Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Aina kun olen ollut luova, eli luovalla päällä väsäämässä musaa, niin tiedän silloin mitä haluan tehdä.
Vuosi 2011 oli erittäin onnistunut vuosi koska sen vuoden tuotannosta on melkein kaikki tykännyt.
Se pointti on se että silloin en vielä ollut nykyisen lääkityksen uhri. Voiko sanoa että ihminen on luovimmillaan silloin kun on pikkasen hullu?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (15)

Vierailija

Nerouden ja hulluuden raja on hyvin pieni, sama juttu luovuuden ja hulluuden kanssa.

Oikeastaan monet nobel-voittajat/taitelijat on olleet vähän hulluja osa jopa lähes skitsofrenisia, muistan yhden tiedemiehen joka voitti nobelinkin mutta joka näki harjoja/mielikuvitus-ystäviä päivittäin ja harhaili siellä täällä - siitä tehtiin elokuvakin "kaunis mieli" tai jtn..

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277
Liittynyt12.12.2012

Muutama ohje luovuuteen tai omaan itseyteen:

- Ensimmäinen välähdys ja toteutus on se paras.
- Vapaus ja luovuus ovat saman asian peilikuvat.
- Jos pelkäät jotain toteutustapaa tai ihmistä = tee.
- Jos mietit "Pitäisikö nyt" = ehdottomasti riko rajat.
- Ota suurin mahdollinen riski päämäärääsi varten.
- Kuuntele itseäsi, nuku hyvin ja nauti elämästäsi.
- Laiskottele, boheemius ja luovuus ovat samaa.
- Älä ikinä tee vääräksi tuntemaasi työtä ta asiaa.

Käyn töissä joka päivä ja linjan pito on jatkuvaa.
No ennemmin itse kärsin kun painan nappulaa

PS. Varma tapa pysyä ammatti-keskiluokkaisena.
Oma etu, mammona ja ahneus estävät luovuuden.
Oma etu, mammona ja ahneus tekevät rikkaaksi!
Esim. Van Gogh myi eläessään vain yhden taulun...

...taasko noita uusia ajatuksia...

Vierailija
tsbmw
Muutama ohje luovuuteen tai omaan itseyteen:

- Ensimmäinen välähdys ja toteutus on se paras.

Olen vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi säveltäessä jos keksii jonkin melodianpätkän, niin usein jonkun ajan kuluttua huomaa paljon parempia variaatioita kuin mikä alkuperäinen oli. Ensimmäisessä välähdyksessä on usein taiteen "sielu" ja idea, mutta siinä muodossaan ei useinkaan välttämättä paras.

Vierailija

Kannattaa kunnioittaa jokaista aiheeseen liittyvää pilkahdusta mielessään ja antaa aikaa hautua. Usein aamulla putkahtaa mieleen ratkaisuja, joita alitajunta on työstänyt. Kun kaikki sujuu hyvin, lopputulos yllättää tekijänsä.

Luovan työn ydin on yksin pähkäily mutta sen kasvuympäristö on tukijat jotka ymmärtävät tavoitteen. Jokaista mahdollista tukijaa kannattaa kosiskella kiltisti.

van Gogh oli verbaalisestikin erittäin lahjakas ja sai veljensä tukemaan työtään ollen kuitenkin paranoidinen muita taideihmisiä kohtaan ettei yrittänytkään myydät heille mitään. Töitä ei edes näytetty missään. Työt olivat hyvin epäsovinnaisia aikanaan.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6116
Liittynyt8.11.2012

Suurinta kipua päin välittämättä muista. Jos et tiedä missä suurin kipu on et vielä ole taiteillija, ja jos et halua mennä sinne ei sinusta koskaan ole taiteilijaksi. Sen verran toki rajoittaen, että saa pidettyä homman kutakuinkin hanskassa. Onnistuu, koska nuorena elämässä ei ole mikään kiire mihinkään.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Minulla on aina ollut kyky hamottaa jotain melodioita ja rytmejä omassa päässäni, jotka sitten olen säveltänyt musaohjelmalla nuotti nuotilta. Mutta lääkitykseni on rokottanut tätä kykyä. Joudun nykyisin säveltämään vaikeamman kautta, mikä sinänsä ei tunnu enää yhtä kivalta. Kaikkihan tietää että ihmisellä on päässä hahmotus ja luonti-pöytä joka on apuna luovaa työtä tehdessä.
Minun pitäisi innostua kuten pari vuotta sitten, niin säveltäminen olisi taas hauskaa,

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Tämä aloittaja kun nyt ilmeisesti on joku itseään taiteilijana pitävä kun puhuu musiikin tekemisestä, niin todennäköisesti sitten ei pidä insinööritekemisiä luovana hommana lainkaan. Mahdollisesti jopa määrittelee insinöörimagian ja luovuuden toistensa vastakohdiksi. Tällöin voi jopa tuon kolmannen postaajan älyttömyydet toimia. Eli taidehuuhaassa voi se ensimmäinen idea ollakin paras joskus. Väittäisin että insinöörimagiassa ei koskaan ole eka idea paras, juurikin siksi että siinä hommassa pitää olla myös jotain järkeä joskus toisin kuin taiteessa. Taiteen tekijäthän yleensä joo pitäväät minkäänlaista järkeä taiteelle vastakkaisena. Duh.

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277
Liittynyt12.12.2012

Täysin pieleen - olen nimenomaan insinööri!
Se ensimmäinen idea ei suinkaan tule heti!
Useimmiten en vaan keksi ratkaisua väkisin.
Ajatusmylly pyörii, kerään tietoa ja pohdin.
Sitten useimmiten aamuyöllä tai aamulla...
=> kaikki palaset ovat naksastaneet yhteen.
Miten "idea" syntyy, en tiedä - alitajunnassa?

Oikeastaan mitä moniulotteisempi tehtävä,
sitä parempi elämys "keksimisestä" tulee!
Ideaa ei löydy ilman tahtoa, pakkoa, stressiä.
Ajatusmylly pyörii on pakotettava päälle...
Painetta voi vielä lisätä "lupausvekseleillä"
Parhaita ovat tekniikka/hallinto/toteutus työt!

PS. Jokaisella lienee omanlainen "piiskansa".
Luovuus tulee alitajunnasta, sitä voi "mätsätä".
(Näköjään on insinöörimäinen ote luovuuteen)

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Nobelaner
Tämä aloittaja kun nyt ilmeisesti on joku itseään taiteilijana pitävä kun puhuu musiikin tekemisestä, niin todennäköisesti sitten ei pidä insinööritekemisiä luovana hommana lainkaan.

Teen musiikkia ja grafiikkaa. Nämä ovat molemmat taiteenaloja. Insinöörikin voi olla luova mutta ratkaisuissa joita insinööri tekee on pääasiassa tärkeätä saada jokin vehje toimimaan eikä pitää ulkopuolta tärkeämpänä.

Kalervonpoika
Seuraa 
Viestejä179
Liittynyt28.6.2013

Minäkin olen harrastelijamuusikkona pohtinut tätä luovuuden ongelmaa. Enemmän kuin itse luovuudesta, niin kuin se ymmärretään jollakin tavalla välähdyksenomaisena ilmestyksenä, luulisin kyseen olevan itsekritiikistä. Se pitäisi saada jotenkin pois päältä. Parhaiten sen saa kytkettyä pois olemalla nuori, vähän hullu, väsynyt, mitä vain että saisi sen liiallisen itsensä arvioimisen pois päältä. Voin hyvin uskoa, että aloittajan mainitsemalla lääkityksellä on vaikutusta tähän asiaan.

Loppujen lopuksi kyse on tunteesta. Jos tuntee, että teos on hyvä, se on hyvä (vaikka se ei olisikaan "oikeasti" hyvä). Jos on liikaa kritiikkiä, sitä tulee jauhettua hyväkin idea tylsäksi pannukakuksi ja siihen menee maku. Voihan se olla, että näin parannettu teos olisi "oikeasti" parempi, mutta itse taitelijan mielestä se on loppuun palanut ja masentava. Siitä syystä monesti se ensimmäinen oivallus on paras, jos se vain saa kirjattua ylös. Kokemus auttaa tässä.

Tässä muutama ajatus monta vuotta päätä seinään hakanneelta harrastelijalta.

Die Welt ist meine Vorstellung - Arthur Schopenhauer

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
deep'n'dark
pääasiassa tärkeätä saada jokin vehje toimimaan eikä pitää ulkopuolta tärkeämpänä.

Saitpa kuulostamaan taiteellisuutesi pinnalliselta, en suosittele markkinointiin.

Tuossa esimerkki [size=150:g5yyyh2d]luovuudesta[/size:g5yyyh2d] [size=85:g5yyyh2d]tai hulluudesta[/size:g5yyyh2d]
http://www.youtube.com/watch?v=Gj8IA6xOpSk
Kaipa se on pohjimmiltaan sitä, kun melko oudot palaset loksahtelevat kohdalleen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Vaikka kokemukseni luovuudesta musiikin alalla ovat vähäiset, niissä kuitenkin näkyy, miten erilainen yksi luova sävellysprosessi voi olla toiseen verrattuna

Olen tehnyt sävelmän noin viiteen runoon, ja kaikki ovat tulleet kovin eri tavalla. Yhden sävelmän "sain" mennessäni päivälevolle sänkyyn. Koko sävelmä tuli yhdessä humauksessa (huomasin, että sävelmä oli samanhenkinen kuin erään kaukaisen sukulaiseni, joka aikoinaan oli oikea säveltäjä.) Toinen sävelmä syntyi laulaessani erästä runoa muutamana iltana muutamia tunteja. Kolmas sävelmä syntyi yhdessä talvessa ajatellessani sitä joka aamu odottaessani junaa Pasilassa. Neljännen sävelmän alkutahdit tulivat salamana, mutta jatkon kehittely ja korjailu otti ainakin seitsemän vuotta. Viimeiset palaset loksahtivat paikoilleen kerran ajaessani autoa keski-suomesta espooseen ja laulaessani koko ajan.

Olen pannut merkille, että aikaisin aamulla ja raskaasti univelkaisena sekä ymmärtää esim. bussin radiosta tulevaa musiikkia paremmin että myös sävelten sommittelu sujuu silloin luontevammin kuin täysin virkeänä. Olisiko siinä sitten kysymys itsekritiikin alanemisesta?

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
P.S.V.
Olen pannut merkille, että aikaisin aamulla ja raskaasti univelkaisena sekä ymmärtää esim. bussin radiosta tulevaa musiikkia paremmin että myös sävelten sommittelu sujuu silloin luontevammin kuin täysin virkeänä. Olisiko siinä sitten kysymys itsekritiikin alanemisesta?

En osaa tuottaa omaa musiikkia käytännössä, mutta uskottavaa.
Olen ajoittainen harrastuskoodari, ja kokonaisuus hahmottuu paremmin pienessä humalassa. Ei takerru niin paljon lillukan varsiin, vaan seuraa enemmän jotain. Siis mitä? Oleellisuuksiako? Ja mitä ne ovat?

Voi olla, että ihminen fiksu on rakentunut tosiaan älylle, joka kahlitsee matelijan aivoja. Musiikki taitaa tunnetusti olla jotain muuta kuin pitkälle älyyn perustuvaa.

Yritetään sitä ihmisinä erottautua toisistaan mm musiikkimaun perusteella. Onko erottautumisessa jotain biologista perustaa? Vai onko musamaku enemmän opittu ja matkittu juttu? Älyllinen musa... mitä se on?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277
Liittynyt12.12.2012

Luovuus syntyy kun osat ja ajatus on kypsä.
Siksi pidän työn alla n. 20 projektia yht'aikaa.
Uusi asia syntyy sekunnin osassa valmiina,
(Koitan yhdistää laiskuuden ja tuottavuuden,
koska väkisin ei synny mitään eikä oo kivaa.)
joskus jopa unessa, jolloin herää riemastuen.
Kaikki "nähty visio" on saatava heti paperille,
erityisesti sävellys ja sanat häviää muistista!
Grafiikkaa työstäessä tajuaa hetken jolloin,
- työ on joku kumma, uusi, sitä ei saa jatkaa!

Pelkään menettäväni luovuuteni, mitä jäisi?
"Suoraan sanoen, suurin piirtein, sellaista..."

PS. Pakolla Junnu sanoitti hitin 15min WC:ssä

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
idiotus
deep'n'dark
pääasiassa tärkeätä saada jokin vehje toimimaan eikä pitää ulkopuolta tärkeämpänä.

Saitpa kuulostamaan taiteellisuutesi pinnalliselta, en suosittele markkinointiin.

Tämähän ei ollut markkinointia vaan kannanotto aiheeseen liittyen. Mutta musiikkini yleensä puhuu puolestaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat