Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Miten helvetissä tuollainen ilmapallo voi painaa yli 10 000 kg

Ilmastonmuutoksen tutkimuksessa käytettävä ilmalaiva saapui Suomeen
Ilmakehää ja erityisesti ilmastonmuutosta tutkiva Zeppelin-ilmalaiva saapui tänään klo 17 Jämin lentokentälle Satakuntaan. Sen matka Etelä-Ruotsista kesti mukavan sivumyötäisessä tuulessa kuutisen tuntia. Ilmalaivan pituus on 75 metriä ja se painaa hieman yli 10 000 kiloa. Toimittaja: Lasse Tuorila, Kuvaaja: Jarkko Vuolle

http://www.hs.fi/kotimaa/a1367371722438

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Sivut

Kommentit (53)

Adam Cortisone
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt21.6.2013

Kyllä se ei vo kymmentä tonnia painaa mitenkään kun katsoo tuota hyttiä miten pieni se on, ja muu osa ei paina juuri mitään.

Miksi väärät numerot eivät koskaan ole varattuja?

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006
Adam Cortisone
Kyllä se ei vo kymmentä tonnia painaa mitenkään kun katsoo tuota hyttiä miten pieni se on, ja muu osa ei paina juuri mitään.

8200 kuutiometriä heliumia painaa noin 1500 kiloa. Siihen polttoainekuorma päälle, moottorit, runko, miehistötilat ja lasti niin eiköhän se 10 tonnia tule täyteen.

P.S.
Max. henkilömäärä on 12 + 2 joten noistakin tulee jo tonni.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Oranki
Adam Cortisone
Kyllä se ei vo kymmentä tonnia painaa mitenkään kun katsoo tuota hyttiä miten pieni se on, ja muu osa ei paina juuri mitään.

8200 kuutiometriä heliumia painaa noin 1500 kiloa. Siihen polttoainekuorma päälle, moottorit, runko, miehistötilat ja lasti niin eiköhän se 10 tonnia tule täyteen.

P.S.
Max. henkilömäärä on 12 + 2 joten noistakin tulee jo tonni.


Miten onnistuit saamaan painoa ilmaa kevyämmella kaasulle...?
Se nääs syrjäyttä tuon tilavuuden ilmaa (happea) joten miinukselle jäädään.

Eikös se mene niin, että vaikka heliumilla on ominaispaino, mutta kun se on ilmaa kevyempää se ei paina ilmakehässä mitään vaikka sitä laittaisi vaakaan kuinka paljon tahansa.

Tee vappuna koe ostat kimpun vappupalloja noin kuution edestä, teippaa narut johonkin vaakaan ja katso mitä kuutio painaa?
Vähennä toki tyhjien pallojen paino lukemasta.

offmind
Seuraa 
Viestejä16345
Liittynyt19.8.2008
Metronomi
Oranki
Adam Cortisone
Kyllä se ei vo kymmentä tonnia painaa mitenkään kun katsoo tuota hyttiä miten pieni se on, ja muu osa ei paina juuri mitään.

8200 kuutiometriä heliumia painaa noin 1500 kiloa. Siihen polttoainekuorma päälle, moottorit, runko, miehistötilat ja lasti niin eiköhän se 10 tonnia tule täyteen.

P.S.
Max. henkilömäärä on 12 + 2 joten noistakin tulee jo tonni.


Miten onnistuit saamaan painoa ilmaa kevyämmella kaasulle...?
Se nääs syrjäyttä tuon tilavuuden ilmaa (happea) joten miinukselle jäädään.

Heliumilla lienee kaikenlaisia erikoisia ominaisuuksia, mutta että negatiivinen massakin

Kuutio heliumia painaa vähemmän kuin kuutio ilmaa ja ilmalaiva kelluu ilmassa siinä kuin laiva kelluu vedessä... tai jotain.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006

Ahaa! Helium on siis ilmaa kevyempi kaasu!

Voidaanko sopia että kuution kokoinen pala tuoretta koivua (850kg) ei paina mitään jos sen laittaa veteen?

Zeppeliinin heliumia ei lasketa painoon koska helium 'kelluu' ilmassa -> Puulaivojen puuta ei lasketa painoon koska puu kelluu vedessä?

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
Oranki
Ahaa! Helium on siis ilmaa kevyempi kaasu!

Voidaanko sopia että kuution kokoinen pala tuoretta koivua (850kg) ei paina mitään jos sen laittaa veteen?

Zeppeliinin heliumia ei lasketa painoon koska helium 'kelluu' ilmassa -> Puulaivojen puuta ei lasketa painoon koska puu kelluu vedessä?


Eiköhän sovita, että olet pihalla kuin lintulauta.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Oranki
Voidaanko sopia että kuution kokoinen pala tuoretta koivua (850kg) ei paina mitään jos sen laittaa veteen?
Voidaan jos halutaan, muttei ole pakko. Lue tuosta alta linkistä miksi, ja tarvittaessa lue tuossa postauksessa mainitut muutkin linkit jos asiassa jää muuten jotain epäselväksi.
post1998865.html#p1998865

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006
kuukle
Oranki
Voidaanko sopia että kuution kokoinen pala tuoretta koivua (850kg) ei paina mitään jos sen laittaa veteen?
Voidaan jos halutaan, muttei ole pakko.

Osaatko kertoa miksi ilmaa ja vettä pitäisi fysiikan kannalta käsitellä tässä eri tavalla?

Miksi ilmaa kevyemmät kaasut eivät paina mitään (tiedän, painolla ei ole yksiselitteistä käsitettä), mutta vettä kevyemmät materiaalit painavat? Miksi painon pitäisi määräytyä ilmakehän mukaan?

IMO selvempää on jos kaikilla aineilla on paino, myös kaasuilla. Mikäli näin ei ole ollaan tilanteessa jossa helium 'ei paina mitään', mutta hiilidioksidi painaa.

Samantapaisia ongelmia tulee kaasupullojen painon kanssa sillä mikäli helium ei paina mitään, miksi sitten sama kaasupullo (jossa ei ole mitään = tyhjiö) on kevyempi kuin heliumilla täytetty kaasupullo? (NTP olosuhteissa)

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Jos miut nakkaa avaruuteen kauas kaikesta,
massani on edelleen noin 70kg (jos kiehumista ja kuivumista ei huomioida), mutta minä en paina mitään.

ilmalaivauutinen on termeiltään virheellinen ja siltä osin naurun arvoinen,
sehän ei paina yhtään mitään, höskän lentokyky perustuu siihen.

Se että se tutkisi ilmastonmuutosta, on humpuukiväite,
se tutkii aerosoleja ja niiden muodostusta ja luultavasti tuloksia tullaan käyttämään myös ilmastonmuutoshömppään.

En minäkään ole autosuunnittelija jos tutkin renkaissakin käytettäviä kumilaatuja.

subarctic
Seuraa 
Viestejä348
Liittynyt30.3.2013

Tässä data Hindenburgille, sekä vedyllä ja jos heliumia olisi käytetty nostokaasuna:

LZ-129 Hindenburg kg lbs

Dead weight 118,000 260,145
Crew 5,400 11,905
Provisions 3,000 6,614
Fuel 58,880 129,808
Oil 4,000 8,818
Ballast 7,950 17,527 (painolasti)
Misc. 9,120 20,106
206,350 454,924

Gross lift/hydrogen (68lbs/1,000 cu. ft.) 215,910 476,000
Payload for passengers, mail, freight w/ hydrogen 9,560 21,076

Gross lift/helium (60lbs/1,000 cu. ft.) 190,509 420,000
Payload for passengers, mail, freight w/ helium -15,841 -34,924

http://www.airships.net/helium-hydrogen-airships

Suomi uudelleen itsenäiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11

offmind
Seuraa 
Viestejä16345
Liittynyt19.8.2008
IDO
ilmalaivauutinen on termeiltään virheellinen ja siltä osin naurun arvoinen,
sehän ei paina yhtään mitään, höskän lentokyky perustuu siihen.

Eikä perustu. Ilmalaiva on ainoastaan ilmaa kevyempi lentolaite.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Octopitos
Oranki
Ahaa! Helium on siis ilmaa kevyempi kaasu!

Voidaanko sopia että kuution kokoinen pala tuoretta koivua (850kg) ei paina mitään jos sen laittaa veteen?

Zeppeliinin heliumia ei lasketa painoon koska helium 'kelluu' ilmassa -> Puulaivojen puuta ei lasketa painoon koska puu kelluu vedessä?


Eiköhän sovita, että olet pihalla kuin lintulauta.

...

Metronomi
Tee vappuna koe ostat kimpun vappupalloja noin kuution edestä, teippaa narut johonkin vaakaan ja katso mitä kuutio painaa?
Vähennä toki tyhjien pallojen paino lukemasta.

Ilmaa kevyemmällä kaasulla on ilmeisesti täytetty muitakin onkaloita kuin kyseessä olevan ilmalaivan sisukset...

Kyllä se heliumin oma paino sisältyy siihen nostettavaan massaan. Helium painaa ilmaa vähemmän, mutta ei se siitä painotonta tee. Nostokapasiteetin määrää heliumin ja tilavuudeltaan vastaavan ilmamäärän painon erotus. Ilmalaivan toimintaperiaate on tasan sama kuin tavallistenkin laivojen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat