Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Kuten tunnettua, porakaivon tekeminen on järjettömän hintaista, eivätkä lapiohommatkaan mieltä ylennä. Minä en tietenkään anna mokoman pikkuhomman takia itseäni kyniä, minkä vuoksi suunnittelin tekeväni omiin tilapäismajoituksiini amerikkalaistyyppisen kaivon.

Siinä maahan lyödään tai kierretään ruostumattomasta teräksestä tehty, teräväkärkinen, rei'itetty putki, tyyppiä tuollainen:

http://www.amazon.com/Watersource-Stain ... 000BQYH66/

Putkeen ruuvataan tarvittaessa jatkoputkia ja lopuksi Motonetin parin kympin käsipumppu, jolloin kaivo on valmis. Helppo ja halpaa.

Ainoa ongelma on, etteivät suostu jenkit lähettämään tuollaisia keihäitä Suomeen. Vaihtoehdoiksi siis jää yrittää tehdä tai teettää itse tuollainen, tai tuunata ruuviperustuksesta tms rei'ittämällä vastaava laite.

Ideoita? Oletteko nähneet jossain eu-alueella myynnissä tuollaisia?

Sivut

Kommentit (42)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Denzil Dexter
Kuten tunnettua, porakaivon tekeminen on järjettömän hintaista, eivätkä lapiohommatkaan mieltä ylennä. Minä en tietenkään anna mokoman pikkuhomman takia itseäni kyniä, minkä vuoksi suunnittelin tekeväni omiin tilapäismajoituksiini amerikkalaistyyppisen kaivon.

Siinä maahan lyödään tai kierretään ruostumattomasta teräksestä tehty, teräväkärkinen, rei'itetty putki, tyyppiä tuollainen:

Putkeen ruuvataan tarvittaessa jatkoputkia ja lopuksi Motonetin parin kympin käsipumppu, jolloin kaivo on valmis. Helppo ja halpaa.

Ainoa ongelma on, etteivät suostu jenkit lähettämään tuollaisia keihäitä Suomeen. Vaihtoehdoiksi siis jää yrittää tehdä tai teettää itse tuollainen, tai tuunata ruuviperustuksesta tms rei'ittämällä vastaava laite.

Tuollainen metrin putkikaivo ei tuota kovinkaan paljon vettä jollei sitä työnnä järveen tai lähteeseen, niihin taas kelpaa halvempikin putki.

Metrin syvyisen kuopan kaivaa monikin nesteisiin perehtynyt mies kunhan lahjot hänet mäyräkorillisella viileää olutta. Romukierrätyksestä haet pari pesukoneen rumpua jotka laitat monttuun päällekkäin, ympärille salaojahiekkaa ja kas - sinulla on oikea kaivo vesitilalla.

Edellyttäen tietysti, että metrin syvyydestä löytyy tontillasi vettä, kuten uskot.

Edit: tautoloogisuuden poistoa

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
Denzil Dexter

Uskon ettei ainoa ongelma ole tuo jonka tuossa mainitset..!

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Veden virtaus vesisuonessa täytyy olla melkoinen jos käsipumpulla nitkuttamalla luulet vettä saavasi, ei tule lasta eikä paskaa sanon minä!

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
ROOSTER
Denzil Dexter

Tuollainen metrin putkikaivo ei tuota kovinkaan paljon vettä jollei sitä työnnä järveen tai lähteeseen, niihin taas kelpaa halvempikin putki.

Metrin syvyisen kuopan kaivaa monikin nesteisiin perehtynyt mies kunhan lahjot hänet mäyräkorillisella viileää olutta. Romukierrätyksestä haet pari pesukoneen rumpua jotka laitat monttuun päällekkäin, ympärille salaojahiekkaa ja kas - sinulla on oikea kaivo vesitilalla.

Edellyttäen tietysti, että metrin syvyydestä löytyy tontillasi vettä, kuten uskot.

Edit: tautoloogisuuden poistoa

Missä olen edellyttänyt, että metrin syvyydestä löytyisi vettä? Tuohon kärkeen ruuvataan putkia sen mukaan kun tarvetta on, niin kuin aloitusviestissäkin luki.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Hillman
Veden virtaus vesisuonessa täytyy olla melkoinen jos käsipumpulla nitkuttamalla luulet vettä saavasi, ei tule lasta eikä paskaa sanon minä!

En kuvitellutkaan, että sinulta onnistuisi. Minulle riittää todisteeksi laitteen toimivuudesta se, että noita on Pohjois-Amerikassa käytössä noin 20 miljoonaa kappaletta.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Hillman
ihan tervekätinen lapsikin pumppaa käsipumpulla vettä kaivosta. ei se niin vaikeaa ole.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Denzil Dexter

Missä olen edellyttänyt, että metrin syvyydestä löytyisi vettä? Tuohon kärkeen ruuvataan putkia sen mukaan kun tarvetta on, niin kuin aloitusviestissäkin luki.

Otsikko on kolmen kympin kaivo ja viittaat putkeen joka maksaa

List Price: $69.99
Price: $36.47
You Save: $33.52 (48%)

eli sen kolmekymppiä. Siitä loogisesti päättelin, että aiot löytää vettä sieltä, mihin kolmenkympin putki riittää eli

Product Dimensions 38.5 x 1.8 x 1.8 inches

Tuo 38,5 inches on nimittäin 97.79 senttimetriä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Cogida
Seuraa 
Viestejä161
Liittynyt25.5.2013
ROOSTER
Denzil Dexter

eli sen kolmekymppiä. Siitä loogisesti päättelin, että aiot löytää vettä sieltä, mihin kolmenkympin putki riittää eli

Heh, heh, zetor teki perustavaa laatua olevan munauksen.

Maailman kiusana on se, että typerät ovat ehdottoman varmoja ja viisaat täynnä epäilystä. (Bertrand Russell)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
ROOSTER
Denzil Dexter

Älä yritä päätellä, vaan lue mitä sanotaan. Tekstissä nimenomaan todetaan, ettei tuollaista putkea toimiteta Suomeen ja toisaalta siinä todetaan, että tuohon kärkikappaleeseen lisätään jatkopaloja sen mukaan kuin tarvetta on.
Haen siis samankaltaista tuotetta tai jotain muuta ideaa, miten tuon voisi edullisesti toteuttaa. Kaksi ratkaisua löytyikin jo, odotetusti kuitenkin eri paikasta kuin tältä palstalta.

Cogida
Seuraa 
Viestejä161
Liittynyt25.5.2013

Siiviläputkikaivoja tehdään suomessakin muttei kolmella kympillä!

Maailman kiusana on se, että typerät ovat ehdottoman varmoja ja viisaat täynnä epäilystä. (Bertrand Russell)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Siihen aikaan kun rengaskaivoja vielä tehtiin, urakoitsijalla oli tuommoinen reikäputkitsydeemi joilla haettiin kaivolle paikka jossa optimaalinen vedentulo, eli mitattiin paljonko eri paikoista sai vettä. Minulla on 9 renkainen 120 senttinen töllin kulmalla sen peruja. Ei oo vielä kuivaksi mennyt kertaakaan.

Eipä oo käytössäkään enää, vaikka vesilaitos yhä on. Kunnallinen vesi ollut jo kauan. .

Selkeintähän se on tontille rengaskaivo tehdä, jos edullisen ratkaisun haluaa. Kun löytäisi elintarvikekelpoisen rumpuputken tms, ja tiivistäisi kaivon ympärystän vaikka sinisellä savella, saisi ikikirkkaan kaivoveden. Betonirengaskaivo vuotaa aina saumoista pintavettä. Itse kun tein saunalle kaivon, käärin sen rakennusmuovilla kahteen kertaan ja teippasin hyvin. Sitten juoksevaa savea monttuun, jne. En tiedä mitä myrkkyjä rakennusmuovi veteen antaa, mutta vesi on pysynyt kirkkaana ja hyvänä.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Hiekkasuodattimen tehon voi kokeilla sangolla jonka pohjan reijittää ja pohjimmaiseksi suodinkangas, sen päälle puuhiiltä ja puolilleen rantahiekkaa. On hidas mutta suovedestäkin saa kirkasta. Jos lisää UV valon se on mikrobivapaata. Samanlaisen pitkällä putkella voi panna järveen vettä suodattamaan.

Cogida
Seuraa 
Viestejä161
Liittynyt25.5.2013

Minulla oli ensi asunnossani kivipesäinen kaivo läpimitaltaan n. 150 cm ei ollut kovin syvä mutta vesi oli hyvä.
Vesi tuli ja meni kun jaksoi kantaa.
Talviaikaan kauheeta hommaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat