Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Hommasin soutuvenetrailerin. Uuden Majavan. Tulkoon nyt mainituksi, kun taitaa olla ainoita uutena hommattuja.

Järjestelmään kuuluu soutuvene Taimen, sähköperämoottori (ei vielä kokeiltu, käytettynä ostettu), 28 Ah boosteriakku (voi ladata autosssa). En ole vielä kokeillut uutta veneilyjärjestelmää, mutta olisiko jollain mielikuvaa noin pienen akun kestosta.

Lisäksi on käytettävissä 1 kW salkkuaggregaatti. Ongelmana ovat pakokaasut. Aggregaatti käy 2,5 litralla 8 tuntia, eli sillä ajelee 12 V virtaliittimestä siis 8 h. Systeemillä voi tietenkin ladata sitä akkua jossain saaren rannassa.

Tämä nyt oli tämmöinen tiedotusluontoinen asia, mutta olihan siellä kysymyskin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (28)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

No ei ole, jos kerran aggregaatilla ajelet

Akun koko tuntuu pieneltä. Itselle meinasin laittaa uistimen vetoon 100 Ah akun ja siihen 100W aurinkopaneelin lataamaan kun vene on parkissa ja osin ajon aikanakin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6805
Liittynyt8.11.2007

Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Pitäiskös sähköprutkulle olla vapaa-ajan akku joka sietää purkamista ja lataamista eri tavalla. Joku 100Ah.n vapaa-ajan akku ei ehkä ihan mahdoton ajatus jos käyttäisi sitä osana kesäpaikan sähkövarastoa ja lataisi jo olemassa olevalla kalustolla. Kaapelit pitäisi olla aika rajut ja siirtomatka lyhyt.

Sillä sähköprutkun antamalla kahden solmun nopeudella tyvenessä + 28Ah starttiakulla ei Kuuhun mennä. "Soutamalla olisit jo perillä".

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

On ja ei riippuu käyttäjän nopeuden tarpeesta ja matkan pituudesta. Itsellä ja ollut pari vuotta sähköperämoottori, mainio vehje kiireettömälle ja lähivesistossä liikkujalle.
Vähän tuo laitteesi hyötysuhde jä ääniystävällisyyn syö kyllä tuon sähköperämootorin parhaita puolia jos tuo pensakone puksuttaa vieressä.
Itse lataan verkkovirralla akun, on huomattavasti edullisempaa kuin itse tuotettu sähkö agrekaatilla.
Täydellä teholla sähköperäämoottorini vie n. 35 A ja säästöliekillä n.6 A. Tehovalintaa oli eteenpäin muistaakseni 5 ja taakse 3. Moottoriin menee useampi karva ilmeisesti tehoa säädellään vaihtamalla käämitysjohdon pituutta.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ertsu
Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?

No ainakaan sähköperämoottori ei pidä sellasta ääntä kuin polttomoottori. Tosi miellyttävä pienellä järvellä, kun huomioi ne naapurimökkiläiset. Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...

Kyllä tuo autossa lataaminen onnistuu, kunhan auto käy. Akku peräkonttiin kiinni ja siihen sopiva johdotus myös sulake latausjohdon väliin sitten vaan hakemaan mökille uutta evästä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12993
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?"

Minä muistelen, että on olemassa järviä, joilla polttomoottorikäyttöisen perämoottorin käyttö on kielletty.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
o_turunen
Lainaus:
"Mitä järkeä on ladata sähköperämoottorin akkua bensakäyttöisellä aggregaatilla, kun saman tien voit hommata bensakäyttöisen perämoottorin?"

Minä muistelen, että on olemassa järviä, joilla polttomoottorikäyttöisen perämoottorin käyttö on kielletty.

Ei siellä ole sitten mitään liikettäkään jos ei perämoottorilla saa ajaa, pitäköön lampensa.
Sähköperämoottori on hyvä lyhyehköillä reissuilla. ( äänetön )

http://www.navimare.fi/product_details.php?p=41

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Vierailija

On tapauksia missä kesäillan rauhan pilannut peräprutkuttelija on saanut kylillä nekkuunsa. Vesi kantaa äänet hiton hyvin.

Hybridi olisi hyvä juttu tuossa. Ajelee akulla kun pitää olla hiljaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
VPeltonen
Voikos muuten pienen akun ladata autossa niin, että kytkee sen suoraan auton oman akun rinnalle? Luulen että ei voi...

Kyllä tuo autossa lataaminen onnistuu, kunhan auto käy. Akku peräkonttiin kiinni ja siihen sopiva johdotus myös sulake latausjohdon väliin sitten vaan hakemaan mökille uutta evästä.

Paitsi uusissa autoissa, joissa on niinsanottu "älykäs" latausjärjestelmä: Se mittaa jatkuvasti akkuun menevän ja sieltä tulevan virran määrää ja menee täysin ymmälleen, jos virtaa häviääkin toiseen akkuun. Jonkun tupakansytkäriliitännän kautta onnistuisi, mikäli saa latausvirran pidettyä niin alhaisena, ettei sulake pala.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Sähköperärutkun saisi helposti minunkin veneeseen. Keskituhdon alla on 26Ah hyytelöakku ja latausyksikkö.
Keskituhto päälystetty 25W aurinkopaneelilla. Virtaa menee sitten automaattiseen pilssipumppuun. Ei tarvise sateilla huolehtia että puotti uppoaisi vaikkei tulisi rannassa käytyäkään.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Denzil Dexter
VPeltonen

Paitsi uusissa autoissa, joissa on niinsanottu "älykäs" latausjärjestelmä: Se mittaa jatkuvasti akkuun menevän ja sieltä tulevan virran määrää ja menee täysin ymmälleen, jos virtaa häviääkin toiseen akkuun. Jonkun tupakansytkäriliitännän kautta onnistuisi, mikäli saa latausvirran pidettyä niin alhaisena, ettei sulake pala.

Että jotta mitä?... Miten "paluuvirta" mitataan, ainakin mulla akun miinusnapa on tiukasti kiinni rungossa. Ja mitä väliä vaikka ei oliskaan.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Astronomy

Että jotta mitä?... Miten "paluuvirta" mitataan, ainakin mulla akun miinusnapa on tiukasti kiinni rungossa. Ja mitä väliä vaikka ei oliskaan.

No se latausvirta kulkee ihan samaa piuhaa pitkin, kuin akusta tulevakin. Eli akun plus-navasta lähtevässä piuhassa on akun läheisyydessä anturi, joka yrittää pysyä kärryllä, montako ampeerituntia pattia on jäljellä. Tämä sen vuoksi, jotta se auto osaisi säädellä moottorijarrutuksissa tapahtuvaa latausta, koneen sammutusta liikennevaloissa jne. Auto siis alkaa ladata akkua myös kiihdytyksen aikana jos se on sitä mieltä, ettei ampeereita ole akussa riittävästi. Se toisaalta myös lopettaa auto-start-toiminnot yms kulutustestien huijaamiseksi tehdyt järjestelyt.

Kaikki virta mitä autossa liikkuu, pitää siis ottaa tämän anturin jälkeen, eikä suoraan akusta.
Jos sotket systeemin kytkemällä toisen akun suoraan auton akkuun, ei hyvä heilu. Kokeile jos et usko.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
Pacanus Rusticanus
Kunhan ei mee tupakki suussa avaamaan sitä takakonttia.

Kui? Eikös autoissa akku ole muutekin siellää takapaksissa?

zz

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat