Seuraa 
Viestejä48
Liittynyt15.8.2011

Ihmetellynnä tässä että miksikös alkohooli juomat on se yleisin päihde. Mikä sen erottaa muista ja tekee siittä hyväksytyimmän ja käytetyimmän. Käsittääkseni se on yleisin käyttäjä määrältään ympäri maailman, ainakin nykyään. Kieltolakejahan sitä vastaan on yritetty useassa maassa useampaan kertaan huonolla menestyksellä. Mikä on se tämän kuningas juoman etu että sitä ei ole valtiovalta saanut kitkettyä?
Itse olen päättynyt siihen että sillä on vain yksi ratkaiseva etu nähtynä muihin päihteisiin. Voin toki olla väärässäkin. Käsittääkseni etu on sosiaalista kanssakäymisen kynnystä laskeva vaikutus. Parin paukun jälkeen rohkenee lähestyä vastakkaista sukupuolta huomattavasti paremmin. Oman arvioini mukaan lähes kaikki parisuhteet on pienessä maistissa saaneet alkunsa.
En tunne kaikkien päihteiden vaikutuksia ja käyttötapoja. Mutta oman suppean kokemuksen ja havaintojen kautta olen päätynyt moiseen päätelmään. Vai onko olemassa muitakin seurustelu päihteitä? Vai olenko vallan hakoteillä koko seurustelu päihde teorian kanssa?

Sivut

Kommentit (28)

hölömöläinen
Seuraa 
Viestejä48
Liittynyt15.8.2011
CE-hyväksytty
Sitä on niin helppo valmistaa. Ei tartte mitään eksoottisia kasveja ettiä eikä opiskella kemiaa.

Onko? Voin olla käsittänyt väärin mutta eikös noita hamppuja ja unikkoja kasva etelänmaissa lähes rikkakasveina? Kasvaneeko hiiva ja sokeri jota tarvitaan yhtä helpolla?
Kiljua on toki helppo nykyään tehdä, mutta jos lähdetään tyhjästä liikkeelle, niin mikä päihde loppujenlopuksi on vaivattomin tuottaa käytettäväksi asti? Sienet metsässä?
Edit: Tarkoitan tässä nyt tietenkin sitä historiallista puolta helppouden vaikutuksella nykypäivän käytetymmäksi päihteeksi tulemisella. Vai onko käytetyin muista syistä käytetyin kuin helppoutensa takia? Jos senkään.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
hölömöläinen
CE-hyväksytty
Sitä on niin helppo valmistaa. Ei tartte mitään eksoottisia kasveja ettiä eikä opiskella kemiaa.

...
Vai onko käytetyin muista syistä käytetyin kuin helppoutensa takia? Jos senkään.

Komppaan tuota sitä on helppo valmistaa ajatusta. Sillä lisäyksellä, että sopivia raaka-aineita löytyy kaikkialta, missä ihmisiä elää.
Lähes kaikki, mitä ihminen syö kelpaa alkoholin valmistukseen.

Varmaan sekin, että jo ihmisen esi-isien luontainen ravinto itsestään kävi alkoholiksi edesauttoi mieltymyksen syntyä.

Alkoholin tappava yliannostus ei tapahdu helposti.

Vierailija

Ihminen törmäili kaikenlaisiin päihdyttäviin luonnonaineisiin historiansa kuluessa. Viinirypäleet kantavat luonnonhiivaa ja tarvitaan vain sopivat olosuhteet. Monen kasviperäisen päihteen annostelu on ollut tuurin kauppaa. Alkoholi mätsää hyvin kuulan sumentamisen kanssa. Se on helppo annostella ja siihen ei yleensä jäädä läträämään kohtuuttomasti koska siitä saa krapulan. Pian huomattiin että sillä on terveydellisiä ja sosiaalisia vaikutuksia hyvässä ja pahassa mutta enemmän hyvässä ja se sallittiin lähes kaikkialla. Ennen ei alkoholismilla ollut kasvupohjaa koska se vaatii kehittyneen yhteiskunnan ylläpitoonsa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6800
Liittynyt8.11.2007
hölömöläinen
Ihmetellynnä tässä että miksikös alkohooli juomat on se yleisin päihde. Mikä sen erottaa muista ja tekee siittä hyväksytyimmän ja käytetyimmän. Käsittääkseni se on yleisin käyttäjä määrältään ympäri maailman, ainakin nykyään. Kieltolakejahan sitä vastaan on yritetty useassa maassa useampaan kertaan huonolla menestyksellä. Mikä on se tämän kuningas juoman etu että sitä ei ole valtiovalta saanut kitkettyä?
Itse olen päättynyt siihen että sillä on vain yksi ratkaiseva etu nähtynä muihin päihteisiin. Voin toki olla väärässäkin. Käsittääkseni etu on sosiaalista kanssakäymisen kynnystä laskeva vaikutus. Parin paukun jälkeen rohkenee lähestyä vastakkaista sukupuolta huomattavasti paremmin. Oman arvioini mukaan lähes kaikki parisuhteet on pienessä maistissa saaneet alkunsa.
En tunne kaikkien päihteiden vaikutuksia ja käyttötapoja. Mutta oman suppean kokemuksen ja havaintojen kautta olen päätynyt moiseen päätelmään. Vai onko olemassa muitakin seurustelu päihteitä? Vai olenko vallan hakoteillä koko seurustelu päihde teorian kanssa?

Mitä ihmettä koitat sönköttää? Eihän mitään parisuhdetta selvinpäin solmita. Vai ootko itse löytänyt emännän selvinpäin?
Itse koitin joskus hakea naista tanssiin selvinpäin, mutta ei siitä mitään tuu, kun jalat tärisee. Ei se anna toisellekaan hyvää kuvaa, kun jalat tärisee ja jännittää.

lokki
Seuraa 
Viestejä4447
Liittynyt3.1.2010

Minusta ei saa väheksyä alkoholijuomien ravitsemuksellista arvoa. Ihmisen suhde alkoholiin on historiallisista syistä paljon monipuolisempi, kuin pelkkä päihtymisen hakeminen, kuten nykyään helposti kuvitellaan.

Olut on viljan viljelyn alkuaikoina ollut ainoa tapa säilöä ruokaa valmiina. Oluenpanoprosessissa viljan gluteiinit hajoavat, joten sitä on vatsakin kestänyt paremmin, kuin saman viljan syömistä leipänä. Viinissä nopeita verensokerin heilahduksia aikaansaava rypälesokeri käy alkoholiksi, joka pitää verensokerin tasaisena. Ei nouse korkeaksi, muttei myöskään laske niin alas, että työnteko estyisi. Lisäksi viinissä on runsaasti antioksidantteja,

Vain muutama sata vuotta sitten toimi olut ruumiillisen työn tekijöille sekä ruoka, että juoma. Portteri oluet tästä triviaalina esimerkkinä. Nykyään olutta suositellaan palautusjuomaksi ruumiillisen rasituksen jälkeen: http://www.makuja.fi/artikkelit/1710505 ... in-vesi-2/

hölömöläinen
Seuraa 
Viestejä48
Liittynyt15.8.2011
Ertsu

Mitä ihmettä koitat sönköttää? Eihän mitään parisuhdetta selvinpäin solmita. Vai ootko itse löytänyt emännän selvinpäin?

No en ole Enkös vähän siihen suuntaan sönköttänyt että juurikin se alkoholin estoista vapauttava vaikutus on se miksi se on päihde no. yksi.
Tietääkö kukaan mitään muuta päihdettä jonka avulla vastakkaisen sukupuolen tanssiin hakeminen luonnistuisi yhtä hyvin, kuin koskenkorvan aiheuttama nousuhumala?

Juro Vonkaaja

No tästä kohtaa olen erimieltä. Tislattua alkoholia pullollinen voi viedä kyllä hengen kerrasta. Kun taas monen laittoman päihteen kuoleman aiheuttavaa annos määrää on lähes mahdotonta nauttia.

Olette varmasti kyllä oikeassa tuon historiallisesta ravintopuolesta. Jostain luin että olut säilyi ja oli puhtaampaa, terveellisempää kuin keskiaikana tarjolla ollut vesi.
Ehkä nämä syyt on tosiaan olleet ratkaisevat sen suosion kehitykseen.
Mutta ajata ja tavat muuttuvat, voisiko jokin synteettinen päihde tulevaisuudessa ehkä syrjäyttää alkoholin valta-aseman? Kuitenkin alkoholin haittavaikutukset on melkoiset.

Korkkaan kolmannen oluen

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277
Liittynyt12.12.2012

Ukkini kertoi viime vuosisadan pokasahatukkimetsistä:
Joka päivä viina antoi metsässä lisävoimaa ja lämmitti,
ei sitä liikaa ollut varaa juoda puoli pulloa omatekoista
(0,5l 55%pillit puronvarressa, kolomasti kirkastettuva).
"Viinan antamalla lisävoemalla tukkisavotoita tehtiin!"

Miksi meillä on KAKSI ENERGIANSAANTIMUOTOA?
Normaali ruoka ja alkoholipalaminen maksan avulla:
- Parinmuodostus helpottuu kuten yllä on perusteltu.
(huom. Alkoholi ei aiheuta kaikilla eliäimillä humalaa!)
- Lisäenergian saanti kovissa töissä, etu lajikilpailussa!

...taasko noita uusia ajatuksia...

Tvomas
Seuraa 
Viestejä2371
Liittynyt24.3.2009

Kannabis aiheuttaa kommunismia ja anti-kapitalismia, ja muutenkin kaikenlaisia hippien rauhan aatteita ja luonnonsuojelua, ja orjuuttamisen vastustamista.

Siksi alkoholi ja reseptipirit.

Pakkoruotsi on yleissyövyttävä aine.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6800
Liittynyt8.11.2007

Mitä ihmettä? Ennenwanhaan eteläisissä maissa ei ollut jäähdytyskoneita, joten he laittoivat teurastettuun lihaan runsaasti pippuria. Pippuri on kova myrkky ja luonnon säilöntäaine. Alkoholi säilöi rypälemehun. Mehu ei homehdu, kun siinä on alkoholia.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
hölömöläinen

Juro Vonkaaja

No tästä kohtaa olen erimieltä. Tislattua alkoholia pullollinen voi viedä kyllä hengen kerrasta. Kun taas monen laittoman päihteen kuoleman aiheuttavaa annos määrää on lähes mahdotonta nauttia

Tislattujen viinasten käyttö on melko tuore ilmiö verrattuna vain käyttämällä tuotettujen alkoholijuomien käyttöhistoriaan.
Tislattu alkoholi on ollut myös kallista ja harvinaista herkkua aivan viime vuosikymmeniin saakka, etenkin nuorten osalta. Aika harvinaisia alkoholimyrkytyskuolemat ovat nykyäänkin suhteessa siihen, kuinka yleisesti alkoholia juodaan. Monissa muissa huumeissa annostelu on herkempää. On toki jotain muitakin huumeita, joita voi myös ottaa melko huoletta. Katsotaan muutaman kymmenen tuhannen vuoden päästä mikä on ihmisen suhde väkeviin tisleisiin.

Olisiko niin, että krapula on suuressa mittakaavassa sellainen tekijä, joka estää suurinta osaa ihmisistä alkoholisoitumasta? Ei vain pysty juomaan joka päivä mielin määrin.

PS. Onpa pirullisen vaikeaa tuottaa vähävirheistä tekstiä näillä nykyaikaisilla hipelöintivehkeillä parin viinilasillisen ja muutaman konjakin jälkeen

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6800
Liittynyt8.11.2007
Juro Vonkaaja

PS. Onpa pirullisen vaikeaa tuottaa vähävirheistä tekstiä näillä nykyaikaisilla hipelöintivehkeillä parin viinilasillisen ja muutaman konjakin jälkeen

Miten isoja viinilaseja ja kuinka monta pulloa konjakkia?

Vierailija
CE-hyväksytty

Tämä, ja toki se että se on laillista.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6800
Liittynyt8.11.2007
Grendel
CE-hyväksytty

Millä tavalla "helppo valmistaa"? Oon joskus ollut pontikan takia niin kipeä, että en enää suostu ottamaan huikkaakaan pontikkaa. Se haju jo etoo.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ertsu
Grendel
CE-hyväksytty

Millä tavalla "helppo valmistaa"? Oon joskus ollut pontikan takia niin kipeä, että en enää suostu ottamaan huikkaakaan pontikkaa. Se haju jo etoo.

Kai se päähän nousi kumminkin? Sehän riittää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat