Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Millähän nimellä tätä ilmiötä kutsutaan? Olen varmaan kakarasta lähtien miettinyt sitä, että miten valo voi taittua kun katson esim sormen ohi.

Esim tee pieni aukko kolmella sormellasi jonka läpi katsot, samalla katsoen siitä pinnasta ohi jota haluat zoomailla. Aukon koko ja etäisyys silmästäsi vaikuttaa zoomin tehoon.

Voi saada ainakin 4x zoomin tuolla tavalla, hieman huonolaatuinen linssi tosin, kuva epäselvä, mutta tietyllä etäisyydellä näkee ihan hyvin.

Mitä ihmettä tässä siis tapahtuu?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Kommentit (8)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Se on se reikäjuttu. Mulla on "tieteen takuutemput" kirjoja ja jossain niistä tuokin oli silleen että tehtiin reikä folioon ja se toimi suurennuslasina. Kai. En ole varma tuosta foliosta. Johonkin tehtiin reikä kuitenkin.

Voin käydä katsomassa mikä siinä oli selityksenä.

くそっ!

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Mutta miten ihmeessä se voi suurentaa mitään. Johtuuko se vain minun silmieni rakenteesta? Tuskin sama toimii kameran kanssa?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Zoomin? Minäkin huomasin muinoin pikkupoikana, että neulanreikäkameran tavoin tuolla näkee kohtuullisen terävästi ilman silmälasejakin. Mutta miten tuolla voi zoomata yhtään mitään?

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Ronron
Minä en saa ilmiötä aikaan.

Heksu
Mutta miten tuolla voi zoomata yhtään mitään?

Et osaa hallita silmän fokusta? Siinä pitää katsoa kappaleen ohi, jotta se zoomaa. Jos katot kappaleen eteen, niin se kappale näyttää pienenevän. Myös reiän, kappaleen ja silmän etäisyydet pitää olla oikein.

MrKAT
Pupillin koon muutokset näkyy,
myös mykiön muutokset ilmenee,
näistä voi koostua zoom-efektiä sormien "neulanreikäkamerassa".

Miten se zoom efekti on mahdollista? Onko se illuusio jonka aivoni luovat vai mitä häh? Ilman sitä reikää en saa zoomi efektiä kun vaihtelen silmäni fokusta... onko sekin sitten illuusio, oikeasti se zoomaa, mutta aivoni eivät tulkitse sitä zoomiksi?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat