Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007

Motiva on luotettava, puolueeton ja asiantunteva taho, mitä tulee energian käyttöön. Yksi pikku juttu tuossa kuitenkin häiritsee. http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... elmoottori

"Toimintaperiaate
Toimintaperiaatteeltaan auton dieselmoottori on pitkälti bensiinimoottorin kaltainen, eroa on lähinnä polttoaineen syötössä ja sytytyksessä sekä päästöjen jälkikäsittelyssä. Työtahteja on bensiinimoottorin tapaan neljä: mäntä liikkuu alaspäin ja palotila täyttyy imuventtiilistä tulevan ilman ja polttoaineen seoksella,..."

Dieselmoottorihan ei siis itse asiassa ime imutahdin aikana mitään seosta, vaan pelkkää ilmaa. Miten tuon pitäisi ymmärtää vaikuttavan Motivan uskottavuuteen noin yleensä?

Kommentit (13)

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
Ertsu
Motiva on luotettava, puolueeton ja asiantunteva taho, mitä tulee energian käyttöön. Yksi pikku juttu tuossa kuitenkin häiritsee. http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... elmoottori

"Toimintaperiaate
Toimintaperiaatteeltaan auton dieselmoottori on pitkälti bensiinimoottorin kaltainen, eroa on lähinnä polttoaineen syötössä ja sytytyksessä sekä päästöjen jälkikäsittelyssä. Työtahteja on bensiinimoottorin tapaan neljä: mäntä liikkuu alaspäin ja palotila täyttyy imuventtiilistä tulevan ilman ja polttoaineen seoksella,..."

Dieselmoottorihan ei siis itse asiassa ime imutahdin aikana mitään seosta, vaan pelkkää ilmaa. Miten tuon pitäisi ymmärtää vaikuttavan Motivan uskottavuuteen noin yleensä?


Kommettisi potee luottamuspulaa.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt15.7.2009

Kyllä Motiva on pahasti pihalla tässä.

Minkään merkittävän autonmoottorivalmistajan koneissa ei diesel ja bensamoottoreissa ole mainittua eroa. Molemmissa tapauksissa ilma imetään imutahdin aikana (tehostettuna ehkä pumpulla) ja polttoaine tulee omaa kanavaansa ilman sekaan mahdollisimman myöhään ennen palamistapahtumaa. Ns. kaasari on museotavaraa.

Saavutetaan huomattava parannus hyötysuhteessa ja käytettävyydessä. Pietsosähköinen pa -suutin hajoittaa pisarakoon edullisimpaan arvoonsa ja max. työpaine voidaan ajoittaa edullisimman kampikulman kohdalle kuorman/kierrosluvun vaihdellessa. Materiaalien parantuessa ei pa -systeemi enää ole riippuvainen polttoaineen voitelevasta komponentista.

On selvää että valtiojohtoiset systeemit (Motiva/AYliike/Fortum . . . Vv ministeri ) näkevät tuon vakavana uhkana taloudelleen. Kun 5 hengen auto liikkuu 100 km alle kolmella litralla, putoaa verotuotto yhteen neljäsosaan 80 - 90 -luvun vehkeistä.

Kiikkustuoliskeptikko

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Piti oikein käydä motivan sivulla katsomassa, onko johtajia yhtä paljon kuin ennenkin.
Pari vuotta taakseppäin oli vajaat 30 johtajaa ja pari toimistohenkilöstöä.
Nyt on näemmä asiantutijoita ja johtavia asiantuntijoita nimitelty.
Hyvä firma, pelkkiä johtajia ja työntekijät ei häiritse toimintaa.
http://www.motiva.fi/motiva-konserni/henkilosto

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
vorrester
Piti oikein käydä motivan sivulla katsomassa, onko johtajia yhtä paljon kuin ennenkin.
Pari vuotta taakseppäin oli vajaat 30 johtajaa ja pari toimistohenkilöstöä.
Nyt on näemmä asiantutijoita ja johtavia asiantuntijoita nimitelty.
Hyvä firma, pelkkiä johtajia ja työntekijät ei häiritse toimintaa.
http://www.motiva.fi/motiva-konserni/henkilosto[/quote]


Oletitko, että tälläisessä laitoksessa olisi duunareita kuten maalareita, tai hitsareita, yms. lapiomiehiä.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007
JoukoA
Kyllä Motiva on pahasti pihalla tässä.

Minkään merkittävän autonmoottorivalmistajan koneissa ei diesel ja bensamoottoreissa ole mainittua eroa. Molemmissa tapauksissa ilma imetään imutahdin aikana (tehostettuna ehkä pumpulla) ja polttoaine tulee omaa kanavaansa ilman sekaan mahdollisimman myöhään ennen palamistapahtumaa.


Niin se polttoaine ruiskaistaan juuri siinä vaiheessa, kun mäntä on ylhäällä puristustahdin lopussa. Dieselin sytytys säädetään ruiskutushetkeä säätämällä.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Enpä ole tiennytkään. Polttoainesuutin on siis palotilassa, eikä imuventtiilin takana imukanavassa? Miten tuo suutin kestää palotapahtuman ja paineen?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007
V.A.Littaa
Enpä ole tiennytkään. Polttoainesuutin on siis palotilassa, eikä imuventtiilin takana imukanavassa? Miten tuo suutin kestää palotapahtuman ja paineen?

Polttoaineruiskaus annetaan siis vastaavalla hetkellä kuin bensamoottorin tulppa antaa kipinän.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt15.7.2009

Kuten kirjoitin:
Pietsosähköinen pa -suutin hajoittaa pisarakoon edullisimpaan arvoonsa ja max. työpaine voidaan ajoittaa edullisimman kampikulman kohdalle kuorman/kierrosluvun vaihdellessa. Materiaalien parantuessa ei pa -systeemi enää ole riippuvainen polttoaineen voitelevasta komponentista.
---------------------------------

Polttoaine - ilmaseossumun pisarakoko määrää palamisnopeuden. Pyörteisyys palotilassa todellakin aiheuttaa seoksen syttymisen kauttaaltaan kun seos ohittaa sytytyspisteen oli se sitten sähköinen kipinä tai tilaan erityisesti suunniteltu kuumin piste. Siis nestepolttoaineen tapauksessa -- kaasumoottorissa (kaasarikoneessa) eri asia.

Erityisesti säästöajokierroksilla (alle 2000 rpm) nakutusrajan lähellä on palamisrintaman nopeutta hidastettava. Männän yläkuolokohdan lähellä tapahtuva äkillinen paineennousu kuluu mekaanisiin häviöihin ja lämpöenergia siirtyy palotilan seinämien kautta jäähdytysveteen pudottaen työpainen alas jo paljon ennen edullisinta kampikulmaa (90 astetta myöhemmin) verosenttien iloisesti kilistessä.

Mersu CLA 180 BE;n bensakoneen tasainen vääntökäyrä (200 Nm) alkaa jo 1200 rpm. Tuotto tällöin n. 50 kW. Suorasuihkutus palotilaan max. 200 bar paineella.

Kiikkustuoliskeptikko

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt8.11.2007

Aloitusviestissäni tarkoitin sitä, että kun Motiva väittää, että polttoaine tulee sylinteriin imuventtiilin kautta, niin se ei tule dieselmoottorissa. Kovan hakemisen jälkeen löysin tuollaisen sivun: http://www.animatedengines.com/diesel.html

Intake
The intake valve opens, and fresh air (containing no fuel), is drawn into the cylinder.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14027
Liittynyt27.11.2006

Motivan sivuilla on virhe. Laita heille huomautus asiasta ennemmin kun siitä täällä valitat. He ovat varmasti tyytyväisiä rakentavaan palautteeseen.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012

Mielestäni jutun pääpaino on energia taloudesta eikä niikään yksityiskohdista tuleeko polttoaine imuventtiilien kautta ilmaseoksessa, kieltämättä siinä on virhe.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat