhelinpalvelusta tai vastaavasta. Siitä ei synny välitöntä haittaa toiminnalle.

Hyvin homma näkyy tavallisen ihmisen elämässä. Haeppa pääkaupunkiseudulla passia tai uusi ajokorttia. Kauheat jonot ja salia kiertää rivi tyhjiä luukkuja.

Ja HUOM. otsikossa puhutaan johdon tulospalkkioista. Siinä on viisi ero. Tavallinen virkailija saa edelleen iloisena olla johdon simputettavana kertoimineen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat