Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on harrastuksena kerätä luonnosta kasvien siemeniä ja istuttaa ne suoraan tai niistä idätettyjä taimia. Paikat jonne siemeniä istutan sijaitsevat Pohjois-Savossa. Asuin aiemmin Keski-Suomessa, joka on samaa menestymisvyöhykettä kuin Pohjois-Savokin, mutta sittemmin olen muuttanut Helsinkiin asumaan. Ajattelin kuitenkin jatkaa harrastusta mutta Etelä-Suomesta poimittujen kasvien siemenistä kasvatettujen taimien menestyminen pohjoisempana mietityttää.

Onko kenelläkään kokemusta etelästä poimittuista siemenistä kasvatettujen kasvien menestymisestä pohjoisempana? Minulla suunnitelmissa kylvää ainakin tammea, hevoskastanjaa, vaahteraa, jalavaa (siemenet ovat jo kypsyneet ja olen ne poiminut), marjakuusta ja alppiruusuja (rhododendron). Mahdollisesti kokeilen myös jalopähkinöitä ja pähkinäpensasta jos löydän siemeniä jostain.

Kommentit (2)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tammi saattaa kasvaa mutta ei juuri tuota "hedelmää." Vaahtera kasvaa, joskin voi kasvaa todella hitaasti. Rhododendron pärjää. Näistä omin silmin kokemusta, puut Kaenuussa ja alppiruusu Oulun kupeessa.

Hämmentää.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Kyllä ne menestyy, koska ilmastonmuutos. Ja elleivät menesty, niin myöskin ilmastonmuutos ja sen lisäämät ääri-ilmiöt.

Ja vähän asiallisemmin. Kyllä nuo varmaan saa siirtoistukkaina menestymään, mutta tappioita tulee tietysti väistämättä. Ja kuten vatkain totesi, ei kannata odottaa 'satoa' näiltä istukkailta.

Riso abundat in ore stultorum

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat