Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005

Minulla on ollut selittämättömiä vatsavaivoja jo toista vuotta. Alkaa yleensä illalla tai yöllä, korventaa julmasti 1-2-3 minuutin välein, joskus vetelät, joskus kovat perästä, joskus oksentaa, joskus ei. Vatsa pitää kauhean ”lorinan”, ensin kova poltto, sitten ikään kuin jokin läppä aukeis, lorisee ja helpottaa. Aamulla helpottaa yleisesti, mutta monta päivää on vatsa ”outo”.
Se on sikäli paskamaista, kun pitäisi salilla treenata pari kertaa viikossa.

Kaikki normaalit verikokeet otettu, ei laktoosi-intoleranssia, ei keliakia, letkua nielty, siellä ei erikoista (ei mahahaavaa, ei viruksia). Itse aloin epäillä maito-allergiaa (on eri tauti kuin laktoosi-int.) kun kerran maitolasillisen jälkeen seuraava yö tuskaa. Jätin maidot, jäätelöt (juustot, jugurtit yms sellaiset mädät maidot eivät koskaan ole menneet kurkustani alas, yököttää jo haju). Jätin kahvinkin (tee tilalle).

Kuukausi sitten kyrpiinnyin, kun kaikki kokeet on otettu ja ei mitään. Nyt on ollut oireeton. Silloin kuukausi sitten (kun ITSE epäilin maito-allergiaa, lääkäri nynny, ei oma-aloitteisesti tee mitään) ehdotin maitoallergia- testiä. Kesti melkein kuukauden. Nyt tuli.

Immunoglobullini arvot; E 0,05, A 2,7 mutta G 22,3

Eli tuo G-arvo selvästi reippaasti koholla. Lääkärillä ei ollut mitään käsitystä syystä. Itse googlasin ja löysin miljoona syytä lähtien plasmasolusyövästä.

Onko mitään hajua, mihin suuntaan pitäisi lähteä?

Sivut

Kommentit (30)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Haimatulehdus. Sappikivillä tai ilman.

Niin joo ja hoito taitanee vielä tapahtua Tukholmassa. Että sellaisella intensiteetillä niitä täällä suomessa hoidetaan.

Ainii ja fenolle terveisiä että otat sit huomioon korkean kolesterolin munadieetit ku rupeet levittää eritteitä, syöpää ja kuolemaa sivustolle.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005
jees

Niin joo ja hoito taitanee vielä tapahtua Tukholmassa. Että sellaisella intensiteetillä niitä täällä suomessa hoidetaan.

Sappirakko leikattu 4 vuotta sitten.
Nostaako haimatulehdus tuota G.tä?
Pitääpä googlettaa.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005

Kävin katsomassa.

Tuskin haimatulehdus:
- alkoholi, lähinnä saunakaljat
- ei tupakkaa ollenkaan (koskaan)

Lisäksi olen (veteraani)urheilija, terveet elintavat.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Lentotaidoton
jees

Pitääpä googlettaa.

Maksasta voisi johtua. Kroonisessa hepatiitissa lgG kohoaa.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005
Mouho
Lentotaidoton
jees

Pitääpä googlettaa.

Maksasta voisi johtua. Kroonisessa hepatiitissa lgG kohoaa.

Kävin katsomassa kroonisen hepatiitin. Ei oikeen sovi minuun, tämähän on huumejengin tauti. En ole ikinä käyttänyt huumeita (enkä käytä), olen ollut 42 vuotta naimisissa, ei ulkopuolisia suhteita. Olen voimanostaja/painonnostaja, ei heikkoutta.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Lentotaidoton

Kävin katsomassa kroonisen hepatiitin. Ei oikeen sovi minuun, tämähän on huumejengin tauti. En ole ikinä käyttänyt huumeita (enkä käytä), olen ollut 42 vuotta naimisissa, ei ulkopuolisia suhteita. Olen voimanostaja/painonnostaja, ei heikkoutta.

Voi olla myös autoimmuunisairaus, harvinainen toki.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Autoimmuunihepatiitti

Et kyllä oikein sovi tuohonkaan pääasialliseen kohderyhmään. Kannattaa ehkä kysyä lääkäriltä tuosta kuitenkin.
Et varmaan popsi oraalisia roinia?

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005
Mouho
Lentotaidoton

Voi olla myös autoimmuunisairaus, harvinainen toki.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Autoimmuunihepatiitti

Et kyllä oikein sovi tuohonkaan pääasialliseen kohderyhmään. Kannattaa ehkä kysyä lääkäriltä tuosta kuitenkin.
Et varmaan popsi oraalisia roinia?

Lekuri on nynny, ei se osannut sanoa mitään, antoi vaan arvot.
Pillereihin on jyrkän kielteinen kanta (IPF nostaja).

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Siis nytkö ei ole oireita? Ja ruokavaliosi nyt on?
Onko iho- tai niveloireita? (Aamuisin sormien nivelet jäykkiä?)
Missä kohtaa kipu tuntuu?
Turpoaako vatsasi palloksi vai ei?

Usein viljat voivat aiheuttaa kipuja, aivan kuten maito, vaikka ei ole keliakiaa, googlaile gluteenisensitiivisyys ja ärtynyt suoli ja vuotava suoli. Ei kyse ole välttämättä gluteenista lainkaan, vaan esim. lektiineistä. Suoleen tulee ikään kuin tukos, massa ei liiku, suoli sitten pulputtaa, aiheuttaa kipua yleensä melko samassa paikassa paksusuolen mutkassa ja yhtäkkiä lähtee liikkeelle ripulina. Kokeile viljatonta ruokavaliota kuukausi tai kaksi. Voit olla myös maidottomalla ja sitten palauttaa toinen ruokavalioon. Maitoproteiiniallergia tuo lapsille ainakin yleensä myös iho-oireita.
Paksusuolen vaivat alkavat jonkin aikaa ruokailun jälkeen, kun ruoka ehtii sinne asti. Joskus todella nopeastikin, vain puoli tuntia ruokailusta, ilmeiseti viesti kulkee jo aiempaa... Toisinaan taas tuntien päästä, juuri siis yöllä.

Voihan se olla mikä tahansa allergiakin...

Valitettavasti tuosta arvosta en tiedä mitään. Kerroin vain omasta kokemuksestani ja mitä olen oppinut siitä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005

Itsellä leikattu myös sappirakko, ja vastaavia oireita ilmaantuu toisinaan heti syömisen jälkeen, toisinaan vasta illalla. Itse oon diagnosoinu tilan johtuvan siitä, että sappinestettä "tulvahtaa" suolistoon pidäkkeettömästi, kun s.rakko ei enää annostele. Rasvaisemman ruoan jälkeen tilanne pahempi, samoin, jos syö "liikaa". Joillain oireet voivat johtua siitä, että siellä sappitiehyeissä on pieniä kiviä, ja ne kannattaa tsekkauttaa.

Mitä tulee tuohon sun tulokseen, niin veikkaisin (villisti), että sulla ei ole maitoallergiaa (IgE olisi koholla).

IgG-tulos taas kertoilee vastustuskyvystä, eli sulla ai ainakaan pitäisi olla ongelmia infektioiden kanssa. Toisaalta, kun se on vähän koholla, niin se voipi kertoilla jostain kroonisesta vaivasta, joka siis voi johtua jo pelkästään tuosta sappinesteen "temppuilusta" tai noista tiehyeissä hengaavista kivistä.

Ja juu, kipu on mahtava, mutta menee aika pian ohi. Itse oon koittanu pistää tilannetta kuriin syömällä usein ja vähän.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Tuohon edelliseen DedMoroz:n kommenttiin lisäyksenä voisi sanoa, että oliiviöljyn sanotaan auttavan asiaa... Tasainen rasvan syönti olisi parempi kuin yhtäkkinen runsas.

Vierailija

Itselläni närästysongelmiin tuntuu auttavan yksinkertaisesti ruuan pureskelu paremmin.

Toinen ruuansulatusongelmista mieleen tuleva asia on antibioottikuurit, jotka voivat muuttaa suoliston luontaista bakteerikantaa.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt26.3.2005

Erittäin paljon kiitoksia vastauksista kaikki.

Kulaushaikara: Juu keliakiaa ei ole. Tuo kuvaelma, että ” Suoleen tulee ikään kuin tukos, massa ei liiku, suoli sitten pulputtaa, aiheuttaa kipua yleensä melko samassa paikassa paksusuolen mutkassa ja yhtäkkiä lähtee liikkeelle ripulina.” osuu aika nappiin, paitsi että ripulia on harvoin (ennemminkin kova vatsa, kun jätin kahvin pois ja menee paljon teetä). Kun kipu on päällä, niin ylävatsa turpoaa. On aika hankalaa kokeilla aivan viljatonta ruokavaliota (mitä sitten yleensä syö, entä teen kanssa jne?). Vaimon pullaa olen syönyt. Nyt olen maidottomalla, eikä oireita ole ollut (jätskikin soijaa). Iho-oireita ei ole ollut.

DedMoroz: Olen myös lukenut, että sappirakon poisto ei välttämättä poista kipuja (mutta niitä ei ollut heti poiston jälkeen, vasta nyt toista vuotta). En ole huomannut että rasvainen ruoka olisi pahasta. Epäilin munuaiskiviäkin, mutta ultrassa todettiin ettei ole. Täytyy kokeilla sitä vähän ja useasti syömistä. Infektioita ei ole tosiaan ollut.

Duski: Mulla oli aiemmin närästystä, mutta Somaxi lopetti sen. Antibioottia olen saanut erittäin harvoin.

Vierailija

Ehkäpä kuitenkin todennäköisin selitys kokonaisuudelle on se että kyseessä on varsin yleiset vaivat nimeltään dyspepsia ja/tai IBS. Jos tähystykset ja normilabrat on tsekattu on tämä todennäkösin diagnoosi. Oireet ainakin sopivat varsin hyvin. Sinänsä tietty kurja diagnoosi kun ns romukoppadiagnooseja ovat, spesifiä hoitoa ei ole ja tarkkaa syytä ei tunneta. Se hyvä puoli kuitenkin on että pahanlaatuiset syyt on aika pitkälti poissuljettu.

Autoimmuunihepatiitit ym aikas epätodennäköisiä jos ja kun normi maksalab tsekattu.

Tuo IgGn katsominen tuossa tilanteessa noilla esitiedoilla on aika hakuammuntaa, ja johtaa sitten helposti juuri tuohon tilanteeseen että mitäs jos arvo onkin poikkeava niiin mitäs sitten. Tuskin liittyy oireiluun millään lailla, todennäköisimmin jonkin infektion jälkimaininkeja.

Jos ns. terveestä ihmisestäkin lähtee testaamaan myriadin määrän erinäisiä eksoottisia lab tutkimuksia on varsin todennäköistä että saadaan myös poikkeavia tuloksia, ilman minkäänlaista kliinistä merkitystä tai varsinaista sairautta.

Jos epäilee maitoallergiaa niin aika helppo tapa edetä asiassa on olla maidottomalla dieetillä vaikka pari viikkoa - kuukausi. Jos oireet helpottaa, kokeilee maitoaltistusta uudelleen --> oireet palaa --> maitoallergia todettu ilman immunoglobuliinien testaustakin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat