Seuraa 
Viestejä7452

Motiva on luotettava, puolueeton ja asiantunteva taho, mitä tulee energian käyttöön. Yksi pikku juttu tuossa kuitenkin häiritsee. http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... elmoottori

"Toimintaperiaate
Toimintaperiaatteeltaan auton dieselmoottori on pitkälti bensiinimoottorin kaltainen, eroa on lähinnä polttoaineen syötössä ja sytytyksessä sekä päästöjen jälkikäsittelyssä. Työtahteja on bensiinimoottorin tapaan neljä: mäntä liikkuu alaspäin ja palotila täyttyy imuventtiilistä tulevan ilman ja polttoaineen seoksella,..."

Dieselmoottorihan ei siis itse asiassa ime imutahdin aikana mitään seosta, vaan pelkkää ilmaa. Miten tuon pitäisi ymmärtää vaikuttavan Motivan uskottavuuteen noin yleensä?

Kommentit (13)

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Ertsu
Motiva on luotettava, puolueeton ja asiantunteva taho, mitä tulee energian käyttöön. Yksi pikku juttu tuossa kuitenkin häiritsee. http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... elmoottori

"Toimintaperiaate
Toimintaperiaatteeltaan auton dieselmoottori on pitkälti bensiinimoottorin kaltainen, eroa on lähinnä polttoaineen syötössä ja sytytyksessä sekä päästöjen jälkikäsittelyssä. Työtahteja on bensiinimoottorin tapaan neljä: mäntä liikkuu alaspäin ja palotila täyttyy imuventtiilistä tulevan ilman ja polttoaineen seoksella,..."

Dieselmoottorihan ei siis itse asiassa ime imutahdin aikana mitään seosta, vaan pelkkää ilmaa. Miten tuon pitäisi ymmärtää vaikuttavan Motivan uskottavuuteen noin yleensä?


Kommettisi potee luottamuspulaa.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
JoukoA
Seuraa 
Viestejä622

Kyllä Motiva on pahasti pihalla tässä.

Minkään merkittävän autonmoottorivalmistajan koneissa ei diesel ja bensamoottoreissa ole mainittua eroa. Molemmissa tapauksissa ilma imetään imutahdin aikana (tehostettuna ehkä pumpulla) ja polttoaine tulee omaa kanavaansa ilman sekaan mahdollisimman myöhään ennen palamistapahtumaa. Ns. kaasari on museotavaraa.

Saavutetaan huomattava parannus hyötysuhteessa ja käytettävyydessä. Pietsosähköinen pa -suutin hajoittaa pisarakoon edullisimpaan arvoonsa ja max. työpaine voidaan ajoittaa edullisimman kampikulman kohdalle kuorman/kierrosluvun vaihdellessa. Materiaalien parantuessa ei pa -systeemi enää ole riippuvainen polttoaineen voitelevasta komponentista.

On selvää että valtiojohtoiset systeemit (Motiva/AYliike/Fortum . . . Vv ministeri ) näkevät tuon vakavana uhkana taloudelleen. Kun 5 hengen auto liikkuu 100 km alle kolmella litralla, putoaa verotuotto yhteen neljäsosaan 80 - 90 -luvun vehkeistä.

Kiikkustuoliskeptikko

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Piti oikein käydä motivan sivulla katsomassa, onko johtajia yhtä paljon kuin ennenkin.
Pari vuotta taakseppäin oli vajaat 30 johtajaa ja pari toimistohenkilöstöä.
Nyt on näemmä asiantutijoita ja johtavia asiantuntijoita nimitelty.
Hyvä firma, pelkkiä johtajia ja työntekijät ei häiritse toimintaa.
http://www.motiva.fi/motiva-konserni/henkilosto

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
vorrester
Piti oikein käydä motivan sivulla katsomassa, onko johtajia yhtä paljon kuin ennenkin.
Pari vuotta taakseppäin oli vajaat 30 johtajaa ja pari toimistohenkilöstöä.
Nyt on näemmä asiantutijoita ja johtavia asiantuntijoita nimitelty.
Hyvä firma, pelkkiä johtajia ja työntekijät ei häiritse toimintaa.
http://www.motiva.fi/motiva-konserni/henkilosto[/quote]


Oletitko, että tälläisessä laitoksessa olisi duunareita kuten maalareita, tai hitsareita, yms. lapiomiehiä.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7452
JoukoA
Kyllä Motiva on pahasti pihalla tässä.

Minkään merkittävän autonmoottorivalmistajan koneissa ei diesel ja bensamoottoreissa ole mainittua eroa. Molemmissa tapauksissa ilma imetään imutahdin aikana (tehostettuna ehkä pumpulla) ja polttoaine tulee omaa kanavaansa ilman sekaan mahdollisimman myöhään ennen palamistapahtumaa.


Niin se polttoaine ruiskaistaan juuri siinä vaiheessa, kun mäntä on ylhäällä puristustahdin lopussa. Dieselin sytytys säädetään ruiskutushetkeä säätämällä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7452
V.A.Littaa
Enpä ole tiennytkään. Polttoainesuutin on siis palotilassa, eikä imuventtiilin takana imukanavassa? Miten tuo suutin kestää palotapahtuman ja paineen?

Polttoaineruiskaus annetaan siis vastaavalla hetkellä kuin bensamoottorin tulppa antaa kipinän.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622

Kuten kirjoitin:
Pietsosähköinen pa -suutin hajoittaa pisarakoon edullisimpaan arvoonsa ja max. työpaine voidaan ajoittaa edullisimman kampikulman kohdalle kuorman/kierrosluvun vaihdellessa. Materiaalien parantuessa ei pa -systeemi enää ole riippuvainen polttoaineen voitelevasta komponentista.
---------------------------------

Polttoaine - ilmaseossumun pisarakoko määrää palamisnopeuden. Pyörteisyys palotilassa todellakin aiheuttaa seoksen syttymisen kauttaaltaan kun seos ohittaa sytytyspisteen oli se sitten sähköinen kipinä tai tilaan erityisesti suunniteltu kuumin piste. Siis nestepolttoaineen tapauksessa -- kaasumoottorissa (kaasarikoneessa) eri asia.

Erityisesti säästöajokierroksilla (alle 2000 rpm) nakutusrajan lähellä on palamisrintaman nopeutta hidastettava. Männän yläkuolokohdan lähellä tapahtuva äkillinen paineennousu kuluu mekaanisiin häviöihin ja lämpöenergia siirtyy palotilan seinämien kautta jäähdytysveteen pudottaen työpainen alas jo paljon ennen edullisinta kampikulmaa (90 astetta myöhemmin) verosenttien iloisesti kilistessä.

Mersu CLA 180 BE;n bensakoneen tasainen vääntökäyrä (200 Nm) alkaa jo 1200 rpm. Tuotto tällöin n. 50 kW. Suorasuihkutus palotilaan max. 200 bar paineella.

Kiikkustuoliskeptikko

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18886

Motivan sivuilla on virhe. Laita heille huomautus asiasta ennemmin kun siitä täällä valitat. He ovat varmasti tyytyväisiä rakentavaan palautteeseen.

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

Avenger
Seuraa 
Viestejä656

Mielestäni jutun pääpaino on energia taloudesta eikä niikään yksityiskohdista tuleeko polttoaine imuventtiilien kautta ilmaseoksessa, kieltämättä siinä on virhe.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat