Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Nykyään tuntuu olevan hirvee homma noissa vaihdoissa. Miksei asenneta sellaisia ulosvedettäviä umpioita, jotka on lukittu esim konepellin sisäpuolelta, jottei vorot saa mukaan tosta noin vaan. Lukituksen avaamalla umpio liukuisi pois ja lampun vaihtamiseen kuluisi aikaa n. 30 sekuntia. Tarvikkeina moisia umipiota saa, mutta näin semi ekomiehenä en itse viitsis ei rikkinäistä osaa vaihtaa. Onkos tässä jokin juju minkä takia autotehtailijat haluaa tehdä tuosta lampun vaihdosta hankalampaa kuin kytkinlevyjen vaihdosta? Huollolle lisää töitä ja merkkilamppujen kulutus kasvaa?

Takavaloille ja vilkuille tietysti sama juttu. Lakia voitais vaikka muuttaa Suomessa niin, että olis pakollinen juttu. Liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää että rikkimenneet polttimot vaihdettais heti seuraavalla vastaan tulevalla asemalla. On niitä säädöksiä tehty tyhmemmistäkin aiheista.

Sivut

Kommentit (25)

---33---
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt3.11.2011

Onhan noita "ulosvedettäviä" umpioita ollu jo pitkä tovi autoissa. Aikonaan V50 volvossa oli moinen, juurikin konetilan puolelta sai vapautettua etu-umpion ja se lähti näppärästi pois.
Taitaa melkein kaikissa uusissa autoissa olla xenonit, no ainakin keskiluokasta ylöspäin, xenonit kestää pitempään kuin halogeenit. Nytkin omassa 2006 mallin autossa vielä alkuperäiset polttimot, joskin ovat muuttuneet punasävyisiksi, juurikin tuo värisävyn vaihtuminen ilmaisee vaihdon tarpeen, lisäksi valoteho heikkenee merkittävästi (uudet polttimot jo tilattu).
Uudehkoissa autoissa parkit on alkanut korvaantumaan ledeillä (="päiväajovalot), myös vilkuissa ja jarruvaloissa näkyy olevat led-tekniikkaa (alkuperäisenä).

Taitaa olla polttimon vaihtamisen vaikeus juurikin 2000-luvun vaihteen autojen ongelma enemmänkin. Johtuu pitkälti tilan puutteesta, kun konehuoneeseen on tullu jos jonkinmoista apulaitetta, yms.

apoc
Seuraa 
Viestejä187
Liittynyt2.3.2009

Autonvalmistajien yhteinen intressi tuntuu olevan, että jokainen pienikin vika pitää korjauttaa merkkikorjaamolla. Money talks.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Ledeillä ja muilla ratkaisuilla saadaan lisää pituutta valojen elinikään, mutta ainakin Suomessa auton raato kuin raato kohtaa jossain vaiheessa 10 - 15 vuoden iän. Sähköt alkavat oikutella ja tulee virtapiikkejä enemmän kuin uusissa ja mitkä tahansa lamput hajoaa ennen aikojaan. Säätämällä tuo "helppo" lamppujen vaihto pakolliseksi, muutosta alkaisi vasta näkyä 10 vuoden jänteellä. Tiedä sitten montako kuolonkolaria tulee rikkinäisten ajovalojen takia Suomessa vuosittain, mutta pimeillä keleillä vastaan kuitenkin tulee yksisilmäisiä ja sitten kun se toinenkin sammuu... puhumattakaan, että yksisilmäisellä on se 50 % valosta sojottamassa eteenpäin, kun lyhyet muutenkin näyttää melko huonosti. Ehkei se helppo lampunvaihtokaan ratkaisisi ongelmaa, voi olla että vika on ratin ja selkänojan välissä enimmäkseen tässäkin tapauksessa.

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Kyllähän ne joihinkin autoihin hankalia on vaihtaa, mutta aniharvoin niitä tarttee vaihtaa, ja kannattaa hoitaa kumpikin samalla kertaa.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
Adam Cortisone
Kyllähän ne joihinkin autoihin hankalia on vaihtaa, mutta aniharvoin niitä tarttee vaihtaa, ja kannattaa hoitaa kumpikin samalla kertaa.

Aivan, mutta kun pari miljoonaa autoa, niin näitä yksisilmäisiä on aina liikenteessä. Jos se lamppu on hankala vaihtaa, niin monilla taitaa mennä seuraavaan huoltoon/katsastukseen se vaihto.

Mutta vaikka jättäisikin nuo spekulaatiot vähemmälle ihmisten viitseliäisyydestä, niin olisihan tuossa ulosvedettävän umpion tapauksessa se hyvä puoli autonvalmistajalle, että voisivat konepellin alaosan ottaa käyttöön 100 %:sti eikä tarvis miettiä mitä pitää irrotella lamppua vaihtaakseen. Mielestäni kuullostaa alemmilta valmistuskustannuksilta. Onkohan jollain patentti aiheesta ja hinta on sellainen, ettei kukaan raaski käyttää?

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013
Remonttimies
Adam Cortisone
Kyllähän ne joihinkin autoihin hankalia on vaihtaa, mutta aniharvoin niitä tarttee vaihtaa, ja kannattaa hoitaa kumpikin samalla kertaa.

Aivan, mutta kun pari miljoonaa autoa, niin näitä yksisilmäisiä on aina liikenteessä. Jos se lamppu on hankala vaihtaa, niin monilla taitaa mennä seuraavaan huoltoon/katsastukseen se vaihto.

Mutta vaikka jättäisikin nuo spekulaatiot vähemmälle ihmisten viitseliäisyydestä, niin olisihan tuossa ulosvedettävän umpion tapauksessa se hyvä puoli autonvalmistajalle, että voisivat konepellin alaosan ottaa käyttöön 100 %:sti eikä tarvis miettiä mitä pitää irrotella lamppua vaihtaakseen. Mielestäni kuullostaa alemmilta valmistuskustannuksilta. Onkohan jollain patentti aiheesta ja hinta on sellainen, ettei kukaan raaski käyttää?


Usein ei edes tiedetä että valo on pimeä suurin osa on myös välinpitämättömiä, pimeään aikaan tuskin täysin pimeitä autoja sentään nähdään, aivan sama on takavalojen suhteen ainoastaan katsastukseen tarkastetaan pelaako valot, kaikki ei edes silloin.
Vaikka valo olisi kuinka helppo vaihtaa ei sitä vaihdeta jos ei olla edes kiinnostuneita palaako ne vai ei.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Veikkaan, ettei tälläkään palstalla yksikään tarkasta valojaan joka kerta kun liikenteeseen lähtee, se vaatisi auton ympäri kävelemistä joka kerta kun lähtee yleiseen liikenteeseen, ellei juuri ole vaihtanut polttimoita sekä eteen että taakse.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Adam Cortisone
Veikkaan, ettei tälläkään palstalla yksikään tarkasta valojaan joka kerta kun liikenteeseen lähtee, se vaatisi auton ympäri kävelemistä joka kerta kun lähtee yleiseen liikenteeseen, ellei juuri ole vaihtanut polttimoita sekä eteen että taakse.



Hep! Ei tarvitse kävellä yhtään mihinkään - valojen toimivuuden näkee valoisallakin peilaamalla ikkunoista, edessä jonottavan takapellistä tms. Yksisilmäisenä ajelu on siis pelkkää omaa tyhmyyttä tai välinpitämättämyyttä, jos se jatkuu enemmän kuin yhden päivän. Jotkut autot tosin syövät polttimoita huomattavasti enemmän kuin toiset. Tämä johtunee joko liian korkeasta jännitteestä tai pahoista umpion värähtelyongelmista. Näihin suosittelen moottoripyörän polttimoita jotka kestävät tärinää ja joiden elinikä on muutenkin paljon tavallista pidempi.
Itse asiasta sen verran, että nykyään on sellainen lakisääteinen vaatimus, että ajovalopolttimot on pystyttävä vaihtamaan ilman työkaluja tietyssä minuuttimäärässä (ei koske xenoneita). Ongelmia vaihdon suhteen voi siis olla vähän vanhemmissa autoissa.

---
Seuraa 
Viestejä3508
Liittynyt6.9.2006

On se vähän outoa, että niinkin oleellisesti liikenneturvaan vaikuttava seikka kun ajovalo onkin, on sen vaihtaminen monesti vaikeampaa kuin renkaan vaihto. Asia jota vuosien saatossa varmasti miljoonat autoilijat kiroavat ympäri planeetan. Jos se palaa yömyöhään tien päällä, jää se monelta vaihtamatta vaikka varapolttimo olisikin matkassa. Itse olen aikoinani tuhertanut 20 minuuttia 23 asteen pakkasessa huoltamon pihassa asian tiimoilta ja kotiin tullessani huomasin, että polttimo oli vinossa. Otti pannuun niin sanotusti. Sormet olivat paskaset ja verinaarmuilla yhden polttimon vuoksi. Kytkinvaijerin vaihtokin meni räntäsateessa helpommin ja se sentäs katkeaa kyllä harvemmin.
Vaan on niitä monia muitakin asioita jotka on päin persettä, eikä niille silti vaivauduta tekemään mitään.

Hommatkaa ledivalo johon magneettikiinnitys jolla sen saa lokariin ja johdon oven välistä sytkäriliitäntään. Paristovalokin palaa usean tunnin. Tuolla pääsee korjaamaan sitä varsinaista vaarantamatta liikennettä.

Tuo auton valmistajien tyyli tehdä huolto vaikeaksi on keino lisätä myyntiä ja korjaamopalvelujen kustannuksia. Tekniikan kehitys olisi voiinut pitää sen VW-kuplan tasolla, mutta se ei kannata.

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Eiköhän tämä keskustelu taas pursua yli äyräiden alkaa tulla jo sellata tekstiä kun niksi pirkassa ongelma ei ole ollenkaan noin suuri jos kerran vuoteen polttimot vaihtaa tekee sen vaikka liikkeessä se on 10 +10 min, vähä rotia juttuihin.
Tien päällä en ole eläissäni tarvinnut polttimoita vaihtaa, en tuulessa enkä tuiskussa, en verissä käsin enkä näpit jäässä.
Jos noin vaikeeta on ei kannata edes lähtee ajamaan.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

Adam Cortisone
Eiköhän tämä keskustelu taas pursua yli äyräiden alkaa tulla jo sellata tekstiä kun niksi pirkassa ongelma ei ole ollenkaan noin suuri jos kerran vuoteen polttimot vaihtaa tekee sen vaikka liikkeessä se on 10 +10 min, vähä rotia juttuihin.
Tien päällä en ole eläissäni tarvinnut polttimoita vaihtaa, en tuulessa enkä tuiskussa, en verissä käsin enkä näpit jäässä.
Jos noin vaikeeta on ei kannata edes lähtee ajamaan.

Trollin raja taisi mennä jo rikki. Aihe on todellinen ja vakavakin. Asiasta ei tosin kauheasti huolestuta kun kura peittää monen auton valot ja talvella lunta pyykäistään pois takalasin keskeltä.

Autojen muotoilussa tehdään valot herkiksi rikkoutumaan pikkukolhuissakin ja korjauskustannukset ovat suuret.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Jäärä

Vaan on niitä monia muitakin asioita jotka on päin persettä, eikä niille silti vaivauduta tekemään mitään.



Kuten sanottu, on vaivauduttu ja on jo tehty.

2007/35/ETY mukaan lampunvaihdon pitää onnistua helposti ja ilman työkaluja 2011 alkaen, joskin autonvalmistajat ovat käytännössä soveltaneet sitä jo vuodesta 2004 alkaen (ei koske xenoneita).

Suomessa asia on ongelma lähinnä siksi, ettei täällä vanhoja autoja viedä paalaamoon, vaan niillä ajetaan.

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013
tietää
Adam Cortisone
Eiköhän tämä keskustelu taas pursua yli äyräiden alkaa tulla jo sellata tekstiä kun niksi pirkassa ongelma ei ole ollenkaan noin suuri jos kerran vuoteen polttimot vaihtaa tekee sen vaikka liikkeessä se on 10 +10 min, vähä rotia juttuihin.
Tien päällä en ole eläissäni tarvinnut polttimoita vaihtaa, en tuulessa enkä tuiskussa, en verissä käsin enkä näpit jäässä.
Jos noin vaikeeta on ei kannata edes lähtee ajamaan.

Trollin raja taisi mennä jo rikki. Aihe on todellinen ja vakavakin. Asiasta ei tosin kauheasti huolestuta kun kura peittää monen auton valot ja talvella lunta pyykäistään pois takalasin keskeltä.

Autojen muotoilussa tehdään valot herkiksi rikkoutumaan pikkukolhuissakin ja korjauskustannukset ovat suuret.


Mitä mahdat yrittää kertoa, senkö ettei ajovalojen tulisi rikkontua jos törmää johonkin, ja valot pitäsisi sijoittaa autoon niin, ettei ne loskaannu ja että polttimot tulisi pystyä vaihtamaan ajon aikana ohjaamosta käsin.?

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

syytinki
Seuraa 
Viestejä9316
Liittynyt18.8.2008
Adam Cortisone
Kyllähän ne joihinkin autoihin hankalia on vaihtaa, mutta aniharvoin niitä tarttee vaihtaa, ja kannattaa hoitaa kumpikin samalla kertaa.

Harvoin ja harvoin. Tuommoiset 20 000 km ja voi varautua.

Noista irtoumpioista ym. en tiedä, mutta vinkeitä konsteja löytyy. Piti ihmetellä kun vaihdoin Skoda Fabian polttimoa. Ei ollut umpiossa kuin yksi polttimo ja siinä yksi hehkulanka. Puolivalot oli toteutettu jollain himmennin kikalla. En tiedä löytyykö mokomaa insinööriviisautta muistakin kieseistä.

Ja molemmat kannattaa vaihtaa. Ainakin Fabiassa. Kokeilin ja alle viikossa meni toinenkin. Koska on vain yksi polttimo/lyhty voi käydä köpelösti, jos ei vaihda. Sammuu molemmat säkkipimeässä, kaatosateessa, pakkasessa, kaposella metsätiellä, Suomen korvessa. Ei jää kuin parkkivalot ja suuntavilkut, joilla suunnistaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat