Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Ajan kaupan eteen, mutta ei parkkipaikkaa. No hätä, onhan minulla googleauto. Laitan sen vain ajamaan korttelin ympäri ja ympäri sen aikaa, kun olen kaupassa. Puhelimella sitten pyydän hakemaan kaupan oven edestä, kun olen ostokset tehynyt.

Haitapuoli. Kadut täyttyvät liikkuvista tyhjistä googleautoista, kun kaikki tekevät näin.

Tietenkin googleautoon tulee toiminto, joka etsii parkkipaikan itsenäisesti, ja parkeeraa odottamaan sitä, että omistaja tarvitsee taas autoa.

Parikkipaikat voisi myös sijoittaa kauemmaksi työpaikoista ja asunnoista. Voisi olla erillinen Googlelan kaupunginosa, jonne tyhjät googleautot hakeutuisivat parkkiin.

Olisiko siis googleauto ratkaisu autoilun suurimpaan ongelmaan - parkkipaikan löytämiseen?

Sivut

Kommentit (22)

Emotion Science
Ajan kaupan eteen, mutta ei parkkipaikkaa. No hätä, onhan minulla googleauto. Laitan sen vain ajamaan korttelin ympäri ja ympäri sen aikaa, kun olen kaupassa. Puhelimella sitten pyydän hakemaan kaupan oven edestä, kun olen ostokset tehynyt.

Haitapuoli. Kadut täyttyvät liikkuvista tyhjistä googleautoista, kun kaikki tekevät näin.

Tietenkin googleautoon tulee toiminto, joka etsii parkkipaikan itsenäisesti, ja parkeeraa odottamaan sitä, että omistaja tarvitsee taas autoa.

Parikkipaikat voisi myös sijoittaa kauemmaksi työpaikoista ja asunnoista. Voisi olla erillinen Googlelan kaupunginosa, jonne tyhjät googleautot hakeutuisivat parkkiin.

Olisiko siis googleauto ratkaisu autoilun suurimpaan ongelmaan - parkkipaikan löytämiseen?

Googleautolla linee parempi ajaa kuin Opelilla?

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012
Emotion Science
Ainakin kännissä on googleautolla parempi ajaa, kuin Opelilla. Kun istuu takapenkillä, niin ei tule syytettä rattijuoppoudesta.

Itekin olen miettinyt, että olisi kyllä siistiä istua takapenkillä ryyppäämässä auton ajellessa itsenäisesti. Suomessa varmaan tulisi rattis tuosta. Jonkun selvän pitää olla valppaana ja ottaa ohjat käteen mikäli auto alkaa sekoilemaan syystä tai toisesta. Aina löytyy joku syy pamputtaa ja heittää takapenkkijuoppo putkaan. Törkeä takapenkkijuopomus .

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

Reisimasa
Emotion Science
Ainakin kännissä on googleautolla parempi ajaa, kuin Opelilla. Kun istuu takapenkillä, niin ei tule syytettä rattijuoppoudesta.

Itekin olen miettinyt, että olisi kyllä siistiä istua takapenkillä ryyppäämässä auton ajellessa itsenäisesti. Suomessa varmaan tulisi rattis tuosta. Jonkun selvän pitää olla valppaana ja ottaa ohjat käteen mikäli auto alkaa sekoilemaan syystä tai toisesta. Aina löytyy joku syy pamputtaa ja heittää takapenkkijuoppo putkaan. Törkeä takapenkkijuopomus .

Olettekos varmoja saako Suomessa edes selvinpäin tuollaisella etäohjatulla vehkeellä yleisessä liikenteessä liikkua!

ID10T
Seuraa 
Viestejä2839
Liittynyt3.10.2007
Emotion Science

Melko optimistinen kuva autoilusta sinulla tuntuu olevan. Itse näkisin autoilun suurimpina ongelmina saastumisen ja liikenteen melun, sekä liikenteen vaatiman infrastruktuurin (joka on tietysti jostain muusta pois). Seuraavina ehkä ihmisen aiheuttamat ongelmat, eli ihmiset ajavat huolimattomasti tai kännissä aiheuttaen kolareita tai sitten ajavat laiskuuttaan aiheuttaen ruuhkia (ilman omaa autoakin pääsee monesti perille).

Miten tämä oikeastaan poikkeaisi tyhjäkäynnistä, joka on kiellettyä?

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012
Pro-moottori
Reisimasa
Emotion Science

Olettekos varmoja saako Suomessa edes selvinpäin tuollaisella etäohjatulla vehkeellä yleisessä liikenteessä liikkua!

Sitten kun vuosikymmenen ajan ollaan luettu juttuja muiden maiden liikennekuolemien rajuista vähentymisistä, niin eiköhän me itsestäänreiseilevät autot saada tännekin. Ehkä vain kokeeksi, eli autoa saa ajaa, kunhan auto ei ole käynnissä eikä sen välittömässä läheisyydessä oleskele ihmisiä. Tuolloin Suomi on kovin Amerikkalaistunut, joten myöskään potkulautailevat kamelit eivät saa oleskella auton läheisyydessä.

Emotion Science

Matkustusjuopumus, matkustaminen kännissä ilman kuljettajaa / selvää seuralaista!

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Mielestäni jo tämä automaattinen taskuparkeeraus toiminto osoittaa nykyinsinöörien lapsellisuuden ja todellisuudentajun puutteellisuuden.
Tämähän on omiaan huonontamaan eräiden yksilöiden välttävää ajotaitoa ja auton käsittelyä kiperissä tilanteissa.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Adam Cortisone
Mielestäni jo tämä automaattinen taskuparkeeraus toiminto osoittaa nykyinsinöörien lapsellisuuden ja todellisuudentajun puutteellisuuden.
Tämähän on omiaan huonontamaan eräiden yksilöiden välttävää ajotaitoa ja auton käsittelyä kiperissä tilanteissa.

Insinööri tekee semmosen koska semmonen on kiva suunnitella ja hauska nähdä toimivan. Eri asia on sitten että haluaako joku sellaisen.

Jos kaksi googleautoa osuu samanaikisesti tyhjälle parkkiruudulle, niin tuleeko tappelu? Todennäköisesti ei ja koska niille on ohjelmoitu samat käytöstavat, niin ilmeisesti kumpikaan ei ota ruutua vaan jäävät moljottmaan toisiaan. Tuskin kummallakaan on keskisorminäyttöä, jos toinen ehtii puolta sekunttia ennen varaamaan parkkiruudun.
Jos itse kilpailet googleauton kanssa parkkipaikasta, niin se on helppo voittaa ajamalla vain niin lähelle, että se joutuu väistämään. Niile voi tehdä pikkujäynää esim laittamalla vaikka muovisorsia niiden ajolinjalle.

Emotion Science

Tätä ongelmaa ehkä lieventää se, että Google-taksi voi viedä yhden asiakkaan/ryhmän kauppaan ja paluumatkalla toisen pois kaupasta. Tyhjänä ajeleminen vähenee, jos ainakin osa autoilijoista siirtyy oman auton käytöstä takseiluun.

Tosin jokin eturyhmä varmaankin torppaa Google-taksit lainsäädännöllä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Liittynyt26.1.2010

Google-auto ratkaisee auton omistamisen ongelman. Enää ei tarvitse omistaa autoa päästäkseen paikasta A paikkaan B haluttuna ajankohtana. Tilaat auton etukäteen haluamaasi paikaan haluttuun aikaan, hyppäät sisään, ja auto hoitaa sinut määränpäähän samalla kun voit ottaa matkalla nokoset tai katsoa päivän uutiset netistä. Kun saavut määränpäähän, auto jatkaa matkaansa seuraavan asiakkaan luokse. Maksu tapahtuu kännykällä ja veloitus tapahtuu kilometrien mukaan. Autoja on eri kokoisia tarpeen mukaan. Autot käyvät itse tankilla/laataamolla, ja huollot tapahtuvat keskitysti huoltovarikoilla. Autojen säilytys tapahtuu esim. maanalaisissa säiliöissä (kompakteissa konteissa, vrt. http://www.parkingsystemsolutions.com/elevator/), joiden koko on optimoitu auton koon mukaan, jolloin ei tarvita paljoakaan "parkkitilaa". Systeemi osaa optimoida auton käytön tarpeen, ja säilytyspaikat voidaan sijoittaa optimoidusti niin, että tyhjää ajoa kertyy mahdollisimman vähän. Ei autoa, ei parkkiongelmaa. Auton omistaminen jää historiaan.

Samalla liikenneruuhkat vähenevät merkittävästi, koska autoja koordinoivalla järjestelmällä on tieto jokaisen auton sijainnista, päämäärästä ja reitistä, jolloin liikennevirta ja autojen reitit voidaan optimoida niin, että pääväylien liikenne sujuu joustavimmin. Nykyisin ihminen on järjestelmän heikoin lenkki - jos katsoo vaikkapa valo-ohjattuja risteyksiä, niin risteyksen käyttöaste on luvattoman heikko. Samoin autoletkan lähteminen liikkeelle valojen vaihtuessa tapahtuu varsin hitaasti.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Pistäydyt valintaladossa ostamassa pullon kokista. Sillä aikaa joku vie auton, eikä seuraavan saamisesta ole mitään tietoa. Käytännöllistä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012
konsta
Jos kaksi googleautoa osuu samanaikisesti tyhjälle parkkiruudulle, niin tuleeko tappelu?.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat