Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Munkin päiväohjelma

- Aamuherätys 3.30
- Aamuhartaus ja meditointi 4.30 – 6.00 (lattialla)
- Bintapat, ruuan keruu ihmisiltä paljain jaloin.
- Aamupala 7.50 (Lattialla)
- Lepohetki, omatoiminen meditointi ja tai työskentelyä.
- Päivällinen 10.50 (Lattialla)
- Omatoiminen meditointi ja lepohetki tai omaa aikaa lukemiseen , pyykinpesuun ym.
- Työskentelyä
- Iltahartaus ja meditointi 18.00 – 21.00 (Lattialla)
- Nukkumaanmenoaika iltahartauden jälkeen.

Tuon tänne tämmösen analysoitavaks ja arvioitavaks.
Itseä askarruttaa kovasti tuo Thaimunkkien ruokailu ja ruokailuajat.
Laitoin koko päiväohjelman mitä se noin rutiinina sisältää.
Poikkeuksia tietysti säännöistä on, mut yleensä se on tuon suuntainen.
Eli kaikki ruokailu tapahtuu neljän tunnin sisällä. Sittten on 20 tuntia jolloin ei syödä ollenkaan.
Kaks kertaa päivän aikana lastataan isompi setti kerralla.
Aamupalan aikana on nälkä, mutta päivällisellä ei syödä ollenkaan nälkään vaan "varastoon".
Mikä on ihmeellistä tämmösessä syömisessä niin ei ole ollenkaan nälkä.
Eli illallakaan ei maha kurni.
Nestemäistä ravintoa saa ottaa. Maitoa ja soijamaitoa munkit juokin aikalailla.
Kaakaota ja kahvia sekä erilaisia virvoitusjuomia.

Tämä tapa syödä on kuulemma "oikea" ja pitkin päivää syöminen "väärin".
Tiedä sitten onko noin, mutta omalla kohdalla paino putosi kuudessa viikossa 8kg. (93kg -> 85kg)
6kg parin ekan viikon aikana ja 2 kiloo kuukaudessa myöhemmin kun opin sen jujun.
Eli pudotus hidastu siihen kohtaan mikä mun paino noin luonnollisesti pitäis olla.
Opin myös "tankkaamaan" noina ruoka-aikoina enempi kuin alussa.

Eli mitä tapahtuu ihmisen aineenvaihdunnassa kun syödään noin, kaksi isompaa könttiä kerrallaan?
Nestemäisen ravinnon vaikutus?
Osa munkeista myös lihoo sokeristen virvotusjuomien takia.
(Mikä tosin on länsimaista extraa aluperäiseen syömiseen)

Tuo kuulemma on Buddhan tapa syödä "oikein".

Kuutus on varsin kohtuullista. Vastaa varmaan kevyen työn tekoa.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (35)

Vomies
Seuraa 
Viestejä2647
Liittynyt4.9.2010

En tiedä, mutta kauan tuntemani thaimaalainen nainen kysyi minulta, kun ajelimme autolla lähellä yhtä temppeliä, että haluanko lähteä katsomaan hänen entistä miestään temppeliin, joka on munkkina siellä. Sanoin, etten. Kysyi, että olenko varma.
Kuulemma meni sinne, kun ei halunnut tehdä pahaa toisille.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Vomies
En tiedä, mutta kauan tuntemani thaimaalainen nainen kysyi minulta, kun ajelimme autolla lähellä yhtä temppeliä, että haluanko lähteä katsomaan hänen entistä miestään temppeliin, joka on munkkina siellä. Sanoin, etten. Kysyi, että olenko varma.
Kuulemma meni sinne, kun ei halunnut tehdä pahaa toisille.

Syitä miksi ihmiset päätyy munkeiksi on monia.
Noitten syitten analysointi myös on ihan oman topikkinsa arvonen asia.
Se saattaa kyllä helposti mennä yksinpuheluksi,
kun tuo "munkkeus thaimaassa" on kuitenkin valtaosalle aika tuntematonta tavaraa.

- Charles Bukowski

Vomies
Seuraa 
Viestejä2647
Liittynyt4.9.2010

Minulle tuli mieleen, että olisiko tuolla thaimaalaisella naisella ollut osuutta asiaan.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Vomies
Minulle tuli mieleen, että olisiko tuolla thaimaalaisella naisella ollut osuutta asiaan.

No, kun kerran heti alkuun lähti sivuraiteelle niin menköön.

Munkit oikeesti uskoo että ne jota ryhtyy munkiksi niin niillä on edellisestä elämästään tai tästä jotakin suuria meriittejä.
Ihmettelin tuota ja intin vastaan. Väitin että munkiksi tullaan olosuhteiden pakosta. Kuiva vastaus oli. " Munkkeja tulee niistä joilla on merittejä." Muista tulee jotakin muuta. (Rikollisia, linnankundeja, luusereita, yhteiskunnan riesoja...)
Minulla epäiltiin olevan valtavia meriittejä koska olen ulkomaalainen eikä munkkeus ole mitenkään osa omaa kultuuriani.

Se että onko tuo totta onkin sitten toinen juttu ja jokaisen oma asia mitä uskoo.

Onhan se mahdollista että tuo jammu on hakannu muijaansa ja mukuloitaan päivät pitkät.
Katunu ja ruvennu munkiksi.
Tai että tuo nainen on sen munkiksi ohjannut tai kiristänyt. "Meet munkiksi tai meet linnaa."
Thaimaassa kaikki on mahdollista.

- Charles Bukowski

Vomies
Seuraa 
Viestejä2647
Liittynyt4.9.2010

En ole kuullut, että olisi hakannut muijaa tai mukuloita. Tuo muija oli kylläkin lyönyt jollain paksulla puulla seuraavaa miestään päähän, kun tämä oli aina lähtenyt baariin ja oli pettänyt tätä. Oli kylläkin ensin sanonut miehelle, että saat lyödä ensin ja jos en kuole, niin sinä kuolet varmasti. Mies oli lyönyt nyrkillä naamaan ja sitten tämä thai nainen oli ottanut karahkan ja lyönyt päähän. Mies ei sitten enää asunut samassa talossa, jonka oli rakentanut tälle naiselle. Nainen nyt vuokraa sitä 20 eurolla kuussa jollekin kyläläiselle, isoa betonista omakotitaloa. Vihaa kuulemma butterfly miehiä.

Se ensimmäinen mies, joka on nyt munkkina, kuulemma joi.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Temppelissä ei voi dogata. Ihan hyvä vierotushoito mikäli siihen pystyy.

Niil on 28 kysymystä kaavakkeessa joka pitää täyttää.
Yks niistä kuuluu, oleto alkoholisti?

Homo, paossa armeijaa, ollut linnassa, narkkari, noi on mitä muistan.
Vastasin kaikkiin kieltävästi.

- Charles Bukowski

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
SamikoKu

Oletko hakeutumassa munkiksi, vai joko olet? Oletko ehkä tätä varten kokeillut munkkien ruokavaliotakin. Hieno juttu jos meet koettamaan munkkielämää. Loppuuko tässä tilanteessa sähköinen viestittely ulkomaailmaan?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vomies
Seuraa 
Viestejä2647
Liittynyt4.9.2010

Tämän thai naisen isä oli jonkin aikaa temppelissä munkkina ja tämä thai nainenkin oli myös jotain kuukauden tai sinnepäin. Minulla on vähän sellainen käsitys, että voivat käydä jonkin aikaa hiljentymässä ja rauhoittumassa ja syventyen uskontoon. Esim. hänen isänsä kyllä juo ja polttaa tupakkaa normaalisti.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Astronomy
SamikoKu

Oletko hakeutumassa munkiksi, vai joko olet? Oletko ehkä tätä varten kokeillut munkkien ruokavaliotakin. Hieno juttu jos meet koettamaan munkkielämää. Loppuuko tässä tilanteessa sähköinen viestittely ulkomaailmaan?

Olin munkkina.
Ei sieltä netit skulannu eikä ollu juuri aikaakaan.
Eli yhteydet ulkomaailmaan katkeaa aikalailla.
Riippuu tietty siitä mitä härpäkkeitä koneelleen on hankkinu, mut mul ei ollu nettiä eikä puhelintakaan alussa.
Tai puhelin oli, mut operaattorilla ei ollu peittoa kyseisellä alueella. Hommasin sitten toisen simmin.

- Charles Bukowski

Vierailija

Munkin persoona on yleensä yhden asian auktoriteettiin uskovan persoona. Molemmat löytyvät usonnosta. Yllykkeet ja valintapaine katoaa luostarissa joka on tuollaisen ihmisen taakka. Samanhenkisten seura tuo turvallisuutta.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Vomies
Tämän thai naisen isä oli jonkin aikaa temppelissä munkkina ja tämä thai nainenkin oli myös jotain kuukauden tai sinnepäin. Minulla on vähän sellainen käsitys, että voivat käydä jonkin aikaa hiljentymässä ja rauhoittumassa ja syventyen uskontoon. Esim. hänen isänsä kyllä juo ja polttaa tupakkaa normaalisti.

Temppelissä saa kaydä kuka tahansa. Sieltä saa makuutilat pientä maksua vastaan ja ruokaa sitä mitä munkit jättää ottamatta.
Tosi paljon naisia tulee "mietiskelemään, meditoimaan ja rauhottumaan". Yleesä ne vierailut kestää muutamia päiviä, korkeintaan viikkoja. Tuona aikana ne yleensä pukeutuu valkoisiin.

Munkki ei voi polttaa tai käyttää alkoholia munkkina ollessaan.
Joissain paikoissa on eri sääntöjä, mutta tuolla missä olin niin kolmannesta tupakointikerrasta kiinni jäädessään tuli munkille "kenkää".

- Charles Bukowski

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
SamikoKu
Astronomy
SamikoKu

Olin munkkina.
Ei sieltä netit skulannu eikä ollu juuri aikaakaan.
Eli yhteydet ulkomaailmaan katkeaa aikalailla.
Riippuu tietty siitä mitä härpäkkeitä koneelleen on hankkinu, mut mul ei ollu nettiä eikä puhelintakaan alussa.
Tai puhelin oli, mut operaattorilla ei ollu peittoa kyseisellä alueella. Hommasin sitten toisen simmin.

Miten kauan olit, ja missäpäin, meinaan luostaria, oliko buddhalainen? Saitko pääsi pelittämään siellä.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
tietää
Munkin persoona on yleensä yhden asian auktoriteettiin uskovan persoona. Molemmat löytyvät usonnosta. Yllykkeet ja valintapaine katoaa luostarissa joka on tuollaisen ihmisen taakka. Samanhenkisten seura tuo turvallisuutta.

Sanoisin että syyt kyllä on hiukka moninaisemmat ja munkin persoonalisuudet laidasta laitaan.

Maallikon silmin nopeasti katsottuna ja karsinoimalla se saattaa näyttää tuolta.

Itse en ainakaan ole koskaan elämässäni ollut "perässähiihtäjä" tai "auktoriteettiuskoinen", pikemminkin päinvastoin.
Maalaamaasi "standardityyppiä" kyllä myös löytyy.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Astronomy
Miten kauan olit, ja missäpäin, meinaan luostaria, oliko buddhalainen?

Kuus viikkoa. Budhalainen "kaupunkimunkkien" temppeli,
PhakChong (Wat Tam Khao Wong) Temple Cave Mountain Ring.
Itseasiassa olin tuon ryhmittymän kolmessa temppelissä.

Munkkina voi thaimaassa olla haluamansa ajan.
Itsellä homman katkasi bisnesasioitten hoito ja perheasiat kotona.
Eli mulla on vaimo ja pieni poika. Ei niitä raaski kauheen pitkäksia aikaa yksin jättää.

Astronomy
Saitko pääsi pelittämään siellä.

Jaa että sainko? Miten tota nyt sitten täytyy lukee? Ennen ei pelittäny, nyt pelittää, vai miten, heh?

Mut joo. Kyllä se ajatusmaailmaan aikalailla vaikuttaa. Ainakin hetkellisesti.
Monet asiat tuntuu aivan turhalta sen jälkeen.
Kakki riippuu myös paljon itestä ja niistä ihmisistä kenen kanssa hengaat siellä.

Mulla kävi säkä.
Sain opettajaks 73 vuotiaan munkin joka oli siviilielämässään pankkiiri ja thaimaan pörssin entinen neuvonantaja.
Pari kiinalaista munkkia myös tuli aika läheisiks.

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat