Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen polttanut tupakkaa kohta yli vuoden, silti äkillinen lopettaminen ei tuota minkäänlaista tuskaa, pystyn helposti olemaan polttamatta vaikka yli kuukauden ilman minkäänlaisia oireita. Sen sijaan aamukahvin väliinjättäminen "lamauttaa" toimintakyvyn todella pahasti. Voinko olla immuuni nikotiini addiktiolle? Nyt kun olen saanut sähkötupakan, niin päivittäinen nikotiiniannos on yliu 30mg (=noin 40 tupakkaa) ja silti ei tule minkäänlaisia vieroitusoireita jos en pääsekkään polttelemaan. Nikotiini toki vie töistä sun muusta aiheutuneen vitutuksen pois. Tupakkaan on toki jonkinasteinen psyykinen riippuvuus (kavereitten kanssa en osaa kieltäytyä tupakasta), mutta jos tupakkaa ei ole tarjolla, niin sitä ei tee mieli.

Kommentit (6)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

sama juttu. Viis vuotta poltin eikä seinään lopettaminen tuntunut miltään. Pelkkä psyykkinen riippuvuus, tapa töissä. Joillekin nikotiini ei aiheuta. Samasta syystä en varmaan koskaan ole ymmärtänyt miten porukka niin kovin kovasti nauttii tupakasta. Itse en saa siitä kiksejä, polttanut koska kuvitellut saavani siitä jotain, lumetta vain.

くそっ!

Vierailija

Sama mulla toi kiksien puuttuminen, ainoot mitkä tulee on että jos polttaa liikaa ni alkaa huippaamaan ja tulee paha olo. Oisko niin ettei mun aivoissa oo ollenkaan nikotiinireseptoreja/ne ei toimi?

Vierailija

Sama juttu. Tosin en testaa asiaa enää. Vain neljännes tulee nikotiiniin fyysisesti riippuvaiseksi. Perheessä on molempia, niitä jotka koukuttuu ja niitä jotka ei.

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012

Itse pärjään päivän kotona ihan kohtuullisesti ilman tupsia, vähän alkaa hermoja kiristämään, mutta töissä ei meinaa pärjätä ilman. Pari tuntia korkeintaan, niin päässä ei liiku muuta kun "v*ttu, v*tun v*ttu, nyt v*ttu sitä röökiä v*ttu".
Toisinaan olen tarkoituksella vähän pidemmän aikaa polttamatta, koska sen jälkeen hitaasti ja rauhallisesti polteltu savuke tuntuu sormenpäissä asti. Ja se ihana tunne, kun tulee semmoinen töhnänen olo ja tuntuu että polvet pettää. Saman saisi toki puhaltelemalla kämpän täyteen ilmapalloja.

Kahvia menee normipäivänä joku kolmisen pannua, mutta jos jostain syystä jää juomatta, niin ei sitä huomaa.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

Pöde - melkeen pöpi siis.
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt9.12.2014

Tai sitten sitä ei vaan itse huomaa.

Savukoin säännöllisesti pari vuotta, kun tuli uusi tupakkalaki 1993 ja nuuskakauppa R-kioskilla tyrehtyi. Poltin askin päivässä työaikana ja yleensä kotona en lainkaan.

Päättelin, kun en "tarvinnut" savukkeita iltaisin, viikonloppuisin enkä lomalla, voisin yhtä hyvin lopettaa. Päätin syksyllä, että joululomalle lähtiessä lopetan. Puoli vuotta piti kulkea vaihtoehtoista reittiä työpaikalla autolta toimistolle. Jos jouduin jostain tehtävästä johtuen kulkemaan tupakkahuonekäytävää, kiristin tahtia hyvissä ajoin melkein juoksuksi ennen tupakkahuoneen ovea.

Vaikka en muista saaneeni refloja ja nähneeni unia tupakoimisesta, paitsi kerran tuona aikana, läheiseni kertoivat, että olin selvästi kireäpinnaisempi, kuin normaalisti. Perseeseen ammutuksi karhuksi nimittelivät.

Kymmenisen vuotta lopetettuani tapahtui asioita, jotka sai minut humalapäissäni ostamaan askin baarista ja siitä se sitten lähti. Seuraavana juhannuksena kavin Ruotsissa ja ostin lätkäkassillisen nuuskaa tuliaisiksi. Sillä tiellä olen edelleen. Siitä alkaa olla varmaan jo 10 vuotta.

Nikotiini on siitä viheliäinen päihde, että sillä on valmiiksi keskushermostossa olevat reseptorit, asetyylikoliinireseptoreiden joukossa. Se vaikuttaa lihaskäskyihin ja vireystilaan. Serotoniini- ja dopamiiniaineenvaihdunnan häiriintyy, mikä on vaikuttaa mm. mielihyvän tunteisiin ja masennuksen ilmenemiseen ja siksi masennusalttiit joidenkin tutkimusten perusteella ratkeavat helpommin tupakoimaan. Etenkin lopettamisen yhteydessä ennen kehon omien välittäjäainemäärien lisäännyttyä takaisin tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa mielialaoireita. (www.wikipedia.fi, Tupakka ja masennus www.stumppi.fi 10.12.14)

Omien kokemusten ja läheisten tupakoinnin lopettamiseen liittyvien palautteiden perusteella tupakan kanssa on sama tilanne, kuin alkoholin tai muiden päihteiden kanssa. Asianomistajan sinisilmäisyys ja itsetuntemus estää objektiivisesti tarkastelemasta riippuvuuden olemassaoloa muulta, kuin sosiaaliselta kannalta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat