Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Olen nähnyt pitkiä papparaisia 70-100 vuotiaita, mutta mummelit aina lyhkäsiä 140-160 senttimetriä.

Mistä johtuu että naiset lyhenee vanhetessa?

Äitimuorikin yli 60 ja lyhentynyt muutaman sentin, ihan lääkäri todennut tämän.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Vaimo taannoin mittasi pituuteni. Olin kasvanut sentin sitten armeija-aikojen. Olen myös neljänkymmenen paremmalla puolella.

Vierailija
tiäremiäs
Olen nähnyt pitkiä papparaisia 70-100 vuotiaita, mutta mummelit aina lyhkäsiä 140-160 senttimetriä.

Mistä johtuu että naiset lyhenee vanhetessa?

Äitimuorikin yli 60 ja lyhentynyt muutaman sentin, ihan lääkäri todennut tämän.

Itselläni on ikää lähemmäs 60 v kuin 50 v. En ole äskettäin mitannut, mutta kolme - neljä senttiä on varusmiesajoista lähtenyt. Minä tiedän syynkin. Degeneratiivinen välilevysairaus, joka mataloittaa nikamavälejä. Pelkkä ikä vaikuttaa samoin, mutta kai vähän vähemmän. Jos ruodon jokaisesta nikamavälistä lähtee edes vähän, on kokonaisvaikutus suuri.
Tosin minulla yhden nikamavälin kohdalla luki diagnoosissa "nikamaväli normaali". Ei selkäni silloin ihan paskana ole...

Ei vaan. Neurokirran puukotukset pahimpiin paikkoihin ja runsas aktiiviliikunta, niin ei tuo nyt elämää pahemmin haittaa. Vaikka tässä iässä onkin jo vertikaalisesti rajoittunut ja lisäksi yläosaltaan nahkapäällysteinen, niin se kuuluu elämään.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9859
Liittynyt20.1.2013
Carloz
Vaimo taannoin mittasi pituuteni. Olin kasvanut sentin sitten armeija-aikojen. Olen myös neljänkymmenen paremmalla puolella.

Tuskin sentään olet kasvanut pituutta armeija-aikojesi jälkeen.
Tuommoinen anomalia selittyy ehkä parhaiten sillä, että mittavälineistössa on ollut eroavaisuuksia, ja että sinulla on selkä muita ikäisiäsi huomattavasti terveemmässä kunnossa.
Minulla selkä melko kulunut, ja siksi olen nyt lyhyempi kuin nuorena kloppina.

Tai mistä minä tiedän, minkä pituuden vaimosi mittasi...
Sentti, pari sinne olisi monelle miehelle varmaankin tervetullutta kasvua

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6800
Liittynyt8.11.2007
Carloz

Siis kummalla puolella 40:tä? Tässä mun naapurissa asuu sellaisia vanhuksia, että ne on jotain 160 senttisiä. Ei normaali aikuisiässä oleva ihminen (mies) ole alle 160 senttinen. Ei ainakaan sellainen, joka on saanut akan joskus nuorena. Naisethan vaatii, että miehen pitää olla pitkä. Mulla on pituutta 176, joten sain emännänkin vasta yli 4-kymppisenä.

Vierailija
Ertsu
Carloz

Siis kummalla puolella 40:tä? Tässä mun naapurissa asuu sellaisia vanhuksia, että ne on jotain 160 senttisiä. Ei normaali aikuisiässä oleva ihminen (mies) ole alle 160 senttinen. Ei ainakaan sellainen, joka on saanut akan joskus nuorena. Naisethan vaatii, että miehen pitää olla pitkä. Mulla on pituutta 176, joten sain emännänkin vasta yli 4-kymppisenä.

Paremmalla puolella tarkoittaa > 40.

Ja suht saman pituisia ollaan. Meidän ikäpolvella tuo 176 cm miehillä on muistaakseni tasan keskipituus.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2329
Liittynyt3.10.2007
Carloz

Ihminen lyhenee päivän aikana pari senttiä ja pitenee sen pari senttiä taas yön aikana, kun selkärangan välilevyt elpyvät päivän rasituksista.

Ehkäpä vaimosi mittasi sinut heti aamulla ja armeijassa mittaus oli myöhemmin päivällä?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6800
Liittynyt8.11.2007
Carloz
Paremmalla puolella tarkoittaa > 40.

Ja suht saman pituisia ollaan. Meidän ikäpolvella tuo 176 cm miehillä on muistaakseni tasan keskipituus.

Se pituus on suoraan verrannollinen akan saantiin. Silloin, kun karaoke rantautui Suomeen ja Tampereelle, niin kuvittelin, että nyt varmaankin saan akan, kun oon hyvä laulamaan. Paskan marjat. Löysin kyllä akan, mutta hänellä ei ollut minkäänlaista lahjakkuutta laulamiseen. Mentiin emännän kanssa karaokelle, ja sanoin, että pysy vaan sävellajissa, niin ei muuta tarvi.

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Kaikki lyhenenevät vanhetessa, myös miehet. Toinen, ehkä vielä suurempi tekijä on "tilastollinen" eli ainakin viime aikoihin asti naisten keskipituus on kasvanut aika reippaasti, eli nuoremmat ovat tällä hetkellä pitempiä kuin vanhemmat saman ikäisinä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14145
Liittynyt23.6.2005

Selkäranka painuu kasaan iän myötä ja taipuu eteenpäin, naisilla ehkä enemmän luiden merkittävämmän haurastumisen vuoksi vaihdevuosien jälkeen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kyllä ihmisen pituus voi vaihdella neljäkin senttiä (!) riippuen mittausajankohdasta ja siitä, miten nivelet ja nikamat ovat kohdillaan ja lihakset antavat myöden.

Tavallista kai on vain sentin tai parin heitto. Aamulla on pitempi.

Jospa naisilla tissit painavat kumaraan?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14145
Liittynyt23.6.2005

Mulla pituus on vaihdellut 178-180 cm eri mittauskerroilla, mikä vähän harmittaa kun pitäisi saada BMI-arviota varten jokin vertailukohta.

Ehkä pitäisi mitata vaikka 10 kertaa kuukaudessa eri random ajankohtina ja laskea keskiarvo?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat