Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Nyt kun hysteeriset virkamiehet ovat kieltäneet kaiken kiinteän rakentamisen, on aika tehdä perinteinen sweating lodge- tai telttasaunatyyppinen sauna järven rantaan.
Teltta itsessään ei tuota ongelmia, mutta kiuas hiukan mietityttää. Intiaanithan siirtävät pihdeillä kivet nuotiosta telttaan, mutta vähän epäilen, ettei niissä patti riitä kunnon löylyihin. Onko hyviä ideoita kiuas-designiin hintaluokassa alle 50 euroa ja painoluokassa alle 20 kg?
Ajattelin vaikkapa harjateräksestä tehtyä, kivien läpi johdettua putkea, jonka sisällä polttaisi puita. Savut häipyisivät teltan katossa olevasta, säädettävästä savuaukosta.

Sivut

Kommentit (149)

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Denzil Dexter
Nyt kun hysteeriset virkamiehet ovat kieltäneet kaiken kiinteän rakentamisen, on aika tehdä perinteinen sweating lodge- tai telttasaunatyyppinen sauna järven rantaan.
Teltta itsessään ei tuota ongelmia, mutta kiuas hiukan mietityttää. Intiaanithan siirtävät pihdeillä kivet nuotiosta telttaan, mutta vähän epäilen, ettei niissä patti riitä kunnon löylyihin. Onko hyviä ideoita kiuas-designiin hintaluokassa alle 50 euroa ja painoluokassa alle 20 kg?
Ajattelin vaikkapa harjateräksestä tehtyä, kivien läpi johdettua putkea, jonka sisällä polttaisi puita. Savut häipyisivät teltan katossa olevasta, säädettävästä savuaukosta.

Mites aioit jätevesi homman hoitaa jos siinä läträät vuosikausia ongelmia tulee

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Kiuas kannattaa tehdä itse hiukka hitsaustaitoo, ja 2-4 mm pellinpaloja saa mieleisen, tuttu mies teki ulkosaunaan kestää isältä pojalle, hän teki liian paksusta plootusta joten kauhee homma oli saada sisään saunaan painoi nääs ainakin 250 kg.
ilman kiviä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Muistelisin näin, että meillä ei tainnut olla koskaan ostettua kiuasta, vaan se oli aina jonkun itse hitsaama. Eikun oli yhtenä kesänä, mutta se oli niin huono, että paiskattiin menemään Savupiippu haettiin aina kaatopaikalta. Siihen aikaan kaatopaikoille saattoi mennä vain ja ottaa jos tarvitti.

Mutta niin kiuas. Jos ei kovin monelle tarvi löylyä, niin sellainen puolijoukkueteltan kamiinan tyylinen, mutta kiville tila. Pelkän kivikasan kanssa touhuilu voi olla aika epäkiitollista kumminkin. Liian heppoinen se ei saisi olla. Armeijan telttakamiinatkin hehkuttivat aika punahehkuisena, ellei välillä paikoin jo melkein valkoisena. Raskaassa kivilastissa lörtsähtää pian varpaille sellainen, kun oiken kuumaksi lämmittää. Kiviä saa olla kuitenkin ihan reilusti, niin riittäiskö parimillinen pelti siihen... Sitä en osaa sanoa, mutta parempi mielestäni olla liian tukeva, kuin kesken saunomisen hajoava. Suosittelen siis hitsaamaan sellaisen. Piirustukset omasta päästä, niin tulee suunnittelemisen iloa.

Tai jos on ylimääräisiä tiiliä nurkissa, niin tiilistä lappamalla... Hmm...

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Hillman

Telttailu kuuluu jokamiehen oikeuksiin - etenkin omalla maallaan. Myös kenttäkeittimen/kaasupohon käyttäminen on sallittua, lämmitti sillä sitten perunoita tai kiviä. Avotulenteko on pääsäääntöisesti muiden mailla kiellettyä, mutta omalla maalla ei.
Teltta luonnollisesti puretaan ja siirretään tarpeen mukaan, joten mitään muurattua, kiinteää tulisijaa ei siihen ole tulossa. Silloin voisivat rakennusmääräyksetkin iskeä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Denzil Dexter
.....

Entäs jos kasaat rantakivistä keon, minkä lämmittelet ihan rauhassa päivänmittaan, ja kun kivet ovat tarpeeksi kuumia, niin heität ekana nokilöylyt ja sitten vasta vedät telttakankaan (-muovin) kiukaan päälle. Ja meet sinne sisään itsekkin, tietysti. Näin itse olen tehnyt ja hyvin on toiminut.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Kota, kammi, maasauna, etc... ja kiuas kuin kiuas. Navajoilla? oli semmoinen jurtan näköinen.

Me on tehty muinoin kevytpeitteestä, kertalämmitteisestä ja kotapadasta sauna. Runko luonnonpuista.

Nykyään on kaikenmoista halpaa autotallitelttaa, yms. pilvin pimein kaupan. Lauteet voi laittaa vaikka tynnyrien nokkaan.

Itse mietin tässä juuri, että jos saareen ei saa lupaa rantasaunalle, teen sen merikonttiin ja vedän vihreän kevytpeitteen yli ja sen päälle naamioverkon. Tai oikeestaan vois vetästä Kirjolla hajotteet pellinkylkeen suoraan ja verkko päälle.

- Ubi bene, ibi patria -

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Denzil Dexter
Hillman

Telttailu kuuluu jokamiehen oikeuksiin - etenkin omalla maallaan. Myös kenttäkeittimen/kaasupohon käyttäminen on sallittua, lämmitti sillä sitten perunoita tai kiviä. Avotulenteko on pääsäääntöisesti muiden mailla kiellettyä, mutta omalla maalla ei.
Teltta luonnollisesti puretaan ja siirretään tarpeen mukaan, joten mitään muurattua, kiinteää tulisijaa ei siihen ole tulossa. Silloin voisivat rakennusmääräyksetkin iskeä.

Saakos mattojakaan enää pestä missä sattuu tahi autoja, jätevesistä minä huolissani olen.
Kai sentään järvessä saa peseytyä ainakin ilman saippuaa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Ai tää olikin joku retkiversio. Retkeilyharrastajien sivuilla on ollut kaikenkarvaisia virityksiä saunaksi. Itse en moiseen suostu menemään, ellei ole aivan pakko.

- Ubi bene, ibi patria -

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Tuli mieleen kun olin ampumaleirillä Örössä joskus, niin tein telttakiukaan puolijoukkuetelttaan niin, että armeijan kamiina laitettiin tynnyrin keskelle ja tynnäri täytettiin kivillä. Se oli huono, mutta tyhjää parempi ja ei tarvinnut pitää kipinäväijyä öisin varhaiskeväällä kun poltti illalla kivet kuumiksi. Varsinkin kun teltta kaukaa viisaana piilotettiin laajaan katajapöheikköön suojaan tuulilta ja kapitulanteilta.

- Ubi bene, ibi patria -

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Pacanus Rusticanus
Ai tää olikin joku retkiversio. Retkeilyharrastajien sivuilla on ollut kaikenkarvaisia virityksiä saunaksi. Itse en moiseen suostu menemään, ellei ole aivan pakko.

En minä tätä Denzilin saunaa miksikään retkiversioksi sanoisi, mikäli oikein ymmärsin. Ilmeisesti tärkeää on se että ei tartte pykätä mitään lautahökkeliä minnekkään. Ja että tarvittaessa saunan paikkaa voi vaihtaa helposti. Edelleenkin äänestän kuumennettavaa kivikasaa ja irtopeitettä.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Astronomy
Pacanus Rusticanus

En minä tätä Denzilin saunaa miksikään retkiversioksi sanoisi, mikäli oikein ymmärsin. Ilmeisesti tärkeää on se että ei tartte pykätä mitään lautahökkeliä minnekkään. Ja että tarvittaessa saunan paikkaa voi vaihtaa helposti. Edelleenkin äänestän kuumennettavaa kivikasaa ja irtopeitettä.

Juuri noin. Eli pitää olla helpohkosti auton peräkontissa siirrettävä, mutta ei tarvitse kantaa pitkiä matkoja. Luonnonkiviäkin voisi tietysti kuumennella, mutta niistä pitäisi tietää, mikä räjähtää löylyä heitettäessä silmille ja mikä ei.
Tuon kivikasan kuumennuksen voisi ehkä hoitaa niin, että tekisi harjateräksestä tms korin ja siihen korin kylkiin asentaisi purilaat (vetopäässä lämpöeristetty puukahva). Toimisi siis kuin kottikärry, jota hehkutetaan nuotion päällä. Kun kivet ovat punahehkuiset, vetää hökötyksen telttaan ja valmista on.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Denzil Dexter
Astronomy
Pacanus Rusticanus

Juuri noin. Eli pitää olla helpohkosti auton peräkontissa siirrettävä, mutta ei tarvitse kantaa pitkiä matkoja. Luonnonkiviäkin voisi tietysti kuumennella, mutta niistä pitäisi tietää, mikä räjähtää löylyä heitettäessä silmille ja mikä ei.
Tuon kivikasan kuumennuksen voisi ehkä hoitaa niin, että tekisi harjateräksestä tms korin ja siihen korin kylkiin asentaisi purilaat (vetopäässä lämpöeristetty puukahva). Toimisi siis kuin kottikärry, jota hehkutetaan nuotion päällä. Kun kivet ovat punahehkuiset, vetää hökötyksen telttaan ja valmista on.

Miksi ihmeessä sauna pitää saada mukaan suomi on saunoja täynnä menet minne tahansa aina on sauna, patikka retkellä on turhan painava raahata mukana ja viikko menee ilman saunaakin puroissa pesee pahimmat paskat pois.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Hillman

Miksi ihmeessä sauna pitää saada mukaan suomi on saunoja täynnä menet minne tahansa aina on sauna, patikka retkellä on turhan painava raahata mukana ja viikko menee ilman saunaakin puroissa pesee pahimmat paskat pois.

Käy joskus täällä reaalimaailmassa, osta vesistöön rajoittuvaa maata ja yritä rakentaa maalle sauna.

98% todennäköisyydellä projekti ei onnistu mitenkään - rakentaminen on nimittäin kiellettyä kaikkialla, missä se ei ole nimenomaan sallittua (eli siis rantakaava-alueella). Onnistuessaankin projekti vaatii parin vuoden paperityöt ja noin 50000 euroa rahaa, mikä tarkoittaa käytännössä, että maksat saunomisestasi esimerkiksi 1000 euroa kerralta. Vaikka et saunoisi lainkaan, maksat saunastasi kiinteistöveroa, sekä mahdollisesti myös jäte-, vesi/jätevesi- sekä tiemaksuja.
Minun kohdallani kysymys on periaatteellinen: en suostu maksamaan viranomaisille tuhansia euroja siitä, että teen itse omalla maallani jotain.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat