Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niinistö sanoi näin:

Presidentti Sauli Niinistön mukaan uusi, urbaani maailma on hauras. Sotilasliitto Natosta voisi olla hyötyä esimerkiksi kyberuhkien suhteen.

http://yle.fi/uutiset/niinisto_nato_voi ... ta/6693285

Vähän ihmettelen, että miltä kyperuhalta suojaisi liittyminen, kun USA nyt itse on vakoillut laajasti eurooppalaisia maita, mikä on tietääkseni herättänyt kohua ympäri Eurooppaa.

Yhdysvaltalaisviranomaiset ovat todennäköisesti vakoilleet myös suomalaisten internet-palveluissa syöttämiä tietoja, kertoo Helsingin Sanomat.

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/20 ... 0138161/12

Mitä ajattelette, pitäisikö Suomen liittyä Natoon?

Sivut

Kommentit (414)

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012

Jos asettaa pollin ja toivoo hyvää äänestystulosta niin ei kannata yrittää ajatella äänestäjien puolesta. He osaavat kyllä itse perustella näkemyksensä

PS. Montako ääntä itse arvioisit esimerkiksi tuon viimeisen vaihtoehdon saavan?

Vierailija
mluluke
Jos asettaa pollin ja toivoo hyvää äänestystulosta niin ei kannata yrittää ajatella äänestäjien puolesta. He osaavat kyllä itse perustella näkemyksensä

PS. Montako ääntä itse arvioisit esimerkiksi tuon viimeisen vaihtoehdon saavan?

Muokkasin nyt äänestystä, lisäsin vaihtoehdot " jokin muu syy."

Vierailija
Tvomas
En, koska suuri saatana USA.

Tuota vaihtoehtoa ei a) ole olemassa b) ole tässä äänestyksessä.
Tvomas on niin pihalla maailmasta kuin olla voi. Pelkää pimeääkin.

Kyllä haluan.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13831
Liittynyt27.11.2006

Nykyinen Suomi ei pääsisi NATOn jäseneksi vaikka poliitikot päättäisivät jäsenyyttä hakea. Jäsenyyden edellytyksenä kun on että enemmistö kansalaisista kannattaa sitä.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
Pseudohippi
Nykyinen Suomi ei pääsisi NATOn jäseneksi vaikka poliitikot päättäisivät jäsenyyttä hakea. Jäsenyyden edellytyksenä kun on että enemmistö kansalaisista kannattaa sitä.

Tuo on totta mutta asia ei ole ihan noin yksinkertainen.
Wikipedian mukaan "Mielipidekyselyiden mukaan suomalaisten enemmistö vastustaa yhä Nato-jäsenyyttä, kun siitä kysytään varauksettomasti. Kysyttäessä hyväksyntää Nato-jäsenyydelle siinä tapauksessa, että Suomi voisi itse päättää muille antamastaan avusta, hyväksyntä vuonna 2005 oli 64 % (muutoin 26 %) ja vastustus 29 % (muutoin 55 %)"

En löytänyt tuota kyselyä, mutta uskon Wikiä.
Suomalaiset olisivat siis valmiit ottamaan apua vastaan mutta eivät halua auttaa muita.

Lisäys: Suomen perustuslaki ei tunne kuin neuvoa antavan kansanäänestyksen, ei siis päättävää.
Sopii kysyä mikä on kansan enemmistön "virallinen" kanta - eduskunnan kantako?

Vierailija

Suomella on kolme pääasiallista turvallisuuspoliittista haastetta. Ne ovat Venäjä, Venäjä ja Venäjä.

Russia, Russia, Russia!

Siksi Natoon!

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Vastaus selvä kyllä, aiemmin olin epäileväinen mutta varsinkin lapsiasiamiespelleily käänsi pään, toki vähän muutkin jutut mitä mm venäläisiltä tutuilta kuultu. Kunhan Venäjä kehittyy demokratiana ei toki syytäkään Nato-jäsenyyteen ole joskin siihen aikaa menee ja nykykehityksellä erittäin paljon

Vierailija
mluluke: PS. Montako ääntä itse arvioisit esimerkiksi tuon viimeisen vaihtoehdon saavan?

Sitä voisi äänestää esim. päättäjä jonka mielestä on hienoa päästä kaikkiin arvovaltaisiin kokouksiin, ilman pelkoa siitä että itse joutuisi sotaan.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13831
Liittynyt27.11.2006
tasan
Pseudohippi

Tuo on totta mutta asia ei ole ihan noin yksinkertainen.
Wikipedian mukaan "Mielipidekyselyiden mukaan suomalaisten enemmistö vastustaa yhä Nato-jäsenyyttä, kun siitä kysytään varauksettomasti. Kysyttäessä hyväksyntää Nato-jäsenyydelle siinä tapauksessa, että Suomi voisi itse päättää muille antamastaan avusta, hyväksyntä vuonna 2005 oli 64 % (muutoin 26 %) ja vastustus 29 % (muutoin 55 %)"

Suomalaiset olisivat siis valmiit ottamaan apua vastaan mutta eivät halua auttaa muita

No, toisin kun Suomessa yleisesti luullaan, NATOssa jäsenet voivat itse päättää muille antamastaan avusta joten siinä tapauksessa valtaosa suomalaisista kannattaa NATO-jäsenyyttä.

Lisäys: Suomen perustuslaki ei tunne kuin neuvoa antavan kansanäänestyksen, ei siis päättävää.
Sopii kysyä mikä on kansan enemmistön "virallinen" kanta - eduskunnan kantako?

Eduskunta varmaan liittymisestä viime kädessä päättäisi.

NATO-keskustelussa kanattaa noin yleisesti ottaen pitää mielessä kaksi asiaa:
1) NATO ei ota jäsenekseen maita joilla on käynnissä jokin akuutti kriisi. Siksi on aivan turha kuvitella että Suomi voisi liittyä NATOon tilanteessa jossa esimerkiksi jokin naapurimaa uhkaisi Suomea sotilaallisesti. NATO ottaa jäsenekseen vain maita jotka liittyvät siihen vapaaehtoisesti, ilman että on jonkin uhkatilanteen luomaa tarvetta liittyä. (Tämä on yksi syy miksi esimerkiksi Georgian jäsenyysanomus torjuttiin).

2) NATO ei tarvitse Suomea. Jos Suomi halua liittyä se on tervetullut, mutta jos Suomi ei ole kiinnostunut NATO-jäsenyydestä, järjestö ei siitä välitä lainkaan. Esimerkiksi ne monet sotilaalliset yhteistyörakenteet jotka NATOlla ja Venäjällä ovat, toimivat varsin hyvin ilman Suomeakin. Suomi ei istu niissä pöydissä joissa NATO ja Venäjä keskustelevat keskenään. Ei vaikka siellä keskusteltaisiin Suomeen liittyvistä asioista.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
tasan: Mielipidekyselyiden mukaan suomalaisten enemmistö vastustaa yhä Nato-jäsenyyttä, kun siitä kysytään varauksettomasti. Kysyttäessä hyväksyntää Nato-jäsenyydelle siinä tapauksessa, että Suomi voisi itse päättää muille antamastaan avusta, hyväksyntä vuonna 2005 oli 64 % (muutoin 26 %) ja vastustus 29 % (muutoin 55 %)"

Suomalaiset olisivat siis valmiit ottamaan apua vastaan mutta eivät halua auttaa muita.

Ei kysymys ole vain auttamisesta vaan siitä, millaista ulkopolitiikkaa halutaan, kenen sotia halutaan sotia ja kenen ehdoilla. Milloin sitäpaitsi on kyse auttamisesta, milloin hyökkäämisestä, nyt kun entisen Bushin kaudella keksittiin tämä " ennalta ehkäisevä" sodankäyntikin?

Varmaan Venäjä -pelko on syynä tuon mielipidekyselyn tulokseen. Minä en ymmärrä, millainen se uhkakuva tarkalleen on. Uskooko joku, että Nato alkaisi muka todella taistelemaan Venäjän kanssa siksi että suomalaisilla olisi jokin diplomaattinen pikkuselkkaus heidän kanssaan?

Reiska
Seuraa 
Viestejä5252
Liittynyt6.5.2007

Jos Suomella ja Venäjällä jonkilainen sotilaallinen selkkaus tulee, on siinä kyse jo aika isoista asioista, eikä Suomi silloi ole yksin missään tapauksessa. Suomen ja Venäjän suhteet on hyvät ja jos niissä tapahtuu jotain äkillistä, ei yhdelläkään eurooåan valtiolla ole takeita omasta turvallisuudestaan.

Per se

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

9. Kyllä, jos Venäjäkin liittyy. Tai miksei samantien koko maailma.

(Ettei kukaan tai mikään pääse kääntämään jäsenyyttä meitä vastaan.)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat