Viiltely

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mietin vain, että kuinka monet viiltelevät ja miksi? Monet ovat sanoneet sen helpottavan kipua.

Sivut

Kommentit (109)

Vierailija
Qark
Sanoisin 10-30% teineistä. Ja syy: ovat niin tyhmiä, tai muuten ei ihna kaikki ole kohdillaan.

Miten niin tyhmiä? Voisitko perustella?

Vierailija

Viiltely ei auta yhtään varsinaisien ongelmien ratkaisussa, mutta arvet jää ikuisiksi ajoiksi rumentamaan.

Älykkäämpää on miettiä ongelmien syitä ja sitten selvittää ne.

Vierailija

Olen viillellyt usein itseäni, se vaikuttaa rauhoittavasti ja hillitsee maailmantuskaa jota kaikki ihmiset kokevat. Kysymys ei ole pelkästään kuppaamisesta jossa pyritään puhdistamaan veri vaan puhdistutautumisrituaaalista. Itsensä viiltelyssä ihminen kokee itsensä haavoittuvaksi mutta samaa aikaan kykeneväksi toteuttamaan haavekuviaan.

Vierailija

Mikähän viiltelyn tarkoitus on? Siis jos ainoa tarkoitus on tuottaa kipua itselleen, niin silloinhan voisi kuvitella, että olisi sama vaikka nipistellä itseään tai lyödä päätä seinään, mutta eihän se ole niin yksinkertaista.

Kun viiltely alkaa yleensä teininä, jolloin muutenkin ollaan ahdistuneita ihan kaikesta, niin onko oman veren näkeminen viiltelyn kautta jonkinlainen äärimmäinen keino varmistaa onko tosiaan elossa ja olemassa?

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Ollessaan vaikeasti masentunut, ystäväni viilteli itseään. Tai no, itse asiassa pureskeli paloja käsivarrestaan. Ikuiset jäljet tietysti jäi. Ei kovin terveen kuuloista touhua... Paljon myöhemmin hän selitti, että henkinen kipu oli vain hiukan helpompi kestää, kun fyysinen kipu peitti sen hetkeksi.

Siinä sävyssä hän sen kertoi, ettei varmaankaan suosittele sitä kenellekään...

Vierailija

Kun ihmiset satuttaa itsensä, tuntevat he kipua, joka on signaali ruumiille että alkaa yrittää lopettaa se joka aiheuttaa kivun. Kivikauden ihmiselle se oli tärkeää eloon jäämiselle että jatkoi taisteluaan tai sitten pakeni turvaan. Sen takia vapautuu ruumiiseemme morfiinin tapaista substanssia silloin kun satutamme itsemme ja tunnemme kipua. Tämä substanssi vaikuttaa "palkkiocentrumiin" aivoissa ja tukahduttaa vastenmielisyyden tunnetta samalla tavoin kuin narkotiikka.

Saman tapaista tapahtuu, kun ihminen viiltelee itseään. "Palkkiocentrumi" aivoissa saa vaikutuksen ja ihminen voi hieman paremmin hetken aikaa. Unohtaa hetkeksi harmaan ja arkisen todellisuuden, unohtaa ikävät tunteet ja pakenee miellyttävämpään tunne-elämään.

Silloin kun ihminen ei osaa työskennellä probleemiensa kanssa, voi joku käyttää oikoteitä onneen viiltelemällä itseään. Mutta toimiessaan noin, ihminen vain turruttaa/puuduttaa itsensä hetkeksi, mutta ihminen ei kasva tuolla tavoin. Probleemoista ei pääse eroon viiltelemällä.

Paras keino alkaa voida psyykkisesti paremmin, on yrittää tulla tietoiseksi probleemoistaan ja työskennellä itsensä vapaaksi probleemoistaan.

Vierailija
Ayla
Kun ihmiset satuttaa itsensä, tuntevat he kipua, joka on signaali ruumiille että alkaa yrittää lopettaa se joka aiheuttaa kivun. Kivikauden ihmiselle se oli tärkeää eloon jäämiselle että jatkoi taisteluaan tai sitten pakeni turvaan. Sen takia vapautuu ruumiiseemme morfiinin tapaista substanssia silloin kun satutamme itsemme ja tunnemme kipua. Tämä substanssi vaikuttaa "palkkiocentrumiin" aivoissa ja tukahduttaa vastenmielisyyden tunnetta samalla tavoin kuin narkotiikka.

Saman tapaista tapahtuu, kun ihminen viiltelee itseään. "Palkkiocentrumi" aivoissa saa vaikutuksen ja ihminen voi hieman paremmin hetken aikaa. Unohtaa hetkeksi harmaan ja arkisen todellisuuden, unohtaa ikävät tunteet ja pakenee miellyttävämpään tunne-elämään.

Silloin kun ihminen ei osaa työskennellä probleemiensa kanssa, voi joku käyttää oikoteitä onneen viiltelemällä itseään. Mutta toimiessaan noin, ihminen vain turruttaa/puuduttaa itsensä hetkeksi, mutta ihminen ei kasva tuolla tavoin. Probleemoista ei pääse eroon viiltelemällä.

Paras keino alkaa voida psyykkisesti paremmin, on yrittää tulla tietoiseksi probleemoistaan ja työskennellä itsensä vapaaksi probleemoistaan.

Ayla "rakas"...
Kuvittelet olevasi älykäs.
Mielesi on sotkeentunut kaikkeen "korkeakoulutukseesi".
Minä haistatan paskat KAIKELLE koulutukselle joka immeisen päätä yrittää analysoida.
Totuus on, ettei ole sairaampia yksilöitä kuin psykologit ja psykiatrit.
Yrittävät he vain analysoida ITSEÄÄN toisten kautta.
Mikä Sinä, arvoisa Ayla, tai KUKAAN muukaan on arvoinen analysoimaan toisia? Ette te VOI tietää toisten päänsisäisistä asioista MITÄÄN.
Siihen ei VOI kouluttaa.
Mitä jos te keskittyisitte ihan siihen omaan elämäänne? Onkohan se kovinkaan täydellistä?
Jos vastaat että on, niin luuletko että KAIKKI haluavat samaa?

Eiköhän kannattaisi TUNTEA ITSENSÄ ennenkuin analysoi muita?
Jos olet kaiken saavuttanut; antaako se Sinulle oikeutta määritellä MITÄÄN toisen elämässä?

Miksi Sinulla on aina TYPERÄ niskakuva itsestäsi?
Oletko ruma?
Korostat "naisellisuutta" jota sinusta ei löydy?

Oletko itse "terve"?

Luulen, että olet rikkinäinen, heikko ihmisraunio....

Vierailija

Mielenterveysongelmista kärsivillä viiltely on esimerkiksi tapa saada harhat poikki. Fyysinen kipu palauttaa harhoista reaalimaailmaan. Toisaalta fyysisellä kivulla on mahdollista tosiaan peittää henkinen kipu ja fyysiseen kipuun löytyy myös se syy, mitä taas henkisessä kärsimyksessä saattaa olla hankala löytää. Toisille viiltely on taas tapa hakea huomiota itselleen.

Vierailija
Lazlo
Mielenterveysongelmista kärsivillä viiltely on esimerkiksi tapa saada harhat poikki. Fyysinen kipu palauttaa harhoista reaalimaailmaan. Toisaalta fyysisellä kivulla on mahdollista tosiaan peittää henkinen kipu ja fyysiseen kipuun löytyy myös se syy, mitä taas henkisessä kärsimyksessä saattaa olla hankala löytää. Toisille viiltely on taas tapa hakea huomiota itselleen.

Mitähän te kaikki KIVUSTA tiedätte?
Tai elämästä?

HUOM! Itse en viiltele.
Nuorempana tuli niin tehtyä ja polteltua myös.
Joskus kipu on ainoa totuus.

Vierailija
Fenrir
Ayla "rakas"...
Minä haistatan paskat KAIKELLE koulutukselle joka immeisen päätä yrittää analysoida.
Mikä Sinä, arvoisa Ayla, tai KUKAAN muukaan on arvoinen analysoimaan toisia? Ette te VOI tietää toisten päänsisäisistä asioista MITÄÄN.
Siihen ei VOI kouluttaa.
Mitä jos te keskittyisitte ihan siihen omaan elämäänne? Onkohan se kovinkaan täydellistä?

Jos olet kaiken saavuttanut; antaako se Sinulle oikeutta määritellä MITÄÄN toisen elämässä?

Oletko ruma?

Oletko itse "terve"?

Ai ai taisin astua "varpaillesi?. Huudat tuskasta. Olet väärässä siinä että minä esimerkiksi sinua analysoisin. Ei tulisi mieleenikään. Ei ainakaan täällä. Mutta jos viiltely miellyttää jotain kovasti, niin sille minä en voi mitää. Itse saa jokainen päättää jatkaako viiltelyään, tai yrittääkö löytää sen todellisen syyn miksi viiltelee itseään. Se on työlästä ja tuskaisaa tutkia itseään ja probleemoitaan ja vielä vaikeampaa päästä niistä eroon. Se vaati kovaa työtä itseltä. Mutta jos tarpeeksi yrittää niin takuulla lopulta onnistuu.

Vierailija
Ayla
Fenrir
Ayla "rakas"...
Siihen ei VOI kouluttaa.

Oletko ruma?

Oletko itse "terve"?

Ai ai taisin astua "varpaillesi?. Huudat tuskasta. Olet väärässä siinä että minä esimerkiksi sinua analysoisin. Ei tulisi mieleenikään. Ei ainakaan täällä. Mutta jos viiltely miellyttää jotain kovasti, niin sille minä en voi mitää. Itse saa jokainen päättää jatkaako viiltelyään, tai yrittääkö löytää sen todellisen syyn miksi viiltelee itseään. Se on työlästä ja tuskaisaa tutkia itseään ja probleemoitaan ja vielä vaikeampaa päästä niistä eroon. Se vaati kovaa työtä itseltä. Mutta jos tarpeeksi yrittää niin takuulla lopulta onnistuu.

En viiltele... Olen jo yli 30v.
Ymmärrän vain paikkani. KUKAAN ei toista voi "elvistelemällä" auttaa.
Hävytöntä selittää jostakin mistä ei tiedä mitään.
Kohde loukkaantuu ja tulee vastareaktio.

Esm. viiltelystä EI TIEDÄ ketään muu kuin itseänsä viillellyt.
Jos jotain luulee opettavansa niin pitää ensin KOKEA asia...

Vierailija
Fenrir

Ja minä olen hieman alle kolmenkympin.
Ja annan sinun pitää mielipiteesi tästä asiasta. Jokainen saa olla "onnellinen" tavallaan, niin kauan kuin sitä "onnea" riittää.

Viiltelijät tarvitsevat apua. Valitettavasti hyvin harva heistä ymmärtää olevansa avun tarpeessa. Näin on monen psyykkisen sairauden laita. Eikä siinä pitäisi mitään häpeämistä olla. Mutta ymmärrän että kaikki ei pysty puhumaan vaikeuksistaan.

Vierailija
Ayla
Fenrir

Ja minä olen hieman alle kolmenkympin.
Ja annan sinun pitää mielipiteesi tästä asiasta. Jokainen saa olla "onnellinen" tavallaan, niin kauan kuin sitä "onnea" riittää.

Olen nähnyt paljon kärsimystä ja itsekin kärsinyt. En vain voi sietää ihmisiä jotka luulevat ymmärtävänsä jotakin mikä ei ole mahdollista ilman omakohtaista kokemusta.

Mutta niska Layla...kerropa minulle, miten saan kuvani tänne!
HUOM! Laitan OMAN kuvani ITSESTÄNI avatariksi, jos saan.
Vitsi piilee siinä, että olen mainosalan (mm.) ammattilainen, Photoshopin tunnen kuin taskuni jne. MUTTEN OSAA tehdä 6k kuvaa....

Ei onnaa...
Mul on Photoshop CS....
EN OSAA tehdä noin pientä kuvaa....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat