Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Itsekkyys on usein pahasta.

Silti itsekkyyttä pidetään käytännössä myös vahvana hyveenä.
Jopa paheksutaan toisenlaista asennetta. Ja tietysti itsekkyyttä myös.

Mitä ajattelette aiheesta?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Sivut

Kommentit (20)

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
eskimo
Itsekkyys on usein pahasta.

Silti itsekkyyttä pidetään käytännössä myös vahvana hyveenä.
Jopa paheksutaan toisenlaista asennetta. Ja tietysti itsekkyyttä myös.

Mitä ajattelette aiheesta?

Epäitsekkyyteen ei monella ole varaa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Epäitsekkyys on perinteinen hyve. Mutta nykymaailma alkaa olla niin julma että itsekkyyttä aletaan painottamaan. Muuten ei vaan pärjää, ne sanoo. Sinänsä vähän ristiriitaista. Minutkin on pienestä saakka kasvatettu että ei saa olla itsekäs jne, mutta sitten yhtäkkiä sanotaankin että pitää välillä laittaa ittensä etusijalle. Siis samat vanhemmat sanoo. Että mitä tässä nyt sitten pitäisi ajatella. Kai omalla järjellä. Sitten kun ajatteleekin hiukan väärässä tilanteessa omaa etuaan niin saa kuulla siitä seuraavat kymmenen vuotta.

くそっ!

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
eskimo
Useamminko on varaa olla itsekäs?

Ei itsekkyys ole kiinni siitä onko varaa olla itsekäs vaan itsekkyyteen ajaa useinmiten se, että ei ole varaa olla epäitsekäs

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Nostin aiheen sen vuoksi esiin, että minusta tämän aiheen kohdalla maailma on selkeästi skitsoileva. Toki selvää, mutta missä määrin, on toinen juttu.

On toki itselläni ongelmia teemassa. Siis henkilökohtaisia ongelmia suhtautumisissa. Poikkean aika rajusti keskiverrosta. Siis yleistä linjasta. Jos nyt joku on pannut merkille.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
CE-hyväksytty
Kannattaa olla itsekäs niin että kukaan ei huomaa. Sitten ne luulee epäitsekkääksi ja kehuu hienoksi ihmiseksi vaikka onkin vaan pelkkä paska.

Asiantuntija neuvoo.

くそっ!

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Aihe on vaikea useimmille.

Eräs syy vaikeuteen on se, että se liippaa niin läheltä omia mieltymyksiä.
Niiden suhteen ei ole aina kovin selkeä.

Vaikka teemasta nousee todennäköisesti paljon kyseenalaisia kohtia, niin kunnon summausta ei osaa tehdä. Tämä aihe on kuitenkin aika tärkeä itsen ja kokonaisuuden kannalta.

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
eskimo
Aihe on vaikea useimmille.

Paskat. Sinä vaan luulet tai haluat uskotella niin. Minä ainakin olen itsekäs eikä aihe ole minulle lainkaan vaikea.

Kerro itsestäsi? Oletko itsekäs vai epäitsekäs ja miksi tämä aihe on sinulle niin pirun vaikea?

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Itsekäs olen. Selvähän tää. Muuhun en usko.

Olen aika paljon ollut epäitsekäs, mutta etuni olen mieltänyt siellä olevaksi.

Muu on sitten outoo. Kuten aloituksessa ilmaisin.

penni
Seuraa 
Viestejä4986
Liittynyt15.4.2011

Elämässä pitäisi toimia niin, että kaikilla on kivaa. Siis lähipiirillä. Millainen se lähipiiri sitten on, on itse ratkaistava. Buddhalaisille se on jokainen ihminen ja itikka.

what a mess to leave behind

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Olen sitten ajatellut kuin Buddhalaiset.
Huomaan, etteivät useimmat tee niin.

En sano, etteivätkö buddhalaiset olisi itsekkäitä.
Ehkä he ovat sitä enemmän.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Joissain asioissa olen helvetin itsekäs. Esim. jotkin asiat on tehtävä minun mukavuusalueeni mukaan tai sitte ei ollenkaan. Monesti ne on kyllä pikkuasioita, semmosia että mitä ketsuppia ostetaan ja minulla pitää olla (omasta mielestä) parhaat tyynyt jne.

Toisissa asioissa olen sitten liian höveli ja monesti ottaa päähän. Menen aika pitkälle siinä että kuinka autan kaveria ja minun on kamalan vaikeaa sanoa ei kenellekään.

Hämmentää.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Kun muistelen omia aikaisempia vaiheita, niin niitä leimasi tappelu sillä tavoin, ettei toisen tarpeita nähty. Siinä oli deadlock-ainekset. Liitän helposti itsekkyyteen sen, ettei kukaan oikeasti saa kunnolla mitään ja jos saa, niin hänen on ollut pakko olla jollain tapaa muita törkeämpi. Tällaisin mielin katsellut tilannetta ja tullut siihen tulokseen, että omaan etuun voi jumittua koko yhteisö. Siitä vasta hulabaloo nouseekin.

Menneet kokemukset ovat nostaneet tästä ajattelutavasta ihan toisenlaiseen lähestymistapaan. En arvosta lainkaan (läheisenä) ihmistä, joka ei kykene yhteistyöhön ja huomaamaan toista. Siis pyrkimyksenä, koska toisen oivaltaminen on tietysti vaikeaa ja siinä epäonnistuu paljon.

Koen olevani aika pahoin harhaanjohdettu ja sen vuoksi onneton. Näin minun kai olisi syytä ajatella. En ole ihan varma.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
penni
Ei rasistisia ja vihamielisiä asenteita voi edistää ilman että se leviää oman piirin arkeen.

Eli tarkoitatko, että tulisi olla buddhalaisella asenteella liikkeessä, jos tuon onnistuu välttämään?
Taisin tipahtaa kärryiltä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat