Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, minulla on autossa hiukan viritetty v6, jossa imusarja on sen mallinen, että se on muodoltaan noin 40*60cm levy.
(toki siinä menee kanavat ja muut sillain että ne huomaa, mutta kun ylhäältäpäin katsoo, niin se on "levy".)

Ajattelin asentaa scoopin konepeltiin siihen imusarjan päälle, näin saadaan ilmaa virtaamaan suoraan alumiinisen imusarja päälle. Näin imusarja jäähtyy ja samalla jäähtyy ilma, jolloin se sisältää enemmän happea -> enemmän tehoa.

Mutta scoopin ilmanotto -osa on pienehkö, mittasin sen ja se on noin 40 cm^2.

kysymys kuuluukin: paljonko on teoreettinen maksimi, mitä tuon kokoisesta reiästä ilmaa virtaa satasen vauhdissa?

Ilman poisvirtaus konehuoneesta (tuon scoopin ilmavirta siis) yksinkertaisesti, nostamalla konepellin takareunaa tuosta imusarjan kohdalta.

Poisvirtaus tulee tapahtumaan varmasti myös moottorin ja tulipellin välistä ulos konehuoneesta johtuen ilman suuntauksesta.
Ilmavirta siis ohjataan kohtisuoraan imusarjaa kohti.

Itse moottorin ilmanotto tapahtuu puskurin alareunasta, josta se johdataan 4" putkea pitkin ilmansuodattimen koteloon, jossa on pestävä k&n filtteri.

Niin, mutta paljonko ilmaa tuommoisesta scoopista läpi virtaa satasen vauhdissa.
Kyseessä on siis teoreettinen maksimi jota haetaan!

Kiits jo etukäteen.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (14)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Siitähän virtaa vaikka kuinka paljon, jos painetta lisätään.
Jos oikeasti haluat tehostaa virtausta nopeuden mukaan, pitää laittaa ram-air-putki johonkin etäisyyden päähän konepellin virtauksesta, tai aivan etumaiseen pisteeseen nokalla. Siis samanlainen tötterö kuin joissain formuloissa näkyy. Jos saat putken aukosta nopeuden mukaan säätyvän, niin vielä parempi.
Tuollaisen tavallisen scoopin virtaus tuhoutuu sillä, että konepellin rajakerros hidastaa merkittävästi virtausta - nopeus ei siis ole tasainen koko aukon yli. Ilmiön saa pois ns rajakerroskuorijalla. Jollain NACA-duct-tyyppisellä ratkaisulla saa myös melko hyvän virtauksen ilman merkittävää vastuksen lisääntymistä. Tietysti melkein mikä tahansa ratkaisu tekee sen, että ilma ei kierrä koneen kautta, jolloin se on kylmempää.
Se on sitten eri asia onko näillä mitään merkitystä normaalinopeuksissa normaaleillla viritysasteilla.

Ja heti kun olin saanut viestin valmiiksi huomasin, ettei se liity aiheeseen mitenkään

Haluat siis vain jäähdyttää imusarjaa; et syottää ilmaa koneeseen. Vetäise siis tuollainen scooppi bimetallijousisäädöllä. Ilmaa siitä menee läpi hiukan enemmän, kuin mitä auton nopeus on (riippuu minkälaisen imun saat poistopuolelle).

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Eli, jos autolla ajaa 80km/h, iin nopeus on 22m/s.
eli 2200cm/s, ja jos scoopin ilmanottoaukon koko on se 40cm2, saadan yhteisvirtaukseksi 88 000cm~3 per sekunti.
Onko tuo nyt sitten 88 litraa per sekunti.

Paljonkohan moinen jäähdyttaa, voin sen testata kunhan saan auton viimeiset palikat kohdalleen.
Mulla on obd2 -liittimeen tuleva sellainen seurantaohjelma, jolla voidaan tallentaa esim 0-160km/h kiihdytys ja siitä sitten analysoida juttuja. 80 erilaista mittausarvoa tuo antaa, suurin osa laskettuja, osa suoria anturiarvoja.

Eli voi vertailla imusarjan lämpötilaa halutessaan vaikkapa reaaliajassa.

Täytyy vain laittaa scooppiin semmoinen sähkötoiminen läppä, ettei konehuone mutakelillä mene ihan paskaseksi.

Aurinkoisella kelillä tuolla kyllä ajetaankin.

Niin, mutta olisi hyvä tietää onko tuosta mitään hyötyä, tehon kannalta, luulisi, että 200km/h nopeuksissa 200+hv kone saisi vaikkapa 5hv lisäyksen.
Niin nuo ainakin maailmalla väittävät.

Niin ja virlaus on laminaarinen tuossa osassa konepeltiä, mihin scooppi tulee, se hieman rikkoo virtausta, mutta rakenne on semmoinen, että se kyllä haukkaa ilmaa.

Olisi vaan mielenkiintoista tietää vähän enemmän tästä(kin) asiasta ennen ku menee rei'ittämään kovin paljoa peltejä...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Älä nosta konepeltiä takareunasta, koska se ylipaineistaa konehuonetta. Siinä kohtaa autoa on meinaa reipas ylipaine ajoneuvon liikkuessa ja ilmaa johtuu vain enemmän auton alle.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
Lurulude
Älä nosta konepeltiä takareunasta, koska se ylipaineistaa konehuonetta. Siinä kohtaa autoa on meinaa reipas ylipaine ajoneuvon liikkuessa ja ilmaa johtuu vain enemmän auton alle.



Ok, mulla on useampia noita lasikuituisia scooppeja, jos ohjaisi ilman siten, että virrattuaan imusarjan läpi, ohjaisen sen pieneen scooppin, jonka laittaisin etulokasuojaan renkaan navan korkeudelle jouuri pyörän taakse.

Vai tarviiko tuommoisen ilmamäärän takia alkaa ilmaa konehuoneesta pois ohjailemaankaan.

Saan kuitenkin noin 50kg:n downforcen 100km/h nopeudesta ihan vain puskurin rakenteella, auto on siis mondeo st200 ja puskurin sivuille laittaisin semmoiset käännetyt lentokoneen siivet, noin 15cm pitkät ja tuuman paksut. Noita winglettejä tulee molemmille puolelle 2kpl.

Eli jos tämä scoopin ilmanvertaus aiheuttaa nostetta, niin ei haittaa saan sen kuitenkin eliminoitua.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005

Eh, öh jäähdytät ahtamatonta konetta joka siis imee sitä samaa ilmaa jolla jäähdytät tai siis kuvittelet jäähdyttäväs, ei saatana ei jaksa

Vierailija
JuurikinNiin

Ok, mulla on useampia noita lasikuituisia scooppeja, jos ohjaisi ilman siten, että virrattuaan imusarjan läpi, ohjaisen sen pieneen scooppin, jonka laittaisin etulokasuojaan renkaan navan korkeudelle jouuri pyörän taakse.

Vai tarviiko tuommoisen ilmamäärän takia alkaa ilmaa konehuoneesta pois ohjailemaankaan.

Saan kuitenkin noin 50kg:n downforcen 100km/h nopeudesta ihan vain puskurin rakenteella, auto on siis mondeo st200 ja puskurin sivuille laittaisin semmoiset käännetyt lentokoneen siivet, noin 15cm pitkät ja tuuman paksut. Noita winglettejä tulee molemmille puolelle 2kpl.

Eli jos tämä scoopin ilmanvertaus aiheuttaa nostetta, niin ei haittaa saan sen kuitenkin eliminoitua.




Tässä ei nyt kyllä ole enään järjen hiventä, se teoreettinen viisi heppaa on nollattu jo moneen kertaan noitten lasikuituhimmeleiden ilmanvastuksella, ja luultavasti tuommoisessa 200 heppaisessa Mondeossa skuupilla imun ja jarrujen jäähdyttäminen tekee enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaan on se kyllä komean näköistä kun joku maasturi koppaa kylkeen, sitä lasikuitusilpun määrää...

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Juu, voitte olla oikeassa.
Ennemmin hiotutan Virtasella nokat, meinas tehä 4 nokkaa 400€.

Kerron vain herralle, paljonko koneesta halutaan vääntöä ja tehoa.
Ajettavuushan säilyy, koska tuossa on kaksiosainen imusarja, elikäs alle 3600 rpm, ilma menee pienen läpän ja pienen kanavan kautta, tuosta yli aukeaa sitten paljon isompi sekundääriläppää ja kanava.

Eli alaväännöt ei ihan häviä, vaikka ottaisi sen 100hv/litra.

Ps. tuo kone on saanut kaks kertaa peräkkäin "engine of the year" -palkinnon, tossa otetaan huomioon: väännöt, kulutukset, tehontuottojen nopeudet yms yms...

Sitäpaitsi 250hv onkin etuvetoiselle "touring" autolle maksimi ilman lukkoa!

Alusta ja jarrut ovatkin uudet.
Kuten myös renkaat.

Niin, nyt autossa ei ole lasikuitua muualla, kun subikotelossa varapyörän kohdalla.
St200-helmat imitoin pellistä, ja teen ns kakskerroshelmat, auto jäykistyy ja saa noita himmeleitä pois. Koskapa pakkasella jos lumikolalla tökkää kylkeen, niin hajoaa 300€ helma...

Niin, näitä ns "tuning" autoja voi tehdä huonoja ja hyviä.

Mun aihio on nyt jo, tilava, turvallinen, hyvä ajaa, nopee, ulkonäössäkään ei ole moittimista.
Ja kyllä se kutosen soundi jo lähestyy "kokomoottorin" ääniä...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Pari kuvaa:

Tuossa näkyy hyvin tuo imusarjan rakenne, eli yhden pytyn imukanavista toinen on pidempi ja läpimitaltaan pienempi, ja toinen on lyhyt ja paksumpi. Kaikki, jotka moottoreista tietää niin tajuaa mitä moisella rakenteella on haettu...

Tommonen orgis sininen on hyvä väri. Toisaalta silkinhimmeä musta keulaosa ja kirkkaan oranssi takaosa hyvin tehtynä olisi hieno.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Imulämpöihin tuolla scoopilla ei ole mitään merkitystä. Koneen lämpöihin kyllä vähän.
Tuon huomannu hyvin ku värkänny säädettävien ruiskujen kans. Vaikka ilma virtaa tulikuuman ahtimen läpi, imuilman lämpö nousee vain asteen pari jos ei painetta ja sitähän tuossa foordissa ei ole. Tämä vaikka ahtoputketkin on kuumia. Tuo ilma kun virtaa putkissa niin nopeaa ettei se kerkee lämmetä mihinkään tuosta. Vähän samaa ku laitat kaadat tulikuumaan kattilaan vettä ja annat sen olla sekunnin siellä ja kaadat lasiin, ei se oo kerenny lämmetä mihinkään.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006
JuurikinNiin
Tuossa näkyy hyvin tuo imusarjan rakenne, eli yhden pytyn imukanavista toinen on pidempi ja läpimitaltaan pienempi, ja toinen on lyhyt ja paksumpi. Kaikki, jotka moottoreista tietää niin tajuaa mitä moisella rakenteella on haettu...

Siisti pirssi ja kohtuudella modattu. Konehuoneessakin silmä lepää.

Oman kikottimen 'kokomoottorissa' on sama ratkaisu eli alle 3500rpm ilma kierrätetään pitkää kanavaa pitkin maksimiturbulenssin luomiseksi ja korkeammalla valitaan lyhyt ja paksumpi reitti koska niillä imuilla se pyörteilee ja sekoittuu ilmankin

Sekä imu että pakopuolella on jatkuvasti muuttuva venttiiliajoitus kaikille 32:lle venttiilille

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
JuurikinNiin

Tommonen orgis sininen on hyvä väri. Toisaalta silkinhimmeä musta keulaosa ja kirkkaan oranssi takaosa hyvin tehtynä olisi hieno.

Kuinka isot konkat sulla on subivahvistimessa?

---33---
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt3.11.2011

Kysyn tässä samassa aiheessa, kun en typerän kysymyksen vuoksi halua avata uutta aihetta.

 

 

Kyseessä vapaastihengittävä moottori. Ilmanvirtaus askarruttaa mieltä ja alla on kuva havainnollistamaan mitä kysyn. Eli kumpiko malli kaasuläppäkotelon reiän reunassa toimii optimaalisimmin virtauksen kannalta, "A" vai "B?

 

Yleensä imuputken päässä, ilmanpuhdistinkotelon sisällä on putken päässä pyöristetty reuna joka vähentää ilman pyörteilyä, tms.  Myös ns. kiihdytyssuppiloita käytetään samassa tarkoituksessa.

 

Onko idea sama myös siellä päässä josta ilma tulee putkesta ulos, eli pyöristetty vähentää pyörteilyä ja virtaus teoriassa voisi nousta?

Mitään varsinaista viritystä en usko tällä pyöristyksellä saavuttavani, mutta yksintein tuon reunan pyöristää kun kiillottaa kaasuläppäkotelon.

 

http://aijaa.com/WaVTvH

Kuvassa siis vaaleanvihreä alue on imuputkea ja vaaleanpunainen imukoteloa jossa alipaine.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat