Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mitkä on siis rullien tyypit joilla määrtitellään kovuus ja materiaali? kuinka näitä pitäisi lukea ja vertailla?

myös laakerit ovat mielenkiintoisia paketeissa ja niiden ominaisuudet aiheuttaa päänvaivaa. liekkö helpompaa hakea 608zz skf:n valikoimasta vai onko parempia vaihtoehtoja?

toisen polven pilkkuvirhe

Kommentit (13)

JPI
Seuraa 
Viestejä26696
Liittynyt5.12.2012
sinnipirtti
mitkä on siis rullien tyypit joilla määrtitellään kovuus ja materiaali? kuinka näitä pitäisi lukea ja vertailla?

myös laakerit ovat mielenkiintoisia paketeissa ja niiden ominaisuudet aiheuttaa päänvaivaa. liekkö helpompaa hakea 608zz skf:n valikoimasta vai onko parempia vaihtoehtoja?




SFK:n luettelosta vaan samannäköiset ja kokoiset laakerit, kyllä ne rullalluistelussa esiintyvillä voimilla kestävät. Ei kannata miettiäkkään mitää hirmu kalliita superlaakereita. Kun lopulta menevät paskaksi, niin vaihda uudet, jotka tietenkin viisaasti, tulevaa ennakoiden, ostit varalle.

3³+4³+5³=6³

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

niin en minä sen hinnan vuoksi näistä kysele vaan sen vuoksi että luistelu on mielekästä ja myös pysyisi mielekkäänä. mikään muu ei ole niin v-mäistä kuin rahan haaskaaminen lopputuloksen ollessa välttävää. tai no tässä tapauksessa raskasta.

laakerit sekä pyörät vaikuttavat hyvin pitkälle luistelusuoritteeseen ja hyvän mielen saamiseen. jos meno on kuin tervassa on nautinto aika kaukana. olettaisin kommentisi perusteella että sinulla ei ole kokemusta tai sinulle riittää muovipyörät puslilla.

laakereiden kestoon vaikuttaa pitkälti kosteus. tippa vettä rikkoo laakerin hetkessä. jos tykkää vesisateessa tai rapakoista mennä niin se lienee jokaisen oma valinta. itse pyrin käyttäytymiselläni vaikuttamaan kestoon pidentävästi.

aikaisemmin itselläni oli 50 euron luistimet jolloin oli aivan sama mitä oli alla. nyt kun on reilun 300 euron luistimet on meno aivan eri ja tämän myös haluaisin säilyttää ja jopa parantaa.

toisen polven pilkkuvirhe

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Unohda nuo 608 ZZ-laakerit.
Osta kunnolliset 608 2RS-laakerit. Eivät maksa paljon enempää, ja niissä on huulitiiviste. Pysyy rasvat sisällä ja paskat ulkona. Aluksi vaikuttavat hiukan jäykemmiltä, mutta kyllä se siitä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
sinnipirtti
mitkä on siis rullien tyypit joilla määrtitellään kovuus ja materiaali? kuinka näitä pitäisi lukea ja vertailla?

myös laakerit ovat mielenkiintoisia paketeissa ja niiden ominaisuudet aiheuttaa päänvaivaa. liekkö helpompaa hakea 608zz skf:n valikoimasta vai onko parempia vaihtoehtoja?


Onko kaikki kondiksessa.. haloo, jos rullaluistima ett osaa hankkia, kokeileppas kysästä myyjältä ehkä se neuvoo juuri sinun käyttöön sopivat vempaimen.
Sen verran tiedän, ettei hyvää ja halpaa saa samassa paketissa eli uskon että joudut tekemään elämäsi ensimmäisen kopromissin.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Octopitos
sinnipirtti
mitkä on siis rullien tyypit joilla määrtitellään kovuus ja materiaali? kuinka näitä pitäisi lukea ja vertailla?

myös laakerit ovat mielenkiintoisia paketeissa ja niiden ominaisuudet aiheuttaa päänvaivaa. liekkö helpompaa hakea 608zz skf:n valikoimasta vai onko parempia vaihtoehtoja?


Onko kaikki kondiksessa.. haloo, jos rullaluistima ett osaa hankkia, kokeileppas kysästä myyjältä ehkä se neuvoo juuri sinun käyttöön sopivat vempaimen.
Sen verran tiedän, ettei hyvää ja halpaa saa samassa paketissa eli uskon että joudut tekemään elämäsi ensimmäisen kopromissin.



asiakaspalvelu nykyään urheiluliikkeissä on "otetaan selvää ja ilmoitetaan ASAP". eli vastauksia ei ole löytynyt mutta tarjotaan 25 euron laakeripakettia jossa muovipuslat matkassa ja renkaiksi muovivanteellisia 20 euron rullia. yksinkertaisesti erikoistuneet myyjät puuttuvat nykyään monesta liikkeestä. asiakkaalla itsellä pitäisi olla tieto mitä tarvitsee. miksi siis kantaisin rahani paikalliselle yritykselle kun voin hankkia vehkeet muualta mistä parhaaksi näen.

itse hankkimisessa on se ongelma joka on myös urheilukaupoista ostaessa. jollei osaa ja tiedä miten renkaat määritellään voi saada rullat jotka eivät luista mihinkään. itselle näin on pariin otteeseen käynyt halvemmilla luistimilla ja hintoihin sekin tulee kun joutuu uudet rullat vaihtamaan ensimmäisen luistelukerran jälkeen.

mitä tuosta rahasta edellä puhuin niin tarkoitin sitä että 5 eurolla tai vaikka 60 eurolla ei kovin kummoista saa varsinkaan kun ei osaa vertailla tuotteita. toki en myöskään mitään yli 400 euron rosterirunkoisia ja keraamisilla kuulilla olevia laakereita.

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
lammpa
Googlesta löytyi 15 sekunnissa 100%:lla varmuudella parempi paikka esittää tällaisia kyssäreitä...

http://www.luisteluliitto.fi/sekalaista ... astauksia/





tattis mutta eipä juuri apua sillä eivät ole julkaisseet kysymystä.

toinen linkki onkin hyvä jota myös kokeiltu mutta teknisessä sanastossani on puutteitteita.

oletin toki että teknisessä mielessä täällä voisi olla tietämystä josta saisi suomeksi jotain irti. kuten myös kokemusperäistä tietoa.

toisen polven pilkkuvirhe

JPI
Seuraa 
Viestejä26696
Liittynyt5.12.2012
sinnipirtti
niin en minä sen hinnan vuoksi näistä kysele vaan sen vuoksi että luistelu on mielekästä ja myös pysyisi mielekkäänä. mikään muu ei ole niin v-mäistä kuin rahan haaskaaminen lopputuloksen ollessa välttävää. tai no tässä tapauksessa raskasta.

laakerit sekä pyörät vaikuttavat hyvin pitkälle luistelusuoritteeseen ja hyvän mielen saamiseen. jos meno on kuin tervassa on nautinto aika kaukana. olettaisin kommentisi perusteella että sinulla ei ole kokemusta tai sinulle riittää muovipyörät puslilla.

laakereiden kestoon vaikuttaa pitkälti kosteus. tippa vettä rikkoo laakerin hetkessä. jos tykkää vesisateessa tai rapakoista mennä niin se lienee jokaisen oma valinta. itse pyrin käyttäytymiselläni vaikuttamaan kestoon pidentävästi.

aikaisemmin itselläni oli 50 euron luistimet jolloin oli aivan sama mitä oli alla. nyt kun on reilun 300 euron luistimet on meno aivan eri ja tämän myös haluaisin säilyttää ja jopa parantaa.




No kyllä on kokemusta laakereista, mutta työstökoneissa lähinnä. Unohdin edellä sanoa, että kitkan pienentämiseksi suosittellen metallitiivisteisiä laakereita, ei stefoja. Stafatiivisteet ovat kankeita aika kauan varsinkin luistelussa esiintyvillä suht. pienillä kierrosnopeuksilla.

3³+4³+5³=6³

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kyllä, tämän voin allekirjoittaa. nimimerkillä cnc-sorvin hajoittanut (kone hukkasi itse omatoimisesti nollapisteen kesken sarjan) ja korjannut koneen toimintakuntoon koneistamalla tarvittavat osat. siinä pääsi muutenkin tutustumaan sielunelämään.

suurin ongelma on vain näissä metallitiivisteillä varustetuilla olevista laakereista että ne tulisi olla rosterista jos niille haluaa ikää. mikä mahtaa olla kyseisen tiivisteen tyyppimerkintä laakereissa?

toisen polven pilkkuvirhe

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010

MInulla on alkuperäiset laakerit vielä. En tiedä mitkä ovat, mutta metallisuojat näyttävät olevan. Sateessa ja pölyssä luistelun jälkeen rupesivat laakerit takeltelemaan ja niitä piti pyöritellä edestakaisin, jotta lähtisivät taas toimimaan. Kyllästyin pyörittelyyn ja porasin pyöriiin parimillisellä poralla reiät napoihin puolien välistä vinosti laakeripesien väliin. Sitten puhaltelin paineilmapistoolilla tuohon reikään. Reikään puhallettu ilma työntää hiekan ja veden siihen suuntaan, mistä se on tullutkin. Hiekkapöly ja vesi lähti hienosti sateessa luistelun jälkeen, eikä laakerit enää takellelleet, kun putsaaminen oli niin helppoa. Samasta reiästä sai laakereihin puhallettua myös öljyä putsauksen jälkeen. Lopuksi tulppasin reiän vaseliinilla. Kai sinne olisi samalla tavalla saanut vaseliiniakin menemään. En kokeillut

Parempi paikka tuollaiselle reiälle olisi tietysti kiinnityspultin läpi ja toinen säteittäinen reikä akseliin keskelle, jolloin putsausreikää ei tarvitsisi etsiä pörän puolien välistä, vaan ilman voisi puhallella suoraan pultin kuusiokolon reikään. Pienen reiän poraaminen M5 pultin läpi vaatii kuitenkin huolellisuutta ja sorvin, joten päädyin aikanaan poraamaan muoviin. Homma toimii niin hyvin, että minusta tässä olisi selkeästi tuotekehityksen paikka.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

joku muukin oli tuollaista tapaa käyttänyt kun olen asiantiimoilta eri paikkoja selaillut. puhdistuksessa käytti jarrujen puhdistusainetta ja voitelussa würtin hss voiteluainetta joka tunkeutuu hyvin ja muodostaa pinnan joka estää kapilaari-ilmiön muodostumista stefa ja tiivistepinnoilta.

itseä aavistuksen taktiikka pyörien lakereiden puhdistuksessa hivenen arvelluttaa. tosin vesi kyllä lähtee laakereista paineilmalla ja rasvaa saa menemään mutta epäilen hivenen pölynpoistumista sun muun mahdollisen kiviaineksen. mikäli pölyä pääsee laakeriin on se yleensä merkki siitä että laakereiden pölysuojat ovat entiset.

pitäisin ehkä oleellisimpana sen että saa sen veden pois laakerista ja rasvattua. kuitenkin jos laakereihin sisälle pääsee ulkopuolelta sinne kuulumatonta kiinteää materiaalia on äkkiä tilanne edessä että rengas lukkiintuu jolloin ollaan nopeasti nokallaan. se ainakin kertoo minulle sen että laakereiden suojaus on silloin rikki tai johtuu käyttötavoista.

olisi mukavaa kuulla myös renkaista asiaa sillä niistä puhutaan joka paikassa erittäin vähän. keskustelu on oikeastaan jäänyt sille asteelle että: "pienempi rengas on kevyempi luistella kuin isompi jolloin pienemmällä renkaalla pääsee hitaammasti mutta alamäessä pääsee rullaamaan pitemmästi." tätä en nyt kokemuspohjaisesti pysty allekirjoittamaan ainakaan näilden välineitten mukaan mitä minulla on ollut käytettävissä.

toisen polven pilkkuvirhe

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010
sinnipirtti

itseä aavistuksen taktiikka pyörien lakereiden puhdistuksessa hivenen arvelluttaa. tosin vesi kyllä lähtee laakereista paineilmalla ja rasvaa saa menemään mutta epäilen hivenen pölynpoistumista sun muun mahdollisen kiviaineksen. mikäli pölyä pääsee laakeriin on se yleensä merkki siitä että laakereiden pölysuojat ovat entiset.

Näinhän se on. Pölysuojat eivät enää (kenties ei aiemminkaan) suojaa pölyltä. Tuossa on kaksi vaihtoehtoa, vaihtaa laakerit, joka on kallista ja työlästä tai sitten puhdistaa laakerit pölystä ja rasvata uudelleen ja luistella samoilla laakereilla vielä vuosia. Puhaltamalla putsaaminen ja voitelu on niin helppoa, etten ole viitsinyt vaihtaa laakereita, vaikka ne on ostettu valmiiksi.

Ei se yhten pyörän lukkiutuminenkaan heti nokalleen vie. Se on vain yksi neljästä pyörästä, joten rengas aika helposti luistaa. kahnaa vastaan ja haittaa luistelua, muttei heti kaada. Sitäpaitsi ei se yleensä kokonaan jumiin mene, vaan pyörimiseen tulee vain enempi vastusta.

Voihan se olla, että minä taistelin tuon pölyongelman kanssa vain siksi, että laakerit ja niiden pölysuojat olivat jotain ö-laatua, mutta nyt kun ratkaisu on löytynyt pystyn luistelemaan noilla vanhoilla ö-laatuisilla laakereilla, eikä laakereita ole tarvinnut toistaiseksi vaihtaa.

En näe mitään perustetta väitteelle, että pienemmät pyörät rullaisivat paremmin, jos muut ominaisuudet ovat vertailukelpoiset. Renkaan kovuus asfaltin karkeuteen nähden saattaa joskus tuottaa yllätyksen ja pehmeämpi pyörä rullaakin paremmin, kun asfaltti on talven jäljiltä karkeaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat