Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Varmaan monelle aika tuttu aine monessakin mielessä tämä aminohappo L-Arginiini ("köyhän miehen Viagra" jne.).

Kiinnostaa kuitenkin lähinnä tämä yhteys valtimoiden ja sydämen terveyteen. L-Argiininin on todettu tutkimuksissa hyödyttävän verisuoniston endoteelien toimintaa toimimalla typpioksidin esiasteena ja edistäen tämän kautta verisuonien laajentumista. Tämä laskee verenpainetta ja edistää ravinteiden kuljetusta soluihin, mikä varmaan monelle on selvää.

Tutkimuksissa Arginiinilla on todettu useita suotuisia vaikutuksia sydänterveyteen, kuten;

- Vähentävän LDL:n hapettumista
- Estävän verihiutaleiden ja valkosolujen takertumista verisuoniston seinämään
- Vähentävän sydänsairailla rintakipua ja nitron (nitroglyseriini) tarvetta
- Parantavan sydämen vajaatoiminnan oireita

Eli lukuisia positiivisia vaikutuksia on Arginiinilla huomattu niin tutkimuksissa kuin käytännössäkin, sekä terveillä että sairailla. Tietysti on omat vaikutuksensa myös urheiluun, joitakin hyötyjä voi olla. Biologinen hyötyosuus on huono, mutta onhan tuosta olemassa useita hyvin imeytyviä muotoja sekä myös L-Citrulline, joka ajaa saman asian.

Kuitenkin minua on ihmetyttänyt tämä asia, että John Hopkinsin sairaalan tutkimusryhmä huomasi tutkimuksessaan (2006), että Arginiini sydänkohtauksen saaneilla lisäsi kuolleisuutta. Koeryhmään kuului n. 150 henkilöä kumpaankin ja L-Arginiini ryhmästä kuoli n. 6kk:n aikana kuusi (6) henkilöä. Joten tutkimus lopetettiin kesken. Tosin kaksi näistä kuoli verenmyrkytykseen, mikä taas vetää rajan ilmeisesti lähemmäksi "mahdollista riskiä" argiinin kohdalle. Lisäksi tutkimus oli tehty vanhoilla ihmisillä, joilla oli useita muita sydänlääkkeitä käytössä yhtäaikaa. Tämä vähän osaltaan hankaloittaa arginiinin syyllistämistä.

Lisäksi on muistettava se, että sydänkohtauksen jälkeen ihminen on herkässä tilassa saamaan sydämeen liittyviä komplikaatioita ilmeisesti 6-12kk kohtauksen jälkeen.

Onko kenelläkään tietoa tai teoriaa, miksi Arginiini mahdollisesti sydänkohtauksen jälkeen voisi olla haitaksi, siis millä mekanismilla? Samat mekanismit kuitenkin normaalitilassa hyödyttävät.

Voisiko olla, että kun sydänkohtauksen jälkeen sydän on heikossa kunnossa eikä jaksa kunnolla pumpata, niin yhdessä muiden sydänlääkkeiden (tod. näk. myös verenpainelääkkeitä) kanssa verenpaineet olisivat esim. yöllä laskeneet liian alas Arginiinilisän takia, sydän ei ole tätä kestänyt ja siitä olisi aiheutunut kohtaus? Millä muilla mekanismeilla Arginiini voisi vahingoittaa sydäntä - joko suorasti tai epäsuorasti - onko kenelläkään hajua?

Kommentit (4)

Vierailija
Onko kenelläkään tietoa tai teoriaa, miksi Arginiini mahdollisesti sydänkohtauksen jälkeen voisi olla haitaksi, siis millä mekanismilla? Samat mekanismit kuitenkin normaalitilassa hyödyttävät.



Mielenkiintoinen aihe sinänsä, mutta valitettavasti en osaa vastata. Vaatinee kaivautumisen PubMediin.

Ostin pari vuotta sitten jostain kirjatorilta vitosella suomalaisen lääkärin, Jyrki Penttisen kirjan "Arginiini - 2000-luvun ihmelääke?". Kiintoisaa asiaa, mutta alkoi mennä loppua kohti vähän jankkaamiseksi. Nyt googlatessani huomasin että hän on kirjoittanut aiheesta uuden kirjan.

Vierailija

En tiedä löytyykö pubmedista pahemmin, koska tuon tutkimuksen tekijätkään eivät osanneet sanoa mahdollisia syitä kuolemiin. Paitsi että tietysti epäilivät sen liittyvän jotenkin Arginiiniin. En tiedä onko asiaa tutkittu esim. rotilla sen jälkeen.

Vierailija

Mielenkiintoinen aihe. L-arginiini madaltaa verenpainetta, mutta esimerkiksi tohtori Caldwell Esselstyn sanoo, että sitä ei kannata käyttää.

Tvomas
Seuraa 
Viestejä2371
Liittynyt24.3.2009

Monesti unohdetaan ornitiini:

Ornitiiniaineenvaihdunnan sairauksia

Tilaa, jossa elimistön ornitiini-, sitrulliini- ja ammoniakkipitoisuudet ovat koholla kutsutaan HHH-oireyhtymäksi (hyperornitianemia-hyperammonaemia-hypersitrillinuria). Oireyhtymään liittyy myös voimakas oroottihapon eritys. HHH-oireyhtymä johtuu mitokondriooiden ornitiinitranslokaasientsyymin puutteesta. Taudin oireita ovat väsymys, huonovointisuus, henkinen jälkeenjääneisyys ja epilepsia.

Harvinaisessa pyörörappeuma-hyperornitinemiassa ornitiinipitoisuus on korkealla ornitiiniaminotransferaasientsyymin vähäisyyden takia. Tauti johtaa näkökyvyn heikkenemiseen ja lopulta sokeuteen. Ensimmäiseksi heikkenee pimeänäkö. Korkeat ornitiinipitoisuudet estävät lihasten energia-aineenvaihdunnalle erittäin tärkeiden kreatiinin ja fosfokreatiinin biosynteesiä ja voi johtaa näin myös aineenvaihdunnan häiriöihin. Tauti on yleisin suomalaisilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ornitiini

Pakkoruotsi on yleissyövyttävä aine.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat