Seuraa 
Viestejä45973

Suositusten mukaan ihmisen lihansyönti ei saisi ylittää 300g / viikko.

Itselläni menee halvinta sika-nautaa 800g / päivä eli 5,6kg viikossa + päälle vielä leikkeleet 100g/pv.

10v syönyt samalla tavalla, koska köyhänä ei juurikaan passaa muuta lihaa ostella ja hyvät oli kolesterolit vielä alkuvuonna. (ikää 30v)

Sivut

Kommentit (73)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61965
jakelainen
Suositusten mukaan ihmisen lihansyönti ei saisi ylittää 300g / viikko.

Itselläni menee halvinta sika-nautaa 800g / päivä eli 5,6kg viikossa + päälle vielä leikkeleet 100g/pv.

10v syönyt samalla tavalla, koska köyhänä ei juurikaan passaa muuta lihaa ostella ja hyvät oli kolesterolit vielä alkuvuonna. (ikää 30v)




isoilta määriltä kuulostaa..

Miksei osaa kalaa ja valkoista lihaa, kanaa jne?

Ei ne noin nuorella vielä mahdolliset haitat välttämättä näy...ajan kanssa kumuloituu ravintojutut "hyvät ja huonot"?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61965

Toinen vaihtoehto voisi olla sinun geenimmuuntelu sitten ettet söisi enään niin paljon punaista lihaa?

Miltä kuulostaa, suostuisitko?

Jakelainen: Geenimuuntelu on välttämätöntä jo siksi, koska nykyaikana kehittyneissä maissa kaikkein impulsiivisin sekä tyhmin ja laiskin aines sikiää kaikkein eniten. Luonnonvalinta siis ohjaa ihmislajia nykymenolla tuohon suuntaan. Asialle kannattaisi pikkuhiljaa laittaa stoppi
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Paljonko syöt kasviksia, jotka kumoavat nitriittejä?

Lihaa kannattaa vaihdella ja muitakin proteiinin lähteitä on. Ruokaa yleensäkin kannattaa syödä mahdollsimman monipuolisesti.

Minä syön yhden broilerinrinnan päivässä. En tiedä onko se mitenkään erityisen terveellistä sekään. Punaista lihaa menee ihan satunnaisesti jauhelihan muodossa tai grillatessa sekä vähän riistana. Maitotuotteista minulle tulee myös proteiinia, sillä korvaan kanaa.

Vaarana kai on enemmänkin syövät kuin sydäntaudit?

Kulaushaikara
Paljonko syöt kasviksia, jotka kumoavat nitriittejä?

Lihaa kannattaa vaihdella ja muitakin proteiinin lähteitä on. Ruokaa yleensäkin kannattaa syödä mahdollsimman monipuolisesti.

Minä syön yhden broilerinrinnan päivässä. En tiedä onko se mitenkään erityisen terveellistä sekään. Punaista lihaa menee ihan satunnaisesti jauhelihan muodossa tai grillatessa sekä vähän riistana. Maitotuotteista minulle tulee myös proteiinia, sillä korvaan kanaa.

Vaarana kai on enemmänkin syövät kuin sydäntaudit?




En yhtään lihaa. En myöskään muita eläinproteiineja, kuin satunnaisesti kokeilumielessä. Eläinproteiinit, samoin kuin eräät kasviproteiinit, tuottavat virtsahappoja, jotka happamoittavat kehoa. Korkea virtsahappopitoisuus aiheuttaa komorbiditeettiä. Lihan vaarana eivät ole nitriitit, vaan proteiineista syntyvät virtsahapot, jotka olisi neutraloitava kehon happamoitumisen estämiseksi.

Turvallista proteiinia saa esimerikiksi avocadosta, kuoritusta mantelista., tofusta, tempehistä jne, ilman happamoitumisen riskejä.

Ihmisen elimistö toimii parhaiten emäksisenä, ja meidän kannattaisi muistaa, että olemme isokokoisia ,melkein karvattomia apinoita, jotka kuvittelevat osaavansa ajatella, ja että meidän elimistöllemme sopii parhaiten tuoreravinto.

Syöpä voi alkaa virtsahappokiteestä, jota elimistö ryhtyy hajottamaan monitumaisilla jättisoluilla. Syöpäkasvaimia tavataan kihtikertymien yhteydessä, etenkin haimassa. Syöpä viihtyy happamassa ympäristössä, ja kuolee ph 8,5 tienoilla.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
jakelainen
Suositusten mukaan ihmisen lihansyönti ei saisi ylittää 300g / viikko.

Itselläni menee halvinta sika-nautaa 800g / päivä eli 5,6kg viikossa + päälle vielä leikkeleet 100g/pv.

10v syönyt samalla tavalla, koska köyhänä ei juurikaan passaa muuta lihaa ostella ja hyvät oli kolesterolit vielä alkuvuonna. (ikää 30v)




Miksi ihmeessä syöt noin paljon lihaa? Kehohan ei tarvitse tuollaisia määriä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_(nutrient)#Dietary_requirements

Tuo 300g:n suositus koskee muuten nimenomaan punaista lihaa.

Aivan järjettömiä määriä punaista lihaa syöt. Eräs ravintoterapeutti sanoi minulle, että noin korttipakan kokoinen annos lihaa tai kalaa olisi sopiva määrä päivässä, eli noin 100 g. Ja punaista lihaa korkeintaan se 300g viikossa syöpäriskin vuoksi, mukaanlukien leikkeleet. Lisäksi sydän- ja verisuoniterveyden kannalta tuo määrä myöskin lienee järjettömän suuri. Mitä ylemmäs ravintoketjussa mennään, sitä enemmän ympäristömyrkyt kerääntyvät, ja myös siksi suuret lihamäärät ovat epäterveellisiä. En tiedä yhtäkään pitkäikäisyys- (longevity) tutkimusta, joka puoltaisi suurten lihamäärien syöntiä, käsittääkseni paljon lihaa syövät kuolevat ennen aikojaan. (Munuaisillekin liika proteiini on suuri rasitus, ja esimerkiksi munuaskivien riski kasvaa 250% suurella proteiinin saannilla. https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_(nutrient)#Excess_consumption )

Jos olet köyhä, niin tuollainen tuhlaileva lihansyönti on myöskin järjetöntä. Saman energiamäärän saisit murto-osalla hinnasta esimerkiksi kaurapuurosta. Ja jos haluat välttämättä syödä noin järjettömän suuria ja terveydelle haitallisia proteiinimääriä, niin silloin kannattaisi harkita papuja, herneitä, linssejä paljon edullisempana vaihtoehtona (kasvisproteiini taitaa muutenkin olla terveellisempää kuin proteiinit punaisesta lihasta). Maitoproteiinikin voisi olla aika edullista, ja ehkä pakastekalakin.

Tuollainen ruokavalio on käsittääkseni epäedullinen terveydelle, taloudelle, ja ympäristöllekin.

jussipussi
qmies

En yhtään lihaa.

Syö pikkusen ihan sillä kurin että saisit tuon ehdottomuuden rikottua.



En pysty, tulee seuraavaksi päiväksi perkeleellinen iskias.

EV+
Seuraa 
Viestejä770

Mulla menee se 2-3 x 400g jauhelihaa/muuta punaista lihaa kuten leikettä/sisäfilettä viikossa. Lisäksi leikkeleet pääasiassa keittokinkkua tai palvikinkkua, kalkkunaleikettä yms.

Olen ymmärtänyt että nuo leikkeleet ovat juurikin pahasta. Siellä on nitraattia ja muuta lisäainetta. Perus-J-liha sisältää vain ne kovat rasvat, suolaahan siihen tulee lisättyä. Kalaa tulee syötyä kyllä liian harvoin olisko kerta/viikko. Se on muuten myös kallista vrt. esim. j-lihaan. No, opiskeluajat ja tuna-magaryllidieetti on taaksejäänyttä aikaa joten muutakin kalaa voisi alkaa suosia. Niin, se Norjan lohi on nähty vaikka sekin ajaa tehtävänsä aina silloin tällöin.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kyllä, leikkeleet ovat pahasta "suurina" määrinä (=yli 2 siivua metukkaa/vrk luki jossain lehtiartikkelissa), mutta myös muu punainen liha.

Kalan kalleudesta (verrattuna jauhelihaan):

https://fi.foodie.fm/?gclid=CIDf6tuH6Lc ... ducts/1123
Kalapaloja Fileestä 0.4 kg , X-Tra 2,25 €
Seiti Msc 0.4 kg , Findus 3,19€

Jos vuorokaudessa syö suositellut 100g tai ruhtinaalliset (eli liikaa?) 200g kalaa (X-Tra) , maksaa se (pyöristettynä) 50 snt tai 1,10 € vuorokaudessa, eli ei niin kauhean paljon. Norjalainen kassillohikin on aika edullista, joskin sitäkään ei kannata terveys- ja ympäristösyistä liikaa syödä. Itämeren kasvatettu kala taitaa mennä sinne epäterveellisen puolelle ympäristömyrkkyjen vuoksi, vaikka sitäkin viranomaiset suosittelenevat korvaamaan pari liha-ateriaa viikossa.

Punaista lihaa sanotaan olevan syöpävaarallista, mutta eikös se ole enemmänkin valmistustavasta kiinni? Lihan paistaminen lisää karsinogeeneja, kun taas keittäminen on hieman eri asia. On myös tutkittu, että punainen liha ei niinkään lisää syöpiä, kuin taas teollinen liha, esim. Makkara.

Meikäläisellä menee kyllä paljon lihaa, kai sitäkin vois vähentää ;D

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

En lainkaan en pidä medium, enkä rose lihoista läpikypsää hauduttamalla useita tunteja.
Grillaamalla en koskaan.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Punaista lihaa kohtuudella niin kuin kaikkea muutakin ravintoainetta. Suomalaiset kuulemma popsivat lihaa ~80kg per henkilö vuodessa. Tuon määrän voisi helposti ainakin puolittaa ja silti sitä saisi napsia ihan riittävästi joka päivä. Leikkeleet ja makkarat ihan ensimmäisenä pois. Veikkaan, että sillä saa raapaistua pois jo parikymmentä kiloa kokonaiskulutuksesta.

PS. kuinka kauan kestää, että saadaan kuulla PP:n ohjeet lihan syöntiin tässä ketjussa?

jussipussi
qmies

En yhtään lihaa.

Syö pikkusen ihan sillä kurin että saisit tuon ehdottomuuden rikottua.



Älä tuputa toisille sellaisia ruokia tai ideologiaa, joista toinen saa ongelmia

qmies

En pysty, tulee seuraavaksi päiväksi perkeleellinen iskias.

Itse keskustelun aiheeseen.

Syön jouluna palan kinkkua, siinä koko vuoden punaiset lihat. Kanaa ja kalkkunaa ehkä muutaman kerran vuodessa, jos joku näistä on ruokaa tehnyt: en kieltäydy. Samaa pätee maitotuotteisiin. Kalaa ja äyriäisiä ehkä vähän useammin, kuitenkin kerran kuussa maksimissaan.

Syön lihaa ehkä 4-5 kiloa viikossa, puolet varmaan punaista. Lihassa, ei edes punaisessa ole mitään pahaa. Päinvastoin, huomattavasti terveellisempää kuin mikään viljapohjainen ravinto. ihmisten kuuluisi kytätä äärimmäistä viljansyöntiään eikä lihansyöntiä mikä on aivan normaalia ihmisen ravintoa.

Muisti pettää
Seuraa 
Viestejä89

Lihaa tulee syötyä kuutena päivänä viikossa. Halpaa sikanautaa menee 3-4 päivänä (pasta, laatikko, mureke ym.). Possoa kyljyksinä (kassler, ulkofile ym) yleensä kerran viikossa, kesällä useammin. Määrät jotain 5kg +Leikkeleet ja makkarat. Elinaika odote allle 70-vuotta. Näillä mennään.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249
qmies
Lihan vaarana eivät ole nitriitit, vaan proteiineista syntyvät virtsahapot, jotka olisi neutraloitava kehon happamoitumisen estämiseksi.

Miten mitataan mielestäsi kehon happamoitumista?

[

qmies
Syöpä voi alkaa virtsahappokiteestä, jota elimistö ryhtyy hajottamaan monitumaisilla jättisoluilla. Syöpäkasvaimia tavataan kihtikertymien yhteydessä, etenkin haimassa. Syöpä viihtyy happamassa ympäristössä, ja kuolee ph 8,5 tienoilla.

Olisiko näihin väitteisiin joitain referenssejä, kiitos?

PS: Pikku OT, mutta otin tänään 400 mg kofeiinia treenikombossa, mitä oireita pitäisi odotella? (mahtava juoksumotivaatio ja kesän parhaat tehot + vähentynyt lihasarkuus ainoita efektejä toistaiseksi)

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249
BCK

Miksi ihmeessä syöt noin paljon lihaa? Kehohan ei tarvitse tuollaisia määriä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_(nutrient)#Dietary_requirements

Eräs ravintoterapeutti sanoi minulle, että noin korttipakan kokoinen annos lihaa tai kalaa olisi sopiva määrä päivässä, eli noin 100 g.


Vaikka kananrinnasta saa vain 23 grammaa proteiinia, mikä on aika vähän. Ei mulla mitään kasvikunnan prodea vastaan, mutta vaikea nähdä mitään pointtia noin kireällä eläinproden saannillakaan. "Poikkeustapauksiakin" on niin monia, ettei nyrkkisääntöä oikein löydy tuon wikinkään perusteella. Itse pyrin esim. nyt laihiksella yli grammaan per painokilo ettei lihakset sula suhteettomasti. Kokemukset olleet hyviä monella tapaa.

BCK
(Munuaisillekin liika proteiini on suuri rasitus, ja esimerkiksi munuaskivien riski kasvaa 250% suurella proteiinin saannilla. https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_(nutrient)#Excess_consumption )

Viittaat ravitsemussuosituksiin, etkä yksittäiseen tutkimukseen?

Noin yleisesti ottaen, RCT-näyttöä munuaiskivien ja proden suhteeesta ei taida olla, vaan kyse on epidemiologisista korrelaatioista. Toisaalta ruokavalion natrium/kaliumsuhde & ylipäätään vihannesten puute sekä kalsium ainakin ravintolisänä.

Kaliumin saannin parantamisesta on RCT-näyttöä munuaiskivien suhteen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3892044
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4009822

Lihavuus, kihti ja diabetes ehkä kuitenkin tärkeimpiä munuaiskivien lisääjiä?

Big Jump in Kidney Stones Since 1990s

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

En näe punaisen lihan syömisessä mitään ihmeellistä. Jos mieli tekee, menen ja ostan sisäfiileen kokonaisena. Kaupassa en anna niiden "lihamestareiden" pilkkoa lihakönttiä. Teen sen itse.

Jos joku syö puolenkymmentä kiloa lihaa viikossa, kyseessä lienee jonkinsorttinen piiloteltu kysymys jolla "pikalihasmassaahakeva-aloittelijabodari" hakee hyväksyntää omalle syömiselleen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat