Ilmalaivat ja kestävä kehitys

Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Voisiko osan lentokoneliikenteestä korvata perinteisillä, ilmaa kevyemmillä ilmalaivoilla tai lentokoneen ja ilmalaivan yhdistelmillä?

Nopeimmat ilmalaivat liikkuvat nykyään yli 130 kilometriä tunnissa, siis paljon nopeammin, kuin vettä pitkin liikkuvat laivat, ja kuluttavat vähemmän energiaa kuin lentokoneet. Ilmalaivan ja lentokoneen yhdistelmät voisivat liikkua tavallista ilmalaivaa nopeammin moottorilennossa, mutta niiden kyky hyödyntää tuulta on tavallista ilmalaivaa huonompi.

Ilmalaivojen ongelmana ovat nykyään kovat tuulet, mutta tämän voisi ratkaista nostamalla lentokorkeuksia, sillä tietojeni mukaan korkealla tuulet ovat nopeampia, mutta pienen ilmanpaineen ansiosta niiden energiasisältö on pienempi.

Koska ilmalaivasta on helppo tehdä todella suuri, voimanlähteenä voitaisiin käyttää ydinvoimaa helpommin kuin lentokoneissa.

Kommentit (6)

Vierailija
ilaiho
Voisiko osan lentokoneliikenteestä korvata perinteisillä, ilmaa kevyemmillä ilmalaivoilla tai lentokoneen ja ilmalaivan yhdistelmillä?

Ihmiset käyttävät yleensä lentokonetta sen nopeuden vuoksi tai laivaa siksi että sillä on hyvä kuljettaa erittäin raskaita kuormia halvalla.

Periaatteessa energiansäästön kannalta olisi varmaankin fiksumpaa korvata lentoliikenne lentokoneita nopeammilla junilla, jotka kulkisivat maan/veden alla tyhjiötunneleissa, magneettikentän päällä, eli lähestulkoon ilman minkäänlaista kitkaa/ilmanvastusta. Jolloin ainoa kiihdytystä ja jarrutusta hidastava tekijä olisi matkustusmukavuus.

Tuossa ratkaisussahan ongelmana ei periaatteessa ole mikään muu kuin rakennuskustannukset, mutta ehkä niistäkin päästään yli.

Vierailija

Onhan noita suunnitelmia ollut raskaiden lastien kuljettamiseksi ilmalaivoilla. Kaikki ovat vain kariutuneet mikä mihinkin syyhyn.

Pisimmälle taidettiin päästä entisessä Itä Saksassa, jonne ennätettiin jopa rakentaa julmetun iso kokoonpanohallikin niitä varten. Nykyisin siinä hallissa taitaa toimia euroopan tai jopa koko maailman suurin sisätiloihin rakennettu trooppinen uimahalli.

Vierailija

Muistelisin lukeneeni joskus Tieteen KLuvalehdestä jutun ilmalaivoista. Hyvinä puolina niillä mainittiin olevan mm. katastrofitilanteessa niillä päästäisiin nopeasti paikalle ja voitaisiin kuljettaa esim. kokonaisia kenttäsairaaloita melkein minne tahansa.

Vierailija

Joo ja terroristi ampuu siihen kiväärillä ja lastina oleva TNT putoaa Los Angelsin hienostokortteliin ja GA Pum..

Vierailija
wizard
Muistelisin lukeneeni joskus Tieteen KLuvalehdestä jutun ilmalaivoista. Hyvinä puolina niillä mainittiin olevan mm. katastrofitilanteessa niillä päästäisiin nopeasti paikalle ja voitaisiin kuljettaa esim. kokonaisia kenttäsairaaloita melkein minne tahansa.

New Orleansin tulvissa OLISI voitu, mikäli hallitus olisi halunnut, pelastaa satoja ihmishenkiä ja kuljettaa myrskyn jälkeen pelastus tarvikkeita ja lentäviä lääkäriasemia paikalle vaikka enemmän kuin saduissa konsanaan.

[size=150:173gzq8u]Ilmalaivat ovat ilmaa oleva haave uljaasta prinssistä ratsuineen[/size:173gzq8u]

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005

Ilmalaivojen kaasuna on nykyään helium. Vedystähän luovuttiin räjähdysalttiuden takia. Vaikka heliumi on universumin toiseksi yleisin alkuaine, niin maassa sitä on vähän. Ilmakehästä se on karannut. Maan sisällä sitä syntyy radioaktiivisen hajoamisen yhteydessä ja saadaan maakaasun sivutuotteena. Mahtaako sitä riittää hyvin moniin suuriin ilmalaivoihin ja vielä kohtuuhintaan.

Uusimmat

Suosituimmat