Laskutikku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämmönenkin on joskus ollut välttämätön monelle.

Sivut

Kommentit (30)

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Kaikillahan laskutikku on. Mutta tarkempiin laskuihin käytän logaritmitaulua. Sama periaatehan taitaa molemmissa olla, muutetaan kertolaskut yhteenlaskuiksi.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Käytän vielä toisinaan pientä sellaista aina povarissa mukana kulkevaa alle 10cm pituista minitikkua. Kyllä tuo tikku kummasti auttaa vaikeissakin laskuissa karkean likiarvon tai suurusluokan saavuttamisessa.

Onhan tuo tikun käyttö tietty nykyään jotensakin vanhanaikaista, mutta kun sen käyttöä joutui vuodesta toiseen kansakoulusta saakka pänttäämään sellaisen liki 2 mterisen demonstraatiotikun avittamana, niin levy on ikään kuin jäänyt soimaan.

Lisäksi katson kyllä, että laskutikun käytön sujuva opetteleminen ja sen jatkuva käyttäminen on ihan oikeastikin hyödyksi. Sillä nimittäin voidaan saavuttaa sellainen intuitiivinen kyky ratkaista ongelmat ainakin suurusluokaltaan, siis a´la Fermi.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Olen joskus opettanutkin laskutikun käyttöä... Ja logaritmitauluja myös!
On minulla ne jossain vielä.

Tottunut tikun käyttäjä kyllä laskee nopeammin kuin mihin laskimella pystyy. Tarkkuus ei ole yhtä hyvä, mutta moneen tarkoitukseen riittävä.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
kytoann

Tottunut tikun käyttäjä kyllä laskee nopeammin kuin mihin laskimella pystyy. Tarkkuus ei ole yhtä hyvä, mutta moneen tarkoitukseen riittävä.

Niin, kyllähän logaritmitkin irtoavat laskutikulla. Tuon koko laskutikun periaate kuin nojaa logaritmeihin aivan kuten yleensä analoogiset tietokoneetkin.

Vierailija
Snaut
kytoann

Niin, kyllähän logaritmitkin irtoavat laskutikulla. Tuon koko laskutikun periaate kuin nojaa logaritmeihin aivan kuten yleensä analoogisten tietokoneidenkin.

Kerro lisää analogisista tietokoneista.

Vierailija
borri317
Laskimet on keksitty.

Onhan tuokin totta... Mutta laskutikun käyttäjä näkee helpommin suuruusluokkavirheet, sillä laskutikun kanssa joutuu jatkuvasti pohtimaan niitä. Laskukoneen käyttäjä jättää helposti lähestulkoot kaiken aritmeettisen laskennan koneille, ja siitä syntyy riippuvuus. Ja koneen käyttäjä on hukassa viimeistään siinä vaiheessa kun siitä aparaatista loppuvat patterit.

Minun mielestä on sääli ettei ihmisille enää opeteta laskutikun käyttöä, ja laskukoneiden käyttö sen sijaan opetetaan liian äkkiä. Laskukoneiden parissa kasvaneet eivät välttämättä osaa suhtautua laskukoneen näyttämiin lukuihin ollenkaan kriittisesti, ja se taas voi johtaa tilanteisiin missä näppäilyvirhe aiheuttaa huomattavan poikkeaman tulokseen, mutta käyttäjällä ei ole siitä hajuakaan, vaan laskimen ruudulla näkyvää tulosta pidetään ehdottomana totuutena kunnes toisin todistetaan.

Mainittakoot, että en ole mikään vanhus kritisoimassa nykynuorison rappiota, vaan kuulun itsekin siihen kasvavaan joukkoon jolle ei koulussa opetettu tikun käyttöä. Sittemmin olen kyllä opetellut laskemaan tikulla, ja minun mielestä tikku on todella kätevä. Mainittakoot, että kerran huomasin, että tikkuun voi "ohjelmoida" vakiokertoimia, esim. tein itselleni pahvista palasen, jolla voin muuntaa (US) gallonoita litroiksi. On huomattavasti helpompaa leikata pahvista "vakiokertoimia" kuin opetella ulkoa muuntokertoimia. Tokihan joihinkin laskimiinkin voi ohjelmoida vakioita, mutta laskutikussa tämä ominaisuus tulee vakiona.

Vierailija

Täytyy sanoa, että siitä on aikaa kun viimeksi käytin laskutikkua. Olin siinä jopa aika hyvä, mutta sitten tulivat 'taskulaskimet'.

Totta on että laskutikun käyttö kehittää tajua suuruusluokista, desimaalien pyöristyksestä jne, ja edesauttaa muutenkin ajattelua (no meniköhän nyt vähän liian pitkälle?). Laskinsukupolvi ei tunnu ymmärtävän ym. asioista paljoakaan, kun taas tikkukansalle se tulee luonnostaan, koska noita juttuja joutuu ajattelemaan jo ennen kuin luistia liikuttaa ensimmäisen kerran.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
borri317
Entäs sitte ku joutuu laskee 1/2*pii*3699000*0.0000000001 laskuja.

Tuossahan sinä tarvitsisit juuri sitä laskutikun käytön opettamaa järkeilykykyä. Etkö osaa ilman laskinta kertoa kymmenen potenssejakaan keskenään, eli siirrellä desimaalipilkkua?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
borri317
Entäs sitte ku joutuu laskee 1/2*pii*3699000*0.0000000001 laskuja.

Hei hyvä mies (vai mikä rolli olet), tuollaiset laskut suoritetaan ihan päässä. Siis ensiksi siirrellään sopivasti desimaalipisteitä ja sitten lisätään saatuun lukuun siitä vielä puolet. Tämä koska 1/2*pii on se noin 1.5.

Vierailija

Ja vielä yksi taskulaskinten huono ominaisuus: tarkkuus. Pelkästään laskinten varassa elävillä ei ole mitään käsitystä tarkkuudesta. Tuloksia esitetään monen desimaalin tarkkuudella, vaikka lähtöarvot ovat vain parin desimaalin tarkkuudella.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

nyt taitaa paistaa läpi semmonen seikka et nää laskinsukupolvee kritisoivat kalkkikset ovat ajan saatossa kehittäneet itselleen nuo kyvyt ja voi vakuuttaa että kyl ne kehittyy sille laskinsukupolvellekin kun niillä (vai pitäskö sanoo meillä) on mittarissa yhtä paljon vuosia.

ite en ole laskutikkua ees nähnyt mut no worries, laskea osaan päissäni ja suuruusluokka virheet ja muut typottelut otan huomioon tuloksia sopivalla tarkkuudella tarkastellessani

ja juu en ole enää mikään t€iNiXi

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Joo

Olihan meillä kotona tuo laskutikku ja isä sitä kehui, kuinka se on hyvä. Mystiseltä taikavehkeeltä se minun silmissä näytti. Vähän niinkuin työntömitta, jolla ei voi mitata tai jokin. Koitin niitä liutteja siinä liikutella, mutta eipä ominpäin avautunut moisen ihmekoneen periaate silloin.

Eipä silti, kun minulla oli laskin, niin isäpä täytteli veroilmoitukset laskinta apuna käyttäen. Ei edes meinannut laskutikkua laatikosta hakea. Se on niin mahottoman hyvä.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Logaritmeillä oli aikanaan suuri merkitys , koska niiden avulla voitiin neliöjuuri-
ja potenssilaskut muuttaa jako- ja kertolaskuksi ja nämä edelleen vähennys- ja lisäyslaskuiksi.Tai pitäisikö sanoa miinus- ja plus- laskuiksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat