Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Oireet: kipua missä tahansa vatsan osassa, mutta tyypillisimmillään alavatsassa, harvemmin pelkästään ylävatsassa. Useimmiten vasemmalla puolella vatsaa. Usein vatsa kipeytyy syömisen jälkeen, söi mitä hyvänsä. Kolmannes vaivaisista kärsii ripulista, kolmannes ummetuksesta, kolmannes kummastakin. Vatsa turpoaa yleensä iltaa kohden.

Syy vaivoille: FODMAP-tyyppiset (Fermentable Oligo-, Di- and Mono-saccharides And Polyols) fermentoituvat lyhyetkestoiset hiilarit eivät imeydy kunnolla ohutsuolesta ja paksusuolessa bakteerit aiheuttavat käymisprosessin. Syntyy kaasua ja vatsa turpoaa.

Vältettäviä elintarvikkeita: vehnä, ruis, fruktoosit, sorbitoli, ksylitoli, laktoosi, inuliini, paprika, lanttu, kaalit, sipuli, purjo, parsa, omena, päärynä, sienet, pavut, hunaja, luumut, vesimeloni, rusinat ja keinotekoiset makeutusaineet. Joillakin myös kofeiini, ravintolisät ja rasvaiset ruoat voivat pahentaa suolisto-oireita. Liukenematon kuitu voi aiheuttaa oireita.

Lähde: Hymy 4/2013 gastroenterologi Markku Hillilä

Tässähän on siis erityisen ikävää se että nimenomaan ummetuksen hoitoon käytetyt asiat eli hedelmät ja kuitupitoiset tuotteet voivat olla ongelmallisia. Jos on pari kertaa kärsinyt päiväkaupalla vatsakivuista syötyään ruisleipää ei myöskään pahemmin huvita kuulla siitä miten viljatuotteet ovat niin terveellisiä että! Kaura sensijaan em. tahon mukaan on useimmiten hyvin siedetty, ja vastaavaa kokisin itsekin.

Olen tällä foorumilla kertonut siitä miten ajoittain tai vaihtelevasti kokoajan rasvat ja öljyt eivät vaikuta sulavan kehossani, vaan aiheuttavat vatsavaivoja. Ilmeisesti syy sulamattomuuteen siis on että ei vaan siis tosiaankaan sula! Jokusen kerran olen elämäni varrella lääkärissä valittanut vatsavaivojani, ja kertaakaan en ole kuullut (en ainakaan muista) pienintäkään viittausta siihen että kyseessä voisi yksinkertaisesti olla tämä ärtyvän suolen oireyhtymä, joka ei kuulema näy tutkimuksissa millään tavalla. Eräänäkin jouluna sain jumalattoman vatsakivun syötyäni kinkun perään joulutorttuja (vehnää, rasvaa, luumuhilloa).

Sitä olen todella paljon ihmetellyt että minkä takia vaivoja saa välillä ja välillä ei, eli syöminen on aina jonkinlaista venäläistä rulettia jos haluaa nautiskella joistain tietyistä asioista kuten vaikkapa kylmäpuristettu kookosöljy.

Jossainmäärin olen saanut oireita hillittyä nappaamalla raskaamman aterian perään hiilareita, rasvaa ja proteiinia hajottavia entsyymivalmisteita.

Sivut

Kommentit (140)

Vierailija

Voi olla että pienillä yksöllöllisaillä ruokamuutoksilla saa sen hallintaan. Itse sain tuon aisoihin luopumalla vehnästä ja kahvista ottaen runsaasti C-vitamiinia kuukausien ajan. Hapankaalilla oli myönteinen vaikutus vaikka kaalit on listattu haitalliseksi. Se on kuitenkin jaksottaista stressi voi laukaista sen ilman ruokamuutoksia.

Vierailija

Mulla ruis aiheutti ummetusta.

Muuta viljaa söin harvemmin.

Nykyään vielä harvemmin mitään viljaa.

Kuitusuositus perustuu viljan maksimaaliseen myyntiin ettei leipomot mee konkkaan.

Maidon suositus perustuu Valion maksimaaliseen myyntiin ettei Valio mee konkkaan.

Suomessa juodaan ja käytetään eniten maitotuotteíta ja meillä on eniten osteoporoosia.

Eli.

Jätä ensin viljat ja kokeile miten vaikuttaa.

Kaikkea ei heti jätetä, vaan kokeillaan mikö sopii ja mikä ei.

Kun pääset oireista, niin avot, on elämä ihanaa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Taisin unohtaa listasta karamellit vallan. Eli siis sokeri.

Hyvin yksilöllisiähän nämä jutut voivat olla. Itselleni esim. hernekeitto ei ole aiheuttanut oireita (sellaisenaan herneet tosin aiheuttavat allergisen ärsytystilan). Punasipulia syön ajoittain melkein päivittäin, mutta joskus kun en ole pitkään syönyt tai ihan muuten vaan voi sekin aiheuttaa kaasuuntumista. Ummetus on aina ollut se minun omakohtainen ongelmani, melkein on kadehtinut niitä joilla on ripuli. Mutta kuten olen foorumilla jo mainnutkin, pidän itseni keinotekoisella ripulilla ottamalla päivittäin yliannostuksen huonolaatuista eli kaupan magnesiumia. Sitähän söisi vaikka kissanpaskaa jos vain sillä tavalla saa itsensä näppärästi tyhjäksi jokaikinen aamu ilman mitään suurempaa tuskaa.

Pahimpia itselleni ovat olleet ruis, karkit, ajoittain vehnä, kuivatut hedelmät jos niitä appaa ylenmäärin, sipsit (seuraavana aamuna karmea olo), ajoittain mikä tahansa rasva tai öljy. En tiedä sitten että onko se että lääkkeistä, mistä hyvänsä lääkkeistä, menee aina vatsa arkaan kuntoon sekin tätä otsikon mukaista problematiikkaa. Lukemani lähdehän mainitsi myös ravintolisät, ja jos nämä ovat siis pillerimuotoisia valmisteita, niin ehkäpä kaikissa tablettimuotoisissa tuotteissa on jotain vaikeasti sulavaa? Joistakin monivitamiinivalmisteista aikoinaan tulin lähes sairaaksi (pari kertaa oksentanut pois semmoiset).

Vierailija

Unohdin herneet joita en kestänyt vaan sain heti kipeän olon. Selleri oli toinen.Viljat korvautui maissilla joka ei aiheuta oireita ja on hiutaleina helppo annostella. Maailman yleisin viljakasvi josta ihmiset syö vain kolme prosenttia.

Vierailija

Minulla oli erittäin paha IBS. Se lähti aika pian kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen. Ilmiö aiheutuu suolen seinämän läpi poistuvista kofeiinin virtsahapoista, samoin kuin Crohnin tauti, haavainen paksusuolen tulehdus, vatsasyövät jne.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Yli kymmenen vuotta sitten sain "roskadiagnoosin", jota ei itse asiassa diagnosoitu edes kunnolla. Ärtyvä suoli. Hoidin sen ruokavaliolla ja nykyään olen vhh-ruokavaliolla. Viljat ja sokeri ovat pahimmat, kaikki muu menee. Kaikki. Ai niin, lisäaineet myös kiukuttavat suolta.

Tosiasiassa lienee ns. vuotava suoli.

Suolistosairaille lähes sama ruokavalio myös yleensä auttaa kipuihin.

Vierailija
qmies
Minulla oli erittäin paha IBS. Se lähti aika pian kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen. Ilmiö aiheutuu suolen seinämän läpi poistuvista kofeiinin virtsahapoista, samoin kuin Crohnin tauti, haavainen paksusuolen tulehdus, vatsasyövät jne.

Onko olemassa mitään sairautta tai oiretta, jota ET yhdistä kofeiiniin?

Vierailija

Jos henkilön äiti ei ole ollut kofeinisti, eikä henkilö itse ole koskaan käyttänyt kofeiinia missään muodossa, hänen sairautensa eivät ilmeisesti aiheudu kofeiinista.

Kofeiini aiheuttaa vatsan ongelmia kertymällä esimerkiksi suolen seinämän kihtikertymiin. Tihkuessaan suolen seinämän läpi, se tuhoaa soluja, suolessa se aiheuttaa ripulia, ruoansulatuksen nopeutumista, hiivan liikakasvua, ja kroonisen matalan tason tulehduksen.

Kofeiinia kertyy kaikkialle elimistöön, ja se aiheuttaa kaikenlaisia vaivoja, koska sen vaikutus perustuu stressihorrmonien erityksen lisäämiseen, sekä niiden vaikutusten tehostamiseen paikallisesti.

Mikäli kofeinistilla on jotain kroonista vaivaa, hänen kannattaa ensimmäiseksi jättää pois tämä kemiallinen 24/7 stressitekijä, joka kertyy kehoon.

Vierailija
qmies
Jos henkilön äiti ei ole ollut kofeinisti, eikä henkilö itse ole koskaan käyttänyt kofeiinia missään muodossa, hänen sairautensa eivät ilmeisesti aiheudu kofeiinista.

Kofeiini aiheuttaa vatsan ongelmia kertymällä esimerkiksi suolen seinämän kihtikertymiin. Tihkuessaan suolen seinämän läpi, se tuhoaa soluja, suolessa se aiheuttaa ripulia, ruoansulatuksen nopeutumista, hiivan liikakasvua, ja kroonisen matalan tason tulehduksen.

Kofeiinia kertyy kaikkialle elimistöön, ja se aiheuttaa kaikenlaisia vaivoja, koska sen vaikutus perustuu stressihorrmonien erityksen lisäämiseen, sekä niiden vaikutusten tehostamiseen paikallisesti.

Mikäli kofeinistilla on jotain kroonista vaivaa, hänen kannattaa ensimmäiseksi jättää pois tämä kemiallinen 24/7 stressitekijä, joka kertyy kehoon.

Tarkoittaako tämä vastaus, että kofeiinia on syytä syyttää kaikaista kroonisista sairauksista. Oletko ihan varma, ettei se ehkä myös aiheuta flunssaa ja vesirokkoa?

Vierailija
qmies
Se tarkoittaa sitä, mitä siinä sanotaan. Älä yritä väännellä omia ajatuksiasi minun sanomikseni.

Vai niin. Minusta siitä nyt puuttuu aiemmin manistemasi ilmiö, että kofeinisti ei voi tunnistaa noita kofeiinin aiheutamia oireita. Muistatko? Kahvin juominen on siis silloinkin syytä lopettaa, jos mitään kroonisia vaivoja ei tuntuisi ilmenevän. Kofeinisti kun eimpysty tunnistamaan vaikkapa aivotoiminotjensa kehnoa tasoa. Vaaditaan vuosien kahvittomuus ennenkuin voi varmistaa asian. Tosin - milläs sen oman äitinsä kahvittelut saa pyyhittyä pois taustastaan?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Rousseau
Taisin unohtaa listasta karamellit vallan. Eli siis sokeri.

Taisin tehdä väärän johtopäätöksen. Eilisessä Iltalehdessä (paperi) oli juttua ärtyvän suolen oireyhtymästä ja siinä nimenomaan kehotettiin käyttämään makeutukseen oikeaa sokeria. Ilmeisesti karamellit ja pastillit jotka Hymyssä mainittiin haitalliseksi ovat sitä sitten muulla tavalla kuin nimenomaan sokeroituina. Onhan purukumikin mainittu yhdeksi mahdollisista oireiden aiheuttajista, ja sehän makeutetaan nykyään ihan muilla aineilla kuin sokerilla.

Jokatapauksessa ihmisten oireilu on yksilöllistä. Kaikista eri listoihin yksilöidyistä aineista ei tule kaikille oireita.

Vierailija

Itse olen käynyt 2 kertaa colonoskopiassa, 6 kertaa gastroskopiassa ja syönyt tuhansien markkojen ja sitten eurojen edestä vatsa/suoli yms lääkkeitä. Mitään ei missään tutkimuksissa näy, joten "sinulla on ärtyvän suolen oireyhtymä" Tätä jatkui parikymmentä vuotta. Kipuja oli lähes kokoaika. Ei voinut pitää vyötä housujen kanssa, istuminen oli hankalaa ja kaikkea muuta hassua.

Kävin urologilla ja sain 10 päivän antibioottikuurin tulehtuneeseen eturauhaseen.

KAIKKI vatsaan liittyvät kivut ja vaivat katosivat tuon kuurin jälkeen, eikä ole tulleet takaisin.

Olin ilmeisesti kärsinyt kroonisesta eturauhasen tulehduksesta parikymmentä vuotta tietämättä asiasta mitään.

Mehiläisen gastro oli 100% varma, että minulla on crohnintauti ja oli jo kaivamassa veistä esiin.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
qmies

Kun nyt kuitenkin olemme Tiede lehden pastalla emmekä esim todistamassa luontaistuotemyyjille kauppaamista niin voisitko osoittaa tieteelliset tutkimukset kaikkien väitteidesi tueksi?

Aiheeseen liittyen:

Hannu Lauerma: Vaihtoehtoiset hoitomuodot - uskomuslääkintä sairaanhoidossa

http://www.youtube.com/watch?v=SbcSflsVIfg

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat