Seuraa 
Viestejä22
Liittynyt29.10.2012

Rupesin tässä yks päivä mietittimään, että mitä kaikkea se Spede onkaan keksinyt? Ilmeisesti kaikenlaisia erinäköisiä veneitä ja jonkun mäkihyppyjutun. Hänen elokuvissa on myös esiintynyt paljon muita hänen keksintöjään. Elikkä tietoa keksinnöistä ja kenties niiden toiminnasta jne olisi kiva saada.

Kaikkien alojen erikoisasiantuntija

Sivut

Kommentit (22)

Jonkinlainen vene oli jossain elokuvassa ja taisi yrittää tuulimyllyllä liikkuvaa venettäkin ja se spedelinko korvaamaan mäkitornia ja akkuporalla liikkuva potkulauta tulee mieleen. Ei mitään kaupallisesti merkittävää. Varakkaan harrastajakeksijän leikkiä.

Jos oikein muistan, niin Speden Speleissä suurin osa eri lajeista laitteineen oli Speden itse keksimiä. Ehkä lukuunottamatta sitä reaktio/muisti-peliä, jossa piti hakata niitä värinappuloita joko sitä mukaa mitä syttyy tai laitteen ensin esittämän järjestyksen mukaan. Eihän ne mitään hyödyllisiä olleet tietenkään laajempaa käyttöä ajatellen, mutta ei ainakaan voi syyttää etteikö Pertillä olisi rattaat raksuttanut

Pitääkin jostain arkistoista kaivaa esiin Spelit ja katsoa mitä kaikkea sitä olikaan.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Spede esitteli jossain lähetyksessä keksimänsä ikiliikkujan. Aluksi luulin että hän pelleilee, mutta mies olikin loppujen lopuksi ihan vakavissaan. Sen kun vielä löytäisi Youtubesta.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6888
Liittynyt8.11.2007
Astronomy
Spede esitteli jossain lähetyksessä keksimänsä ikiliikkujan. Aluksi luulin että hän pelleilee, mutta mies olikin loppujen lopuksi ihan vakavissaan. Sen kun vielä löytäisi Youtubesta.

Se ikiliikkuja oli monet vuodet tiedekeskus Heurekassa. Lasikaappiin suljettu polkupyörän vanne, joka pyöri hitaasti.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ertsu
Astronomy

Se ikiliikkuja oli monet vuodet tiedekeskus Heurekassa. Lasikaappiin suljettu polkupyörän vanne, joka pyöri hitaasti.

Luulen että kyseessä ei ollut tämä, koska olen nähnyt molemmat, voin tietysti muistaa väärinkin. Mihin se Heurekan ikiliikkuja muuten perustui, tiedätkö?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

syytinki
Seuraa 
Viestejä9316
Liittynyt18.8.2008
Astronomy
Ertsu
Astronomy

Luulen että kyseessä ei ollut tämä, koska olen nähnyt molemmat, voin tietysti muistaa väärinkin. Mihin se Heurekan ikiliikkuja muuten perustui, tiedätkö?

Haluaisin tietää kanssa.

Jos väärin erehdyn, oli kyse kilpailusta. Joku ulkomaan tyyppi toi tänne näytille kehittämänsä "ikiliikkujan". Ei väittänyt sitä ikiliikkujaksi, mutta lupasi tuohta sille, joka keksii mikä pyörää liikuttaa.

Hämärästi muistelen, että Spede yritti tehdä jotain. Oisko sitten onnistunutkin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
syytinki
Astronomy
Ertsu

Haluaisin tietää kanssa.

Jos väärin erehdyn, oli kyse kilpailusta. Joku ulkomaan tyyppi toi tänne näytille kehittämänsä "ikiliikkujan". Ei väittänyt sitä ikiliikkujaksi, mutta lupasi tuohta sille, joka keksii mikä pyörää liikuttaa.

Hämärästi muistelen, että Spede yritti tehdä jotain. Oisko sitten onnistunutkin.

Heurekan ikiliikkujan periaatetta kysyttiin, oikein arvanneelle luvattiin palkinto, mutta en tiedä saiko joku sen? Periaate olisi mielenkiintoista tietää. Itse veikkailin kestomagneettia joka on pyörivän pyörän alla, ja pyörässä olevaa sähkömagneettia joka saa hetkellisesti tehon jostain paristosta.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6888
Liittynyt8.11.2007
Astronomy
Mihin se Heurekan ikiliikkuja muuten perustui, tiedätkö?

Jostain kuulin huhua, että siellä oli pieni paristo akselin sisällä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ertsu
Astronomy
Mihin se Heurekan ikiliikkuja muuten perustui, tiedätkö?

Jostain kuulin huhua, että siellä oli pieni paristo akselin sisällä.

Tätä veikkasin itsekkin. Fiksumpi vaihtoehto olisi sellanen, missä teho siirretään pyörivään pyörään sähkömagneettisesti. Tarkoitan sellasta vekotinta kuin mitä kännykän langattomaan lataukseen on nyt tarjolla. Tässä tietoa suomalaisesta keksinnöstä:
http://powerkiss.com/

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010

Eikös se Spede ole kuollut?

Ja jälkipolvet kinaavat antaumuksella keskenään?

Jätettäisiin Spede rauhaan.

Ja ne keksinnötkin olivat vain mediatapahtumia, eivätkä edes huomattavia.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Se ikiliikkujapyörä ei ollut speden keksintö. Joku ulkomaanpelle sen kehitti. En tiedä saiko siitä kukaan mitään palkintoja.

Huomasitte varmaan runsaan määrän lamppuja pyörän vitriinissä. Tiettävästi pyörä pyöri epäsymmetrisesti aseteltujen lamppujen synnyttämällä lämpötilaerolla eri puolilla pyörää. Toisella puolella pinnat pitenivät, toisella lyhenivät.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat