Seuraa 
Viestejä45973

http://www.youtube.com/watch?v=syJq10EQ ... r_embedded
On June 13th, 2013, the AeroVelo Atlas Human-Powered Helicopter captured the long standing AHS Sikorsky Prize with a flight lasting 64.1 seconds and reaching an altitude of 3.3 metres. Visit http://www.aerovelo.com for more details.

Hieno saavutus.

Pari linkkiä lisää:
http://www.aerovelo.com/2013/07/11/aero ... sky-prize/
http://www.popularmechanics.com/archive ... lying/0/10

Kommentit (18)

ajanmies
Seuraa 
Viestejä63
Metronomi
Mikä tuossa niin hienoo on.
Toimiihan polkupyörä ilman roottoreitakin...?



Hienoa on se kun ne epäilijät saivat nenilleen, jotka uskoivat helikopteri-tyyppisen lentovehkeen olevan mahdoton saada ihmisvoimalla ilmaan. Onhan tuota yritetty kauan ja Gamera-joukkue pääsi jo niin lähelle, että vähän harmittaa heidän puolestaan, kun puskasta tulee tuollainen ja korjaa potin.

Nyt voidaan siirtyä seuraavan virstanpylvään tavoitteluun, joka voisi olla äänivallin ylittäminen polkemalla tai maan kiertoradalle lihasvoimalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Metronomi
Mikä tuossa niin hienoo on.

Koita itse tehdä lihasvoimalla toimiva helikopteri, kun huomaat ettet onnistu ymmärrät mikä siinä on hienoa, että jotkut ihmiset siihenkin pystyvät.
Pointti on tietenkin siinä, että parin sadan watin teholla pystytään lentämään pystysuoraan nousevalla lentolaitteella, eikä parin sadan kilowatin kuten normaaleilla helikoptereilla.
Sitä voi toki soveltaa myös esim aurinkoenergian tai akkuihin varastoidun sähköenergian avulla, eikä pelkästään lihasvoiman.
Tyypillisten sähköavusteisten fillarien teho on samaa luokkaa kuin ihmisen lihasvoimalla saavutetaan, ja niiden akut eivät valtavasti vielä paina. Toki tuollainen versio kopterista on vielä sangen epäkäytännöllinen, mutta materiaalitekniikka jatkaa kehittymistään jatkossakin.

Metronomi
Toimiihan polkupyörä ilman roottoreitakin...?

Niin toimii moottoripyöräkin, mutta sillä et voi lentää, etkä pääse eteenpäin syvässä lumessa, järvien yli, tai kaikkien maastoesteidenkään. Voisit myös verrata parinsadan watin teholla kulkevan veneen vauhtia tuollaisen saavutusarvoihin. Ero lienee aika huikea tuollaisen kopterin eduksi, toki lihasvoimalla kulkevalla lentokoneella pääsee vielä kovempaa samalla teholla, mutta sitten tarvitsee kiitoradan kulkemiseen.

Hieno suoritus, vaikka tuolla ei vielä ulkoilmassa voikkaan lentää. Jos laskee siipien pintalan, niin voisi luulla, että tuo lentäisi myös aurinkosähköllä, eikä jalat menisi heti maitohapoille.

tietää
Se lensi minuutin. Sen ajan vahva ihminen voi tuottaa 2 kW tehon.

http://wattbike.com/fi/guide/using_the_ ... ight_ratio
Maailmanluokan miesratapyöräilijä painaa tyypillisesti yli 80 kg, joissain tapauksissa yli 90 kg. Heidän hetkellinen maksimitehonsa on 1750 - 2250 W ja minuutin maksimiteho on 360 - 400 W. Maantiepyöräilijöiden tyypillinen hetkellinen maksimiteho on 1000 - 1250 W ja minuutin maksimiteho 420 - 500 W.

Lentovideosta myös huomaat ettei lentäjä suinkaan ottanut itsestään ihan kaikkea minuuutin aikana irti, eli tehot jäivät selkeästi alle tuon 500W.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1
17
Puhuttaessa maksimaalisesta (WPeak) tehosta tarkoitetaan yleensä tehoa, jota jaksetaan ylläpitää tietty uupumukseen saakka ajettavan laboratoriotestin kuormaporras loppuun, esim. ammattilaispyöräilijöille tyypillinen 2 - 3 minuuttia.
...
n=12
Keskihajonta SD
Minimi
Maksimi
PPO (W)
426 (40)
373
525

Tuossa olympiatason huippumiesten arvoja. Naisten arvot samasta linkistä sivua myöhemmin (sivu17-18)

Tuo oli rakentamisen kannalta suoritus, ei lihastyönä.

Nimenomaan. Rakentamisen ja suunnittelun, ketjun aihehan on tekniikka eikä urheilusuoritukset.

Jos ymmärsin oikein niin kopteri lensi 500 watin teholla. No seuraavaksi kanaalin yli koska ranskassa on yksi tyyppi polkenut neljä tuntia 500 watin teholla. Kanaali on noin 30 km.

tietää
Jos ymmärsin oikein niin kopteri lensi 500 watin teholla. No seuraavaksi kanaalin yli koska ranskassa on yksi tyyppi polkenut neljä tuntia 500 watin teholla. Kanaali on noin 30 km.

Miesten olympiatason huippu maastopyöräilijöiden pienin parin minuutin teho oli 373 W annetun linkin mukaan, jonka tännekin lainasin. Silläkin huippu teholla pärjätään olympialajissa, kun omapainoa on hieman vähemmän kuin toisilla.
Parin minuutin huipputehon jälkeen maataan maassa toipumassa, mitä kopteria lentänyt ei tehnyt.
Keskiteho jäi siis luultavasti 200...300 W luokkaan, sillä huipputehollaan kopteri kiihdytti ylöspäin, kun suuri osa lennosta oli leijuntaa maaefektissä.

Kanaalin yli tuskin päästään kuin myötätuulessa, sillä lentonopeus ei muulloin riittäne, eikä tuolla vehkeellä silloinkaan, kun koko ajan saa pelätä että laite hajoaa alta. Mutta tuo osoittaa että jos halutaan niin jonain päivänä kanaalin yli lihasvoimalla toimivalla helikopterilla saatetaan päästä, kun tekniikka tuosta vielä kehittyy hieman lisää. Vaan motivaatiota projektiin ei sitten enää lisää tuo 250 000 usd rahapalkinto.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
JPI
Metronomi
Mikä tuossa niin hienoo on.
Toimiihan polkupyörä ilman roottoreitakin...?

Niin toimii, mutta ei lennä.

Uskot siis, että tuo "lentää"...

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

JPI
Seuraa 
Viestejä29823
Hillman
JPI
Metronomi
Mikä tuossa niin hienoo on.
Toimiihan polkupyörä ilman roottoreitakin...?

Niin toimii, mutta ei lennä.

Uskot siis, että tuo "lentää"...

Kyllä se lentää. lentää vaikka nousisi sentin sekunniksi.

3³+4³+5³=6³

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883

Tämä uutinen ei ole tainnut vielä päätyä tänne Tiede-palstalle.

Torontolainen AeroVelo-ryhmä onnistui tänä vuonna voittamaan pitkään tavoitellun Sikorsky-palkinnon ihmisvoimin lentävällä helikopterilla !!!

Otin velvollisuudekseni tuoda tämän uskomattoman saavutuksen ja uutisen kaiken Tiede kansan tietoisuuteen. Itseltänikin kun meni tämä uutinen kesällä ihan ohitse.

250 000 dollarin (n.190 000 €) palkinnon kriteereinä oli mm. lentää 1 minuutin ajan ja yltää 3 metrin korkeuteen...

Noi teki sen !! (Eikä muuten ole ollut mikään ihan helppo homma...)
Atlas Human-Powered Helicopter - AHS Sikorsky Prize Flight

http://en.wikipedia.org/wiki/Igor_I._Sikorsky_Human_Powered_Helicopter_Competition

Ilmeisesti tossa voima välittyy siipiin vähän niinku jollain virvelin kelalla, missä siimaa keritään kelaan tohon polkupyörän runkoon kun sitä poljetaan... Eli kovin pitkää lentoa tolla ei kai voiskaan tehdä, vaikka voimia riittäisikin... Mutta toimii neljännesmiljoonan palkinnon voittamiseen. Nicely done !

Tässä yks saman tiimin aiempi yritys...
mar15 Aerovelo sikorsky prize attempt

Ei ollu helppoo ei... :-\

Tässä vielä (yhden) voittajan ja ennätyksen suorittajan haastattelu:
Interview with Sikorsky Prize winner Todd Reichert of Aerovelo Part 1
Interview with Sikorsky Prize winner Todd Reichert Part 2
Interview with Todd Reichert Sikorsky Prize winner Part 3

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883

Aha. Näköjään olikin jo vanha uutinen täällä. Vaikka ilmeisesti on jäänyt monelta ehkä (kummallisen otsikon takia ?) huomaamatta...?

Minun mielestä yksi tämän vuoden merkittävimmistä saavutuksista ja uutisista ! ...Ainakin tiedemaailmassa.

Tätä kun on yritetty ja haaveiltu tapahtuvan ja tulevan mahdolliseksi jo ammoisista ihmiskunnan alkuajoisa lähtien, ainakin varmuudella jo Leonardo da Vincin ajoista 1400 luvulta lähtien, kun hän sen ihmisvoimaisen lentohärvelinsä piirsi.
Ja nyt sitten meidän elinaikanamme se on tieteen ja kaiken kehityksen myötä tullut teknisesti mahdolliseksi ja toteutettu todellisuudessa. Eli ihmisen nousta omia voimia käyttäen vertikaalisesti ilmaan lentoon. Vuosisatainen ja vuosituhantinenkin unelma on nyt todistettu olevan mahdollinen toteuttaa ihan oikeassa elämässä ja todellisten fysiikan lakien ehdottomilla ehdoilla.

Se kun jotain todistetaan olevan mahdollista ensimmäistä kertaa, tekee tästä niin merkittävän asian ja tällaiset saavutukset juuri edistävät kehitystä parhaiten, niinkuin esim. Wrightin veljesten kohdalla, jotka laittoivat lentokoneen kehityksen rullaamaan ja uskon, ettei tässäkään asiassa kehitys jää tähän, vaikka mahdollisuudet ovatkin paljon rajallisemmat... Onhan kuitenkin kyse ihmisvoimin lentämisestä, mutta soveltamis mahdollisuudet ovatkin jo paljon suuremmat... Ja uskon, ettei tämä nyt kehitetty ensimmäinen toimiva systeemi ole kuitenkaan se ainoa mahdollinen, eikä ainakaan kaikkein toimivin ratkaisu, vaan siitä voi kehittää käytännöllisempiä ja vaikka eri tekniikoita yhdisteleviä sovelluksia, ihmisvoimin tai ainakin hyvin vähäisin voimin toimivaan lentämiseen.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat