Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

ja haluaisin mieluusti viivähtää sen maisemissa vielä tovin heräämiseni jälkeenkin.
Mutta miksi unet yleensä haihtuvat muistista muutamassa sekunnissa sen jälkeen, kun uneksija havahtuu valveeseen?

Kommentit (6)

Vierailija
Piru Naiseksi
ja haluaisin mieluusti viivähtää sen maisemissa vielä tovin heräämiseni jälkeenkin.
Mutta miksi unet yleensä haihtuvat muistista muutamassa sekunnissa sen jälkeen, kun uneksija havahtuu valveeseen?

Joskus olen huomannut, että uni muistuu uudestaan mieleen tai voi jopa jatkua, jos on nukahtanut, kun menee samaan asentoon, jossa sen näki.

Ihan tavallinen on kymmeniä vuosia sitten näkemäni uni, jossa huoneen seinät olivat täynnä ahdistavia psykedeelisiä kuvioita. Mutta onneksi heräsin, ja lähdin heti ulos selvittämään päätäni. Yllätykseksi huomasin pystyväni tekemään liki kymmenen metrin loikkia ja tiesin, että tulen voittamaan kolmiloikan olympialaisissa. Sitten heräsin uudestaan - arkeen.

Myös monet "suur-unet" säilyvät mielessä koko elinajan.

Erikoisin unikokemus minulla on unen jatkuminen täysin ja oikeasti hereillä. Uni jatkui ollessani täysin valveilla noin kolme sekuntia ja sitten silmissäni alkoi pyöria tärkkelyslevyn kaltainen "valkokangas", jolla uni oli äsken näkynyt. Tärkkelyslevy pyöri siis silmän nesteessä ja vähitellen liukeni siihen.

Kerran olin psyykkisesti tiukoilla. Eräänä aamuna näin ensi kertaa elämässäni mandala-unen, johon heräsin. Olo tuntui autuaalliselta ja huolet olivat poissa! Sittemmin olen kuullut, että mandaloita käytetään psykiatrisessa mielenterveystyössä..

http://www.google.fi/search?q=mandala+p ... 80&bih=643

Abiturienttivuonna tutustuin freudilaiseen unien tulkintaan, mitä olen kommentoinut seuraavissa ketjuissa, joissa lienee yhtä ja toista kiinnostavaa unista

viewtopic.php?p=636361

psykologia-aivot-ja-aistit-f12/unia-ja-niiden-tulkintaa-t38880.html?p=1776469

Vierailija

Tuotakin voi itseasissa treenata jos ei muuta tekemistä ole. Unissa seikkailua enemmän tai vähemmän tietoisena kutsutaan selkouniksi ja siellä on paljon niksejä olemassa miten "jatkaa unta" vielä siitä "herättyään", lisää tietoa googlailemalla "selkouni" ja "lucid-dreams"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Piru Naiseksi

Mahtaisiko johtua siitä että aivot alkavat saamaan aistiärsykkeitä jotka siirtävät tietoisuuden painopisteen sisäisistä "maailmoista" pois, arkiseen todellisuuteen. Itse olen huomannut että jos avaa silmät ja millinkään liikahtaa sängyssä, sinne meni uni. Jos haluan muistaa uneni, pidän silmät kiinni ja kertaan päässäni unen läpi alusta loppuun.

Joskus tietty käy niin onnekkaasti että päivän mittaan tulee jotain mielikuvia takaisin kun niitä herää jonkin yksittäisen yllykkeen myötä. Mutta harvemmin.

Joskus unesta herääminen tuntuu melkein fyysisestikin siltä kuin nousisi jostain "syvältä" pintaan, kuin olisi kuplana vedessä.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
Liittynyt16.3.2005

Jos unet taltioituisivat ja olisivat palautettavissa samoin kuin oikeat tapahtumat, voisi olla riski unien ja todellisuuden sekoittumiseen. Muistaisi jonkin tapahtuman, mutta ei olisi tietoa siitä, oliko se unta vai totta...

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008
Piru Naiseksi

Hyvä ja kiehtova kysymys, itellä hauska tapa on ollut herätessä "antaa aivojen lennellä" ja yrittää saada konkreettisesti "unesta kiinni" monesti sitten on uni oudossa puolihereilläolotilassa jatkunut jonkin aikaa ja sitä on voinut ohjatakin jonkin verran, painajaiset on välistä käännetty voitoksi

Vierailija

Ja unessa et muista taas valvemaailmasta juuri mitään. Joskus jokin asia voi ikään kuin laukaista muistikuvan unesta jonka luulit jo unohtaneesi. Kai ne unet talteen jää johonkin lokeroon mutta meiltä puuttuu kyky päästä käsiksi niihin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat