Pseudolääketiede versus evidence based medicine

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänne lääketieteen osastolle on pesiytynyt joukko porukkaa, joiden lääketieteen tiedot ja kommentit muistuttavat lähinnä vitsiosastoa.

Toinen yhtä vahva joukkokunta edustaa ns. huuhaa-ajattelijoita, ymmärtämättä esim. ainoankaan hormonin merkitystä ja toimintatapaa elimistössä.

Ja ne utopistit, jotka kuvittelevat, että ehkä joskus joku lääkäri antaa heille tällä palstalla 'oikeat' vastaukset: voin vannoa, että on toiveajattelua.
Ei täällä taida muita medisiinan edustajia pyöriä itseni ohella. Oma työtaakkani siviilielämässä kasvaa kuin pullataikina, joten tänne ehtii korkeintaan jotain läppää heittää, kun tuntee porukan entuudestaan.

Lääkäreillä on tärkeämpääkin tekemistä. Hoitaa oikeasti sairaita, joiden henki on vaarassa tai sitten ei niin vaikeasti sairaita, mutta jotka 'hoidosta huolimatta' paranevat ja ovat tyytyväisiä.

Meillä Suomessa on edelleen suuri vaje osaavasta terveydenhoitohenkilökunnasta. En usko, että tilanne siinä suhteessa paranee, pahenee ehkä entisestään. Ulkomailta tuotua työvoimaa voidaan toki käyttää potilastyössä, jos oppivat kielen kunnolla. Suomen lainsäädäntöviidakko sosiaali- ja terveysalalla taitaa kuitenkin olla ulkomaalaiselle vielä vaikeampi asia kuin kielen oppiminen.

Lainsäädäntöä uusitaan lisäksi jatkuvasti, ensi vuonna on jälleen tulossa uudistuksia, vaikka sairausvakuutuslaki, työterveyshuoltolaki ja lääkekorvauslaki kokivat täydellisen uudistuksen tämän vuoden alussa.

Eläkelakihan uudistettiin täydellisesti 2005 alussa ja siihenkin on tulossa muutoksia 2007 alusta.

Sivut

Kommentit (163)

Vierailija
Tänne lääketieteen osastolle on pesiytynyt joukko porukkaa, joiden lääketieteen tiedot ja kommentit muistuttavat lähinnä vitsiosastoa.

Toinen yhtä vahva joukkokunta edustaa ns. huuhaa-ajattelijoita, ymmärtämättä esim. ainoankaan hormonin merkitystä ja toimintatapaa elimistössä.

Ja ne utopistit, jotka kuvittelevat, että ehkä joskus joku lääkäri antaa heille tällä palstalla 'oikeat' vastaukset: voin vannoa, että on toiveajattelua. Ei täällä taida muita medisiinan edustajia pyöriä itseni ohella. Oma työtaakkani siviilielämässä kasvaa kuin pullataikina, joten tänne ehtii korkeintaan jotain läppää heittää, kun tuntee porukan entuudestaan.

Lääkärin(kin) tärkein työkalu on avoin mieli.

Vierailija

Ymmärrän turhautumisesi oikein hyvin, MD. Hullujen kanssa ei jaksa loputtomiin väitellä, hullulla kun on hullun voimat.

Skepsiksessä mietimme usein näiden hörhöjen motiiveja. Osa "uskomuslääkitsijöistä" on kylmän laskelmoivia rahanlypsäjiä, jotka narsisminsa tyydyttämiseksi haluavat vielä ihmeparantajankin kultaisen viitan harteilleen. Myllynkivi kaulaan on vanha ja koeteltu hoitosuunnitelma.

Osa on taas tietämättömiä "viattomia", jotka lakkaamatta etsivät lapsuuden kaikkivoipaa äitiä ja isää, joka puhaltamalla voisi poistaa kaikki pipit. Heille lääketieteen avoin ja dynaaminen suuntaus tuottaa vain epäluottamusta ja ahdistusta.

Monen on vaikea myöntää, että elämään kuuluu väistämättä kipua, kärsimystä ja että se päättyy kuolemaan, väistämättä.

Toivon, että jaksat kuitenkin palstalla käväistä. Hypi kylmästi yli nuo niksauttajat sun muut tohelot. Heidän päätään ei perustelluilla argumenteilla käännetä, fiksummat lukijat taas hoksaavat itse, miten suhtautua.

Ja hei, sun ei tartte maailmaa pelastaa höpsisteiltä, ei edes tätä palstaa. Ole edelleen yksi porukasta, älykäs ja hauska MD. Jookosta joo?

Vierailija

Ihan mielenkiinnosta kysysin sitten nyt, et mitähän ja minkähänlaiset kirjoittajat täällä ois niitä sallittuja kirjoittajia?

Ymmärrän kyllä tuohtumuksen tuon yhden hlön kohdalla.....jota varmaankin tarkoitat ja jolle tuohduit.....

Mutta haluan tietää että tarkoittaako kommenttisi myös minunlaisiani kirjoittajia?

Vierailija

Mummo on ihan mahdoton tai ei sentään: viisas, filosofinen ja humaani ihminen.

Ystäviä ei koskaan saada aliarvioimalla toista, vaan kunnioittamalla.

Mummo pisti jälleen sellaiset adjektiivit pöytään, että vaikea niitä on olla noteeraamatta. Olipa itsetuntomme kuinka hyvä tahansa, aina sitä toinen voi pönkittää ja positiivisella asenteella ylläpitää.

Meidän Uudenmaan alueen yksiköillä oli eilen koulutuspäivä. Taas tuli uutta tietoa ja sitä, kuinka uusia lainsäädäntöjä taasen on tulossa. En ole vielä omaksunut 2005 ja 2006 voimaan tulleita uusia säädöksiä ja nyt pitää valmentautua jo seuraaviin. Eivät kumoa nyt voimassa olevia, joten sekään ei auta, että mitäpä näistä uusista, opettelen vasta seuraavat.

Ainahan joskus on aikaa: esim. viikonloppuisin (ei aina - onkin jälleen yksi koulutusviikonloppu tiedossa Tampereella - 24.3-25.3 - Tampereen Lääkäripäivien yhteydessä) ja kun ei ole tuli hännän alla, saatan uppoutua surffailemaan ja etsimään tietoa tuntikausiksi.

Vierailija
kirstiina1

Mutta haluan tietää että tarkoittaako kommenttisi myös minunlaisiani kirjoittajia?

Voi kirstiina1 kulta, en tietenkään tarkoita sinua enkä muitakaan kaltaisiasi, olet erittäin asiallinen.

En ole ehtinyt kommentoida, mutta kun kirjoitit reuma-threadiisi, että pääset Heinolan reumalle, olin tosi iloinen.
Olinkin jo aikeissa aiemmin kysyä, miksi sinua ei lähetetä Heinolaan.

Vierailija

Kiitos MD, mie jo ihan säikähdin

Joo, no heinolan entisii reumatologeja on tää joka mua nyt keskussaikulla hoitaa, nii nyt tuumi et nyt on korkee aika laittaa heinolaan....ne kun ei ihan vähäs kummas sinne laita keskussaikulta, vaikeemmat vaan taitaa päästä olen siis vaikea tapaus kun pääsen sinne.... Mut tosi ilonen olen et on lähete laitettu, kun syö voimia jo tilanne paljon.....

En miekää pahemmin viiti ton yhden kirjotuksiin enää kommentoida, enkä apupoikien yms. ei jaksa kun sitä samaa se heidän kirjotus on koko ajan, ja tää ei oo ainoo foorumi mis se hyökkää silmien eteen....innostuuvat vaan lisää ämpyttää kun niil yrittää kommentoida
Parempi kun niit ei huomaa ollekaan

Vierailija

->kirstiina1

Minulla kävi torstaina reumapotilas, joka otti puheeksi biologiset hoidot. Onneksi olin lukenut sinun reuma-threadia, olisin muuten ollut melko pihalla tai olisi heti pitänyt surffata netille. Teen sitä säännöllisesti päivittäin, potilaan läsnäollessa. En voi tietää, enkä muistaa kaikkea.
Oli mukava heti kommentoida, että juu, ne ovat uusinta reumahoitoa. Mutta en tiedä annetaanko niitä muualla kuin Heinolassa, mahdollisesti annetaan, enpä tiedä, vastasin. Potilaani reuma ei ollut vaikea. Itsekin hän totesi, että niitähän käytetään vain vaikeissa muodoissa.

Heinolan Reumasairaalapalvelu kuuluu jokaisen reumasairauksiin erikoistuvan lääkärin koulutusohjelmaan. Siellä on paljon sellaista reumaosaamista ja hoitomuotoja, jota muualla Suomessa ei ole.

Lähden surffailemaan aina jos en tiedä vastausta. Löydän useimmiten tietoa lääkärin tietokannasta tai sitten muualta. Tulostan samalla potilaallekin ja hän voi halutessaan lukea ja tutustua kotona rauhassa. Jos en löydä, annan potilaalle avainsanat, millä etsiä tietoa. Nykyisinhän se ei ole ongelma. Ongelma on lähinnä se, että asiakkaistanikin suurin osa istuu päivät päätteellä ja vaivatkin ovat usein sen mukaisia.

Tuona samaisena tostaina ruokiksella opetin kollegalleni lääkäriportaalien käyttöä, joita itse käytän päivittäin ja miten etsin niiltä tietoa. Konsernimme on ostanut lisenssit, jotta käyttö olisi helppoa, ei tarvitse syötää käyttäjätunnuksia eikä salasanoja.
Sähköisen Pharmaca Fennican käyttöä myös opetin. Ammattikuntamme on varsin konservatiivista internetin käytössä, moni vieläkin pelkää, että se "puree".

Vierailija
Mummo
Skepsiksessä mietimme usein näiden hörhöjen motiiveja.

Isolle osallahen on kyseessä eräänlainen 'kosto'. Sairaat ihmiset hyökkäävät lääketiedettä vastaan, koska se ei olekaan auttanut heitä. Monien asenne on ollut, että nykypäivänä lääketiede parantaa oikeastaan kaikki sairaudet. Paitsi syövän. Sitten on sairastuttu vakavasti ja on huomattu ettei se asia oikeastaan aivan niin olekaan. Ihmiset kuolevat edelleen ja yksi niistä kuolevista olen minä.

Vakava sairaus ajaa epätoivoiseen avunetsintään, jolloin epävirallinen lääketiede on yleensä kohteista ensimmäinen. Siellä ystävällinen kirpputossuinen hilpeästi läpättävä mies ottaa vastaan ja kertoo ettet sinä kuolekaan. Pystyn auttamaan sinua, unohda muut, mitä hyvää he ovat sinulle tehneet? Kirpputossu luo toivoa sinne missä sitä ei ole.

Sitten kun käykin yllättäen niin, ettei vakava sairaus potilastaan tapakkaan, niin kenelle siitä tulee kiitos? Sille joka on vienyt toivon, vai sille joka on sitä luonut? Petturille johon koko aikaisempi elämä luotettiin vai pelastajalle joka nousi tyhjästä ja näytti valon?

Onko siinä vaiheessa enää totuudella edes väliä?

"Ihmisillä on semmoinen ominaisuus, että ne uskovat mieluummin miellyttäviä valheita kuin epämiellyttäviä totuuksia" - Pentti Linkola.

Vierailija
MD
Meillä Suomessa on edelleen suuri vaje osaavasta terveydenhoitohenkilökunnasta. En usko, että tilanne siinä suhteessa paranee, pahenee ehkä entisestään. Ulkomailta tuotua työvoimaa voidaan toki käyttää potilastyössä, jos oppivat kielen kunnolla. Suomen lainsäädäntöviidakko sosiaali- ja terveysalalla taitaa kuitenkin olla ulkomaalaiselle vielä vaikeampi asia kuin kielen oppiminen.

Pula lienee tulevaisuudessa lähinnä tietyillä erikoisaloilla. KT:n uutisoinneissahan on huvittavaa se miten terveyskeskusten lääkäripulaa perustellaan sillä että "maassa on 1 000 lääkärin vaje". No se on tietysti totta, mutta 1 000 lääkärin vajeesta on yli 600 erikoislääkäreiden täyttämättömiä paikkoja, jotka eivät varsinaisesti liity mitenkään terveyskeskuksiin.

Toinen mukava tapa parantaa uutisoinnin ilmiasua on ollut laskea vakituisesti keikkalääkäreillä täytetyt virat "täyttämättömiksi", jolloin on aivan hirvittävä lääkäripula, vaikka oikeastaan lääkäriä ei mistään puutukaan.

Niin ihan tosissaanhan Suomessa ei ole kummoista pulaa terveydenhuollon ammattilaisista, vaan kyseessä on täysin retuperällä olevan julkisen talouden kyvyttömyys palkata riittävästi väkeä.

Vierailija

Monien on vaikea kestää elämään kuuluvia vastoinkäymisiä, niille etsitään herkästi ulkopuolisia syyllisiä, projisoidaan omat vaikeudet jonkun toisen / ulkopuolisen aiheuttamiksi.
On vaikea kantaa omaa murhettaan, syyllisyyttä, epätäydellisyyttä ja ottaa vastuuta omasta itsestään ja tunteistaan.

Vierailija

Minä taas uskon, että lääketiede ja lääkärikunta tekee parhaansa....on melko sairasta väittää etteivät he tekisi niin
He tekevät varmasti parhaansa sen suhteen mitä heidän käsissään ja taidoissaan on tehtävissä....kuten tekevät varmaan suurin osa vaihtoehtohoitajistakin tai minkä ammattialan tekijöistä tahansa.....

Potilaiden katkeruus sellaisen vaivan tai sairauden suhteen, mille ei periaatteessa kauheasti enää voi tehdä, kun on jo muutoksia elimistössä jotka jo itsessään aiheuttavat kipua, on tosi yleistä....ja se katkeruus mun mielestä kuuluu osana sairaan ihmisen "kasvamisprosessiin"....sairastuessa ihminen käy meinaan tosi monelaisia tunteita läpi, katkeruutta, luopumista entisestä, surua, toivoa, toivottomuutta, ahdistusta jne. jotkut vaan sitten jämähtävät sen sijaan siihen katkeruuteen, että jatkaisivat matkaa eteenpäin.....toisilla prosessi vie aikaa tosi kauan, toiset eivät kulje ollenkaan eteenpäin....ja taas toisille se eteenpäin meno ja asioiden "valkeaminen" voi tapahtua nopeamminkin....eli tajuaa että tän kans on nyt elettävä, niin hyvin kuin vain kykenee, ja muutettava elämääsä, muutettava asenteitaan ja ajatusmaailmaansa kuten minä olen tehnyt.....

Eihän se eteenpäin meno vie pois kipuja, eikä tulehduksia.....niitä tulee ja menee, mutta oman asenteen avulla niist vaikeistakin hetkistä selviää helpommin, ja käsittää, että nyt on huono kausi, pvä....ja se menee ohitse jossain vaiheessa....

sen sijaan jos riutuu katkeruudessa ja etsii "syyllistä" koko ajan....niin voin kyl sanoa potilaan ominaisuudessa, että osittain itse tekee itselleen vaikeammaks sen prosessin ja sairautensa kanssa jaksamisen....

Sehän täs varmaan hankalinta on, että kukaan muu ei voi tätä potilaan prosessia viedä läpi ja eteenpäin, kuin ainoastaan potilas itse, omalla asenteellaan.....ja asian oivaltamisella että miten se on....

Itse en odota että lääkäri minut parantaa, tai että vaihtoehtohoitajakaan minua parantaa.....kaikki jotka minun hoidossani ovat mukana, tekevät aivan varmasti parhaansa, helpottaakseen taivalta, mutta myös minun itseni on oltava siinä parhaani tekemisessä mukana, en voi odottaa eikä voi odottaa että joku taho tai lääke tekee kaiken valmiiksi ja minä vain odotan "ihmettä" tapahtuvaksi......

Eli pvä kerrallaan, tarvittaessa tunti kerrallaan eteenpäin....käyttäen niitä kivunhallintakeinoja mitä olemassa on ja josta apua on ollut, kulkee minun elämäni.....kun on tosi hankalaa, kuuluu lääkärit yhdeksi kivunhallintakeinoksi, avuksi minulla...eli jos en itse selviä, haen apua sieltä mistä sitä saanut olen aina.....

Tämän oman sairauteni kanssa on pakko katsoa realiteettejakin silmiin...en halua odottaa mahdottomia, asioita jotka eivät mahdollisesti toteudu, en halua kauheita pettymyksiä suhteettomilla odotuksilla itselleni tuoda...eli ne odotuksetkin pitää olla realistiset.... olen paljon tutkinut omaa sairauttani netistä, kirjastosta lainaamista kirjoista, keskustellen lääkärieni kanssa, keskustellen myös näiuden vaihtoehtohoitajien kanssa....tulevaisuuttani en voi tietää, mutta elänkin tässä hetkessä ja katson mitä tuleman pitää

Se että joko lääkäri, tai täs tapauksessa vaihtoehtohoitaja paasaa "ihmeestä" tai lupaa "parantaa", nostaa karvat pystyyn itseltäni....koska kukaan ei voi sellaista luvata kohdallani, vain aika sen näyttää.....ja toisaaltaan, minusta se on kyllä melko huijaamista luvata parantumista, jos sitä ei varmuudella tiedä, ja täten aiheuttaa potilaille vielä lisää surua, ahdistusta, katkeruutta....jos niin ei käykään

Tottakait jokainen potilas parantua haluaa, mutta kohtuullista olisi myös ottaa itse potilaidenkin selvää tilanteestaan , sairaudestaan....että ne realiteetit olisivat todenmukaiset, eikä mitään tahoa tarvitsis syntipukiksi ruveta laittamaan......

Tämmösiä mie ajattelen

Vierailija

Heh Osasitpas sie MD sanoa lyhyesti sen mitä mie sinun kirjoitusta näkemättä halusin sanoa, ja kirjotin tosi pitkästi samaa asiaa tarkoittaen

Eli just noin kuin kirjoititkin...

Vierailija

Naapurin mies oli juuri kaks viikkoa tutkimuksissa sairaalassa. Kun hän itse otti lopulta puheeksi, että tutkitaanko hänen lantionsa vinoutta yhtään, niin lääkäri vaihtoi sievästi puheenaihetta... naapuri sanoi, että tuntui kun olisi puhunut seinälle. Niin sitä taas potilasta kuunnellaan...

Mitään vikaa eivät lääkärit miehestä löytäneet 8 arkipäivän aikana vaikka pahimmat viat näkee jo ihmissilmälläkin... otettiin röntgenkuvia, magneettikuvia, tehtiin tutkimuksia ja usampikin lääkäri kävi häntä ihmettelemässä. Lopulta diagnoosi oli joku selittämätön mahdollisesti virusperäinen hermostollinen tulehdus. Lääkkeeksi lihasrelaksanttia ja buranaa... eikä puhettakaan mistään fysikaalisesta hoidosta, vaikka potilaalla on niskat ihan jumissa, selkää vihloo sekä tuntohäiriöitä jaloissa ja käsissä!!!!

Annoin hänelle numeron paikalliselle osteopaatille, joka on ainakin väittänyt osaavansa lantioita suoristaa ja SI-niveliä paikalleen painaa. Niskanikamiakin osaa hyvin niksautella. Kohtapa se sitten nähdään osaako tarpeeksi hyvin...

Miksikähän ei skeptistejäkään kiinnosta, että mikä saa tuhannet ja taas tuhannet ihmiset ohjautumaan vaihtoehtoisiin hoitoihin ja jopa kansanparantajien käsiin? Miksi he eivät kysy sitä siellä käyneiltä potilailta, joita on jo vaikka kuinka paljon... kukaan ei kuuntele potilaita, paitsi toinen samanlainen potilas.

Vierailija

Siinäpä sinulla onkin pohdittavaa parantunut mikä mahtoi mennä kampanjassasi pieleen

Otappa kaikki aivosolusi käyttöön ja mieti.....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat