Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Nyt jäi vaivaamaan ihan hirveästi. En muista mistä tämä lähti, mutta ruvettiin miettimään sanan "teosto" tavutusta ja siitä yksinkertaistin sanaan "teos". Kaksi vaihtoehtoahan tässä on, joko se on "te-os" tai sitten kokonaan yhteen ihan vaan "teos". Wikipedian tavutussääntöjen perusteella vaikuttaisi siltä että "te-os", koska ei ole diftongia "eo". Jokin minun päässäni kuitenkin vaatii että se olisi yhteen kokonaan. Mutta en löydä tukea ajatukselle. Olen varmaan väärässä. Toivottavasti joku äidinkielen suurtaitaja osaa minua auttaa! Siis juuri koskaan ei tavuttaminen ole tuottanut minulle ongelmaa, intuitio on aina kertonut minulle miten sanat tavuttuu, sehän on ihan helppoa. Mutta "teos"...

くそっ!

Sivut

Kommentit (73)

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6769
Liittynyt28.9.2008
Ronron
Nyt jäi vaivaamaan ihan hirveästi. En muista mistä tämä lähti, mutta ruvettiin miettimään sanan "teosto" tavutusta ja siitä yksinkertaistin sanaan "teos". Kaksi vaihtoehtoahan tässä on, joko se on "te-os" tai sitten kokonaan yhteen ihan vaan "teos". Wikipedian tavutussääntöjen perusteella vaikuttaisi siltä että "te-os", koska ei ole diftongia "eo". Jokin minun päässäni kuitenkin vaatii että se olisi yhteen kokonaan. Mutta en löydä tukea ajatukselle. Olen varmaan väärässä. Toivottavasti joku äidinkielen suurtaitaja osaa minua auttaa! Siis juuri koskaan ei tavuttaminen ole tuottanut minulle ongelmaa, intuitio on aina kertonut minulle miten sanat tavuttuu, sehän on ihan helppoa. Mutta "teos"...

Eikö muuten nuo ole alkujaan ihan eri sanoja, teos, substantiivi, teosto joku lyhenne josta muodostunut käyttö-sana?
Joita esim minun on joskus pirin vaikia ymmärtää, noita lyhenteitä, niinkuin alkuun tuo täälläkin sillointällöin esiintyvä "mamu" mites se tavataan?

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

ing.geolog
Joita esim minun on joskus pirin vaikia ymmärtää, noita lyhenteitä, niinkuin alkuun tuo täälläkin sillointällöin esiintyvä "mamu" mites se tavataan?

Oliko tässä nyt jokin vitsi vai mitä tässä nyt haetaan takaa? Jos mamu halutaan tavata, se menee näin: ma-mu. Ilmeisesti tätä nyt ei kuitenkaan haettu, vaan taustalla lienee jotain überhauskaa huumoria, joka on normaalille ihmiselle pirin vaikia ymmärtää? Teos ei muuten ole lyhenne, ei varmaan sekään liittynyt tähän?

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Tä-mä sii-tä seu-raa, kun kou-lus-sa ei o-pe-te-ta e-nää ta-vaa-mis-ta. Te-os. Niin se on, ei-kä muuk-si muu-tu. O-li-pa ly-hen-ne, tai ei.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

kabus
Ei siinä ole mitään tavuttamista, vaan se on teos. Teosto on teos-to.

Tietenkin tavutus on te-os. Mutta toisaalta ei kirjoittaessa tulisi lyhyitä sanoja jakaa eri riveille tavuttaen, vaan kirjoittaa lyhyt sana mieluummin kokonaisena. Tavuja sanassa on kuitenkin kaksi - ja Teosto on lyhenne, jolla ei ole mitään telemistä teps-sanan kanssa. Tekijänoikeuksien kanssa sitten vähän enemmänkin. Mutta teoskynnys toki pitää ylittää, otta tekijänoikeuksia teokseen syntyy.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Marssilainen
Tä-mä sii-tä seu-raa, kun kou-lus-sa ei o-pe-te-ta e-nää ta-vaa-mis-ta. Te-os. Niin se on, ei-kä muuk-si muu-tu. O-li-pa ly-hen-ne, tai ei.

Oletko nyt ihan 100% varma? Ja kyllä minulle ala-asteella opetettiin tavuttamista ei se siitä kiinni ole. Tämä on varmaan ensimmäinen sana elämässäni josta olen epävarma, enkä edes tiedä miksi. Joku pieni ukkeli pääni sisällä väittää ettei tuota sanaa kuulu tavuttaa..

くそっ!

Ronron
Marssilainen

Oletko nyt ihan 100% varma? Ja kyllä minulle ala-asteella opetettiin tavuttamista ei se siitä kiinni ole. Tämä on varmaan ensimmäinen sana elämässäni josta olen epävarma, enkä edes tiedä miksi. Joku pieni ukkeli pääni sisällä väittää ettei tuota sanaa kuulu tavuttaa..

Satavarma. Kokeilepa vaikka sanaa seos tai saos, joista voit myös muodostaa verbit seostaa / saostaa. Tavutapas niitä.

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Entäs sana "ruoan"? Meille opetettiin koulussa että sitä ei tavuteta?

edit: saattaa olla että muistan väärin, ehkä ihmettelimme vain sanan peräkkäisten vokaaleiden määrää..

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Ja vastaus:

http://www.kotus.fi/?s=4363

Diftongi vai muu vokaaliyhtymä sanan alussa: lain vai la-in?
Ensimmäisen tavun raja ratkeaa sillä perusteella, muodostavatko peräkkäiset eri vokaalit diftongin vai eivät. Edellä esitetystä diftongien luettelosta nähdään, että esimerkiksi seuraavissa sanoissa vokaalien yhtymät eivät ole diftongeja: pi-an, ra-e, ko-e, ai-e, te-os, bi-o-logi, ge-o-metria, Le-o, Jo-el.

Eräät vierekkäisten vokaalien yhtymät näyttävät diftongilta, mutta niiden välissä voi silti olla tavuraja. Rajan voi varsinkin i-loppuisissa yhtymissä hahmottaa kahdella tavalla. Sellaisia ovat yhtymät, jotka ovat muodostuneet, kun k sanan taivutusmuodossa (astevaihtelun takia) katoaa:

hien ~ hi-en (hiki), pien ~ pi-en (piki; vrt. Liisa pien)
tein ~ te-in (tehdä, teki), lain ~ la-in (laki)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kurremus
Ja vastaus:

http://www.kotus.fi/?s=4363

Diftongi vai muu vokaaliyhtymä sanan alussa: lain vai la-in?
Ensimmäisen tavun raja ratkeaa sillä perusteella, muodostavatko peräkkäiset eri vokaalit diftongin vai eivät. Edellä esitetystä diftongien luettelosta nähdään, että esimerkiksi seuraavissa sanoissa vokaalien yhtymät eivät ole diftongeja: pi-an, ra-e, ko-e, ai-e, te-os, bi-o-logi, ge-o-metria, Le-o, Jo-el.

Eräät vierekkäisten vokaalien yhtymät näyttävät diftongilta, mutta niiden välissä voi silti olla tavuraja. Rajan voi varsinkin i-loppuisissa yhtymissä hahmottaa kahdella tavalla. Sellaisia ovat yhtymät, jotka ovat muodostuneet, kun k sanan taivutusmuodossa (astevaihtelun takia) katoaa:

hien ~ hi-en (hiki), pien ~ pi-en (piki; vrt. Liisa pien)
tein ~ te-in (tehdä, teki), lain ~ la-in (laki)

Mutta tämähän oli jo tiedossa.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6769
Liittynyt28.9.2008
Stupp
ing.geolog

Oliko tässä nyt jokin vitsi vai mitä tässä nyt haetaan takaa? Jos mamu halutaan tavata, se menee näin: ma-mu. Ilmeisesti tätä nyt ei kuitenkaan haettu, vaan taustalla lienee jotain überhauskaa huumoria, joka on normaalille ihmiselle pirin vaikia ymmärtää? Teos ei muuten ole lyhenne, ei varmaan sekään liittynyt tähän?

Minulle ei ole mitään huumoria kummallisissa keksityissä sanoissa joiden alkuperää en tiedä, niinkuin tuo Maahanmuuttaja .= mamu, olen sen kylläkin täällä Tiede-keskustelussa oppinut,

Tavataanko kaikki lyhenteet samoin mites esimerkiksi NMKY?
Muistelen aikoinani minulle opetetun, että lukiessa pitää sanoa koko sana kaikki sanat, ei vain lyhennettä.
Joten nimim Stup, taitaa neuvoa väärin, oletko äidinkielen opettaja?

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mun ymmärtääkseni lyhenteitä ei tavuteta. Lyhennettä mamu ei siis voi laittaa keskeltä poikki. Toki jossain vaiheessa yleisesti käytetyistä lyhenteistä tulee oikeita sanoja.
Taitaa olla niin, että sana ledi on oikein suomenkielen sana nykyisin. Ja tavutetaan tietysti normaalisti. Voi kyllä tulla toistaiseksi vielä sanomista mutta ei ehkä kauaa. Tapeltiin tuosta viestinnän opettajan kanssa koulussa mutta en muista mikä oli lopullinen totuus ja kuka oli oikeassa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat