Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Muistelisin, että maassamme erittäin suosittu makkarangrillaus on yllättävän uusi juttu. Vasta joskus 60-luvun puolivälissä tapa yleistyi voimakkaasti kun makkarapaketeista kerätyillä merkeillä sai veloituksetta pallogrillin.

Innokkaan edelläkävijän grillin ympärillä kävi kuhina kun kaikki halusivat maistaa tuota eksoottisesti valmistettua herkkua. Ei siis kovin suomalaisperäinen herkku.

Paistettu nauris taitaa olla herkuista suomalaisin - mustikkaa ja puolukkaa oteta lukuun, nehän eivät mitään valmistusta kaipaa.

Graavi kalakin lienee muualta tullut, ainakin nimitys on ruotsalainen: Sana graavi tulee ruotsin kielen sanasta grav, joka tarkoittaa haudata. http://fi.wikipedia.org/wiki/Graavilohi

Ennenaikaisen pilaantumisen ehkäisemiseksi kalat haudattiin rantahiekkaan, suolan kera. Ja hirvenruho puroon, ilman suolaa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kommentit (35)

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012

Tämämpä takia Suomessa ei osata makkaraa tehdä vieläkään. Grillimakkarat ovat täällä teurasjätteellä ja kaikella muulla paskalla täytettyjä suolattomia pötköjä joihin kukaan järkevä ihminen ei vapaaehtoisesti koske.

Itse ostan grillattavaksikin lähestulkoon kaikkialla muualla tehtyjä makkaroita, mutta en suomalaista. Listan kärjessä ovat Saksassa valmistetut makkarat.

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
mluluke
Tämämpä takia Suomessa ei osata makkaraa tehdä vieläkään. Grillimakkarat ovat täällä teurasjätteellä ja kaikella muulla paskalla täytettyjä suolattomia pötköjä joihin kukaan järkevä ihminen ei vapaaehtoisesti koske.

Itse ostan grillattavaksikin lähestulkoon kaikkialla muualla tehtyjä makkaroita, mutta en suomalaista. Listan kärjessä ovat Saksassa valmistetut makkarat.

Noh, onhan miellä muutakin kotimaista makkaraa kuin joku camping. Esimerkiksi kuopiolainen Metzgerei tekee erinomaisia makkaroita, joita saa ihan marketeista. Hinta kyllä on jotain muuta kuin hiillosmakkaralla.

Kannattaa muuten joskus kokeilla englantilaista makkaraa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:English_sausages

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38533
Liittynyt6.12.2009
mluluke

Jotkut lihamestarit sanovat puolalaisia vielä paremmiksi en itse ole päässyt vertaamaan kylläkään saksalaisiin.

Nurnberger rostbratwurste , ruskistuu nopsaan.. Kyytipojaksi vehnäolut niin avot

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
ROOSTER
Muistelisin, että maassamme erittäin suosittu makkarangrillaus on yllättävän uusi juttu. Vasta joskus 60-luvun puolivälissä tapa yleistyi voimakkaasti kun makkarapaketeista kerätyillä merkeillä sai veloituksetta pallogrillin.

Innokkaan edelläkävijän grillin ympärillä kävi kuhina kun kaikki halusivat maistaa tuota eksoottisesti valmistettua herkkua. Ei siis kovin suomalaisperäinen herkku.

Paistettu nauris taitaa olla herkuista suomalaisin - mustikkaa ja puolukkaa oteta lukuun, nehän eivät mitään valmistusta kaipaa.

Graavi kalakin lienee muualta tullut, ainakin nimitys on ruotsalainen: Sana graavi tulee ruotsin kielen sanasta grav, joka tarkoittaa haudata. http://fi.wikipedia.org/wiki/Graavilohi

Ennenaikaisen pilaantumisen ehkäisemiseksi kalat haudattiin rantahiekkaan, suolan kera. Ja hirvenruho puroon, ilman suolaa.

Grillejä ei, mutta grillimakkaroita on kyllä ollut ties kuinka kauan. Teurastamisen yhteydessä suolet on tyhjennetty, pesty ja huuhdottu ja sitten ne on täytetty taikinalla, joka on tehty jauhetusta teuraseläimen syötäväksi kelpaavista osista, muista makkara-aineista ja on lisätty sopivat mausteet.

Muistan lapsuudessani meillekin ostetun harvakseltaan kyröläistä, joka oli pakattu luultavasti paksusuoleen, kun makkara oli niin paksua. Se oli hyvää, kuten makkarat siihen aikaan olivat.
Ainakin minä söin mieluummin kyröläistä kuin uunissa kypsytettyä vasikanlihaa, jota varten joka talvi tapettiin joku kotieläimistä, yleensä vasikka.

Kotona tehdyt makkarat olivat vain teurastuspäivän ja muutaman sen jälkeisen päivän tarpeiksi.
Niinpä loput suolet keitettiin lipeässä niin, että seos oli tasaista ja se kaadettiin saippuantekopellille. Kun se oli jäähtynyt, se leikattiin paloiksi. Saippua oli terveellistä, eikä ihmisillä yleensä ollut ihottumia, vaikka vielä 50-luvulla pyykit pestiin käsin, eikä kumihanskoja tunnettu.

Vierailija

Henkisen kultturin ja terveydenhuollon ohella ruokakulttuuri taitaa olla ihmiskunnan rappeutuneimpia kulttuurisektoreita.

Tieteellisesti ajatellen, ruoan tarkoitus on antaa ravinteita, vitamiineja, mineraaleja ym kehon luontaisen kemiallisen tasapainon ylläpitämiseksi. Kun ottaa huomioon, että ihmisen elimistö on "suunniteltu" toimimaan raakaravinnolla, on viljalla, teurasjätteillä ja lisäaineilla pakattu käristetty suolenpätkä osoitus sanoinkuvaamattomasta tyhmyydestä. Ainoastaan täydellinen idiootti kuvittelee, että ruoan funktio on tyydyttää makuhermoja ja perustaa ravitsemuksensa sille lähtökohdalle.

Valtaosa ihmisistä on tässä suhteessa täydellisiä idiootteja. Samoin "lääketiede".

Koska ympäristö ja ravinto vaikuttavat geeniperimään, ihmiskunta on pilaamassa omaa perimäänsä dekadenteilla elintavoilla. Tämä on varmin skenaario ihmiskunnan katoamiseksi maapallolta.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
qmies
Tieteellisesti ajatellen, ruoan tarkoitus on antaa ravinteita, vitamiineja, mineraaleja ym kehon luontaisen kemiallisen tasapainon ylläpitämiseksi.

Keho on kuule sen verran viksu otus, että se koittaa pitää "luontaista tasapainoa" yllä vaikka ravinto vaihtelisikin laidasta toiseen.

Kun ottaa huomioon, että ihmisen elimistö on "suunniteltu" toimimaan raakaravinnolla,

Ja kutut on. Ihmisen kehitys lähti kunnolla vauhtiin silloin, kun opitiin tulen avulla valmistamaan ruokaa. Kun ravinnosta yhtä äkkiä sai irti paljon enemmän ravinteita ja energiaa huomattavasti vähemmällä vaivalla, niin näitä resursseja oli vara laittaa enemmän mm. aivojen kehitykseen ja vähemmän ruuansulatukseen. Nykyihmisen elimistö on siis jo täysin sopeutunut kypsennettyyn ruokaan.

on viljalla, teurasjätteillä ja lisäaineilla pakattu käristetty suolenpätkä osoitus sanoinkuvaamattomasta tyhmyydestä.

No, mutta - käristetyt teurasjätteet ml. suolenpätkät olivat oleellinen osa kehityksen tielle lähteneiden homojen ravitsemusta.

Ainoastaan täydellinen idiootti kuvittelee, että ruoan funktio on tyydyttää makuhermoja ja perustaa ravitsemuksensa sille lähtökohdalle.

...ja täysin ihmisen kehityshistoriasta vihjeettömät raakaravintopellet ne vasta fiksuja ovatkin, vai?

zz

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Mun kaveri tykkää eniten HK:n sinisestä, sillai vähän kärvähtäneenä, ja itse tykkään eniten Juusto Wilhelmista.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
Astronomy
Mun kaveri tykkää eniten HK:n sinisestä, sillai vähän kärvähtäneenä, ja itse tykkään eniten Juusto Wilhelmista.

Asutteko te yhdessä?

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
mluluke
Astronomy

Asutteko te yhdessä?

Ei asuta mutta liittyykö se asuminen jotenkin makkaransyöntiin? Kaveri tykkää HK:sta myös au Naturell...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Edellisessä työpaikassani oli yksi kesä sellainen kesätyöläisnulikka jolla oli joka halvatun päivä työpaikkalounaana kylmä HK:n sininen ja sinappia. Ihan joka ikinen päivä koko kesän. En uskoisi jos en olisi itse nähnyt.

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
Astronomy
mluluke
Astronomy

Asutteko te yhdessä?

Ei asuta mutta liittyykö se asuminen jotenkin makkaransyöntiin?

Ei liity muuten mutta jos pitää kaupassakäynnin yhteydessä osata heittää ostoskärryyn molemmille sopivaa nakkia.......

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38533
Liittynyt6.12.2009
qmies
Kun ottaa huomioon, että ihmisen elimistö on "suunniteltu" toimimaan raakaravinnolla, on viljalla, teurasjätteillä ja lisäaineilla pakattu käristetty suolenpätkä osoitus sanoinkuvaamattomasta tyhmyydestä.

Tätä sanoinkuvaamatonta tyhmyyttä gmies näkee kun katsoo esimerkiksi peiliin.

Tässä ei ole mitään mainitsemistasi "raaka-aineista" muuta kuin suolenpätkä

Bratwurst home made [ best and easiest Way]

http://www.youtube.com/watch?v=ONHaW8XYvFw

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38533
Liittynyt6.12.2009
qmies
Kun ottaa huomioon, että ihmisen elimistö on "suunniteltu" toimimaan raakaravinnolla, on viljalla, teurasjätteillä ja lisäaineilla pakattu käristetty suolenpätkä osoitus sanoinkuvaamattomasta tyhmyydestä. Ainoastaan täydellinen idiootti kuvittelee, että ruoan funktio on tyydyttää makuhermoja ja perustaa ravitsemuksensa sille lähtökohdalle.

gmies menee raakaravinnolla lapin poikien kanssa jänkhälle..miten käy? Jaakko Kolmonen siinä syö hyvillä mielin mm peräsuolta.

Lapin eksotiikkaa: Poroerotuskeitto

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/l ... edia=31980

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat