Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En osaa näitä laskea, osaisiko joku auttaa?

Ensimmäinen tehtävä:
One Pennsylvian locomotive, largest in the world at time, was 53m long, weight of it was 480 ton and wheel diameter of it was 2,13m. Calculate how many wheels is needed at least when between wheel and rail is 200 Mpa and profile of rail is 60 mm wide with 5mm roundings on both side. Carrying lenght i s 50mm.

Toinen tehtävä on;
30, long steel profile type U300 SFS-EN 102279 is lifted from its middle point so, that the profile is balanced horizontal. Calculate maximum deflection of this beam caused from its own weight.

Kiitos avusta

Kommentit (8)

JPI
Seuraa 
Viestejä26689
Liittynyt5.12.2012
Hempsukka
En osaa näitä laskea, osaisiko joku auttaa?

Ensimmäinen tehtävä:
One Pennsylvian locomotive, largest in the world at time, was 53m long, weight of it was 480 ton and wheel diameter of it was 2,13m. Calculate how many wheels is needed at least when between wheel and rail is 200 Mpa and profile of rail is 60 mm wide with 5mm roundings on both side. Carrying lenght i s 50mm.

Toinen tehtävä on;
30, long steel profile type U300 SFS-EN 102279 is lifted from its middle point so, that the profile is balanced horizontal. Calculate maximum deflection of this beam caused from its own weight.

Kiitos avusta




Locomoto (com'n baby) ei varmalla ollu 53m lonki, jos ois noin monta lättäjalkaa...niin..se tekis....semoset 16 meteriää..se kuulostaa peremmalta.

3³+4³+5³=6³

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30831
Liittynyt16.3.2005
JPI
Locomoto (com'n baby) ei varmalla ollu 53m lonki, jos ois noin monta lättäjalkaa...niin..se tekis....semoset 16 meteriää..se kuulostaa peremmalta.



Nuo ovat niitä hullumaisia jättihöyryvetureja. 53 m ja 480 t ovat varmaankin ihan oikeita lukemia. Tuon luokan tunnetuin edustaja lienee legendaarinen Big boy.

Mitä tulee tehtäviin, niin jos ei enempää viitsi nähdä vaivaa kun kopioida teksti tänne, niin tuskin mekään viitsimme.

JPI
Seuraa 
Viestejä26689
Liittynyt5.12.2012
Neutroni
JPI
Locomoto (com'n baby) ei varmalla ollu 53m lonki, jos ois noin monta lättäjalkaa...niin..se tekis....semoset 16 meteriää..se kuulostaa peremmalta.



Nuo ovat niitä hullumaisia jättihöyryvetureja. 53 m ja 480 t ovat varmaankin ihan oikeita lukemia. Tuon luokan tunnetuin edustaja lienee legendaarinen Big boy.

Mitä tulee tehtäviin, niin jos ei enempää viitsi nähdä vaivaa kun kopioida teksti tänne, niin tuskin mekään viitsimme.




Mutta Wikipä sannoo: 25.99 m siispä?? Naurettavan pitkä silti joo.

3³+4³+5³=6³

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30831
Liittynyt16.3.2005
JPI
Mutta Wikipä sannoo: 25.99 m siispä?? Naurettavan pitkä silti joo.



Höyryveturien pituus ja paino ilmoitetaan yleensä täyden tenderin kanssa, ellei muuta erikseen mainita. Tuo kysymyksen veturi saattaa olla Pennsylvania Railroadin kokeellinen S1 -veturi. Joitain epätarkkuuksia noissa luvuissa kyllä on Wikipedian tietoihin, enkä ole varma ovatko ne ehkä kokeilleet vielä jotain muuta vastaavaa, mutta eivät virheet detaljeissa ole ollenkaan poikkeavia fysiikan kirjojen tehtävissä. Ehkä ne ovat harkittujakin, ettei voi helposti luntata tietoja, jos tunnistaa mistä veturista on kyse. Kyllä minäkin pohdin joskus pitkään ja hartaasti, kun jossain tehtävässä tuli raketin palokaasujen nopeudeksi jotain 100 km/s tai vastaavaa täysin järjetöntä (oikeasti se on 3-5 km/s), mutta sellaiset ne arvot toisaan olivat.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Jospa ratkaisu löytyisi ihan samasta kirjasta, mistä nuo tehtävätkin ovat?

Ensimmäisessä tapauksessa lasket Hertzin pintapaineen pyörän ja kiskon välillä ja toisessa yksinkertaisimman mahdollisen palkin siirtymätapauksen kun kuormana on tasan jakautunut kuorma.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat