Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt19.3.2005

Tuossa ukkosella mietin seuraavaa. Oletetaan, että olen kaveriporukalla uistelemassa ja yhtäkkiä ukkonen vyöryy päällemme. Kuinka monta vapaaa tulisi sitoa yhteen tiipiin muotoon, jotta tällainen kyhäelmä toimisi turvallisena Faradayn häkkinä? Tai kuinka tiheäsilmuinen "ihmiskatiska" toimisi turvallisena häkkinä? Ilmeisesti aika tiheä, kun en ole nähnyt missään rautakaupoissa myytävän ihmiskatiskoja. Ainakaan lukiofysiikassa ei tullut vastaan sellaista tehtävää, että annetusta l pituisesta rautalangasta olisi taiteltava mahdollisimman turvallinen ukkossuoja normaalikokoiselle ihmiselle. Onko tällaista optimointiongelmaa kukaan miettinyt ennen?

Kommentit (5)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3015
Liittynyt12.9.2012

Tässä ensihätään ohjeita Ilmatieteenlaitoksen sivuilta:

"Ajoneuvot ja veneet

Jos käytettävissä on auto tai asuntovaunu, niiden metallikuori estää sähkövirtaa tunkeutumasta sisälle (sama koskee mm. lentokoneita ja katettuja metalliveneitä). On kuitenkin syytä olla koskettamatta esim. autoradiota ja korin metalliosia. Suojaus perustuu siihen, että ontto metalli toimii ns. Faradayn häkkinä.

Kumipyörillä ei ole suojauksen kannalta merkitystä: salama, joka jaksaa tulla pilvestä muutaman kilometrin matkan, jaksaa myös ryömiä 10 cm renkaan pintaa pitkin maahan. Ajettaessa ei autoa tarvitse pysäyttää, ellei näkyvyyden huononeminen tai vesiliirron vaara rankkasateessa sitä edellytä. Jos salama iskee ajoneuvoon, on tarkistettava ainakin renkaiden kunto.

Huom. Nykyautoissa tuulilasi on entistä isompi ja viistompi, ja jopa osa katosta voi olla lasia, jolloin pään yläpuolella on vastaavasti vähemmän suojaavaa metallia. Ruotsissa lokakuun 2006 alussa sattuneessa tapauksessa salama tuli luultavasti katon etuosassa olleen antennin kautta kuljettajaan ja edelleen ohjauspyörään. On siis viisasta pysäyttää ja ehkä jopa siirtyä takapenkille jos mahdollista.

Purjevene, jonka maston ja harusten alapäät on yhdistetty toisiinsa ja edelleen veteen suoraan tai kölin kautta esim. metallivaijereilla, muodostaa myös suojaavan häkin, vaikka autoon verrattuna tilanne ei tunnu kovin kadehdittavalta. Vesillä onkin tarjolla avaraa horisonttia sään tarkkailuun, joten kannattaa rantautua ajoissa mikäli mahdollista. Uimarit ja pienveneilijät ovat aina niin lähellä rantaa, että maista ehtii hakea turvaa. Salaman ohella vaaraa aiheuttavat myös myrkyisät ukkospuuskat."

Ei tuossa häkin "silmakokoa" tarkaan kylläkään sanottu.
Kuinhan lasikuitukatetut autot tai veneet ; läpi varmaan menee että pamahtaa.

Arvaus. Jos teet oman kanaverkon ympärillesi niin ei mielestäni väliä silmäkoolla jos salama vain sattuu iskemään verkkoon/vapoihin niin johtuu se myös niitä pitkin maahan. Tosin mitä enempi silmuja niin sitä todennäköisemmin salama iskee silmuihin eikä sinuun. En ainakaan näe miksi virta "löisi läpi" sinuun jos ajatellaan sinua ja vapaa kondensaattorina kun pääsee se purkautumaan johdinverkkoa pitkin maahan. Ellei sitten johtimen lämpeneminen kasvata resistanssia liikaa (vähän vapoja-- vähän johtimen poikkipinta-alaa), jolloin salama voisi hypätä ihmiseen. Joku fiksumpi voi pohtia oikean ratkaisun.

Ehkei kanaverkko ole kovin tehokas suoja. Johdinten tulee olla kohtuullisen suorat maahan saakka. Salama ei turhia mutkittele. Esim. jos iskee hehkulamppuun voi käydä niin että lasi särkyy mutta hehkulanka jää ehjäksi. On nimittäin näin kerran sattunut.

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1089
Liittynyt2.3.2009
jeebus
Arvaus. Jos teet oman kanaverkon ympärillesi niin ei mielestäni väliä silmäkoolla jos salama vain sattuu iskemään verkkoon/vapoihin niin johtuu se myös niitä pitkin maahan. Tosin mitä enempi silmuja niin sitä todennäköisemmin salama iskee silmuihin eikä sinuun. En ainakaan näe miksi virta "löisi läpi" sinuun jos ajatellaan sinua ja vapaa kondensaattorina kun pääsee se purkautumaan johdinverkkoa pitkin maahan. Ellei sitten johtimen lämpeneminen kasvata resistanssia liikaa (vähän vapoja-- vähän johtimen poikkipinta-alaa), jolloin salama voisi hypätä ihmiseen. Joku fiksumpi voi pohtia oikean ratkaisun.

Kunnon salamakipinän iskiessä kanaverkkohäkkiin, en haluaisi olla lähelläkään. Kanaverkon langat kyllä sulaisivat rytäkässä ( iso reikä lyöntikohdassa) ja ehkä verkkohäkkisi ryttäytyis kasaan ilma tukikehikkoa.
Josku aikoinaan ihmiset suojautuivat salamaniskiuilta menemällä pienillä soutuvenillä keskelle veden selkiä ukonilman ajaksi, kun salama silloisen tiedon mukaan ei iske selällä oleviin veneisiin. Ukonilmalla vedenselät olivat kuuleman mukaan huttunaan salamoita paossa olevia veneitä. (jossain naantalin suunnalla).

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat