Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
1 Koukunpää näkyviin

Onkimiseen, tuohon kaiken kalastuksen äitiin, kuuluu ison ja turpean madon ujuttaminen koukkuun mahdollisimman houkuttelevaksi syötiksi. Järkikin sanoo, että sillä saa enemmän ahvenia kuin pienellä luikerolla, joka jättää koukun pään näkyviin.

Kala ei kuitenkaan ymmärrä madosta pilkistävän koukun olevan koukku tai edes mitään vaarallista. Asia on tavallisessa onginnassa itse asiassa päinvastoin: näkyvä koukunpää pyytää paremmin.

Näin tarinoidaan tiedelehden nettiversiossa juuri nyt. Kokemuksen perusteella kalat aistivat kuitenkin näkyvän koukun jollakin tavoin, koska tärppejä tulee huomattavasti vähemmän, jos koukku näkyy. Ja kyse on siis tavallisesta mato-onginnasta. Itse olen ratkaissut ongelma jo pikkupoikana tekemällä koukulla reiän matoon ja vetämällä sen sitten takaisin aivan hienokseltaan koukun päälle. Ja tarttuu.

Laittakaahan ketjuun vauhtia kaikella mahdollisella kalastukseen liittyvällä, joka edesauttaa harrastusta.

Everything you know, is about to change.

Kommentit (2)

Luin tuon ja ihmettelin samaa. EI tärpit kamalasti vähene jos koukku näkyy, mutta kala ei jää kiinni vaan syötti vain katoaa.

Olen tässä harjoitellut heittoverkolla kalastusta. Se on hienoa kun vaan jaksaa opetella heittämään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat