Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Mua askarruttaa se miksen oppinut muiden rinnalla merkonomikoulussa kirjanpitosääntöjä vaan olin aina hätää kärsimässä kun tuli mun vuoro kertoa debit/ kredit kirjaus + vastakirjaus.

Mua kiinnostaisi tietää miten hyvin palstalaiset muistaa salasanoja ja tunnuslukuja, ja kuinka kauan kestää unhoittaa ne?
Luulen jo nyt ettei pitkäkestoisessa muistissa ole mitään vikaa vaan enemminkin työmuistin kapoisuudesta on kysymys.
Eli periaatteessa vähän hölmöisitä syistä teen äänestyksen, mutta virheet on inhimillisyyden merkki, ja sanotaan ettei ole tyhmiä kysymyksiä..Ja saattaa olla etten vielä ymmärrä asiaa, mutta allaolevat äänestyksen kysymykset eivät välttämättä suoraan liity toisiinsa...

Äänestys:
1) MInulla on yli 20 merkkiä salasanassani
2) Kykenen luettelemaan tilinumeroni ulkoa sitä kysyttäessä
3) Keskittymiseni häiriintyy helposti.

-

Kommentit (13)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5303
Liittynyt6.5.2007

Työmuistin ohjaus ei toimi kunnolla, jos häiriinnyt helposti. Treenaa sitä joka päivä, nii luulis paranevan.. Ei siitä huippua tule tuskin koskaan, mut helpottaa elämistä.

Per se

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Ok. Osaatko suositella jotain ATK-pohjaista organisointipeliä?
Mun vanhalla tietokoneella oli joku kakunväsäyspeli.
Todellisuudessa olen ollut eräänä vuonna armeijan keskeytymien jälkeen vähän ennen psykoosia
Hesburgerin pihvinpaistajana. Olin kävelevä tunari. Meni jopa naisten pukuhuoneeseen suihkuun....
En viitti mennä enään raflaan ikinä...duuniin..

-

Reiska
Seuraa 
Viestejä5303
Liittynyt6.5.2007

Harrastatko jotain keskittymistä vaativaa, kuten ristikkoja tai sudokua? Laita radio päälle, ehkä aluks hiljaselle ja sitten alat treenaamaa.. Mitä voimakkaammalla radio on, sitä voimakkaampi ärsyke se on ja sitä haastavammaksi keskittyminen käy.

Per se

ID10T
Seuraa 
Viestejä2834
Liittynyt3.10.2007

En tiedä mitä takoitat "organisointipellillä", mutta jos pidät palikoiden siirtelystä, niin Sokoban on oma suosikkini. Löytyy näköjään älypäästäkin.

Itse tallennan kaikki salasanat keepass ohjelmaan, kun niitä rupee olemaan puolisen sataa työkuvioiden vuoksi.

Asioiden organisointiin opiskelin getting things done metodin, jota ylläpidän emacsin org-modella, ei ihan aloittelijoiden kombinaatio mutta sopii mulle, varmasti löytyy parempiakin ohjelmia. Joudun kyllä edelleen vuosien jälkeen tsemppaa itseeni metodien ylläpitämiseksi, välillä tulee mentyä sieltä missä aita on matalin..

Jos opiskelut kiinnostaa, kts. http://www.memrise.com, siellä on hurjasti ilmasia "kursseja", ja näppärä kertausmenetelmä kertauttaa automaattisesti niitä, mitä ei oikein ole muistanut. Itsellä espanjan kieli menossa, mutta nyt on vähän jäänyt opiskelut muiden kiireiden takia.

Oma työskentely (ohjelmointi) häiriintyy tosi helposti pienienkin sivuäänien takia, ja yleensä töissä tulee kuuneltua jotain trancea tms. mitä en siis todellakaan muuten kuuntele, mutta helpottaa töihin keskittymistä koska musiikissa ei ole sanoja mitä keskittyisi kuuntelemaan.

Aivoissa on jo vahvoja reittejä, yhdistämällä niihin tärkeät numerot voi helposti palauttaa mieleen.

Tunnepohjaisina, esimerkkejä voit yhdistää numeroita asioihin mitkä ovat sinulle henkilökohtaisia.

Jos vaikka politiikka kiinnostaa, voit sauli niinistön ajatella nelosena, silloin aina muistat saulin muistaessasi nelosen.

Tai jennin kymppinä, okei mielleyhtymien kasvattaminen ja niiden yhteydet sitovat numerot niihin, niiden muistamiseen, joka on sama asia.

Jos sinulla on kissa, yhdistät sen nimen vaikka kakkoseen, yleensäkin mitä ajattelet päivittäin ja mikä sinulle on tärkeää.

Tämäkin vaatii työtä, työtä, ilman työtä ei mitään saa ilmaiseksi.

Nyt, kun tein tuon kuvauksen, aina nähdessänne telkusta saulin, ajattelette, siinäpä nelkku ja jennistä puhuttaessa, katos kymppi.

En muista sanojen kirjoitusasuja kauhean tarkasti ja päähäni usein jää ainoastaan lauseiden ja sanojen merkitys, eikä niinkään se kirjainyhdistelmä. Numerot muistan aina ja tarkasti. Muistan ensimmäisen kännykkäliittymäni numeron, starcraftin cd-keyn jota käytin viimeksi joskus ~2003. Muistan tilinumeroni ja Mikrobitin tilaajanumeroni. Sen takia usein käytän numeroyhdistelmiä salasanoissani kirjainten lisäksi. Muistan helposti kymmenen numeron sarjan sen enempää sitä opettelematta. Ongelmia välillä tulee siinä että en muista mikä numerosarja se muistamani numerosarja on. Esimerkiksi puhelinnumerot eivät ole helppoja muistaa. Vaikka muistankin numeron niin saatan unohtaa sen että kenen numero se on. Mun täytyy käyttää sitä itse jossain yhteydessä ennenkuin osaan yhdistää sen luonnollisesti johonkin toiseen asiaan.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010

Aikaisemmin opettelin tuollaisia asioita ulkoa, mutta sitten pankit päättivät muutta tilinumeroita, joten mitäpä niitä opettelemaan.

Voin kyllä heittää kympin neliöjuuren heti kahdeksalla desimaalilla, koska se ei muutu.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Pystyn kahdessa viikossa unohtamaan likimain aivan kaiken. Kahdessa minuutissa pystyn unohtamaan sen, mitä olin tekemässä. Kahdessa sekunnissa syntyy epävarmuus siitä, onko minulla lasit nenällä vai ei.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Yleensä sellaisilla ihmisillä jotka muistavat päivien tarkkuudella vuosia sitten tapahtuneet asiat, on usein jonkinlainen elämänhallintahäiriö, tiedä sitten miksi. Ehkä he elävät liikaa menneisyydessä.

Toiset taas kertovat painokkaasti mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa jonain päivänä (esim. lomamatka), heilläkään ei ole kaikki ihan OK. Ehkä he elävät liikaa tulevaisuudessa.

Ne jotka eivät muistele menneitä tai haikaile tulevaa koko ajan ovat parasta seuraa - he elävät tätä hetkeä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat