Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen psyykkisesti hyvin herkkä kaikelle mahdolliselle.

Jos jätän liikunnan väliin edes yhdeksi päiväksi, seuraa masennus, mutta jos harrastan liikuntaa liikaa, eli joka päivä tunnin verran niin masentaa. Eli pidän aina kolmen päivän välein yhden päivän taukoa liikunnasta, mutta silti voi masentaa sinä päivänä kun en harrasta liikuntaa.

Gluteeinipitoinen ruoka aiheuttaa masennusta, olen lopettanut kaikki gluteiinipitoisen ruoan syömisen, mutta silti masentaa.

Sokeri aiheuttaa minulle masennusta, syön nykyään todella harvoin sokeria, kerran ostin pitkästä aikaa pussin karkkeja, syötyäni sen seurasi parin päivän masennus.

Kofeiini masentaa, jos juon kofeiini niin masennun parin tunnin päästä. Lopetin kofiinin käytön kuukaudeksi, silti masentaa.

Tietokonepelien pelaamisesta tulee masennusta.

Netissä surffailu aiheuttaa masennusta, ei se mitä luen tai mitä katson vaan se että ylipäätänsä olen harrastanut tuota aktiviteettia masentaa.

Välillä aamulla herätessä on aivan järjetön masenus ja kamala olo, ilman mitänä syytä. En ole ollut huolissani tms, ajatukset eivät paina, edellisenä päivänä on saattanut olla jopa hyvä päivä.

Mitä tarkoitan puhuessa masennuksesta? No hyvin voimakasta apatian tunnetta, sellaista tilaa ettei mikään asia tuota nautintoa, tästä seuraa ettei mikään kiinnosta. Samalla on myös levoton olo, tulee käveltyä kämpässä edes takaisin sillä paikallaan olo on vaikeaa. Yleensä surffaan netissä ilman päämäärää, selaan foorumeita, en siis lue edes ketjuja, sillä en pysty keskittymään mihinkään, painan vain F5 pitkin päivää ja aivoni ikäänkuin odottavat että jotain jännää tulee vastaan, no tämä on mahdotonta, sillä apatia aiheuttaa sen ettei mikään tuota jännitrystä tai aiheuta kiinnostusta. Taustalla on vain voimakas apatia, mikä imaisee kaiken mahdollisen hyvän olo ja mielihyvän. Itsemurha on itsestäänselvä ajatus silloin, sillä ei ole mitään syytä elää mikäli ei pysty tuntemaan mistään mielihyvää, mikään ei kiinnosta, ei ole voimaa tehdä mitään, ei pysty keskittymään, on vain levoton olo. Myös kognitiiviset kykyni laskee selvästi, ajattelu on vaikeaa, kirjoittaminen on vaikeaa, tuntuu kuin aivot olisivat puoliuteholla.

Syön kaikkia lisäravinteita mitä tarvitsee ja syön vihanneksia ja hedelmiä melkein päivittäin, en syö punaista lihaa, syön kanaa.

Olen täysin avuton, kun en ole keksinyt mitään syytä miksi vaivaa mainitsemani oireet, tuntuu etten enää pysty nauttimaan elämästä. VÄlillä on ollut toki hyviäkin päiviä tai jopa viikkoja.

Ainiin esiintyy myös voimakkaita naaman vääntelyä, yleensä leukaperien liikuttamista edestakaisin tai silmien räpsyttämistä.

Olen alkanut miettiä jos ongelma on raudan puute, koska en syö viljatuotteita enkä punaista lihaa, niin saanko tarpeeksi rautaa? Syön kananmunia pari päivässä ja kanaa pari kertaa viikossa. Olen kokeillut kaikenlaisia diettejä sillä aina minulla heittelee mielialat, joten olen yrittänyt löytää syyn milloin mistäkin. Mutta en ole sellaista vielä löytänyt.

En käytä päihteitä, sillo jo parin kaljan juominen aiheuttaa muutaman tunnin kuluttua masennusta.

Sivut

Kommentit (83)

Vierailija

Noh suosittelen hommaamaan naisen/miehen ym. ja jotain tekemistä itsellesi, en tiedä mutta viestisi vähän kuulostaa siltä että suurin ongelmasi on nimenomaan virikkeiden puute mikä ihan luonnollisesti aiheuttaa apaattisuutta kenelle tahansa.

Omega 3:set on myös hyvä lisäravinne pitämään masennusta poissa noin yleisesti.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
vapaatyyli
Noh suosittelen hommaamaan naisen/miehen

Suositteletko liikuntarajoitteisille myös kävelyä?

Masentuneen ei todellakaan kannata mihinkään parisuhteeseen tunkea väkisin.

Herr
Ainiin esiintyy myös voimakkaita naaman vääntelyä, yleensä leukaperien liikuttamista edestakaisin tai silmien räpsyttämistä.

Ei kuulosta ihan minun korviini masennuksen oireilta. Kannattanee käydä lääkärissä tarkemmissa tutkimuksissa.

Herr
Olen alkanut miettiä jos ongelma on raudan puute, koska en syö viljatuotteita enkä punaista lihaa, niin saanko tarpeeksi rautaa? Syön kananmunia pari päivässä ja kanaa pari kertaa viikossa. Olen kokeillut kaikenlaisia diettejä sillä aina minulla heittelee mielialat, joten olen yrittänyt löytää syyn milloin mistäkin. Mutta en ole sellaista vielä löytänyt.

Masentuneiden henkilöiden suurin ongelma on siinä, että he kuvittelevat jonkin tietyn asian poistavan heidän masennuksensa, ilman että heidän täytyy asialle mitään tehdä, ikäänkuin odottavat että korjaus tulee ja parantaa heidät kun he makaavat haarat levällään sängyssä.

Olen huomannut että monet masentuneet näyttävät keskittyvän juurikin mielihyvän saavuttamiseen ja tavoitteluun, aivan kuin elämä pyörisi pelkästään niiden ympärillä. Ihmiset jostain syystä luulevat että onnellinen elämä on mielihyvien tai jännityksen tavoittelua.

Voit olla onnellinen myös ilman mielihyvää tai jännitystä. Kuulostaako absurdilta? Tarvitaan vain ajattelumallien muutosta pääsi sisällä.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija

Moneellakaan ei näytä olevan käsitystä apatiasta, se on sitä että on täysin passiivinen ja makaa suunilleen vain sängyssä hyvä jos ylös itsensä saa. En minä mielihyvällä mitään kiksejä taj jännitystä tarkoita, vaan ihan perustunnetta mitä ihminen saa esim. syömällä, harrastamalla tai tekemällä jotain mistä pitää, vaikka kirjan lukemisesta.

On minulla tyttöystävä ja aktiviteettaja. Mutta kun puolet ajasta tuntuu sen verran apattiselta ettei nekään kiinnosta, nukkuminen on ainut asia mikä tuottaa ajatuksena jotain mielihyvää kun tietää ettei tarvitse maata lattialla koko päivän tujottaen kattoon ja odottaen kuolemaa.

Omegat on kuule kunnossa ja kaikki muutkni mahdolliset vitamiinit, olet tutustunut terveelliseen ruokavalioon kunnolla, sillä olen aina ollut masentunut ja kuvitellut että ruokavalion ja liikunnan lisääminen poistaisi sen, mutta ei näköjään. Toki olo on hieman parempi mutta mielialan vaihteluja on silti joka toinen päivä. Halu kuolla on läsnä ainakin puolet ajasta. MIksi haluaa kuolla? No koska tuntuu turhalta elää kun ei saa mielihyvää edes pienistä asioista kuten ruoan syömisestä. Myös ajattelu takkua, ei ole kiva kun on vaikeuksia ajatella ja tuottaa tekstiä.

Vierailija

Kuulostaa tosi puhtaan selkeästi masennukselta ja vakavalta sellaiselta. Juuri tuo täydellinen apatia on se masennuksen ydin ja kuvaat sen hyvin.

Tähän väliin sanon sen, että mua ajoittain ärsyttää ihmisten ymmärtämättömyys. Hyvää tarkoittavia vinkkejä liikunnasta ja terveellisistä elintavoista ruokavalioineen, ystävien seurassa olemisesta, positiivisesta ajattelusta tai "ryhdistäytymisestä" ei mielestäni aina sanota oikeasti hyvää tarkoittaen vaan vähän alentavasti. Masentunut nähdään laiskana ja aikaansaamattomana. Liikunta ja kiinnostus terveellisistä elintavoista, ystävät, positiiviset ajatukset ja ryhdistäytyminen tulevat seurauksena siinä vaiheessa kun masennus hellittää. Ei niinpäin, että tehdään noita väkisin ja niiden seurauksena olo paranisi.

Heitän nyt ihan tajunnan virtana ajatuksiani ja nämä siis luonnollisesti täysin mun omia mielipiteitä

Oletko puhunut tyttöystäväsi kanssa tästä? Siitä ei varmasti sellaisenaan ole hyötyä, mutta voisi rohkaista hakemaan apua, kun on toinen tsemppaamassa.

Mun mielestä sä tarviit oivalluksen, sellaisen joka avaa uuden näkökulman elämään ja olemassaoloon. Oivalluksella tarkoitan sellasta astetta jyrkempää ahaa-elämystä. En tiedä minkä ikäinen olet. Jos olet vielä nuori, niin tsäänssit on, että sellainen tulee puoli-itsestään. Vähän vanhempana niitä tuntuu saavan kaivaa. Mun mielestä kaikkien masennuksen hoitokeinojen on tarkoitus lopulta johtaa sellaiseen oivallukseen, jonka seurauksena tapa nähdä maailma muuttuu aika paljon ja elämästä löytyy taas uutta opittavaa ja tutkittavaa, joka pitää yllä mielenkiintoa jatkaa elämistä. Tämä on minun näkemykseni.

Mun mielestä keinoja on monia, joista helpoimmat ovat mielialalääkitys ja psykoterapia. Pitkä ulkomaanmatka, kaveripiirin vaihtaminen, uusi ystävä tai rakastuminen voi myös toimia. En tiedä vaikka olisit jo nämäkin kokeillut.

Mun mielestä ei kannata luovuttaa, ennenkuin on kokeillut ihan kaiken. Kirjoittele kuulumisiasi..!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
jogger

Masentuneiden henkilöiden suurin ongelma on siinä, että he kuvittelevat jonkin tietyn asian poistavan heidän masennuksensa, ilman että heidän täytyy asialle mitään tehdä, ikäänkuin odottavat että korjaus tulee ja parantaa heidät kun he makaavat haarat levällään sängyssä.

Ei pidä paikkaansa. Sehän olisi piristävää ja onnellista jos eläisi sellaisessa harhassa että parannus tulee kun vaan makaa paikoillaan riittävästi.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Täältä saa vain leikkiapua. Ne, jotka ei asiasta mitään tiedä, kertovat kaiken mahdollisen miten sinun tulisi toimia. Ne, jotka asiasta oikeasti tietävät, ovat hiljempaa tai sanovat "mene lääkäriin", koska se on ainoa mitä sinulle voi järjellä sanoa. Lääkärillä on oikeus määrätä lääkkeitä ja muuta todellista apua minkä parhaaksesi katsoo. Sanon vielä sen, että aluksi se voi tuntua veemäiseltä, ja siltä että ei tästä ole mitään hyötyä, ei tästä tule mitään ja että tuskin joku vitun pilleri mitään tekee loppupeleissä. Anna sille kuitenkin mahdollisuus mitä lääkäri määrää. Voit vielä yllättyä.

くそっ!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
Herr
Moneellakaan ei näytä olevan käsitystä apatiasta, se on sitä että on täysin passiivinen ja makaa suunilleen vain sängyssä hyvä jos ylös itsensä saa. En minä mielihyvällä mitään kiksejä taj jännitystä tarkoita, vaan ihan perustunnetta mitä ihminen saa esim. syömällä, harrastamalla tai tekemällä jotain mistä pitää, vaikka kirjan lukemisesta.

On minulla tyttöystävä ja aktiviteettaja. Mutta kun puolet ajasta tuntuu sen verran apattiselta ettei nekään kiinnosta, nukkuminen on ainut asia mikä tuottaa ajatuksena jotain mielihyvää kun tietää ettei tarvitse maata lattialla koko päivän tujottaen kattoon ja odottaen kuolemaa.

Omegat on kuule kunnossa ja kaikki muutkni mahdolliset vitamiinit, olet tutustunut terveelliseen ruokavalioon kunnolla, sillä olen aina ollut masentunut ja kuvitellut että ruokavalion ja liikunnan lisääminen poistaisi sen, mutta ei näköjään. Toki olo on hieman parempi mutta mielialan vaihteluja on silti joka toinen päivä. Halu kuolla on läsnä ainakin puolet ajasta. MIksi haluaa kuolla? No koska tuntuu turhalta elää kun ei saa mielihyvää edes pienistä asioista kuten ruoan syömisestä. Myös ajattelu takkua, ei ole kiva kun on vaikeuksia ajatella ja tuottaa tekstiä.

Juo lisää viinaa, saisko sillä apatian syvemmäksi?'

Tätä voi myös miettiä:

The Godfather - U can act like a man.avi

http://www.youtube.com/watch?v=b9iJh1pGwag

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vieläkin on ihmisillä vaikeaa mieltää että masennus on ihan oikeasti sairaus. Luullaan että se on oma valinta. Jos ihminen tosiaan tunkee läpeensä kaikki mahdolliset terveelliset ainekset ja harrastaa liikuntaa ja sittenkin vielä masentaa, niin ei todellakaan ole mikään oma valinta. Siinähän on yritetty tehdä kaikkensa että masennus päättyisi - joten väärästä asenteestakaan on ihan turha kenenkään rutkuttaa yhtään mitään.

Kas kun ei vaadita että nilkkansa nyrjäyttäneen pitää hokkuspokkus parantua asennetta vaihtamalla ja joku oivallus saamalla. Taikausko elää ja voi hyvin vielä tänäpäivänäkin, jos joku tuommoisia kuvittelee...

Itselläni on tuo apatia tullut jo erittäin tutuksi ja erityisesti ottaa päähän että pitää kokea sitä keskellä kesää, kun kuitenkin kyseessä on lempivuodenaikani joka normaalisti on tuonut minulle iloa ja nautintoa, ja auttanut lataamaan pattereita talvikaudelle. Mutta en nyt viitsi tähän mitään laajempaa raporttia asiasta laatia kun ei tosiaan jaksa mitään niskasta kiinni -sössötystä. Masentaa vaan entistä enemmän kun haluaisi ottaa kaiken irti kesästä, eikä pysty. Mömmöt tuli kokeiltua aikoinaan useamman sorttiset, mutta mikään ei auttanut. Huojennusta saan kuitenkin siitä että masennukseni on "vain" keskivaikea (tai niin ainakin diagnosoivat aikoinaan), joten jos saisi jotenkin lusittua tämän elämän loppuun ilman että pitää itse avittaa ja nopeuttaa sitä päättymistä.

Olen miettinyt että mahtaisiko masennuksen kanssa elämistä helpottaa se että kuvittelee tunnetilansa sään kaltaiseksi. Voimme vihata pakkasta tai sadetta, tai vaikka navakkaa tuulta (itse inhoan tuota jälkimmäistä), mutta pidämme sään vaihtelua luonnollisena ja tyydymme lopulta siihen että se on kulloinkin mitä on. Ei kukaan ole itseään tappamassa sen takia että on jonkin aikaa joku sää mistä ei niin tykkää? Jos ajattelisi että masennus on vain kuin sää, jos ei ottaisi lainkaan iänikuisia syyllisyydentunteita siitä että asiat nyt ovat siten kuin ovat... Eläisi vaan, vaikka sitten laiskaksi syytettynä. Parempi kuin tehdä pahaa on olla tekemättä yhtään mitään - jos ei pysty hyvän tekoon. Ja nykyään tuntuu siltä että tärkeintä on että tekee jotain, meistä on tullut jotenkin hysteerisiä hössöttäjiä joiden on kokoajan suoritettava elämää. Mutta onhan siihen pitkät perinteet. Suomalaiset eivät ole koskaan osanneet rentoutua, eivät edes lomalla. Nykyään vaan se mitä teemme on enimmäkseen täysin turhaa. Se on ihan sama onko siellä kesämökillä pottumaata vai ei, koska ne potut saa kaupastakin. Tämä yhtenä esimerkkinä vain.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2969
Liittynyt26.1.2010

Disclaimer: Olen vain maallikko ja alla esitetyt asiat eivät ole lääketieteellistä neuvontaa.

Masennukseen määrätään lähes poikkeuksetta SSRI-lääkkeitä, jotka vaikuttavat serotoniini-välittäjäaineeseen. Kaikille näistä SSRI-ryhmän lääkkeistä ei ole hyötyä. Muita vaihtoehtoja ovat mm. SNRI-lääkkeet ja stimuloivat lääkkeet. SNRI-ryhmän lääkkeet vaikuttavat em. serotoniinin lisäksi noradrenaliini-välittäjäaineeseen. Stimuloivat lääkkeet vaikuttavat serotoniinin ja/tai noradrenaliinin lisäksi myös dopamiini-välittäjäaineeseen. SNRI-lääkkeet ja dopamiiniin vaikuttavat lääkkeet ovat yleensä stimuloivia, jolloin niistä voi olla apua apaattiseen masennukseen. Mikäli yksittäisellä lääkkeellä ei saada haluttua tulosta, osaava lääkäri pystyy myös rakentamaan koktailin, jolla voidaan vaikuttaa eri välittäjäaineisiin halutuissa suhteissa. Nämä lääkekokeilut vaativat potilaalta kärsivällisyyttä, ja yksityisellä puolella myös paksua lompakkoa.

Herr
"Samalla on myös levoton olo, tulee käveltyä kämpässä edes takaisin sillä paikallaan olo on vaikeaa. Yleensä surffaan netissä ilman päämäärää, selaan foorumeita, en siis lue edes ketjuja, sillä en pysty keskittymään mihinkään, painan vain F5 pitkin päivää ja aivoni ikäänkuin odottavat että jotain jännää tulee vastaan, no tämä on mahdotonta, sillä apatia aiheuttaa sen ettei mikään tuota jännitrystä tai aiheuta kiinnostusta."

Kuvailemasi oireet kuullostavat hieman ADHD-I-oireilta. Jos sinulla on ollut esim. koulussa vaikeuksia keskittymisen suhteen, tai vaikeuksia tehdä kotitehtäviä, vaikeuksia lukea paksuja kirjoja, lukea tentteihin, saada aloittamiasi juttuja päätökseen jne. niin silloin jotakin tuollaista voisi ehkä olla taustalla. ADHD-diagnoosin tekee pääsääntöisesti ADHD:hen perehtynyt neurologi tai psykiatri.

Loppukevennys:
Kuinka monta adhd-aikuista tarvitaan vaihtamaan hehkulam ... hei kivaa, aurinko paistaa, mennään fillaroimaan!

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Miksi joku luulisi että foorumilta saisi asiantuntija-apua? Vähän kuin menisi kadulle puhumaan ihmisille, ja sitten suuttuu kun eivät olleetkaan lääkäreitä ja neuvoivat päin vittua. Vituttaa kun jotkut luulevat että foorumi olisi tae asiantuntevuudelle. Jos tämä olisi "lääketieteen asiantuntijat" -foorumi, niin sitten ehkä.

Herr
En minä mielihyvällä mitään kiksejä taj jännitystä tarkoita, vaan ihan perustunnetta mitä ihminen saa esim. syömällä, harrastamalla tai tekemällä jotain mistä pitää, vaikka kirjan lukemisesta.

En minäkään mielihyvää syömisestä saa, mutta ihan onnellinen olen silti. Ehkä vaadit liikaa ja keskityt liikaa juurikin sen mielihyvän tavoitteluun, teet jotain asiaa miettien että missä se mielihyvä nyt viipyy?

Monia masentuneita henkilöitä sivusta katsonneena olen huomannut että heillä tuntuu olevan mahdottomuus itsensä muuttamisessa. Uusia ajatusmalleja on mahdotonta viedä itseensä, jolloin he pyörivät samoissa ongelmissaan vuosi toisensa jälkeen hokien sitä samaa shittiä kuinka elämä on perseestä eikä mielihyvää tai jännitystä enää saa mistään. Jotkut voivottelevat lapsuudensa perään kun he muistavat miten ihanaa kaikki oli silloin, ja ajattelevat että nyt aikuisena elämän pitäisi olla henkisesti samanlaista kuin lapsena; että kaikki olisi niin ihanaa ja jännittävää jne.

Herr
olen aina ollut masentunut ja kuvitellut että ruokavalion ja liikunnan lisääminen poistaisi sen, mutta ei näköjään.

Masennus on päässäsi. Sitä ei saa korjattua kuin sinä itse, ajattelemalla. Kuten moni masentunut sanoo: ovat käyttäneet lääkkeitä ym hokkuspokkus konsteja, turhaan. Ainoa asia joka korjaa masennuksen, on omien aivojen tuunaaminen semmoiseksi, että ne reagoivat asioihin positiivisemmalla tavalla, ja näkevät positiivisuutta (tai neutraaliutta) ympärillään, negatiivisten tunteiden sijasta. Riittää että kitkee negatiiviset tuntemukset pois ja tuo tilalle neutraaliuden. Mielihyvää ei ole mikään pakko saada; voi olla onnellinen ilman mielihyvääkin.

Herr
Myös ajattelu takkua, ei ole kiva kun on vaikeuksia ajatella ja tuottaa tekstiä.

Nuku säännöllisesti ja riittävästi, sekä rentoudu päivittäin. Säännöllisellä tarkoitan nukkumaanmenoa aikaisin (viimeistään 22:00), ja heräämistä vaikkapa 9 tunnin kuluttua. Riippuu unentarpeestasi, mutta liikaa ei kannata nukkua.

Rousseau
Vieläkin on ihmisillä vaikeaa mieltää että masennus on ihan oikeasti sairaus. Luullaan että se on oma valinta. Jos ihminen tosiaan tunkee läpeensä kaikki mahdolliset terveelliset ainekset ja harrastaa liikuntaa ja sittenkin vielä masentaa, niin ei todellakaan ole mikään oma valinta. Siinähän on yritetty tehdä kaikkensa että masennus päättyisi - joten väärästä asenteestakaan on ihan turha kenenkään rutkuttaa yhtään mitään.

Kas kun ei vaadita että nilkkansa nyrjäyttäneen pitää hokkuspokkus parantua asennetta vaihtamalla ja joku oivallus saamalla. Taikausko elää ja voi hyvin vielä tänäpäivänäkin, jos joku tuommoisia kuvittelee...

Itse pääsen masennuksesta eroon "mielikuvaharjoittelulla". Se on vaikeaa, mutta toimiva. Ei se mikään hokkuspokkus asia ole. Täytyy muuttaa sitä tapaa jolla aivot reagoivat tapahtumiin. Millaisia tunnereaktioita esim tulee mistäkin. Niitä työstämällä masennuksen voi kitkeä pala palalta pois. Pitää olla tietoisempi oman päänsä "säästä" siis.

Mutta mitäpä minä tiedän, en ole koskaan vissiin ollut megamasentunut, kun ei lääkkeitä ole tullut syötyä. Ehkä en ole masentunut megana juuri siksi, koska en ole hakenut apua lääkkeistä, vaan olen yrittänyt korjata itse itseni jo hyvin varhain, ajattelemalla? Lapsesta lähtien olen ollut erittäin tietoinen omasta mielialastani ja muutenkin pääni sisällöstä. Tunnen tälläkin hetkellä missä tilassa aivoni ovat ja tarvitseeko mitään korjausta tehdä. Päivittäin niitä täytyy kuitenkin huoltaa, mutta ei lääkkeillä tai aineilla, vaan ajatuksella.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Ronron
Täältä saa vain leikkiapua. Ne, jotka ei asiasta mitään tiedä, kertovat kaiken mahdollisen miten sinun tulisi toimia. Ne, jotka asiasta oikeasti tietävät, ovat hiljempaa tai sanovat "mene lääkäriin", koska se on ainoa mitä sinulle voi järjellä sanoa. Lääkärillä on oikeus määrätä lääkkeitä ja muuta todellista apua minkä parhaaksesi katsoo. Sanon vielä sen, että aluksi se voi tuntua veemäiseltä, ja siltä että ei tästä ole mitään hyötyä, ei tästä tule mitään ja että tuskin joku ***** pilleri mitään tekee loppupeleissä. Anna sille kuitenkin mahdollisuus mitä lääkäri määrää. Voit vielä yllättyä.

anteeksi, mutta perustelisitteko hieman? millä perusteella lääkärin määräämät tajuntaan vaikuttavat aineet auttavat? on alkoholisteja, on narkomaaneja ja lääkeholisteja. kaikki nämä em. ryhmät turruttavat pahan olonsa joillakin aineilla jolloin kyseessä on oireiden lievitys, ei parantuminen.

millä perusteella lääkäri esim. on parempi neuvonantaja masennukseen kuin entinen masentunut masennuksestaan parantunut potilas?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
jogger

Masennus on päässäsi. Sitä ei saa korjattua kuin sinä itse, ajattelemalla. Kuten moni masentunut sanoo: ovat käyttäneet lääkkeitä ym hokkuspokkus konsteja, turhaan. Ainoa asia joka korjaa masennuksen, on omien aivojen tuunaaminen semmoiseksi, että ne reagoivat asioihin positiivisemmalla tavalla, ja näkevät positiivisuutta (tai neutraaliutta) ympärillään, negatiivisten tunteiden sijasta. Riittää että kitkee negatiiviset tuntemukset pois ja tuo tilalle neutraaliuden. Mielihyvää ei ole mikään pakko saada; voi olla onnellinen ilman mielihyvääkin.

Juuri tuohan on se lääkkeiden tarkoituskin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
taucalm
millä perusteella lääkärin määräämät tajuntaan vaikuttavat aineet auttavat? on alkoholisteja, on narkomaaneja ja lääkeholisteja. kaikki nämä em. ryhmät turruttavat pahan olonsa joillakin aineilla jolloin kyseessä on oireiden lievitys, ei parantuminen.

Lääkkeet poistavat terän kaikkein synkimmältä ololta jolloin ihmisen toimintakyky muuttuu kohti normaalimpaa. Silloin ihminen kykenee ajattelemaan ja toimimaan positiivisemmin. Alkoholi on tuossa suhteessa helkkarin hyvä lääke. Ikävä kyllä sen haittavaikutukset kumoavat positiivisen vaikutuksen. Siksi sitä ei suositella.

taucalm
millä perusteella lääkäri esim. on parempi neuvonantaja masennukseen kuin entinen masentunut masennuksestaan parantunut potilas?

Sillä perusteella että lääkärillä on kokemusta monenlaisista potilaista eikä hän väitä että se neuvo mikä tepsii minuun, on ainoa oikea lääke kaikille.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Tässä omia arvauksiani, mutta suosittelen sinua hakemaan ammattiapua. Oikeasti.

Herr
Olen psyykkisesti hyvin herkkä kaikelle mahdolliselle.

Jos jätän liikunnan väliin edes yhdeksi päiväksi, seuraa masennus, mutta jos harrastan liikuntaa liikaa, eli joka päivä tunnin verran niin masentaa. Eli pidän aina kolmen päivän välein yhden päivän taukoa liikunnasta, mutta silti voi masentaa sinä päivänä kun en harrasta liikuntaa.

(boldaus)
Voisiko olla, että sekoitat väsymyksen ja ylirasittuneisuuden masennukseen?

Herr

Gluteeinipitoinen ruoka aiheuttaa masennusta, olen lopettanut kaikki gluteiinipitoisen ruoan syömisen, mutta silti masentaa.

Sokeri aiheuttaa minulle masennusta, syön nykyään todella harvoin sokeria, kerran ostin pitkästä aikaa pussin karkkeja, syötyäni sen seurasi parin päivän masennus.

Onko sinulla todettu keliakia?

Keliakia aiheuttaa imeytymishäiriöitä, muistaakseni mm. B12-, K-vitamiinista ja foolihaposta voi sen takia tulla puutoksia. Nämä puutokset pystynee labrakokein toteamaan. B12 puute voi oireilla masennuksena (ja ehkä foolihaponkin?). K-vitamiinin puute voi aiheuttaa osteoporoosia ja käsittääkseni pehmytkudosten kalkkeutumista, kun luista liukenee kalkkia ja päätyy sinne, minne ei pitäisi. Jos esimerkiksi aivoihin kertyy (luustosta peräisin olevaa) ylijäämäkalkkia, voi se käsittääkseni aiheuttaa dementiaa, jonka oireita voivat olla mm. masennus, keskittymiskyvyttömyys, muistihäiriöt (nämä voivat kyllä johtua muistakin syistä). Pelkästään tämä on hyvä syy tutkituttaa keliakia.

Yksi vaihtoehto on, että reagoit herkästi gluteeniin ei keliakian vaan sen takia, että gluteeni yleensä liittyy hiilihydraatteihin, ja kirjoitit että sokeri masentaa sinua, joten ehkä hiilaritkin? Kolmas vaihtoehto voisi olla jonkinlainen placebo/nocebo tms vaikutus, ihminenhän pystyyy aiheuttamaan itselleen vaikka mitä oireita pelkästään ajattelemalla.

Herr

Välillä aamulla herätessä on aivan järjetön masenus ja kamala olo, ilman mitänä syytä. En ole ollut huolissani tms, ajatukset eivät paina, edellisenä päivänä on saattanut olla jopa hyvä päivä.

Ei siihen mitään "syytä" välttämättä tarvitakaan. Se, että pohtii syytä, tai pahimmassa tapauksessa syyttää itseään omasta masennuksestaan, saattaa itsessään aiheuttaa masennusta, koska siitä voi tulla itseään ruokkiva noidankehä.

Herr

Mitä tarkoitan puhuessa masennuksesta? No hyvin voimakasta apatian tunnetta, sellaista tilaa ettei mikään asia tuota nautintoa, tästä seuraa ettei mikään kiinnosta. Samalla on myös levoton olo, tulee käveltyä kämpässä edes takaisin sillä paikallaan olo on vaikeaa.

(boldaus minun)

Tuo boldattu osuus ei kuulosta oikein tyypilliseltä masennukselta...? Käsittääkseni ihminen on masentuneena pikemminkin psykomotorisesti hidastunut, ei kiihtynyt? Ehkä sinulla on masennuksen sijaan esim. ahdistuneisuushäiriö? Ehkä bipolaarisuus? Ehkä jokin puutostila? Lähinnä tulee mieleen mainitut B12, foolihappo, mutta myös D-vitamiinin puutos voisi ehkä aiheuttaa joitakin kuvaamasi kaltaisia oireita. Kilpirauhasen vajaatoimintaakin voisi olla, paitsi että tuo paikallaan pysymisen vaikeus ei oikein sovi. Kannattaa kuitenkin pyytää kilpirauhasarvojen mittaamista, koska pääoireesi apatia voi aiheutua myös siitä. (Jos olet ylipainoinen, se on sitä suurempi syy tutkituttaa kilpirauhasarvot, koska ylipaino lisää vajauksen todennäköisyyttä.)

Herr

Yleensä surffaan netissä ilman päämäärää, selaan foorumeita, en siis lue edes ketjuja, sillä en pysty keskittymään mihinkään, painan vain F5 pitkin päivää ja aivoni ikäänkuin odottavat että jotain jännää tulee vastaan, no tämä on mahdotonta, sillä apatia aiheuttaa sen ettei mikään tuota jännitrystä tai aiheuta kiinnostusta. Taustalla on vain voimakas apatia, mikä imaisee kaiken mahdollisen hyvän olo ja mielihyvän. Itsemurha on itsestäänselvä ajatus silloin, sillä ei ole mitään syytä elää mikäli ei pysty tuntemaan mistään mielihyvää, mikään ei kiinnosta, ei ole voimaa tehdä mitään, ei pysty keskittymään, on vain levoton olo. Myös kognitiiviset kykyni laskee selvästi, ajattelu on vaikeaa, kirjoittaminen on vaikeaa, tuntuu kuin aivot olisivat puoliuteholla.

Syön kaikkia lisäravinteita mitä tarvitsee ja syön vihanneksia ja hedelmiä melkein päivittäin, en syö punaista lihaa, syön kanaa.

Olen täysin avuton, kun en ole keksinyt mitään syytä miksi vaivaa mainitsemani oireet, tuntuu etten enää pysty nauttimaan elämästä. VÄlillä on ollut toki hyviäkin päiviä tai jopa viikkoja.

Masennukseen voi olla myös psykologisia syitä, ei siis pelkästään puutostiloja tms. fyysisiä syitä. Esimerkiksi erilaiset psyykkiset traumat voivat aiheuttaa masennusta. Myös pitkäaikainen stressi, kroonien kipu, pitkäaikainen unettomuus voivat laukaista masennuksen.

Herr

Ainiin esiintyy myös voimakkaita naaman vääntelyä, yleensä leukaperien liikuttamista edestakaisin tai silmien
räpsyttämistä.

Tuo kuulostaa epätavalliselta, ei ainkaan minusta kuulosta siltä, että se liittyisi masennukseen. Voisiko kyse olla jostain neurologisesta häiriöstä (ehkä jostain myrkytyksestä johtuva?), tai sitten jostain neuroosista, tai kolmantena vaihtoehtona jostain lääkkeiden sivuvaikutuksesta? On olemassa pakkoliikeoireinen ns. tardiivi dyskinesia, joka on raskaiden psyykenlääkkeiden (yl. neuroleptien?) paha sivuvaikutus. Oletko syönyt psyykenlääkeitä, ja oletko tarkastanut niiden sivuvaikutusprofiilin, tai oletko esimerkiksi lyönyt pääsi joskus? Nämä voisivat selittää nuo oireet.

Herr

Olen alkanut miettiä jos ongelma on raudan puute, koska en syö viljatuotteita enkä punaista lihaa, niin saanko tarpeeksi rautaa? Syön kananmunia pari päivässä ja kanaa pari kertaa viikossa.

Jos on niin, että sekoitat väsymyksen ja masennuksen, niin tuo raudanpuute voisi olla yksi selittävä tekijä, raudanpuutehan aiheuttanee mm. väsymystä. Voit tarkastaa, saatko riittävästi rautaa täältä:
http://www.fineli.fi/component.php?compid=2160&lang=fi
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

Herr

Olen kokeillut kaikenlaisia diettejä sillä aina minulla heittelee mielialat, joten olen yrittänyt löytää syyn milloin mistäkin. Mutta en ole sellaista vielä löytänyt.

En käytä päihteitä, sillo jo parin kaljan juominen aiheuttaa muutaman tunnin kuluttua masennusta.

Hyvä, ettet käytä päihteitä, alkoholi esimerkiksi aiheuttaa masennusta, koska se alentaa aivojen serotoniinitasoja. Myös siinä tapauksessa, että sinulla olisi jokin neurologinen häiriö, on varmaan alkoholista hyvä pidättäytyä.

Koska olet ajatellut itsemurhaa, se on viimeistään erittäin hyvä syy hakeutua psykiatrin (ja ehkä neurologinkin kasvo-oireidesi vuoksi) puheille, jos et jo ole ollut. Mainitse näistä itsemurha-ajatuksistasi tilatessasi aikaa psykiatrille.

Jos et millään saa itseäsi liikkeelle hakeutumaan edes hoitoon, niin yritä edes jotain rentoutusmenetelmää (jos tuo nyt on masennusta tuo vaivasi). Nykyään suositellaan ns. mindfulness-menetelmiä (huono suomennos tietoisuustaidot), ja niiden tehosta alkaa olla aika paljon näyttöäkin. On paljon itseapuoppaita (rentoutus-CD:ineen) aiheesta, ja kurssejakin.

Käypähoito-suosituksiin ne menetelmät eivät ole vielä ehtineet: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... 44#svastuu Perinteisimpiä masennuksen hoidon menetelmiä ovat lääkehoito ja psykoterapia, uudempia TMS (transkraniaalinen magneettistimulaatio), ja vaikeita katatonisia masennustiloja taidetaan hoitaa jopa leikkaushoidoin (lobotomia?).

Mutta tosiaan, ensiksi pitäisi tietää, onko tuo sinun tilasi masennusta, bipolaarisuutta, ravintoainepuutoksia, kilpparivaivaa vai mitä, eli oikean diagnoosin teko olisi tärkeää - esimerkiksi bipolaarisuuden hoidossa tavalliset masennuslääkkeet voivat heittää manian puolelle, mikä on huono juttu. Se diagnoosi siis pitäisi olla, mielellään erikoislääkärin eli psykiatrin tekemä, eikä mikään arvaus- eli terveyskeskuksen yleislääkärin arvaus. Marssijärjestys kyllä taitaa olla niin, että yleislääkäri (terveyskeskus tai työterveydenhoito) tekee tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoitoon, mutta jos sinulla on varaa, mene yksityiselle psykiatrille.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat