Seuraa 
Viestejä8643

Hommasin soutuvenetrailerin. Uuden Majavan. Tulkoon nyt mainituksi, kun taitaa olla ainoita uutena hommattuja.

Järjestelmään kuuluu soutuvene Taimen, sähköperämoottori (ei vielä kokeiltu, käytettynä ostettu), 28 Ah boosteriakku (voi ladata autosssa). En ole vielä kokeillut uutta veneilyjärjestelmää, mutta olisiko jollain mielikuvaa noin pienen akun kestosta.

Lisäksi on käytettävissä 1 kW salkkuaggregaatti. Ongelmana ovat pakokaasut. Aggregaatti käy 2,5 litralla 8 tuntia, eli sillä ajelee 12 V virtaliittimestä siis 8 h. Systeemillä voi tietenkin ladata sitä akkua jossain saaren rannassa.

Tämä nyt oli tämmöinen tiedotusluontoinen asia, mutta olihan siellä kysymyskin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (28)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

No ei ole, jos kerran aggregaatilla ajelet

Akun koko tuntuu pieneltä. Itselle meinasin laittaa uistimen vetoon 100 Ah akun ja siihen 100W aurinkopaneelin lataamaan kun vene on parkissa ja osin ajon aikanakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Pitäiskös sähköprutkulle olla vapaa-ajan akku joka sietää purkamista ja lataamista eri tavalla. Joku 100Ah.n vapaa-ajan akku ei ehkä ihan mahdoton ajatus jos käyttäisi sitä osana kesäpaikan sähkövarastoa ja lataisi jo olemassa olevalla kalustolla. Kaapelit pitäisi olla aika rajut ja siirtomatka lyhyt.

Sillä sähköprutkun antamalla kahden solmun nopeudella tyvenessä + 28Ah starttiakulla ei Kuuhun mennä. "Soutamalla olisit jo perillä".

- Ubi bene, ibi patria -

On ja ei riippuu käyttäjän nopeuden tarpeesta ja matkan pituudesta. Itsellä ja ollut pari vuotta sähköperämoottori, mainio vehje kiireettömälle ja lähivesistossä liikkujalle.
Vähän tuo laitteesi hyötysuhde jä ääniystävällisyyn syö kyllä tuon sähköperämootorin parhaita puolia jos tuo pensakone puksuttaa vieressä.
Itse lataan verkkovirralla akun, on huomattavasti edullisempaa kuin itse tuotettu sähkö agrekaatilla.
Täydellä teholla sähköperäämoottorini vie n. 35 A ja säästöliekillä n.6 A. Tehovalintaa oli eteenpäin muistaakseni 5 ja taakse 3. Moottoriin menee useampi karva ilmeisesti tehoa säädellään vaihtamalla käämitysjohdon pituutta.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Ertsu
Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?

No ainakaan sähköperämoottori ei pidä sellasta ääntä kuin polttomoottori. Tosi miellyttävä pienellä järvellä, kun huomioi ne naapurimökkiläiset. Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...



Kyllä tuo autossa lataaminen onnistuu, kunhan auto käy. Akku peräkonttiin kiinni ja siihen sopiva johdotus myös sulake latausjohdon väliin sitten vaan hakemaan mökille uutta evästä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Lainaus:
"Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?"

Minä muistelen, että on olemassa järviä, joilla polttomoottorikäyttöisen perämoottorin käyttö on kielletty.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
o_turunen
Lainaus:
"Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?"

Minä muistelen, että on olemassa järviä, joilla polttomoottorikäyttöisen perämoottorin käyttö on kielletty.


Ei siellä ole sitten mitään liikettäkään jos ei perämoottorilla saa ajaa, pitäköön lampensa.
Sähköperämoottori on hyvä lyhyehköillä reissuilla. ( äänetön )

http://www.navimare.fi/product_details.php?p=41

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

On tapauksia missä kesäillan rauhan pilannut peräprutkuttelija on saanut kylillä nekkuunsa. Vesi kantaa äänet hiton hyvin.

Hybridi olisi hyvä juttu tuossa. Ajelee akulla kun pitää olla hiljaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
VPeltonen
Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...



Kyllä tuo autossa lataaminen onnistuu, kunhan auto käy. Akku peräkonttiin kiinni ja siihen sopiva johdotus myös sulake latausjohdon väliin sitten vaan hakemaan mökille uutta evästä.



Paitsi uusissa autoissa, joissa on niinsanottu "älykäs" latausjärjestelmä: Se mittaa jatkuvasti akkuun menevän ja sieltä tulevan virran määrää ja menee täysin ymmälleen, jos virtaa häviääkin toiseen akkuun. Jonkun tupakansytkäriliitännän kautta onnistuisi, mikäli saa latausvirran pidettyä niin alhaisena, ettei sulake pala.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Sähköperärutkun saisi helposti minunkin veneeseen. Keskituhdon alla on 26Ah hyytelöakku ja latausyksikkö.
Keskituhto päälystetty 25W aurinkopaneelilla. Virtaa menee sitten automaattiseen pilssipumppuun. Ei tarvise sateilla huolehtia että puotti uppoaisi vaikkei tulisi rannassa käytyäkään.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Denzil Dexter
VPeltonen
Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...



Kyllä tuo autossa lataaminen onnistuu, kunhan auto käy. Akku peräkonttiin kiinni ja siihen sopiva johdotus myös sulake latausjohdon väliin sitten vaan hakemaan mökille uutta evästä.



Paitsi uusissa autoissa, joissa on niinsanottu "älykäs" latausjärjestelmä: Se mittaa jatkuvasti akkuun menevän ja sieltä tulevan virran määrää ja menee täysin ymmälleen, jos virtaa häviääkin toiseen akkuun. Jonkun tupakansytkäriliitännän kautta onnistuisi, mikäli saa latausvirran pidettyä niin alhaisena, ettei sulake pala.

Että jotta mitä?... Miten "paluuvirta" mitataan, ainakin mulla akun miinusnapa on tiukasti kiinni rungossa. Ja mitä väliä vaikka ei oliskaan.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Astronomy

Että jotta mitä?... Miten "paluuvirta" mitataan, ainakin mulla akun miinusnapa on tiukasti kiinni rungossa. Ja mitä väliä vaikka ei oliskaan.



No se latausvirta kulkee ihan samaa piuhaa pitkin, kuin akusta tulevakin. Eli akun plus-navasta lähtevässä piuhassa on akun läheisyydessä anturi, joka yrittää pysyä kärryllä, montako ampeerituntia pattia on jäljellä. Tämä sen vuoksi, jotta se auto osaisi säädellä moottorijarrutuksissa tapahtuvaa latausta, koneen sammutusta liikennevaloissa jne. Auto siis alkaa ladata akkua myös kiihdytyksen aikana jos se on sitä mieltä, ettei ampeereita ole akussa riittävästi. Se toisaalta myös lopettaa auto-start-toiminnot yms kulutustestien huijaamiseksi tehdyt järjestelyt.

Kaikki virta mitä autossa liikkuu, pitää siis ottaa tämän anturin jälkeen, eikä suoraan akusta.
Jos sotket systeemin kytkemällä toisen akun suoraan auton akkuun, ei hyvä heilu. Kokeile jos et usko.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
VPeltonen
Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...



Kyllä tuo autossa lataaminen onnistuu, kunhan auto käy. Akku peräkonttiin kiinni ja siihen sopiva johdotus myös sulake latausjohdon väliin sitten vaan hakemaan mökille uutta evästä.



Tuossa 28 Ah boosterissa on liitin tupakinsytyttimeen. Se lataa on auto käynnissä eli ei. Ja lopettaa lataamisen kun on täysi lataus.

6 A virran kulutuksella voisi ajella 4 h yhteen menoon. Kalastellessa kyllästyspiste on 4 h kohdalla ja tuon ajan olen käyttänyt pääosin kalastamiseen.

Tämä venejärjestelmä on kotipihassa ellen ole sillä reissussa. Eli siinä voi olla kaikenlaista kallistakin kamaa kiinni kuten 100 Ah akku. Tuo boosteriakku on ollut auton varastarttiakkuna, mutta ajattelin koettaa sitä tähänkin ensin. Siinä on etuna hyvä kantotuntuma ja autossalatausmahdollisuus. 100 Ah patterin kantaminen on tylsää. Tosin nyt on mahdollisuus paikoittaa pistorasian viereen ja ladata oikealla sähköllä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Eikö olisi helpompi ottaa generaattori mukaan veneeseen? Nuo ovat niin hiljaisia, että täytyy olla todella herkkäkuuloinen naapuri, jos huomaa, että veneessä on sähköperämoottorin lisäksi aggregaatti. Ja ainahan voi sanoa, että telkkaria tässä katsellaan.

Lainaus:
"Auto siis alkaa ladata akkua myös kiihdytyksen aikana jos se on sitä mieltä, ettei ampeereita ole akussa riittävästi. Se toisaalta myös lopettaa auto-start-toiminnot yms kulutustestien huijaamiseksi tehdyt järjestelyt."

ÖÖÖ tuota oletkohan nyt oikealla palstalla?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
o_turunen

Lainaus:
"Auto siis alkaa ladata akkua myös kiihdytyksen aikana jos se on sitä mieltä, ettei ampeereita ole akussa riittävästi. Se toisaalta myös lopettaa auto-start-toiminnot yms kulutustestien huijaamiseksi tehdyt järjestelyt."

ÖÖÖ tuota oletkohan nyt oikealla palstalla?




Kyllä olen, mutta sinulla on liian vanha auto. Siis noin laturi toimii nykyään: se lataa akkua täysillä moottorijarrutuksissa ja hellittää kiihdytyksissä. Jos akku on tyhjähkö, ladataan sitä koko ajan. Vai koskiko kysymys sitä, sammuttaako auto itsensä pysähdyksissä vai ei?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Denzil Dexter

Jos sotket systeemin kytkemällä toisen akun suoraan auton akkuun, ei hyvä heilu. Kokeile jos et usko.




Jos on niin pihalla, että hankkii moisia pelleautoja, ei takuulla harrasta mitään diy-hommia.

- Ubi bene, ibi patria -

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat